دوخت کیف دستی یک راه ساده و بدون هزینه برای داشتن یک کیف سبک و زیبا است که شما می‌توانید از این کیف برای حمل خرید، لباس‌های باشگاه و استخر و کارهای روزمره دیگر استفاده کنید. اما دوخت کیف دستی نیاز به مهارت خاص در خیاطی ندارد و همین که شما بتوانید پارچه را درست برش بزنید و از چرخ خیاطی در حد بسیار ساده استفاده کنید دوخت کیف دستی را هم می‌توانید انجام دهید. این کار می‌تواند یک سرگرمی مفید هم برای شما باشد و وقت شما را به نحو ثمربخشی پر ‌کند. پس اگر به دنبال انجام یک کار خیاطی ساده و بی‌دردسر هستید حتما این مقاله را مطالعه کنید چون ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش دوخت کیف دستی مخصوص خرید و استفاده روزمره را به شما آموزش خواهیم داد.

آموزش دوخت کیف دستی پارچه‌ای

وسایل لازم برای دوخت کیف دستی

  • پارچه به مقدار کافی برای رویه کیف (مقدار این پارچه به ابعاد کیف بستگی دارد و در مراحل بعدی مشخص می‌شود)
  • آستر به مقدار کافی
  • لایی پارچه برای دسته‌ها (اختیاری)
  • قیچی
  • متر خیاطی
  • اتو
  • سنجاق ته گرد
  • نخ در رنگ مشابه پارچه رویه
  • چرخ خیاطی

 

مراحل دوخت کیف دستی

کار را با برش دادن پارچه‌های مورد نیاز شروع کنید، در مدلی که در این مقاله آموزش داده شده است پارچه مربوط به قسمت پایین و بالای کیف رنگ و طرح متفاوتی دارند اما شما می‌توانید آن‌ها را از پارچه‌های مشابه تهیه کنید. در هر صورت قطعات لازم برای دوخت کیف دستی را به این ترتیب برش بزنید:

  • از پارچه مربوط به قسمت پایین کیف دو قطعه مستطیلی به ابعاد ۴۰ در ۲۰ سانتی‌متر برش بزنید.
  • از پارچه مربوط به قسمت بالای کیف دو قطعه مستطیلی به ابعاد ۴۰ در ۳۰ سانتی‌متر برش بزنید.
  • برای دسته‌ها دو قطعه به ابعاد ۷۰ در ۱۰ سانتی‌متر برش بزنید.
  • اگر می‌خواهید دسته‌ها سفت و محکم باشند دو قطعه لایی پارچه به همین ابعاد (۷۰ در ۱۰) تهیه کنید، این کار توصیه می‌شود چون لایه زدن به بندها از چروک شدن آن‌ها در حین استفاده پیشگیری می‌کند.
  • برش آستر کیف ر مراحل بعدی انجام خواهد شد.

حال کار دوخت کیف دستی شروع می‌شود. ابتدا یک قطعه پارچه مربوط به بالای کیف و یک قطعه پایین کیف را مانند تصویر روی هم قرار دهید و چرخ کنید (می‌توانید از کوک دستی هم استفاده کنید اما باید مطمئن باشید که کوک‌های محکم و قابل اطمینان می‌زنید). با دو قطعه باقیمانده دیگر هم همین کار را انجام دهید و آن‌ها را ااتو بزنید تا صاف و یکدست شوند.

آموزش دوخت کیف دستی پارچه‌ای آموزش دوخت کیف دستی پارچه‌ای

حال یکی از این دو قطعه را که به هم دوخته شده‌اند روی پارچه مربوط به آستر قرار دهید و از آن به عنوان الگو استفاده کرده و آستر را برش بزنید. شما به دو قطعه آستر با این ابعاد نیاز خواهید داشت. این دو قطعه را دور تا دور به هم بدوزید طوری طرف بیرونی آستر در داخل قرار بگیرد و مانند یک کیسه شود.

حال قطعات مربوط به رویه کیف را نیز به هم بدوزید طوری که روی پارچه در قسمت داخل قرار بگیرد. حال نوبت به درست کردن گوشه‌های کیف می‌رسد که باید حالت باکسی داشته باشند. برای این کار گوشه پایینی کیف را مانند تصویر زیر یک دوخت عرضی روی آن بزنید. با گوشه دیگر نیز همین کار را انجام دهید و اضافات را قیچی کنید.

آموزش دوخت کیف دستی پارچه‌ای آموزش دوخت کیف دستی پارچه‌ای آموزش دوخت کیف دستی پارچه‌ای

حال کیف و آستر را کنار بگذارید و سراغ دوخت بندهای کیف بروید. قطعه مربوط به بند کیف را بردارید (در صورت تمایل لایی پارچه را در این مرحله روی آن بچسبانید) و آن را از قسمت پشت پارچه و از عرض تا کرده و لبه‌های آن را بدوزید تا یک مستطیل بلند و باریک داشته باشید. حال باید آن را برگردانید تا قسمت روی پارچه بیرون بیاید و لبه‌های دوخت به سمت داخل برود. برای این کار می‌توانید از یک میل بافتنی کمک بگیرید. این مراحل را برای هر دو بند تکرار کنید و در انتها آن‌ها را اتو بزنید تا صاف شوند.

آموزش دوخت کیف دستی پارچه‌ای

حال مجددا سراغ رویه و آستر کیف بروید، رویه را پشت و رو کنید تا قسمت پشت پارچه بیرون باشد، آستر را هم پشت و رو کنید تا قسمت داخلی آن بیرون باشد، آستر را داخل رویه قرار دهید و بندهایی را که آماده کرده‌اید مانند تصویر بین آستر و رویه قرار دهید طوری که قسمت دوخته شده بندها طرف آستر قرار بگیرد و نقطه وسط بین دو بند دقیقا روی خط تقارن عمودی کیف باشد. هر دو انتهای بند را در محل درست آن قرار دهید و با چهار عدد سنجاق ته گرد آن‌ها را محکم کنید.

آموزش دوخت کیف دستی پارچه‌ای

حال سراغ چرخ خیاطی بروید و دور تا دور محل را مانند تصویر چرخ کنید و فقط ده سانتی‌متر را باز بگذارید (جایی که محل اتصال بند با کیف نباشد) پس از کامل کردن دوخت آن را از محل شکاف پشت و رو کنید. یک بار دیگر دور تا دور کیف را این بار از قسمت رو چرخ کنید تا هم شکاف باقیمانده بسته شود و هم اتصالات کاملا محکم شوند. حال کیف دستی شما آماده است و شما می‌توانید از آن برای کارهای دلخواه خود استفاده کنید.

آموزش دوخت کیف دستی پارچه‌ای

 

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Crazy Little Projects (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)