در شرایطی که به زودی شاهد معرفی رسمی گوشی iPhone 8 توسط شرکت اپل خواهیم بود، پلیس نیویورک قصد دارد چیزی نزدیک به ۳۶ هزار دستگاه موبایل ویندوزفون، که هم‌اکنون توسط نیروهای این سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، را با گوشی‌های اختصاصی شرکت اپل یعنی آیفون تعویض کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات تصمیم اخیر اداره پلیس نیویورک می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

این تعداد موبایل که مبتنی بر سیستم عامل ویندوزفون هستند، طی دو سال گذشته، و به طور عمده در طول یک سال اخیر، در اختیار نیروهای پلیس نیویورک قرار گرفته‌اند. اقدامی که در مجموع می‌توان آن را برنامه‌ای در جهت مدرن‌ سازی اداره‌ پلیس این شهر توصیف کرد. البته عملی کردن این تصمیم در مجموع رقمی نزدیک به ۱۶۰ میلیون دلار برای شهر نیویورک هزینه در بر داشته است. هزینه‌ای که شاید بتوان آن را یک ریخت و پاش نامناسب در مسیر نادرست توصیف کرد و ایرادهایی را به آن وارد دانست.

تصمیم پر ایراد اداره پلیس نیویورک

اداره پلیس نیویورک در زمانی تصمیم به تجهیز نیروهای خود با گوشی‌های موبایل مبتنی بر سیستم عامل ویندوزفون گرفت که در زمان اجرایی کردن این تصمیم سهم تلفن‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل ویندوزفون کمتر از یک درصد سهم کل بازار بود. به این ترتیب در شرایطی که امکان تجهیز نیروهای پلیس شهر نیویورک به تلفن‌های همراه بهتر، با ثبات‌تر و شناخته شده‌تری وجود داشت، معاون عالی رتبه‌ی اداره پلیس نیویورک در بخش فناوری اطلاعات، به تنهایی تصمیم به انتخاب گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل ویندوزفون گرفت. تصمیمی که احتمالا هم‌اکنون از اتخاذ آن کاملا پشیمان است.

نیروهای پلیس

دلیل کنار گذاشتن تلفن‌های هوشمند ویندوزی توسط اداره پلیس نیویورک

بنابر اعلام اداره پلیس نیویورک، تلفن‌های همراه مبتنی بر سیستم عامل ویندوزفون که تا پیش از این توسط کارکنان این سازمان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند، هم‌اکنون به دلیل منسوخ شدن و عدم دریافت به روزرسانی‌های جدید، از سوی این اداره کنار گذاشته شده و به زودی با گوشی‌های جدید آیفون جایگزین خواهند شد. تصمیمی که بنابر برنامه‌ ریزی‌های انجام گرفته قرار است تا انتهای سال جاری میلادی اجرایی و عملی گردد.

گفتنی است که تلفن‌های ویندوزی کارکنان اداره پلیس نیویورک به طور عمده دو مدل Nokia Lumia 830 و Microsoft Lumia 640 XL را شامل می‌شد. تلفن‌هایی که تمام آن‌ها مجهز به اپلیکیشن‌های کاربردی و قابلیت‌های اختصاصی پلیس نظیر اپلیکیشن ویژه‌ی ۹۱۱، قابلیت دریافت ماموریت و سایر اپلیکیشن‌ها یا قابلیت‌های مشابه بوده‌اند. با این حال تصمیم اخیر شرکت مایکروسافت مبنی بر خاتمه دادن به پشتیبانی از سیستم عامل ویندوزفون موجب شد تا تلفن‌های همراه کارکنان اداره پلیس نیویورک، که دقیقا مبتنی بر همین سیستم عامل بود، دیگر از کارایی لازم برای استفاده برخوردار نباشد و به اصطلاح عامیانه روی دست صاحبانشان باد کند.

البته با توجه به حمایت همه جانبه‌ی مایکروسافت از سیستم عامل یک‌پارچه‌ی ویندوز ۱۰ و همچنین با نظر به سابقه‌ی این شرکت در زمینه‌ی پشتیبانی از محصولات و خدمات قدیمی خود، احتمال وقوع چنین اتفاقی چندان دور از انتظار نبود. در واقع پس از آغاز کار سیستم عامل ویندوز ۱۰ با آن همه سر و صدا و تبلیغات، کم و بیش مشخص بود که حمایت شرکت مایکروسافت از سیستم عامل از دور خارج شده‌ی ویندوزفون دیر یا زود پایان خواهد یافت. به همین دلیل می‌توان تصمیم مدیران ارشد اداره پلیس نیویورک مبنی بر استفاده از تلفن‌های هوشمند مبتنی بر این سیستم عامل در حال مرگ را در نوع خود تصمیمی عجیب و نابخردانه توصیف کرد.

گوشی لومیا

ماه گذشته شرکت مایکروسافت به پشتیبانی خود از سیستم عامل ویندوزفون ۸.۱، که می‌توان آن را آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوزفون قلمداد کرد، خاتمه داد و مرگ این سیستم عامل اختصاصی موبایل را به طور رسمی اعلام کرد. در واقع تمرکز سران شرکت مایکروسافت با اتخاذ این تصمیم به طور تمام و کمال روی سیستم عامل ویندوز ۱۰ معطوف شده است. سیستم عامل یک‌پارچه‌ای که از انعطاف بیشتری نسبت به سیستم عامل ویندوزفون، که تنها یک سیستم عامل مختص به موبایل محسوب می‌شود، برخوردار بوده و قادر است ابزارهای هوشمندی نظیر تلفن‌های همراه و تبلت‌ها را به کامپیوترها و لپ‌ تاپ‌ها پیوند بدهد.

با این حال تصمیم اخیر شرکت مایکروسافت مبنی بر عدم پشتیبانی از آخرین نسخه‌ی موجود از سیستم عامل ویندوزفون در شرایطی صورت گرفته که بر اساس آمار موجود، چیزی نزدیک به ۸۰ درصد از تلفن‌های هوشمند ویندوزی حال حاضر، همچنان از نسخه‌های مختلف سیستم عامل ویندوزفون استفاده می‌کنند. نسخه‌هایی نظیر ویندوزفون ۷، ویندوزفون ۸ و ویندوزفون ۸.۱ که در حال حاضر پشتیبانی از تمام آن‌ها به طور رسمی خاتمه یافته است. در واقع هم‌اکنون تنها ۲۰ درصد از تلفن‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل ویندوز از وجود نسخه‌ی جدید این سیستم عامل یعنی ویندوز ۱۰ بهره می‌برند.

به هرحال پشتیبانی یا عدم پشتیبانی شرکت مایکروسافت از سیستم عامل ویندوز ۱۰، از این پس برای کارکنان اداره پلیس نیویورک اهمیت چندانی نخواهد داشت. چرا که تلفن‌های همراه اختصاصی آن‌ها به زودی با گوشی‌های جدید آیفون تعویض خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که اداره پلیس نیویورک قرار است امکان استفاده از کدامین مدل آیفون را در اختیار کارکنان خود قرار دهد. با توجه به این نکته که احتمالا نسخه‌ی جدید موبایل پرچمدار اپل یعنی آیفون ۸ از قیمت بالایی برخوردار خواهد بود، این تردید وجود دارد که شاید نیروهای پلیس نیویورک از شانس چندانی برای در دست گرفتن گوشی iPhone 8 برخوردار نباشند. به هر حال باید دید که در نهایت چه کسانی از شانس در اختیار داشتن گوشی جدید اختصاصی اپل برخوردار خواهند گردید.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.

شاید مهم‌ترین دلیلی که بتواند برخی از کاربران را از گوشی جدید سامسونگ یعنی Galaxy Note 8 دور نگه دارد، قیمت گزاف آن باشد. در این مطلب می‌توانید با مهم‌ترین دلایل کنار آمدن علاقه‌مندان محصولات پرچمدار با قیمت گزاف گلکسی نوت ۸ آشنا شوید. همچنین اگر بیش از عضو جدید خانواده‌ی گلکسی نوت سامسونگ به مهم‌ترین رقیب پرچمدار این محصول یعنی iPhone 8 علاقه‌مند هستید، می‌توانید این مطلب را از نظر بگذرانید تا با لیست انتظارات مهمی که از این گوشی می‌رود آشنا شوید.