افرادی که دارای تفکر عمیق هستند کسانی‌اند که نمی‌توانند به چیزهای سطحی و معمولی قانع باشند. افرادی که دارای تفکر عمیق هستند همیشه خواهان این هستند که چیزهای بیشتری یاد بگیرند. این افراد  روش خودشان را برای نگریستن به دنیا دارند. آنها به دنبال این هستند بین تمام چیزهایی که  در اطرافشان هست ارتباط برقرار کنند و از خلاقیت خود بهره ببرند.

افرادی که دارای تفکر عمیق هستند ترجیح می‌دهند در تفکرات عمیق خود غوطه ور شوند و  اگر حرفی برای گفتن نداشته باشند، سکوت اختیارکنند. افرادی که دارای تفکر عمیق هستند به طور خردمندانه‌تری به دنیای پرسرعت و پر آشوب کنونی نگاه می‌کنند. اگر شما  نیز دارای ویژگی‌های زیر باشید جز افرادی خواهید بود که دارای تفکر عمیق هستند.

  • خصوصیات افرادی که دارای تفکر عمیق هستند چیست؟

تفکر عمیق

۱_تیزبینی

افرادی که دارای تفکر عمیق هستند تمایل دارند با تیزبینی به همه چیز نگاه کنند. آنها ترجیح می‌دهند کمتر حرف بزنند و بیشتر مشاهده‌گر باشند. ذهن آنها به طور کامل درگیر چیزهایی است که به آن علاقه‌مند هستند و یا درگیر تجزیه تحلیل موضوعات مختلف هستند. افراد دارای تفکر عمیق،  قبل از شکل گیری یک ذهنیت قبل از یا قضاوت کردن در هر موضوعی، اول ذهنشان را مشغول تجزیه تحلیل آن موضوع می‌‌کنند. این افراد به دلیل توانایی مشاهده‌گری و تجزیه تحلیل بیشتر، نسبت به دیگران کمتر تحت تاثیر نظرات غالب جامعه قرار می‌گیرند.  مثلا اگر موضوعی مورد نظرشان باشد، به جای گوش دادن به نظرات اکثریت، خودشان زمانشان را صرف جمع آوری حقایق مختلف کرده و سپس با تجزیه تحلیل، تصمیم می‌گیرند.

شاید این ویژگی آنها ، برای سایرین  که در کنار این افراد زندگی می‌کنند چندان خوشایند نباشد چراکه انتظار دارند آنها سریعا پاسخ یک سوال را بدهند اما این  انتظار برآورده نمی‌شود. البته خبر خوب این است که موقعی که این افراد تصمیمی‌ را بر اساس ویژگی‌های گفته شده می‌گیرند و همه چیز را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند، نسبت به دیگران بهترین نتیجه را در تصمیماتشان خواهند گرفت.

۲- نگریستن به درون

بسیاری از افرادی که دارای تفکر عمیق هستند کم حرف و درون‌گرا هستند که البته چندان هم شگفت‌آور نیست چرا که وقتی شما بیشتر زمانتان را در مغز و ذهنتان می‌گذرانید، زمان کمتری برای رفت و آمد و ارتباطات با دیگران خواهید داشت. این افراد در مقایسه با کسانی که برون‌گرا هستند ترجیح می‌دهند به درونشان بیشتر بنگرند تا به دنیای بیرون، بنابراین تنها بودن را ترجیح می‌دهند چرا که تفکر عمیق یک عمل دسته جمعی نیست بلکه یک عمل فردی است.

۳- کنجکاوی در هر موردی

شما بعنوان یک فردی با تفکر عمیق، در مورد هرآنچه در اطرفتان است، آدم کنجکاوی هستید. می‌خواهید بفهمید که هر چیزی چگونه کار می‌کند یا چرا اینگونه کار می‌کند یا چه چیزی افراد را منحصر به فرد می‌‌سازد. این کنجکاوی شما در موضوعات مختلف از تاریخ گرفته تا سیاست و علم و ادبیات و غیره است که باعث می‌شود علاقه زیادی به یاد گیری داشته باشید.

بر اساس ویژگی کنجکاوی، افرادی که دارای تفکر عمیق هستند همیشه از یادگرفتن چیزهای جدید به وجد می‌‌آیند، علاقه‌مند به یادگیری هستند و در نتیجه این افراد در مورد هر موضوعی اطلاعاتی هرچند اندک دارند. شیفتگی و عشق زیاد آنها به یادگیری؛ باعث می‌شود کمتر احساس خستگی و بی حوصلگی یا تنهایی داشته باشند.

۴- فراموشکاری

شاید برایتان سوال ایجاد شود که چطور افرادی که دارای تفکر عمیق هستند، می‌توانند فراموشکار باشند؟ پاسخ اینجاست که این افراد در مورد همه چیز فکر می‌کنند و مشکل از همینجا آغاز می‌شود. شما هر روز به هزاران چیز فکر می‌کنید و هر فکر جدید، جایگزین فکر قبلی می‌شود و به همین دلیل فکرهای قبلی به عقب رانده می‌شوند. برای همین یادتان می‌رودکه مثلا در راه برگشت به خانه،  نان بخرید یا باوجودیکه شریک زندگیتان را خیلی دوست دارید ممکن است روز تولد او را فراموش کنید. گاهی ممکن است برخی تعهدات اجتماعی خود را فراموش کنید چون آنها از نظر شما از اهمیت خیلی بالایی برخوردار نیستند. این به معنای کم اولویت بودن تعهدات اجتماعی‌تان نیست یا به معنای مخالفت با آنها، بلکه صرفا ممکن است ترجیح دهید وقت کمتری را با این تعهدات بگذرانید، مثلا اگر با کسی حرفی می‌زنید و آن موضوع چندان مورد علاقه‌ی شما نیست ترجیح می‌دهید کوتاه و مختصر صحبت کنید و زیاد در مکالمه باقی نمانید.

۵- حل کننده‌ی مشکلات

افرادی که دارای تفکر عمیق هستند خیلی خوب می‌توانند مشکلات را حل کنند چرا که تفکر کردن یکی از عادتهای طبیعی و ذاتی آنهاست، برای همین  به راحتی می‌توانند الگوهایی که نشان دهنده مشکل است را تشخیص داده و قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود راه حل ارائه دهند. این افراد زمان زیادی را بابت فکر کردن به گزینه‌های مختلف برای حل یک مشکل و دیدن آن مشکل از زاویه‌های مختلف می‌گذارند در نتیجه کمتر دچار اشتباهات پرهزینه می‌شوند.

۶- جامعه گریز

این افراد به دلیلی که درون‌گرا هستند و زیاد به بیرون اهمیت نمی‌دهند،  چندان هم طبق روال‌های معمول و رفتارهای همگانی جامعه رفتار نمی‌کنند، زیاد از گپ و گفت‌های بی اهمیت و سطحی خوششان نمی‌آید و فقط در مورد چیزهایی که برایشان اهمیت کافی دارد صحبت می‌کنند. این افراد یک بحث دونفره‌ی عمیق را به شرکت در یک جمع پرحرف و کم عمق ترجیح می‌دهند. این افراد برای وقت‌گذرانی یا اینکه فقط حرفی زده باشند، به گپ و گفت نمی‌‌پزدازند. اجتماعی بودن برای آنها تاحدی سخت است، چرا که از غیبت کردن و شرکت در بحث‌های شایعه‌ای خوششان نمی‌آید و از آنجایی که اکثریت جامعه از این بحث‌ها خوششان می‌آید در نتیجه جامعه گریز تلقی می‌شوند.

۷- مستقل

افرادی که دارای تفکر عمیق‌ هستند ترجیح می‌دهند بیشتر وقتشان را تنها باشند و همین مسئله باعث می‌شود آنها  تبدیل بشوند به افراد مستقل‌تری نسبت به دیگران. غالبا از تمایل این افرد به تنها بودن، برداشت‌های اشتباه صورت می‌گیرد اما حقیقت این است که چنین افرادی خیلی زود یاد می‌گیرند  به جای اینکه به دیگران تکیه دهند به خودشان تکیه کنند و این  امر باعث  عدم وابستگی آنها به دیگران می‌شود. از سویی دیگر این افراد زمانهایی را که به تنهایی سپری می‌کنند در واقع مشغول شارژ کردن خودشان و فکر کردن بدون حواس پرتی هستند. در نتیجه آنها خیلی سریع یاد می‌گرند که چگونه از تنهایی خودشان لذت ببرند.

۸- عدم تمایل به علاقه‌مندیهای رایج

چنین افرادی نمی‌توانند بین علاقه‌های خودشان و علاقه‌های اکثریت مردم، نقطه اشتراک پیدا کنند. به بیانی ساده‌تر آنها از چیزهایی که همه‌ی مردم خوششان می‌آید، خوششان نمی‌آید. مثلا حرف زدن در مورد یک برنامه‌ی پربازدید تلویزیونی یا شنیدن شایعات رایج در مورد سلبریتی‌ها، نه تنها خوشایند آنها نیست که برایشان عذاب آور است.

۹- بیش از حد فکر می‌کنند

به احتمال زیاد تا به حال متوجه شده‌اید افرادی که دارای تفکر عمیق هستند تقریبا همیشه در حال فکر کردن هستند چرا که تمایل زیادی به تجزیه تحلیل کردن همه چیز دارند. حتی این  امر باعث آزار رساندن به خودشان می‌شود چراکه ممکن است مشکلاتشان را بزرگتر از حدی که هست ببینند و در نتیجه  نگرانی بیش از حد در مورد مسائل ناچیز داشته باشند.

۱۰-  دو دلی

کسانی که بیش از حد فکر می‌کنند از عمل کمتری برخوردارند تا بتوانند گامهایی برای تغییر زندگی بردارند. این افراد، رویا دیدن و تئوری بافی در ذهن را بیشتر ترجیح می‌دهند تا حضور در دنیای واقعی.  در نتیجه به حقیقت درآوردن ایده‌ها ممکن است برایشان پر چالش باشد.  این یک جنبه منفی است و باعث می‌شود رسیدن به موفقیت برای آنها زمان‌بر باشد.  همین مسئله خودش باعث ایجاد حس ناامیدی در آنها می‌گردد.

۱۱- شوخ طبعی

ممکن است تا حالا به این مسئله فکر نکرده باشید اما واقعیت این است  افرادی که دارای تفکر عمیق هستند، از میزان بسیار بالای شوخ طبعی و طنزپردازی برخوردار هستند. روحیه طنزپردازی بالای آنها طوری است که در دل هر چیزی یک  نکته‌ی طنز پیدا می‌کنند، حتی به خودشان هم به دید طنز نگاه می‌کنند.

۱۲- همدلی

افرادی که دارای تفکر عمیق هستند از لحاظ احساسی قدرت بالایی دارند و به راحتی می‌توانند با دیگران همدلی داشته باشند. آنها چون دارای یک ذهن باز و بدون تعصب خاصی هستند ، حرف دیگران را با صبر و بردباری گوش می‌دهند و به عبارتی دیگر گوش دادن فعال را به خوبی بلد هستند.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز  از مطالب انگیزشی

منبع: youtube