همه ما هنگام خرید لباس با سوالات و پیچیدگی‌های زیادی مواجه می‌شویم، سوالاتی که تنها یک استایلیست شخصی می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد، مثلا آیا این لباس مد روز است؟ کجا قرار است آن را بپوشم؟ آیا می‌توانم پول آن را پرداخت کنم؟ این سوالات می‌توانند کار خرید لباس و استایل و شیک پوشی شما را دشوار و غیرممکن کنند اما نگران نباشید، تکنولوژی جدید به کمک شما آمده است و مشکل نبود استایلیست شخصی را با کمک الگوریتم‌های رایانه‌ای حل کرده است. اما این سیستم جدید چیست،  چگونه عمل می‌کند و چطور می‌تواند به شیک پوش‌تر شدن شما کمک کند؟ در این مقاله تخصصی از مجله قرمز که از مجله فروبس ترجمه و تالیف شده است شما را با یکی از جدیدترین سیستم‌های خرید شخصی که با الگوریتم‌های رایانه‌ای به کمک شیک پوشی شما می‌آیند آشنا خواهیم کرد.

Stitch Fix استایلیست شخصی آنلاین شما

استیچ فکیس یک سرویس خرید شخصی پرطرفدار است که مشتریان خود را با متصل کردن به یک استایلیست شخصی از دردسرهای خرید لباس نجات می‌دهد. این سیستم بر اساس بودجه، سایز و استایل، لباس‌ها و اکسسوری‌های مناسب کاربر را انتخاب می‌کند اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که یک استایلیست که شخصا کاربر را نمی‌شناسد چطور می‌تواند لباس‌های مناسب او را انتخاب کند؟ راز این کار در یک الگوریتم رایانه‌ای است که استیچ فیکس از آن استفاده می‌کند.

الگوریتم رایانه‌ای حاکم بر Stitch Fix

این الگوریتم، هسته مدل تجاری شرکت Stitch Fix را شکل می‌دهد و همه کارها را از انتخاب لباس‌ها گرفته تا انتخاب استایلیست شخصی و بهینه سازی فرآیند تولید و لجستیک همزمان انجام می‌دهد. این سرویس آنلاین، خدمات خود را بر اساس سلیقه، نیازها و سبک زندگی شما شکل می‌دهد و فرآیند انتخاب را ساده‌تر می‌کند. مجله فوربس در این مقاله خود با اریک کالسن مدیر بخش الگوریتم استیچ فیکس گفتگویی داشته است و در آن کالسن به شرح فرآیندهایی پرداخته است که تجارت دمدمی مزاج فشن را به الگوریتم‌های قابل پیش بینی برای ماشین‌های هوشمند تبدیل می‌کند.

استایلیست شخصی آنلاین

وارد کردن داده‌ها به الگوریتم استایلیست شخصی

قبل از شرح این فرآیندها ابتدا باید مشخص کنیم که الگوریتم چیست. الگوریتم مجموعه‌ای از دستورات است که با عبارات مشخصی بیان می‌شوند، ساده‌ترین دستور منطقی، دستور “اگر-آنگاه” است: اگر من دکمه ۱۲ را در آسانسور فشار دهم، آنگاه آسانسور مرا به طبقه ۱۲ می‌برد. اگر من برای مشتری یک لباس آبی فرستادم او قطعا آن را دوست خواهد داشت. البته این دستورات و الگوریتم‌ها همیشه به همین سادگی نیستند و به خصوص دستورات مربوط به مد و فشن را نمی‌توان با چنین عبارات ساده‌ای خلاصه کرد. به همین دلیل Stitch Fix از فرمول‌های بسیار پیچیده‌تری در الگوریتم‌های خود استفاده می‌کند، فرمول‌ها و مدل‌هایی مثل مدل‌های پیچیده آماری و مدل‌های ترکیبی که می‌تواند علایق و سلایق خاص یک مشتری را تحلیل کند و در بررسی‌های خود از آن استفاده کند. البته واضح است که هر چقدر هم از فرمول‌های مختلفی استفاده کنید باز هم نمی‌توان به طور قطع گفت که مشتری این لباس را خواهد پسندید یا خیر اما هر چه اطلاعات و داده در مورد مشتری بیشتر باشد احتمال موفقیت هم بیشتر است.

استایلیست شخصی آنلاین

هر الگوریتمی که عملکرد موفقی دارد از مجموعه داده‌های کاملی هم بهره می‌برد. در استیچ فیکس اولین مجموعه داده از خود مشتری دریافت می‌شود، این داده‌ها با سوالات پایه آغاز می‌شوند مثل قد و وزن، و با سوالاتی مربوط به سلیقه شخص ادامه پیدا می‌کند مثل این که “شما دوست دارید پیراهن خود را داخل شلوار قرار دهید یا آزاد بگذارید؟” و با سوالاتی مربوط به شخصیت و وضعیت فرد پایان می‌یابد مثل این که “آیا شما فرد ریسک پذیری هستید؟” “آیا صاحب فرزند هستید؟”. بخش دوم مجموعه داده مربوط به محصولات است که اندازه‌ها، جنس و استایل را شامل می‌شود مثلا “آیا این لباس به راحتی چروک می‌شود؟ آیا نیاز به خشکشویی دارد؟” پس جمع آوری این داده‌ها از هر دو مجموعه، آن‌ها با هم تطبیق داده می‌شوند تا بهترین انتخاب برای مشتری مشخص شود. با گذشت زمان و خریدهای بیشتر، این الگوریتم روز به روز چیزهای بیشتری درباره مشتری می‌آموزد و تصور او را از لباس زیبا و استایل شیک مشخص می‌کند و این قابلیت به دلیل سیستم فیدبکی است که در الگوریتم تعبیه شده است.

دیگر مزایای الگوریتم استایلیست شخصی

مزایای الگوریتم استیچ فیکس تنها در پیدا کردن لباس‌های مناسب برای هر مشتری نیست بلکه این الگوریتم کارکردها و مزایای دیگری هم دارد که فرآیند انتخاب و توزیع لباس‌ها را بهینه سازی کرده است:

ایجاد ارتباط بین کاربر و استایلیست شخصی مناسب: اگرچه استیچ فیکس یک الگوریتم رایانه‌ای آنلاین است اما در مرحله آخر یک انسان به عنوان استایلیست شخصی تصمیمات آن را نهایی می‌کند و حتی یادداشت‌هایی حاوی توصیه‌های استایل برای مشتریان ارسال می‌کند. انسان‌ها نامتجانس‌تر از ماشین‌ها هستند، همه ماشین‌ها مانند هم عمل می‌کنند اما استایلیست‌ها بهتر می‌توانند سلیقه کاربر را تشخیص دهند. یکی از وظیفه‌های این الگوریتم هم پیدا کردن یک استایلیست شخصی مناسب برای هر کاربر است، استایلیستی که ویژگی‌های شخصی و نیازهای مشتری را به خوبی درک کند و نهایی سازی را به بهترین شکل برای او انجام دهد.

کنترل مناسب موجودی‌ها: کنترل موجودی یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های خرده فروشی به خصوص خرده فروشی آنلاین است. این که چه سایزها و مدل‌هایی فروش بیشتری دارند و زودتر به اتمام می‌رسند با تحلیل ویژگی‌ها و نیازهای مشتری به راحتی قابل کنترل است و در واقع الگوریتم آنلاین استیچ فیکس آن را ساده‌تر کرده است.

استایلیست شخصی آنلاین

هزینه‌های حمل و نقل کمتر: در فروشگاه‌های آنلاین هزینه حمل و نقل بخش زیادی از سود و سرمایه را می‌بلعد و برای کشور بزرگی مثل ایالات متحده که استیچ فیکس در آن فعالیت می‌کند این هزینه‌ها می‌تواند کمرشکن باشد. بهینه سازی فاصله بین انبارهای موجودی و محل تحویل کالا هم از مواردی است که الگوریتم استیچ فیکس به سادگی انجام می‌دهد و هزینه‌های اضافی حمل و نقل را به صفر می‌رساند.

طراحی استایل جدید: الگوریتم استیچ فیکس به طراحی و ایجاد تیپ‌های جدید برای مشتریان منجر شده است، تیپ‌هایی که توسط طراحان و استایلیست‌های دیگر نادیده گرفته شده‌اند اما مشتریان به آن‌ها نیاز داشته‌اند. در واقع این الگوریتم مثل قانون انتخاب طبیعی در ژنتیک عمل می‌کند و با تکامل و بهینه سازی تدریجی به چیزهایی می‌رسد که قبلا وجود نداشته‌اند اما انتخاب بهتری هستند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Forbes (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)