یک زندگی آسوده و زیبا در گرو داشتن خانه‌ای منظم و مرتب است. گاهی یک وسیله ساده و زیبا مثل یک سبد پارچه‌ای می‌تواند به مرتب شدن و منظم شدن فضای منزل شما کمک کند چون شما می‌تواند وسایل کوچک و ریز و دست و پاگیر را در این سبد قرار دهید و هم دسترسی راحت‌تری به همه آن‌ها داشته باشید و هم نظم و ترتیب بیشتری به زندگی خود بدهید. اما برای تهیه یک سبد پارچه‌ای لازم نیست حتما هزینه کنید، گاه با کمی پارچه اضافی و کمی هنر و استعداد خیاطی می‌توان سبدهای پارچه‌ای زیبایی برای استفاده در منزل تهیه کرد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش دوخت یک سبد پارچه‌ای ساده و زیبا را به شما آموزش خواهیم داد که به راحتی می‌توانید آن را بدوزید و در منزل مورد استفاده قرار دهید.

وسایل لازم برای دوخت سبد پارچه‌ای

  • دو قطعه پارچه مستطیلی به عرض ۴۳ و طول ۳۰ سانتی‌متر برای جلو و پشت سبد
  • دو قطعه پارچه مستطیلی به عرض ۴۳ و طول ۴۳ سانتی‌متر برای آستر سبد
  • دو قطعه پارچه مستطیلی به عرض ۴۳ و طول ۱۵ برای ته سبد پارچه‌ای
  • پارچه برای تزئین سبد پارچه‌ای
  • فوم برای لایی سبد به مقدار لازم (حدود ۴۰ در ۶۰ سانتی‌متر)
  • لایی چسبی سبک به مقدار لازم (برای تزئین قسمت جلوی سبد)
  • چرخ خیاطی برای دوخت و دوز
  • گیره و سنجاق ته گرد
  • قیچی و نخ و سوزن و سایر وسایر خیاطی

آموزش دوخت سبد پارچه‌ای

آموزش دوخت سبد پارچه‌ای

برای شروع کار ابتدا پارچه مستطیلی ۴۳ در ۱۵ سانتی‌متری را بردارید و از دو گوشه پایین آن دو مربع به ابعاد ۸ در ۸ سانتی‌متر برش دهید. با گوشه‌های پایین دو قطعه مربوط به آستری هم همین کار را انجام دهید.

آموزش دوخت سبد پارچه‌ای

حال قطعه مربوط به جلوی سبد پارچه‌ای را که ۴۳ در ۳۰ سانتی‌متر است بردارید و از قسمت پایین به یکی از دو قطعه ۴۳ در ۱۵ سانتی‌متری بدوزید. پس از دوخت، آن را اتو بزنید و همین کار را با قطعه مربوط به پشت سبد و قطعه دیگر ۴۳ در ۱۵ سانتی‌متری هم انجام دهید.

برای تزئین سبد پارچه‌ای شما می‌توانید از طرح‌های مختلفی استفاده کنید مثلا در این آموزش این سبد قرار است به عنوان سبد پارچه و وسایل خیاطی مورد استفاه قرار گیرد و به همین دلیل طرح قیچی روی آن دوخته شده است اما شما می‌توانید هر طرح دلخواه دیگری بسته به کاربری سبد پارچه‌ای روی آن بدوزید. برای این کار طرح دلخواه خود را روی کاغذ لایی بکشید و روی پارچه بچسبانید و آن را برش دهید. پس از برش دادن طرح مورد نظر مانند تصویر آن را روی قسمت جلوی سبد بدوزید.

آموزش دوخت سبد پارچه‌ای آموزش دوخت سبد پارچه‌ای

حال فرم کلی سبد شما شکل گرفته است و می‌توانید دوخت آن را شروع کنید. برای این کار گوشه‌های سبد را که قیچی کردید به همراه لبه‌های آن با سنجاق به هم متصل کرده و بدوزید. پس از دوختن آن‌ها را پشت و رو کرده و با اتو صاف کنید. دوخت را در تمام نقاط محکم انجام دهید و ابتدا و انتهای این دوخت‌ها را دوبل کنید تا از شکافته نشدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

آموزش دوخت سبد پارچه‌ای

در این مرحله سراغ آستری‌های سبد بروید و به همان روشی که در مورد رویه سبد گفته شد آن‌ها را به هم بدوزید تا یک کیسه تقریبا هم اندازه  با رویه کیف در اختیار داشته باشید. اما قبل از دوختن لایی فومی را هم به آن بچسبانید تا داخل سبد شما نرم و محکم شود.

آموزش دوخت سبد پارچه‌ای

آستری سبد را مانند تصویر داخل رویه قرار دهید و با گیره‌های مخصوص محکم کنید. و دوخت نهایی را طوری انجام دهید که کاملا نزدیک به لبه پارچه‌ها باشد. حال لبه آستر را حدود ۳ تا ۵ سانتی‌متر به سمت بیرون تا بزنید و از روی این تا یک دوخت دیگر روی لبه آستر بزنید تا سبد شما ظاهری جذاب‌تر پیدا کند.

آموزش دوخت سبد پارچه‌ای

سپس لایی مقوادار را به اندازه مناسب برش داده و داخل کیف بچسبانید. در این مرحله کار دوخت سبد پارچه‌ای شما به پایان رسیده است و می‌توانید از آن برای قرار دادن اشیای مختلف، از وسایل خیاطی و گلدوزی گرفته تا وسایل داخل آشپزخانه مثل نان و … استفاده کنید تا هم خانه منظم‌تری داشته باشید و همه چیز به زیباترین شکل در دسترس شما باشد.

آموزش دوخت سبد پارچه‌ای

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Polka Dot Chair (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)