لباس‌های آماده را می‌توان در سایزهای مختلفی در بازار مشاهده کرد اما سایزبندی لباس‌های سایزبزرگ با سایزبندی لباس‌های معمولی تفاوت دارد. لباس‌های مخصوص افراد چاق یا سایز بزرگ الگوی متفاوتی دارند و برای اندام افرادی که با الگوی معمول همخوانی ندارند طراحی شده‌اند. در این مقاله با انواع لباس‌های سایزبزرگ و سایزبندی آن و نحوه انتخاب لباس مناسب برای افراد سایزبزرگ آشنا خواهیم شد.

تا مدتی پیش خانم‌های چاق تنها به دنبال لباس‌هایی گشاد و بلند بودند و تا چاقی خود را مخفی کنند به همین دلیل مدل‌های لباس برای خانم‌های سایزبزرگ محدود به چند مدل خاص مثل لباس‌های گشاد و بلند می‌شد تا چاقی آن‌ها را بپوشاند. اما در سال‌های اخیر با معرفی چهره‌های هنرمند و مشهوری که چاق و سایزبزرگ هستند صنعت پوشاک این قشر نیز در حال تحول است و لباس‌هایی شیک و زیبا، مد روز و باکیفیت بهتر نیز به بازار آمده اند.

تعریف لباس‌های سایزبزرگ

این نکته را مد نظر داشته باشید که لباس‌های سایزبزرگ با لباس‌های بزرگ تفاوت دارند. مثلا یک لباس با سایز دو ایکس لارج یک لباس در الگوی معمولی است که سایز بزرگی دارد اما جزو لباس‌های سایزبزرگ دسته بندی نمی‌شود. در حالی که لباس‌های سایزبزرگ لزوما بزرگ نیستند بلکه تناسبات در آن‌ها متفاوت است. در لباس‌های استاندارد سایز لباس بر اساس سه اندازه دور سینه، دور کمر و دور باسن طراحی می‌شود اما برای افرادی که چاق هستند این تناسبات چندان جواب نمی‌دهد و لباس‌های سایزبزرگ مخصوص این افراد طراحی شده است که در قسمت خاصی از بدن چاق ترند. لباس‌های مخصوص افراد سایزبزرگ معمولا گشاد هستند و فیت بودن چندان در مورد آن‌ها مطرح نیست. لباس‌های سایزبزرگ معمولا در مغازه‌های مجزا به فروش می‌رسند و یا بخش مخصوصی برای خود دارند تا با لباس‌های معمولی اشتباه نشوند.

سایزبندی لباس‌های سایزبزرگ

در دنیای مد هیچ نوع سایزبندی استانداردی وجود ندارد و هر طراح و برند سایزبندی خاص خود را دارد. مثلا اگر لباس سایز ۱۴ در یک برند اندازه شما باشد ممکن است در برند دیگری این سایز برای شما ۱۶ باشد و این مساله به الگوی به کار رفته در برند مورد نظر مربوط است. علاوه بر اعداد، از حروف نیز برای سایزبندی لباس‌های سایزبزرگ استفاده می‌شود مثلا به جای عباراتی مثل XL که در لباس‌های معمولی استفاده دارد ترکیب حروف و اعداد مثل ۰X,1X و … به کار می‌رود.

راهنمای کامل سایزبندی و انتخاب لباس‌های سایزبزرگ

شناخت نوع اندام خانم‌های سایزبزرگ

وقتی صحبت از سایز بزرگ در لباس باشد نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید، هر فردی اندام خاص خود را دارد که با فرد دیگری متفاوت است و قبل از هرچیزی باید نوع اندام خود را بشناسد و لباس سایزبزرگ مناسب آن اندام را پیدا کند. اندام‌های زنانه به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند که با مطالعه این مقاله درباره انواع اندام زنانه می‌توانید لباس‌های مناسب برای هرکدام را نیز بشناسید.

راهنمای کامل سایزبندی و انتخاب لباس‌های سایزبزرگ

پیدا کردن لباس‌های سایزبزرگ مناسب برای شما

  • پیراهن سایزبزرگ برای آقایان: قبل از هرکاری باید ابعاد دقیق بدن خود را بدانید تا بتوانید لباس مناسب خود را پیدا کنید. یک متر بردارید و ابعاد مهم بدن را اندازه بگیرید. ابتدا متر را دور گردن بگیرید سپس سر خود را بالا گرفته و دور ضخیم‌ترین قسمت گردن را اندازه بگیرید. متر را طوری بگیرید که دو انگشت بتواند از زیر آن عبور کند. این اندازه در سایز پیراهن اهمیت زیادی دارد. سپس متر را زیر بغل‌ها بگیرید و دور ضخیم‌ترین قسمت سینه قرار دهید، بازوها را کنار بدن بیندازید و دور سینه را اندازه بگیرید. با این دو سایز شما می‌توانید پیراهن سایزبزرگ مناسب خود را پیدا کنید.
  • پیراهن و مانتوی سایزبزرگ برای خانم‌ها: اندازه گرفتن ابعاد بدن در مورد خانم‌ها هم اهمیت دارد اما قبل از آن باید مدل مناسب را نیز انتخاب کنید. معمولا برای خانم‌های چاق مدلی مناسب است که از زیر یقه چین‌دار و گشاد باشد و روی بدن حرکت کند. مدل مناسب دیگر مدل لنگی است که به دلیل فرم قطری و حالت یقه هفت می‌تواند اندام را متناسب‌تر نشان دهد.
  • شلوار سایزبزرگ برای آقایان: برای این مورد نیز مانند پیراهن شما به اندازه گیری نیاز دارید. مهم‌ترین اندازه برای سایز شلوار دور کمر شماست. متر را دور قسمتی از بدن که معمولا کمر شلوار شما می‌ایستد بگیرید و اندازه را یادداشت کنید، متر را خیلی تنگ یا گشاد نگیرید. اندازه بعدی دور باسن است. متر را دور باسن گرفته و اندازه خود را یادداشت کنید. سپس به طول داخلی پاچه شلوار نیاز دارید که از میان دوپا تا مچ پا را شامل می‌شود. طول پاچه خارجی هم از خط کمر تا مچ پا را در بر می‌گیرد.
  • شلوار سایز بزرگ برای خانم‌ها: تفاوت اندازه گیری سایز برای شلوارهای زنانه با مردانه در این است که هنگام اندازه گرفتن دور کمر باید دور بدن را حدودو پنج سانتی‌متر پایین‌تر از ناف اندازه بگیرید. در مورد بقیه سایزها مانند مورد بالا که شلوار مردانه سایز بزرگ است عمل کنید. توجه کنید که سایزبندی هر برند با برند دیگر تفاوت دارد و ممکن است سایز ۱۰ یک برند برای دور کمر ۸۰ سانتیمتری اندازه باشد اما برای برند دیگر این سایز ۱۲ باشد پس حتما قبل از خرید، لباس را امتحان کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: eBay (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)