تکنولوژی خودرو به شبکه تکنولوژی جدید و نوظهوری است که در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این اصل که هر تکنولوژی جدیدی برای کاربرد بهتر نیاز به توسعه و تکامل دارد، هم‌اکنون تلاش‌های قابل توجهی در جهت پیشرفت تکنولوژی خودرو به شبکه در حال انجام است. از جمله‌ی این تلاش‌ها می‌توان به برنامه‌های دولت انگلستان برای سرمایه‌گذاری در فرآیند تحقیق و توسعه‌ی تکنولوژی مذکور اشاره کرد. برای دانستن نکات بیشتر در این رابطه می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

انگلستان قصد دارد سرمایه گذاری کلانی در زمینه‌ی مطالعه‌ی هر چه بیشتر تکنولوژی خودرو به شبکه انجام دهد تا به پاسخ درخوری برای یک پرسش مهم دست یابد. این که قلب تپنده‌ی خودروهای الکتریکی یا همان باتری آن‌ها چگونه و به چه ترتیبی قادر به همراهی پویا با شبکه‌ی انرژی الکتریکی خواهد بود تا نوع تبادل انرژی در فرآیند تامین قدرت و توان این خودروها به شکل کاملا بهینه‌ای صورت گیرد؟

تکنولوژی خودرو به شبکه چیست؟

همان گونه که احتمالا بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای خودرو از آن باخبرند، انرژی مورد نیاز برای حرکت خودروهای الکتریکی از طریق شبکه‌ی انرژی الکتریکی مربوط به این خودروها تامین می‌شود. به این معنی که دارندگان خودروهای پاک می‌توانند از طریق اتصال به این شبکه و شارژ خودروهای خود، انرژی مورد نیاز برای حرکت کردن آن‌ها را تامین کنند. اما به طور حتم این خودروها در تمام طول روز در حال حرکت نیستند و ساعت‌هایی از روز را هم در پارکینگ خانه‌ها، پارکینگ‌های عمومی یا نقاط دیگری نظیر گوشه و کنار خیابان سر می‌کنند.

خودرو شبکه

در این میان تکنولوژی خودرو به شبکه، این اجازه را به شبکه‌ی تامین انرژی خودروهای الکتریکی می‌دهد تا هنگام متوقف بودن این خودروها، انرژی الکتریکی موجود در باتری آن‌ها را به شبکه‌ی توزیع انرژی بازگردانده و آن را در اختیار سایر خودروهای الکتریکی قرار دهد. در واقع به موجب استفاده از تکنولوژی خودرو به شبکه، کارکرد شبکه‌ی تامین قدرت خودروهای الکتریکی خصلتی سیال به خود می‌گیرد و فرآیند داد و ستد انرژی الکتریکی از باتری خودروها به شبکه‌ی توزیع، حالتی کاملا پویا می‌یابد. ساده‌ترین مثال برای توصیف چگونگی این فرآیند پدیده‌ی شکست خورده‌ و شو محور دیوار مهربانی است: اگر به انرژی الکتریکی خودرویت نیازی نداری آن را به شبکه‌ی توزیع باز گردان و اگر به این انرژی نیازمند هستی آن را بردار!

حال کشور انگستان در پی این است که با انجام پژوهش‌های دقیق روی این تکنولوژی جدید و توسعه دادن آن از طریق انجام سرمایه گذاری‌های کلان، تدبیری بیاندیشد تا تکنولوژی خودرو به شبکه همانند بسیاری از پروژه‌های شو محور، تو خالی و زودگذر رایج در شبکه‌های اجتماعی به پدیده‌ای شکست خورده تبدیل نشود.

استفاده از پتانسیل خودروهای الکتریکی توسط تکنولوژی خودرو به شبکه

بر اساس اطلاعات موجود، دولت بریتانیا قصد دارد مبلغی بیش از ۲۰ میلیون پاوند را به امر پژوهش و آزمایش‌های گسترده روی تکنولوژی خودرو به شبکه اختصاص دهد. تصمیمی که با توجه به اعتقاد راسخ مقامات رسمی انگلستان بر پتانسیل‌های بالای این تکنولوژی نوین اتخاذ شده است. پتانسیل‌هایی که در صورت تحقق یافتن درست می‌تواند سود فراوانی را عاید رانندگان و سیستم تولید و توزیع انرژی بدر ریتانیا کند.

بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضر چیزی نزدیک به ۹۰ هزار خودروی الکتریکی و هیبریدی در جاده‌های بریتانیا تردد می‌کنند. خودروهایی که انرژی مورد نیاز برای حرکت کردنشان یا از طریق شارژ شدن شبانه در خانه تامین می‌شود، یا این‌که فرآیند مذکور با شارژ شدن نیم ساعته‌ی این خودروها از طریق ایستگاه‌های تامین سریع انرژی در نقاط مختلف شهر صورت می‌گیرد. با این حال فرآیند مذکور فعل و انفعالی یک طرفه محسوب می‌شود و شبکه‌ی توزیع انرژی در بریتانیا هم‌اکنون تنها وظیفه‌ی تامین انرژی خودروهای الکتریکی را بر عهده دارد.

تکنولوژی نوین

حال آن‌که از طریق تکنولوژی خودرو به شبکه، خودروهای غیر فعال و متوقف مانده می‌توانند به کمک شبکه‌ی قدرت آمده و با باز گرداندن انرژی راکد مانده در باتری‌هایشان به شبکه، انرژی مورد نیاز برای حرکت خودروهای فعال را تامین کنند. عملی که به طور حتم موجب هر چه بهینه‌تر شدن فرآیند مصرف انرژی الکتریکی در ساعات اوج مصرف می‌گردد و علاوه بر آن از بار اضافه‌ای که بر دوش منابع محدود تامین انرژی الکتریکی نظیر نیروگاه‌های خورشیدی قرار دارد نیز خواهد کاست.

ایجاد انگیزه در رانندگان از طریق بهره‌مندی از تکنولوژی خودرو به شبکه

در این میان دولت انگلستان قصد دارد به منظور تشویق رانندگان به خرید خودروهای الکتریکی و پیوستن آن‌ها به تکنولوژی خودرو به شبکه، تسهیلات قابل توجهی را برای دارندگان خودروهای الکتریکی فراهم کند. مواردی نظیر استفاده‌ی رایگان از پارکینگ‌های عمومی یا معاف شدن این خودروها از طرح‌های ترافیکی مربوط به تردد در نقاط خاص شهر که هر کدام از آن‌ها می‌تواند موجب ترغیب رانندگان به مشارکت هر چه بیشتر  در پیشرفت تکنولوژی خودرو به شبکه گردد.

حتی در این بین صحبت از پرداخت وجه به آن دسته از رانندگانی می‌شود که انرژی موجود در باتری خودروی بی‌استفاده‌ی خود را به شبکه‌ی توزیع انرژی باز می‌گردانند و جلوی راکد ماندن آن را می‌گیرند. بنابر ادعای کارشناسان موسسه‌ی استراتژیک فیت (که در زمینه‌ی تحلیل و مشاوره‌ بخش انرژی فعالیت دارد) هر خودروی الکتریکی، بسته به این که در چه مکانی قرار گرفته و تا چه میزان در طول روز به تبادل انرژی می‌پردازد، می‌تواند با کمک به پایدار ماندن تکنولوژی خودرو به شبکه، در طول سال رقمی مابین هزار تا دو هزار پاوند را برای صاحب خود به ارمغان بیاورد. رقمی که قادر است مشوق مهمی در راه توسعه‌ی تکنولوژی خودرو به شبکه و گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی محسوب شود.

در واقع دولت بریتانیا با انجام سرمایه‌ گذاری کلان در این زمینه، علاوه بر یافتن راه‌هایی که بتوان از طریق آن‌ها پتانسیل‌های نهفته‌ در تکنولوژی خودرو به شبکه را در آینده شکوفا کرد، قصد دارد شرکت‌‌های مهم فعال در بخش انرژی و خودرو را نیز نسبت به بهره‌گیری از این تکنولوژی جدید کنجکاو و علاقه‌مند سازد. در همین زمینه یکی از کارشناسان ارشد موسسه‌ی استراتژیک فیت یعنی آدام میچل بر این اعتقاد است که در حال حاضر شرکت‌های فراوانی در این انتظار به سر می‌برند که تکنولوژی خودرو به شبکه به طرز قابل لمسی گسترش یابد و در همین راستا اقدامات تجاری مهمی را هم در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال می‌توان به شرکت ژاپنی نیسان اشاره کرد که همراه با شرکت انرژی محور و ایتالیایی انل، سال گذشته نخستین پروژه‌ی آزمایشی تکنولوژی خودرو به شبکه را در بریتانیا اجرا کردند که در مجموع چیزی نزدیک به صد خودروی الکتریکی را شامل می‌شد.

بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که با سرمایه گذاری‌های بیشتر در این زمینه، نتیجه‌ی بهتری عاید فعالان عرصه‌ی انرژی گردد. همچنین توسط این سرمایه گذاری‌ها می‌توان مشکلات موجود بر سر راه تکنولوژی خودرو به شبکه را شناخت و تهدیدهای مهم آن را برطرف ساخت. در این میان مقامات رسمی بریتانیا معتقدند که به موجب انجام درست این استراتژی می‌توان جهش عمده‌ای را در زمینه‌ی استفاده از خودروهای الکتریکی در بازه‌ی زمانی ۵ تا ۱۰ سال آینده اهد بود.

در مجموع شاید بتوان اعا کرد تحولاتی که طی مدت زمان کوتاه اخیر به وقوع پیوسته‌اند، مسیر آینده را به شکل واضحی در برابر دیدگان فعالان حاضر در عرصه‌ی خودروسازی ترسیم کرده‌اند. تحولاتی نظیر توقف تولید خودروهای مبتنی بر موتور احتراق داخلی توسط شرکت ولوو و ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی تا دو دهه‌ی آینده توسط دولت فرانسه که همگی آن‌ها نشان از آن دارد که آینده‌ی صنعت خودروسازی به خودروهای هیبریدی و الکتریکی متعلق است.

منبع: گاردین (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.