این مطلب در مورد بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان است. آیا شما هم یک فروشگاه اینترنتی دارید و سعی دارید تا حد توانتان آن را گسترش داده و هر روز، بهتر از روز قبل باشید؟ احتمالاً می‌دانید که در حال حاضر، فروشگاه اینترنتی آمازون بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان می‌باشد. در این مقاله، ۴۰ واقعیت و نکته‌ی مفید در مورد این شرکت را که می‌توانید از آن ها الهام گرفته و در فروشگاه اینترنتی خودتان استفاده کنید، بیان می‌کنیم.

اغلب اوقات، بهترین راه برای پیش بینی اینکه یک شرکت در آینده دچار چه سرنوشتی خواهد شد، بررسی اقداماتی است که آن شرکت در گذشته انجام داده است. بزرگ ترین خرده فروشان در جهان، ابتدا والمارت و سپس CVS هستند و در رتبه‌ی بعدی، آمازون قرار دارد. البته آمازون در بین خرده فروشان آنلاین، رتبه‌ی اول را از آن خود کرده است. فروشگاه اینترنتی آمازون تا به حال یک محصول را هم خودش تولید نکرده و فروشگاه سنتی نیز نداشته به این معنا که مشتریان بدون ثبت سفارش اینترنتی بتوانند از آن فروشگاه سنتی خرید کنند. به جای اینها، بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان – آمازون – بر روی انتخاب، قیمت و راحتی مشتریان تمرکز کرده است و سعی کرده است تا زندگی افراد را ساده‌تر و بهتر کند. همه‌ی تراکنش‌های آمازون نیز از طریق وبسایت انجام می‌شود.

۴۰ واقعیت جالب در مورد بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان: آمازون

آغاز به کار آمازون

۱- مدیر عامل این فروشگاه اینترنتی بزرگ – جف بزوس – نام این شرکت را بنا به دو دلیل، آمازون گذاشت:

– در آن زمان، وبسایت‌ها اغلب به ترتیب الفبایی لیست می‌شدند؛

– برای نشان دادن عظمت سایتش (با توجه به رودخانه‌ی آمازون) (آمازون دات کام، به همراه این جمله می‌آمد: بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب در جهان)

۲- اولین کتابی که توسط سایت آمازون به فروش رفت، در سال ۱۹۹۵ بود (نام آن: Fluid Concepts & Creative Analogies: Computer Models of Fundamental Mechanisms of Thought).

۳- لوگوی آمازون –بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان – به این شکل طراحی شده که طرح یک لبخند را دارد که از حرف A (ابتدای واژه‌ی Amazon و اولین حرف الفبا) تا حرف Z  (آخرین حرف الفبای انگلیسی) کشیده شده است تا این مفهوم را منتقل کند که شرکت آمازون قادر است انواع مختلف کتاب‌ها را به همه، در هر کجای جهان که باشند، تحویل دهد.

بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان: آمازون

۴- جف بزوس، در ابتدا قصد داشت که نام شرکتش را کادابرا (Cadabra) قرار دهد؛ اما بعد از اینکه یک نفر به اشتباه اسم آن را کاداوِر (cadaver) خواند، بزوس تصمیم خود را عوض کرد.

۵- بعد از کادابرا، جف بزوس نام relentless را برای شرکت خود انتخاب کرد؛ نامی که هنوز هم اگر آن را در مرورگر خود وارد کنید، شما را به سایت آمازون وصل می‌کند.

۶- به عنوان یک اقدام صرفه‌جویانه، آمازون میزهایش را با استفاده از درب‌های ارزان قیمت و کمترین امکانات ساخت. گفته می‌شود این شرکت هنوز به کارمندانی که ایده‌های صرفه‌جویانه‌ی اجرایی ارائه دهند، جایزه‌ای یادآور آن میزهای ساخته شده از درب‌های ارزان – به نام جایزه‌ی Door Desk Award – را می‌دهد.

۷- در سال‌های ابتدایی، زمانی که آمازون فقط به فروش کتاب از طریق اینترنتی مشغول بود، زمانی که یک نفر از سایت خرید می‌کرد، یک زنگ که در اداره آویزان شده بود، به صدا در می‌آمد.

۸- در اولین ماهی که آمازون کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کرد، از ۵۰ مشتری درون آمریکا و همچنین ۴۵ کشور سفارش کتاب دریافت کرد.

۹- در اولین سال آغاز فعالیت آمازون، جف بزوس بیلبوردهایی متحرک را اجاره کرد که فروشگاه‌ های بارنز و نوبل آن بیلبوردها را می‌راندند. بزوس به این صورت تبلیغ آمازون را انجام داد: “نمی‌تونی کتابی رو که می‌خوای پیدا کنی؟” و سپس نام وبسایت آمازون در ادامه آورده شده بود.

۱۰- در سال ۱۹۹۷، بارنز و نوبل، از آمازون شکایت کردند و آن را متهم کردند که استفاده از “بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی در جهان”، ادعای نادرستی است. اما این قضیه نهایتاً حل و فصل شد و قرار شد آمازون شعار خود را همچنان استفاده کند.

۱۱- براد استون – که یکی از زندگینامه‌نویسان است – در شرح حال بزوس نوشته است که خنده‌های بزوس، منحصر به فرد و جذاب است.

۱۲- بزوس، زمانی که پشت یک صندوق در حال کارهای حسابداری بود، با همسرش آشنا شد. به نقل از همسر جف بزوس: “شرکت من، دقیقا کنار شرکت او بود و در تمام طول روز، من به صدای شگفت انگیز خنده‌هایش گوش می‌دادم. چه طور کسی می‌تواند عاشق آن خنده‌ها نشود؟”

دفتر کار اولیه‌ی آمازون

فرهنگ سازمانی آمازون

۱۳- کارمندان آمازون، هر دو سال یک بار، به مدت دو روز پشت میز خدمت رسانی به مشتری می‌نشینند؛ حتی مدیرعامل نیز باید این کار را انجام دهد. این کار، تمرینی است برای اینکه همه‌ی کارکنان، با فرآیند خدمت رسانی به مشتری آشنا شوند.

۱۴- ارائه دادن با پاورپوینت، در شرکت آمازون ممنوع است. به جای آن، همه‌ی جلسات، با ۳۰ دقیقه مطالعه‌ی آهسته، در مورد موضوعی که به افراد داده شده است، شروع می‌شود. این کار، برای تاکید بر روی تفکر انتقادی، به جای ارائه‌ی آمارِ بیش از حد ساده، است.

۱۵- بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان، افراد را به کار تیمی تشویق می‌کند. اما پیشنهاد می‌کند که هر تیمی که بر روی یک پروژه کار می‌کند، محدود به افرادی بشود که تعدادشان به گونه‌ای باشد که با دو عدد پیتزا، سیر بشوند!

۱۶- در سال ۱۹۹۸، تعداد کارمندان فروشگاه اینترنتی آمازون برای ارائه‌ی خدمت در زمان کریسمس که اوج شلوغی است، بسیار کم بود. طبق گزارش آمازون، هر یک از کارمندان، مجبور بود که در مرکز تامین و تدارک برود و سفارشات را حاضر کند و بسیاری از آن ها، دوستان و اقوام خود را آورده بودند تا به کمکشان کنند.

۱۷- برای این‌که آن اتفاق دیگر تکرار نشود، آمازون در حال حاضر برای اوقات کریسمس، تعداد زیادی کارمند استخدام می‌کند. امسال، ۱۰۰ هزار جایگاه شغلیِ فصلی در سراسر آمریکا در نظر گرفته شد.

۱۸- آمازون برنامه‌ی pay to quit (پرداخت پول برای استعفا از کار) را در سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرد. بنابراین اگر کارمندی استعفا می‌داد، ۳۰۰۰ دلار باید به آمازون پرداخت می‌کرد. در سال ۲۰۱۷ این رقم به حدود ۵۰۰۰ دلار رسید.

۱۹- تعدادی از کارکنان سابق این شرکت –بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان ، خودشان امروزه صاحب کسب و کارهای بزرگی هستند. برای مثال می‌توان به جیسون کیلر (Jason Kilar) – موسس Hulu و vessel – و چارلی چیور (Charlie Cheever) – ایجاد کننده‌ی سایت Quora – اشاره کرد.

انبار آمازون

ارزش مشتریان

۲۰- آمازون در هر هفته، به چندین هزار مشتری خدمت‌رسانی می‌کند.

۲۱- کاربران منحصر به فرد آمازون، چند برابر بیشتر از شرکت ای بی (eBay) ارزشمند هستند. هر کاربر آمازون به طور میانگین ۱۸۹ دلار ارزش دارد در حالی که این رقم برای ای بِی، فقط ۳۹ دلار است (طبق آمار ۲۰۱۷).

۲۲- سریع‌ترین تحویل به مشتری که توسط آمازون صورت گرفته، ۴ بسته فراپوچینوی وانیلی به یک مشتری در میامی بوده است. تحویل این سفارش به مشتری مورد نظر، در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام شد!

۲۳-  زمانی که سرویس تحویل سفارش در همان روز، در شهر منهتن (در نیویورک) آغاز به کار کرد، آمازون ادعا کرد که یک مشتری، سفارش خود را (اجاق گاز) در عرض ۲۳ دقیقه پس از ثبت سفارش اینترنتی خود، تحویل گرفته است که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید.

۲۴- در سال ۲۰۱۷، از هر ۱۰ آمریکایی، ۱ نفر -۱۰.۷ % از جمعیت – عضو ویژه‌ی آمازون یعنی بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان بود. (مشتریانی که در سایت آمازون عضو ویژه می‌شوند، سالیانه یک حق اشتراک ۹۹ دلاری می‌پردازند و در ازای عضو ویژه بودن، خدماتی به آن ها به صورت رایگان ارائه می‌شود. برای مثال، حمل و نقل سریع السیر و رایگان، ویدئو و فیلم‌های مجانی و غیره)

جف بزوس - مدیرعامل و موسس آمازون

بزرگی آمازون

۲۵- شرکت گوگل ادعا کرده بود که آمازون، بزرگ‌ترین رقیب وی در تبلیغات جستجو می‌باشد.

۲۶- در سال ۲۰۱۴ و در روز دوشنبه‌ی سایبری (Cyber Monday)، آمازون بیش از ۳۰۰ آیتم در هر ثانیه به فروش رسانده بود.

۲۷- جف بزوس – موسس و مدیرعامل فروشگاه اینترنتی آمازون – در حال حاضر یکی از ثروتمندترین افراد جهان به شمار می‌رود.

۲۸- تقریباً ۷ سال طول کشید تا آمازون به سوددهی برسد. در ژانویه‌ی سال ۲۰۰۲، فروشگاه اینترنتی آمازون اعلام کرد که در یک فصل به ۵ میلیون دلار سود دست یافته است.

۲۹- در اواخر سال ۲۰۱۵، آمازون اعلام کرد که بیش از ۲۷۰ میلیون اکانت مشتری فعال، در سراسر جهان دارد و سفارشات را به بیش از ۷۵ کشور در جان ارسال می‌نماید.

۳۰- فرشگاه اینترنتی آمازون، سومین فروشگاه تحسین شده‌ی جهانی در مجله‌ی فورچن (Fortune Magazine) انتخاب شده است.

۳۱- آمازون جزء برترین سایت‌های پربازدید جهانی می‌باشد.

۳۲- در گذشته، سایت آمازون برای ۴۹ دقیقه دچار اختلال شد و در این مدت، حدود ۵ و نیم میلیون دلار از فروش خود را از دست داد.

۳۳- آمازون دارای حق ثبت اختراع (پتنت) در هر فرآیند پرداخت آنلاین با یک کلیک است. سایر شرکت‌هایی که می‌خواهند خرید با یک کلیک را به مشتریان خود ارائه دهند، باید از آمازون مجوز لازم را بگیرند. البته این حق اختراع، تا پایان سال ۲۰۱۷ معتبر بود.

۳۴- آمازون اجازه‌ی استفاده از اختراع خود تحت عنوان خرید با یک کلیک را به شرکت اپل داده است.

۳۵- بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان بیش از هزاران کارمند در سراسر جهان دارد.

۳۶- مرکز تامین و تدارک آمازون در فونیکس –آریزونا – مساحتی حدود ۱.۲ میلیون فوت مربع (۱۱۱۴۸۴ متر مربع) دارد که معادل ۲۸ زمین فوتبال است!

۳۷- برای اینکه کار افرادی که در انبار به فعالیت مشغولند آسان‌تر شود و محصولات را ساده‌تر برداشت کنند، آمازون از ربات‌هایی در انبارهایش استفاده می‌کند.

۳۸- سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (Central Intelligence Agency/ CIA)، یکی از مشتریان آمازون است. زیرا آمازون یک قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۳ ، با سازمان اطلاعات مرکزی به منظور ذخیره سازی محاسبات ابری (cloud computing) که بخشی از خدمات وب آمازون است، امضا کرد.

آمازون برترین فروشگاه آنلاین جهان

خریدهای آمازون

۳۹- آمازون به ربات‌ها در انبارهای تامین و تدارک محصولاتش به قدری وابسته بود که شرکت رباتیک کیوا سیستم (Kiva Systems) را در سال ۲۰۱۲ به ارزش ۷۷۵ میلیون دلار خریداری کرد. در سال ۲۰۱۵، آمازون صاحب ۱۵۰۰۰ ربات در انبارهای خود بود.

۴۰- آمازون در سال ۲۰۱۷، ۱۳.۷ میلیارد دلار را برای خرید فروشگاه های زنجیره‌ای هول فودز (Whole Foods) پیشنهاد داد و نهایتاً نیز آن را خریداری کرد. همچنین در سال ۲۰۱۳، در یک حرکت غافلگیرانه، جف بزوس شرکت پست واشنگتن (The Washington Post) را به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرده بود. در سال ۲۰۰۹ نیز، آمازون Zappos را به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار خریداری کرد.

بسیاری از خدماتی را که بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان در حال حاضر ارائه می‌دهد، ابداعی خود این شرکت نبوده است و آمازون، فقط آن خدمات را ساده‌تر و بهتر کرده است. اگر می‌خواهید با فروشگاه اینترنتی آمازون بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقالات مشابهی را که درباره‌ی آمازون در زیر این مطلب آمده نیز مطالعه کنید.

ترجمه‌ی اختصاصی از مجله قرمز/ با اندک تصرف و تلخیص

منبع: biznology.com

 هر گونه نظر، پیشنهاد و یا انتقاد خودتان را از این مطلب در مورد بهترین فروشگاه اینترنتی در جهان در قسمت زیر برای ما بنویسید.