این روزها تهیه وسایل مورد نیاز کودکان، هزینه‌های زیادی را به خانوار تحمیل می‌کند اما یک فرد خلاق و باحوصله می‌تواند با استفاده از هنر و ذوق خود این هزینه‌ها را به حداقل برساند. دوخت پتوی پارچه‌ای یکی از این روش‌ها است که نیاز شما را به لحاف و پتوی بچگانه تامین می‌کند و شما می‌توانید هزینه‌های صرفه جویی شده را در کارهای بهتر و ضروری‌تر به مصرف برسانید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده برای کودکان را به همراه الگو به شما آموزش خواهیم داد. ابعاد این لحاف حدود ۹۵ در ۱۱۵ سانتی‌متر است که برای کودکان ۵ تا ۸ ساله مناسب می‌باشد و با استفاده از پارچه‌های اضافی و رنگارنگ موجود در منزل قابل انجام است.

وسایل لازم برای دوخت پتوی پارچه‌ای

  • چندین نوع پارچه مختلف به ابعاد مختلف (در این آموزش از شش نوع پارچه استفاده شده اما شما می‌توانید تعداد بیشتری پارچه به کار ببرید)
  • پارچه برای پشت لحاف حدود ۱.۲ متر
  • مغزی لحاف به اندازه ۹۵ در ۱۱۵ سانتی‌متر
  • قیچی و متر و چرخ خیاطی و سایر وسایل لازم برای دوخت و دوز

آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده

آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده

راهنمای برش برای دوخت پتوی پارچه‌ای

از هر یک از پارچه‌ها تعدادی نوار به عرض ۵ سانتی‌متر، تعدادی نوار به عرض ۸ سانتی‌متر و تعدادی نوار به عرض ۱۰ سانتی‌متر برش بزنید و آماده کنید. در انتها شما باید شش نوار به عرض ۵ سانتی‌متر از شش پارچه مختلف، شش نوار به عرض ۸ سانتی‌متر از ۶ پارچه مختلف و شش نوار به عرض ۱۰ سانتی‌متر از شش پارچه مختلف در اختیار داشته باشید تا برای شروع دوخت پتوی پارچه‌ای آماده شوید. بلندی این نوارها به اندازه بلندی لحافی است که قرار است بدوزید.

آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده

مراحل دوخت پتوی پارچه‌ای

در گام اول سه نوار به عرض‌های ۵ و ۸ و ۱۰ سانتی‌متر را مانند تصویر به هم بدوزید. این سه پارچه را از سه طرح و نوع مختلف انتخاب کنید تا طرح لحاف شما زیبا و هماهنگ از کار درآید. این کار را به روش‌ها و ترتیب‌های مختلف مانند تصویر ادامه دهید تا در نهایت ۶ مجموعه نوار در اختیار داشته باشید که سه تا سه تا به هم دوخته شده‌اند، دقت کنید که حتما دوخت‌ها را در امتداد یک خط صاف انجام دهید تا لحاف شما تمیز و زیبا از کار درآید. فراموش نکنید که نکته مهم در این کار قرار دادن پارچه‌های با عرض‌ها و طرح‌های متفاوت در کنار همدیگر است. پس از اتمام دوخت این قسمت‌ها با اتو آن‌ها را صاف کنید تا برای مراحل بعدی آماده شوند.

آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده

یکی از مجموعه‌های بافته شده سه تایی را بردارید و با قیچی به سه قسمت مساوی برش دهید. مراقب باشید که دوخت این قسمت‌ها شکافته نشود. همه شش مجموعه دوخته شده را نیز به همین ترتیب به سه قسمت کاملا مساوی برش بزنید تا چیزی مانند تصویر زیر را در اختیار داشته باشید.

آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده

این مجموعه‌ها را طوری کنار هم بچینید که طرح‌ها و اندازه‌های مشابه تا حد ممکن در کنار هم قرار نگیرند. پس از آن که از ترکیب درست پارچه‌ها مطمئن شدید به ترتیب آن‌ها را به هم بدوزید. پس از هر بار دوخت، اتو کردن را فراموش نکنید. با این کار دوخت پتوی پارچه‌ای در قسمت جلو به پایان می‌رسد و شما می‌توانید مرحله بعدی را آغاز کنید.

آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده

قسمت پشت پتوی پارچه‌ای در این آموزش از یک پارچه یکدست تشکیل شده است اما اگر علاقه داشته باشید می‌توانید قسمت پشت را نیز مانند قسمت جلو به صورت چند تکه تهیه کنید. قسمت پشت را روی قسمت جلوی پتو قرار دهید طوری که طرف درست آن‌ها روبه روی هم قرار بگیرد. مغزی لحاف را نیز روی این قسمت قرار دهید و دورتا دور آن را بدوزید و فقط یک قسمت را برای پشت و رو کردن باز بگذارید.

آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده

شما می‌توانید این مرحله را به روش ساده‌تری هم انجام دهید اما برای این کار به یک نوار بلند و مهارت و ابزار مناسب برای نواردوزی نیاز خواهید داشت. پس از پایان کار دوخت پتوی پارچه‌ای می‌توانید چندین دوخت عمودی با فاصله‌های روی لحاف انجام دهید تا ظاهر آن حرفه‌ای‌تر و زیباتر به نظر برسد. البته اگر چرخ خیاطی شما برای این کار مناسب نیست می‌توانید پتو را به صورت ساده آماده کنید.

آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده

دوخت پتوی پارچه‌ای یک روش ساده برای تهیه لوازم مخصوص کودکان بدون هزینه اضافی است و اگر کمی حوصله و مهارت پایه خیاطی داشته باشید می‌توانید پارچه‌های اضافی و بی‌مصرف باقی مانده در منزل را به یک پتوی پارچه‌ای زیبا و رنگارنگ تبدیل کنید.

آموزش دوخت پتوی پارچه‌ای تکه دوزی شده

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Polka Dot Chair (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)