برای داشتن تیپی جذاب شما لزوما نباید کارشناس مد باشید، حتی نیازی به هزینه زیاد برای خریدن لباس‌های گران قیمت هم ندارید، هر علمی قواعد خود را دارد و مد و فشن هم به عنوان یک علم هرچند جای خلاقیت و نوآوری زیادی دارد اما از این قاعده مستثنی نیست. اصول اولیه خوش لباس بودن را می‌توان در مجموعه‌ای از توصیه‌های شیک پوشی گردآوری کرد و با رعایت آن‌ها به یک فرد شیکپوش و خوش لباس تبدیل شد. پس اگر می‌خواهید استایلی جذاب‌تر  ومتعادل‌تر داشته باشید و دچار اشتباهات رایج لباس پوشیدن نشوید در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بهترین توصیه‌های شیک پوشی را از زبان کارشناسان مد و لباس بخوانید.

لباس‌های ضروری را گران بخرید

اولین قدم برای دستیابی به استایل جذاب و شیک، خرید لباس است. شما برای شیکپوش شدن باید لباس‌های شیک بپوشید و در بیشتر مواقع این نوع لباس‌ها قیمت بالایی دارند. اما شما با یک ترفند هوشمندانه هم می‌توانید لباس‌های گران و باکیفیت بخرید و هم پول زیادی برای لباس‌های خود پرداخت نکنید. رمز این کار دسته بندی لباس‌ها به دو نوع ضروری و پراستفاده و لباس‌های مد روز است. چیزهایی مثل مانتوی محل کار، شلوار جین تیره و کیف مشکی کلاسیک در دسته اول قرار می‌گیرند و شما باید آن‌ها را در بهترین کیفیت تهیه کنید تا بتوانید بارها و بارها از آن‌ها استفاده کنید بدون آن که خراب شوند. دسته دوم لباس‌ها و اکسسوری‌هایی هستند که با گذر فصل تغییر می‌کنند و از مد می‌افتند، شما نباید برای این لباس‌ها پول زیادی پرداخت کنید چون مدت کمی آن‌ها را خواهید پوشید و بعد از یکی دو فصل دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

بهترین توصیه‌های شیک پوشی

اگر تردید دارید بیشتر لباس بپوشید

این اصل یکی از ساده‌ترین توصیه‌های شیک پوشی است و بر این اساس استوار است که بهتر است رسمی‌تر از شرایط مورد انتظار باشید تا این که بیش از حد راحت لباس پوشیده باشید. مثلا فرض کنید به یک مهمانی  دعوت هستید و مطمئن نیستید چقدر باید رسمی لباس بپوشید، در این شرایط بهتر است عرف یک مهمانی رسمی را در نظر بگیرید و بر اساس آن یک لباس مجلسی مناسب بپوشید تا این که بخواهید با یک شلوار جین و تیشرت به آن‌جا بروید و شرمنده شوید.

بهترین توصیه‌های شیک پوشی

با اکسسوری‌ها مد روز شوید

همه دوست دارند مد روز لباس بپوشند اما همیشه این امکان وجود ندارد، گاهی ممکن است لباسی که مد روز شده است برای شما مناسب نباشد مثلا شلوار تنگ محبوب باشد اما شما به دلیل داشتن پاهای چاق نمی‌توانید چنین شلواری بپوشید. در این شرایط بهتر است با کمک اکسسوری‌ها سراغ مدل‌های روز بروید و تیپ خود را به روز کنید. اکسسوری‌ها از نظر تطبیق و هماهنگی محدودیت کمتری دارند مثلا یک کیف یا یک مجموعه جواهرات را با هر طرح و رنگی می‌توان استفاده کرد و با لباس‌های روزمره هماهنگ کرد، در مورد کفش‌ها نیز در بیشتر مواقع چنین محدودیتی وجود ندارد.

عنصر سوم، یکی از مهم‌ترین توصیه‌های شیک پوشی

یکی از مفاهیم تعیین کننده در دنیای مد و لباس عنصر سوم یا لباس سوم است. لباس سوم جزئی از لباس‌های شما است که بدون آن هم پوشش کاملی دارید اما استایل شما جمع و جور و مرتب نیست. مثلا فرض کنید با یک بلوز و شلوار تیپ جذاب‌تر و منظم‌تری دارید یا زمانی که یک کت زیبا به این مجموعه اضافه کرده‌اید؟ پس به خاطر داشته باشید که ساده‌ترین راه برای جذاب‌تر کردن یک استایل ساده اضافه کردن عنصر سوم به آن است. این عنصر سوم می‌تواند یک کت رنگارنگ و جذاب، یک کیف خاص و متفاوت و حتی یک جفت کفش استثنایی باشد.

بهترین توصیه‌های شیک پوشی

گوشواره میخی با الماس بدل هم به اندازه الماس اصل زیباست

گوشواره‌های میخی به دلیل کوچک بودن و ظریف بودن از تطبیق‌پذیرترین جواهرات زنانه هستند که با گوشواره‌های معمولی تفاوت اساسی دارند و در زیباتر شدن استایل روزمره شما نقش مهمی ایفا می‌کنند. اگر آنقدر پولدار هستید که می‌توانید جواهرات الماس بخرید بحثی وجود ندارد اما این نکته را به خاطر داشته باشید که جواهرات بدل با نگین زیرکونیوم هم می‌تواند به اندازه الماس زیبا باشد و هرکسی نمی‌تواند تفاوت آن را با اصل تشخیص دهد. پس اگر قدرت خرید الماس اصل را ندارید نگران نباشید، یک جفت گوشواره بدل زیبا هم می‌تواند همان تاثیر را روی استایل شما داشته باشد.

بهترین توصیه‌های شیک پوشی

کفش تخت را با لباس کوتاه و پاشنه بلند را با لباس بلند بپوشید

ارتفاع پاشنه شما ارتباط مستقیمی با بلندی لباس شما دارد و این مورد یکی از مهم‌ترین توصیه‌های شیک پوشی است. اگر بلندی لباس شما بالای زانو است بهتر است آن را با کفش تخت بپوشید، حال هرچه بلندی لباس شما بیشتر شود می‌توانید پاشنه کفش خود را نیز بلندتر انتخاب کنید. این اصل برای موقر بودن و متناسب بودن استایل ضروری است و البته در مورد آن استثناهایی هم وجود دارد اما به طور کلی بین این دو مورد یک ارتباط مستقیم وجود دارد و اگر در انتخاب یک کفش مناسب برای دامن، مانتو یا لباس مجلسی جدید خود تردید دارید بهتر است این نکته را مد نظر داشته باشید.

X را از پشت لباس‌ها جدا کنید

حتما شنیده‌اید که مارک روی آستین کت را باید جدا کنید در غیر این صورت شما به عنوان یک فرد بدلباس و ناآگاه به مد شناخته خواهید شد، این مساله واضح و مبرهن است اما برخی از کت‌ها و ژاکت‌ها در قست انتهای پشت خود یک دوخت به شکل ضربدر دارند که برای جلوگیری از به هم خوردن اتوی کت در فروشگاه‌ها و پیش از استفاده تعبیه شده‌اند بنابراین قبل از پوشیدن کت و مانتو باید آن را جدا کنید و اگر این کار را انجام ندهید و با چنین لباسی در اجتماع ظاهر شوید یک اشتباه مد بزرگ مرتکب شده‌اید.

بهترین توصیه‌های شیک پوشی

دستورات مربوط به شستشو و خشک کردن لباس را بخوانید

بارها گفته‌ایم که یکی از مهم‌ترین توصیه‌های شیک پوشی مراقبت درست از لباس‌ها است و هیچ فرد خوش لباسی با لباس کثیف و چروک در مقابل مردم ظاهر نمی‌شود. در نتیجه شما باید بتوانید لباس‌های خود را بشویید و تمیز نگه دارید و این کار تنها زمانی میسر است که اصول مراقبت از لباس را به خوبی بدانید. اگر فرآیند شستشو و خشک کردن لباس درست انجام نشود این خطر وجود دارد که لباس‌های محبوب شما آسیب ببینند و قابل پوشیدن نباشند. اما اگر قبل از اقدام به شستشوی لباس برچسب مراقبتی لباس را به دقت بخوانید و بدانید که چطور، با چه موادی و با چه دمای آبی باید این کار را انجام دهید می‌توانید بدون آسیب زدن به لباس‌ها آن‌ها را تمیز و نو کنید.

بهترین توصیه‌های شیک پوشی

طرح پلنگی یک طرح خنثی و تطبیق پذیر است

طرح پلنگی طرح محبوب بسیاری از خانم‌ها برای لباس‌هایشان است اما در نظر بیشتر افراد طرح پلنگی جلب توجه زیادی دارد و در هر موقعیتی قابل پوشیدن نیست اما این تصور درست نیست و طرح پلنگی را می‌توان در زمره رنگ‌های خنثی مثل مشکی و شتری و سفید در نظر گرفت. این طرح با بسیاری از رنگ‌ها از جمله رنگ‌های روشن و متالیک هماهنگی دارد و شما می‌توانید لباس‌های پلنگی خود را با لباس‌های طرح‌دار ساده هم بپوشید.

بهترین توصیه‌های شیک پوشی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)