تاریخچه مد پر است از لباس‌هایی که روزی محبوب و مد روز شده و روزی دیگر به فراموشی سپرده شده‌اند و همین فرآیند آمدن و رفتن ترندها است که دنیای فشن را در قرن‌های اخیر شکل داده است. در هر دهه‌ای می‌توان ردی از این لباس‌ها و ترندها را مشاهده کرد، بهترین مدل‌هایی که زیبا و ماندگار بوده‌اند و بدترین مدل‌های لباس که به دلیل ناهماهنگی با ذات و طبیعت انسانی عمر کوتاهی داشته‌اند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز در تاریخچه مد به معرفی بهترین و بدترین مدل‌های لباس در هر دهه (از ۱۹۵۰ تا کنون) می‌پردازیم، تاریخچه‌ای که همیشه در حال گردش است، بدترین مدل‌های لباس را کنار می‌زند و مدل‌های زیبا را ماندگار می‌کند.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس در دهه ۱۹۵۰

بهترین، شلوار جین تنگ: شاید باور نکنید ولی شلوارهای جین تنگ محبوبی که امروز هم می‌پوشید تقریبا هفتاد ساله شده‌اند. این شلوارها در دهه ۱۹۵۰ زمانی که هنوز شلوارهای جین لباس‌هایی مدرن و ساختارشکن به شمار می‌آمدند وارد پوشاک زنانه شدند و به عنوان شلوارهایی راحت و با استایل خانمانه به سرعت مورد پذیرش قرار گرفتند. اما این ترند تنها به دهه پنجاه محدود نشد و پس از آن نیز شلوارهای جین تنگ بارها و بارها مد روز شد و به عنوان یک لباس کلاسیک زنانه شناخته شد.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بدترین، لباس‌های کیسه‌ای: لباس‌های کیسه‌ای را تنها در تصاویر قدیمی و فراموش شده از دوران دهه پنجاه می‌توان مشاهده کرد. این سبک توسط ایو سن لوران ابداع شد و واکنشی در مقابل لباس‌های زنانه با کمر تنگ بود که کریستین دیور طراحی کرده‌بود. هرچند این لباس‌ها به خاطر گشادی، بسیار راحت بودند و در دوران خود کاملا مدرن به شمار می‌آمدند اما محبوبیت آن‌ها دیری نپایید و پس از چند سال به فراموشی سپرده شدند.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بهترین و بدترین مدل‌های لباس در دهه ۱۹۶۰

بهترین، دامن کوتاه: در دهه ۱۹۶۰ دو جریان مهم در حال شکل گیری بود که اولین آن جریان‌های فمنیستی و جنبش‌های برابری خواهی زنان بود. در این دوران زنان به حقوق خود بیشتر واقف شدند و در تلاش بودند که جایگاه خود را در جامعه به دست آورند. این تلاش‌ها و فعالیت‌ها نیازمند آزادی حرکتی بود که دامن‌های بلند از زنان سلب کرده بودند. به این ترتیب بلندی دامن‌ها روز به روز کمتر شد و دامن‌های کوتاه پا به عرصه گذاشتند. اما محبوبیت این دامن‌ها در دهه‌های بعد به خصوص دهه ۹۰ ادامه یافت و آن‌ها را به لباس‌هایی محبوب و ماندگار تبدیل کرد.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بدترین، لباس‌های عصر فضا: جریان دومی که در دهه ۶۰ شکل گرفت عصر فضا بود. با پیشرفت‌های فضایی بشر که بیشتر رقابتی بین شرق و غرب بود مردم بیش از گذشته به فضا و جریان‌های آینده گرایانه علاقمند شدند و این علاقه در لباس‌ها نیز خود را نشان داد. در این زمان مشاهده لباس‌هایی که از پارچه‌های متالیک و شبیه لباس‌های فضانوردان و ستارگان برنامه‌های علمی تخیلی طراحی شده بودند بسیار عادی بود، اما این تب خیلی زود فروکش کرد و به فراموشی سپرده شد.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بهترین و بدترین مدل‌های لباس در دهه ۱۹۷۰

بهترین، لباس چپ راستی: لباس چپ راستی زنانه که ابداع دایان فون فورستنبرگ بود ویژگی‌های خاصی داشت، این لباس بسیار ساده اما زیبا بود و با خطوط موربی که داشت باعث باریک شدن اندام می‌شد. به این ترتیب این لباس به یک لباس جهانی و مانگار تبدیل شد که طراحی مجدد آن در دهه ۹۰ نیز به این ماندگاری کمک کرد و شما امروز هم می‌توانید آن را در مدل‌های مختلف و هر طرح و رنگی تهیه و استفاده کنید.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بدترین، سرتاپا چهارخانه: دهه هفتاد شروع نوآوری و ابداعات عجیب و غریب در مد و فشن بود و شاید پیدا کردن و انتخاب بدترین مدل‌های لباس در این دهه کار ساده‌ای نباشد. اما استایل سرتا پا چهارخانه در این میان می‌تواند با اختلاف بدترین باشد، این سبک لباس پوشیدن تقریبا به هیچ کس نمی‌آمد و دوران بسیار کوتاهی داشت. تاپ‌های بدون بند، لباس شنای بافتنی و سرهمی‌های بدون آستین و کوتاه مخصوص دیسکو نیز در رده‌های بعدی بدترین مدل‌های لباس قرار می‌گیرند.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بهترین و بدترین مدل‌های لباس در دهه ۱۹۸۰

بهترین، گوشواره‌های بزرگ: دهه هشتاد زمان افراط و تفریط در مد و لباس بود و برخی از این افراط‌ها به نتایج خوب و موفقی انجامیدند. یکی از این نمونه‌ها گوشواره‌های بزرگ بود که در این دوره باب شد. این گوشواره‌ها توسط افراد مشهوری مثل پرنسس دایانا مورد استفاده قرار گرفتند و محبوب شدند. این گوشواره‌ها اکنون هم مد روز هستند که به نظر نمی‌رسد که روزی از مد بیفتند و هرچه بزرگ‌تر باشند زیبایی بیشتری دارند.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بدترین، اپل‌های بزرگ: همه دهه هشتاد را با اپل‌های بزرگ آن می‌شناسند، اپل‌هایی که تنها مخصوص کت و پالتو و … نبودند بلکه در همه لباس‌ها حتی بلوز هم مورد استفاده قرار می‌گرفتند و روز به روز هم بزرگ‌تر می‌شدند. این ترند هرچند مدتی طولانی دنیای مد را تحت تاثیر خود قرار داد اما به تدریج به فراموشی سپرده شد. اکنون هرچند اپل‌ها مجدد باب شده‌اند اما نوع ظریف و کوچک آن‌ها و تنها در کت و مانتو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بهترین و بدترین مدل‌های لباس در دهه ۱۹۹۰

بهترین، لباس‌های مجلسی کوچک و ساده: برخلافه دهه هشتاد در دهه ۹۰ همه چیز رو به کوچک شدن گذاشت و لباس‌ها تنگ‌تر و کوتاه‌تر شدند. یک نمونه از این لباس‌ها که حضور بسیار موفقی در دنیای مد داشت. این لباس‌ها تنها یک لایه پارچه نازک و یکدست بودند که با بندهایی روی شانه نگه داشته می‌شدند و تزئین و کار خاصی روی آن‌ها وجود نداشت. این لباس‌ها به نماد دهه ۹۰ تبدیل شدند و هنوز هم جزو مدل‌های محبوب و پرطرفدار لباس مجلسی هستند.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بدترین، تیشرت‌های کوچک و آب رفته: در کنار لباس‌های کوچک و تنگی که در دهه ۹۰ محبوب شدند تیشرت‌ها و ژاکت‌های آستین کوتاه تنگ جزو اشتباهات طراحان بودند. این لباس‌ها کارکرد خاصی نداشتند و فقط برای نمایش بدن، کوچک و تنگ طراحی شده بودند و طبیعی بود که کسی در آن‌ها احساس راحتی نکند. به همین دلیل این ترند عمر کوتاهی داشت و چند سال بعد به فراموشی سپرده شد.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس در دهه ۲۰۰۰

بهترین، شروع فست فشن: هرچند جریان فست فشن از دهه ۸۰ شروع شده بود و چند برند نیز در این زمینه شروع به کار کرده بودند اما همه گیر شدن فست فشن مدتی طول کشید و از حدود سال ۲۰۰۰ بود که با افزایش تعداد برندهای فست فشن، افراد بیشتری به لباس‌های مد روز و ارزان قیمت دسترسی پیدا کردند. در مقالات مجله قرمز می‌توانید اطلاعات کامل‌تری را درباره جریان فست فشن مطالعه کنید.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بدترین، شلوار جین فاق کوتاه: حتما شما نیز خاطرات زیادی از این شلوارهای جین دارید، شلوارهایی که نه تنها باعث بیرون زدن شکم می‌شدند بلکه به هیچ عنوان هم راحت نبودند و شما نمی‌توانستید خیال خود را از نیفتادن آن راحت کنید. خوشبختانه این ترند هم مدت زیادی دوام نداشت و پس از چند سال به فراموشی سپرده شد و اکنون کسی سراغ آن‌ها نمی‌رود چون شلوارهای فاق بلند و متوسط که بسیار راحت‌تر و تطبیق پذرترند جای آن‌ها را گرفته‌اند.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بهترین و بدترین مدل‌های لباس در دهه ۲۰۱۰

بهترین، پپلوم‌ها: پپلوم به فرمی در لباس زنانه گفته می‌شود که از کمر به پایین حالت فون یا چین‌دار پیدا می‌کند و در کت‌ها و بلوزهای مختلف کاربرد دارد. پوشیدن لباس پپلوم بهترین و ساده‌ترین ترفند برای پوشش دادن شکم و ایجاد فرم ساعت شنی در اندام است. این سبک چند سال پیش مد روز شد و محبوبیت زیادی پیدا کرد چون پوشیدن آن هم با شلوار و هم با انواع دامن امکان پذیر است.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

بدترین، کتانی‌های پاشنه مخفی و گوه‌ای: کتانی‌های پاشنه مخفی و گوه‌ای جزو جدیدترین و بدترین مدل‌های لباس هستند که چند سال پیش وارد دنیای مد شدند. این ترند معایب زیادی دارد اول این که پاشنه بلند با کفش کتانی که نماد راحتی است همخوانی ندارد و دوم این که پاشنه گوه‌ای مخصوص صندل است و نه کفش کتانی. در مورد پاشنه مخفی و فریب قد بلند هم بهتر است چیزی نگوییم و تنها خوشحال باشیم که این ترند در حال فراموش شدن است.

بهترین و بدترین مدل‌های لباس

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مدل‌های جدید لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)