آن دسته از علاقه‌مندان به دنیای خودرو که برای ورود رسمی خودروی Model 3 تسلا به بازار لحظه شماری می‌کردند، اکنون می‌توانند هنگام شب‌ سر راحت روی باش بگذارند. چرا که تاریخ عرضه‌ی خودروی Model 3 به بازار، بالاخره به شکل رسمی توسط سران این شرکت اعلام شد. برای دانستن تاریخ مذکور و همچنین آگاهی از توضیحات تکمیلی اضافه در رابطه با زیر و بم جدیدترین خودروی الکتریکی تسلا می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

بنابر تایید رسمی رییس شرکت تسلا یعنی ایلان ماسک، فاز نخست عرضه‌ی جدیدترین خودروی الکتریکی این شرکت یعنی خودروی Model 3 به بازار در تاریخ ۲۸ ژوییه (روزهای پایانی همین ماه) رقم خواهد خورد. گفتنی است که فاز نخست عرضه‌ی خودروی تمام الکتریکی Model 3 تا پایان ماه اوت به درازا خواهد انجامید و در طول این یک ماه چیزی حدود ۱۰۰ دستگاه از خودروی مذکور در اختیار چشم انتظاران این محصول جدید قرار خواهد گرفت.

تولید رو به رشد خودروی Model 3

البته پس از این آغاز نسبتا جمع و جور، قرار است فرآیند عرضه‌ی خودروی Model 3 به بازار روند صعودی به خود بگیرد. به این ترتیب که در طول ماه سپتامبر امسال چیزی نزدیک به ۱۵۰۰ دستگاه از خودروی Model 3 به بازار عرضه خواهد شد و پس از آن نیز خودروی الکتریکی جدید تسلا با خروجی ۲۰ هزار دستگاه در هر ماه روانه‌ی بازار خواهد گردید.

خودروی الکتریکی تسلا

گفتنی است که تاکنون چیزی نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه از خودروی Model 3 توسط علاقه‌مندان پیش خرید شده است. خودرویی که ارزان‌ترین مدل آن چیزی نزدیک به ۳۵ هزار دلار قیمت دارد و در واقع این خودروی الکتریکی نوپا با همین قیمت کار خود را در بازار مصرف آغاز خواهد کرد. جالب این جاست رقم ۵۰۰ هزار دستگاهی که در سطور قبل به آن اشاره شد، حد نهایی گنجایش فعلی تولیدات کارخانه‌ای به شمار می‌رود که مسئولیت طراحی و تولید باتری خودروی Model 3 را بر عهده دارد. این کارخانه یا همان گیگا فکتوری تحت هدایت شرکت تسلا به ساخت این باتری‌ها مشغول است و انتظار می‌رود ظرفیت تولیدی آن در آینده‌‌ای نزدیک با افزایش قابل توجهی همراه باشد. افزایش تولیدی که به طور حتم مستلزم انجام سرمایه‌گذاری بیشتری توسط تسلا خواهد بود.

در واقع فرآیند تولید خودروی الکتریکی جدید تسلا زمانی آغاز شد که یک سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این شرکت انجام گرفت. سرمایه‌‌گذاری کلانی که رییس شرکت تسلا یعنی ایلان ماسک آن را امری لازم به منظور تامین تقاضای موجود در بازار برای خودروهای جدید این شرکت می‌داند. خودروهایی که علاوه بر خودروی Model 3 ، خودروهای Model S و Model X را نیز شامل می‌شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط شرکت تسلا، این شرکت قصد داشت در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی به طور متوسط چیزی نزدیک به ۴۷ هزار تا ۵۰ هزار دستگاه خودروی Model S و Model X را در مجموع به بازار مصرف عرضه کند. با این حال تاکنون هیچ گونه آمار دقیقی از سوی شرکت تسلا در زمینه‌ی هدف گذاری این شرکت برای برآورد تعداد خروجی خودروی Model 3 تا پایان امسال، در اختیار علاقه‌مندان قرار نگرفته است.

نکاتی از خودروی Model 3

توان درونی خودروی Model 3 تسلا این اجازه را به چرخ‌های آن می‌دهد تا ظرف مدت‌زمان شش ثانیه شتاب خودرو را از صفر به صد برسانند. همچنین این خودروی الکتریکی جدید قادر است در هر بار شارژ شدن مسافتی حدود ۴۰۲ کیلومتر را طی کند. با این اوصاف شاید بتوان خودروی Model 3 تسلا را در حالت کلی و تحت شرایط استاندارد، به عنوان رقیب تازه نفسی برای مدل‌های سایر شرکت‌های خودروسازی نظیر کلاس C مرسدس بنز، سری ۳ BMW و Audi A4 در نظر گرفت.

خودروی جدید تسلا

حال که به این‌جا رسیدیم، بد نیست به این نکته هم اشاره شود که خودروی Model 3 با امکان دسترسی کامل به شبکه‌ی جایگاه‌های سوپرشارژر تسلا به بازار عرضه خواهد شد. با این حال برخلاف خریداران Model S دارندگان خودروی Model 3 باید برای بهره‌مندی از چنین قابلیتی پول پرداخت کنند. با این حال این دسته از خریداران نگرانی چندانی در رابطه با یافتن جایگاه‌های مورد نیازشان نخواهند داشت. چرا که تا پایان سال گذشته‌ی میلادی چیزی نزدیک به سه هزار و ششصد جایگاه سوپرشارژر در چهار گوشه‌ی دنیا وجود داشت. رقمی که شرکت تسلا قصد دارد آن را تا پایان سال جاری میلادی به دو برابر افزایش دهد. همچنین بر طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است تعداد کلی ایستگاه‌های سرویس رسانی تسلا نیز تا پایان سال جاری میلادی به رقم ۴۴۱ ایستگاه در سطح جهان افزایش یابد.

بنابر اعتقاد ایلان ماسک دلیل اصلی او و سایر همکارانش در شرکت تسلا برای تولید خودروی Model 3 شتاب بخشیدن به فرآیند تغییر مسیر صنعت خودروسازی به سمت استفاده از خودروهای پاک بوده است. چرا که میزان تولید گاز دی‌اکسید کربن روز به روز در حال افزایش بوده و اکنون به بالاترین سطح خود رسیده است. در واقع تولید خودروی Model 3 این فرصت را در اختیار علاقه‌مندان به استفاده از خودروهای الکتریکی قرار می‌دهد تا بتوانند خودرویی با کیفیت بالاتر و قیمتی پایین‌تر از قبل را در اختیار داشته باشند.

در مجموع می‌توان تولید خودروی Model 3 را گام مهمی در جهت ساخت خودروهای الکتریکی با کیفیت و خوش قیمت قلمداد کرد. چرا که اگر با دقت به اوضاع بنگریم مدل رودستر تسلا را خودرویی با قیمت گزاف می‌یابیم که کیفیت نه چندان بالای آن هیچ تناسب چشمگیری با قیمت آن ندارد. این در حالی است که خودروهای Model S و Model X این شرکت محصولاتی میان رده و میان قیمت محسوب می‌شوند که با وجود قابل خرید بودنشان توسط بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای الکتریکی، به لحاظ کیفیت چندان باب طبع خودرودوستان مشکل ‌پسند نباشد. اما استفاده از تکنولوژی‌های جدید از خودروی Model 3 محصولی ساخته که با وجود بهره‌مند بودن از کیفیت کاملا پذیرفتنی از قیمت مناسبی نیز بهره می‌برد که با کارایی آن تناسبی منطقی برقرار ساخته است.

منبع: اتو کار (همراه با تحلیل، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.