خواندن ذهن از گذشته‌های دور آرزوی بشر بوده است و در این زمینه نیز دست به خیالپردازی‌های مکرر زده و داستان‌های تخیلی جذابی آفریده است. اما جالب است بدانید که ایده خواندن ذهن دیگر افسانه و داستان تخیلی نیست و دانشمندان در تلاش هستند تا با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ابزاری خلق کنند که می‌تواند ذهن شما را بخواند و به افکار غیرکلامی شما پاسخ و واکنش نشان دهد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به بررسی پژوهشی می‌پردازیم که توسط محققان دانشگاه MIT صورت گرفته و به ساخت ابزاری انجامیده است که می‌تواند ذهن شما را بخواند و به افکار شما پاسخ دهد.

ابزاری برای خواندن ذهن شما

پژوهشگران MIT به تکنولوژی ساخت یک ابزار پوشیدنی برای خواندن ذهن دست یافته‌اند. این ابزار که AlterEgo نام دارد می‌تواند افکار غیرکلامی شما را شناسایی کند و به معنای واقعی کلمه ذهن شما را بخواند. این سیستم از یک حلقه تشکیل شده است که دور گوش‌های کاربر قرار می‌گیرد و تا خطوط فک و زیر دهان وی ادامه می‌یابد و در واقع یک سیستم کامپیوتری است که به شکل ابزار پوشیدنی درآمده است. این ابزار پوشیدنی حاوی الکترودهایی است که سیگنال‌های عصبی عضلانی روی خطوط چهره را که در واقع کلمات بیان شده درون ذهن شما هستند می‌خواند. این سیگنال‌ها با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند اما با استفاده از سیستم یادگیری ماشین این سیگنال‌ها برای کامپیوتر قابل شناسایی و ترجمه شده‌اند و به ساخت ابزاری برای خواندن ذهن بشر انجامیده‌اند.

ابزاری برای خواندن ذهن شما

آرناو کاپور فارغ التحصیل دانشگاه MIT که یکی پژوهشگران این پروژه است می‌گوید: “ایده‌ای که در ذهن ما بود این بود که آیا می‌توان پلتفرم‌های کامپیوتری را درونی‌تر کرد طوری که انسان و ماشین بتوانند نوعی ارتباط درونی با یکدیگر داشته باشند و نیازی به قراردادهای بین انسانی در میان نباشد؟” علاوه بر این، سیستم می‌تواند از طریق یک جفت هدفون متصل به سر با کاربر ارتباط برقرار کند و این ارتباط از طریق سیگنال‌هایی که بین گوش و چهره فرد تبادل می‌شوند برقرار می‌گردد. این هدفون‌ها بدون آن که نیاز به شنیدن و مداخله در گفتگو داشته باشند اطلاعات را منتقل می‌کنند و خبر از تحولی بزرگ در آینده ابزارهای ارتباطی می‌دهند.

ابزاری برای خواندن ذهن شما

ساخت ابزار خواند ذهن

محققان برای ساخت این ابزار باید محل دقیق سیگنال‌های عصبی عضلانی را روی خطوط چهره شناسایی می‌کردند و مشخص می‌کردند که کدام‌ یک از این سیگنال‌ها عملکرد قابل اتکاتری دارد. برای این کار، این محققان تعدادی نمونه انتخاب کردند و از آنان خواستند تا چهار بار به سری کلمات خاصی فکر کنند و همزمان از ۱۶ الکترود برای شناسایی محل سیگنال‌های عصبی عضلانی استفاده کردند. به این ترتیب کدهای مربوط به ابزار شناسایی و نوشته شد و در برنامه ریزی ابزار مورد استفاده قرار گرفت.  محققان دریافتند که تنها با چهار سنسور می‌توان این ابزار را کامل کرده و در سطح ابتدایی مورد استفاده قرار داد.

 

 پس از آن، این محققان ابزار خواندن ذهن را برای کارهای مختلفی آزمایش کردند از جمله بازی شطرنج و عمل ضرب پایه و و مسائل ریاضی پیچیده‌تر. دامنه لغتی که این عمل‌ها نیاز دارند حدود بیست کلمه است چون اگرچه این ابزار بسیار هوشمند است اما هنوز عملکرد محدودی دارد و در دامنه بیست لغت می‌تواند تا ۹۲ درصد دقت داشته باشد. کاپور می‌گوید: “من معتقدم AlterEgo می‌تواند روزی به عملکرد کامل برسد و همه مکالمات و افکار انسانی را به کامل‌ترین شکل دریافت و بازیابی کند.” این ابزار در صورت توسعه می‌تواند امیدی برای افراد ناتوان جهت برقراری ارتباط و یا ابزاری مفید جهت ارتباط کلامی در محیط‌های پر سروصدا باشد.

ابزاری برای خواندن ذهن شما

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه گجت مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Verge (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)