در مطلب پیش رو با طراح اصلی بازی PUBG آشنا خواهیم شد. مردی که از خلق و خو و سرگذشت نسبتا عجیب و غریبی برخوردار است و برخی از خصوصیاتش با بسیاری از بازی‌سازانی که می‌شناسیم تفاوت دارد. پس اگر دوست دارید با مغز متفکر تیم توسعه‌ی بازی PUBG بیشتر آشنا شوید، حتما در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

بازی PUBG یا PlayerUnknown’s Battlegrounds را شاید بتوان پدیده‌ی ماه‌های اخیر صنعت بازی لقب داد. اثری که با ورود به بخش Early Access شبکه‌ی استیم بسیار مورد استقبال مخاطبان بازی‌های کامپیوتری در پلتفرم PC قرار گرفت و با وجود آن که همانند بسیاری از عناوین حاضر در این بخش، در عمل یک بازی نصفه و نیمه و ناتمام محسوب می‌شود، در طول چهار ماه اخیر توانسته نام خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شبکه‌ی اختصاصی شرکت Valve مطرح سازد.

جالب این جا است که بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds با وجود آن که هنوز یک بازی کامل محسوب نمی‌شود و مراحل ساخت آن همچنان ادامه دارد، هم‌اکنون شانه به شانه‌ی بازی‌های کامل و محبوب حاضر در شبکه‌ی استیم حرکت می‌کند و در حال حاضر به عنوان سومین بازی پرطرفدار این شبکه (پس از دو بازی انحصاری Valve یعنی Dota 2 و Counter Strike: Global Offensive) شناخته می‌شود. همچنین این بازی نوظهور با رسیدن به رقم ۶ میلیون نسخه فروش در بخش Early Access شبکه‌ی استیم طی چهار ماه اخیر توانسته عملکرد کاملا خیره‌کننده‌ای را از خود به نمایش بگذارد و همگان را نسبت به موفقیت نسخه‌ی نهایی این اثر و حضور آن روی دو پلتفرم Xbox One و PS4 در کنار پلتفرم PC حسابی امیدوار کند.

با این اوصاف شاید اکنون بسیاری از بازی‌دوستان کنجکاو دانستن این نکته باشند که خالق اصلی بازی PUBG کیست و از چه خصوصیات یا توانایی‌های ویژه‌ای برخوردار است؟

بازی آنلاین

در بازی PUBG به هیچ گروه یا دسته‌ای تعلق ندارید و خود به تنهایی باید برای بقای خود بجنگید.

خالق بازی PUBG: مارکوپولوی هنردوست

در حال حاضر بازی‌های کامپیوتری (برخلاف دهه‌های قبل) به شکل گروهی و تیمی ساخته می‌شوند و بر همین اساس اکنون تنها اندازه‌ی تیم های بازی‌سازی و بزرگی و کوچکی آنان است که محل بحث و گفتگو است. با این حال همواره مغز متفکری وجود دارد که وظیفه‌ی رهبری یک تیم بازی‌سازی، کوچک یا بزرگ، را عهده دار است. این وظیفه در بازی PUBG بر عهده‌ی یک مرد ۴۱ ساله‌ی ایرلندی به نام برندن گرین قرار دارد و در واقع خالق این بازی پرطرفدار، که در حال حاضر بخش مهمی از نمایش‌های شبکه‌ی توییچ را به خود اختصاص داده است، خود او است.

گرین از ابتدا قصد ورود به صنعت بازی‌سازی را نداشت و قصد اصلی‌اش این بود که پس از تحصیل در رشته‌ی هنر به یک هنرمند تبدیل شود. اما به گفته‌ی خود او، ورود به بازار هنری ایرلند کار چندان راحتی نیست و به همین دلیل پس از پایان تحصیل خود از انجام این هدف باز ماند. با این حال گرین پس از آشنایی با یک دوست، که در حوزه‌ی طراحی وب و طراحی گرافیک فعالیت می‌گرد، از این حقیقت مهم باخبر شد که راه ورود به عرصه‌ی هنر تنها از دروازه‌ی گالری‌های هنری نمیگذرد. به این ترتیب او تصمیم گرفت که بخت خود را در زمینه‌ی طراحی وب‌ بیازماید و بر همین اساس به همکاری با تعدادی از شرکت‌های فعال در این حوزه مشغول شد.

پس از آشنایی با راه و چاه حضور در بازار هنر دیجیتال، گرین و یکی از دوستانش تصمیم به تاسیس یک استودیوی شخصی گرفتند تا بتوانند ترانه‌های گروه‌های مختلف موسیقی را درون آن ضبط کنند. وظیفه‌ای که بر عهده‌ی دوست برندن گرین قرار داشت و خود او نیز کارهای هنری مربوط به تهیه کردن آلبوم یا موزیک ویدیوی این گروه‌ها را سر و سامان می‌داد. با این حال حضور گرین در این استودیوی هنری دوام چندانی نداشت. چرا که تنها دو سال بعد با همسر آینده‌اش آشنا شد و تصمیم گرفت برای ادامه‌ی زندگی به زادگاه او یعنی کشور برزیل برود.

گرین بازی‌ساز

برندن گرین، طراح و کارگردان بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds.

زندگی مشترک گرین و همسرش بیش از شش سال دوام نیافت و پس از طلاق او بار دیگر به زادگاه خود ایرلند بازگشت. در این زمان او فعالیت کاملا جدیدی را آغاز کرد و به عنوان یک دی جی مشغول به کار شد. بهترین فعالیت ممکن برای آن که بتوان یک شکست بزرگ عاطفی را فراموش کرد. درست در همین زمان بود که گرین تصمیم گرفت بار دیگر به برخی علایق فراموش شده‌ی دوران کودکی و نوجوانی خود توجه نشان دهد. علایقی که ریشه در دنیای بازی‌های کامپیوتری داشت.

خالق بازی PUBG: بازی‌سازی که گیمر نیست

آشنایی برندن گرین با دنیای بازی‌های کامپیوتری به زمانی باز می‌گردد که پدر او، به عنوان یکی از نیروهای حافظ صلح مستقر در کشور لبنان، حین بازگشت از سفر کاری خود یک کنسول آتاری ۲۶۰۰ را برای او هدیه آورد. پس از این اتفاق و آشنایی ابتدایی با دنیای بازی‌های کامپیوتری، گرین توسط نخستین لپ تاپ خود با بازی‌هایی نظیر Doom و Flight Simulator آشنا شد و مدت‌ها بعد نیز توانست نخستین تجربه‌ی آنلاین خود را در قالب بازی Delta Force: Black Hawk Down (که خاطرات فراوانی را در ذهن بسیاری از ما به ثبت رسانده است) از سر بگذراند. بنابر اعتراف گرین او آن‌قدر به تجربه‌ی بخش آنلاین بازی سقوط شاهین سیاه ادامه داد که دیگر هیچ سرور فعالی برای این بازی وجود نداشت!

با تمام این اوصاف برندن گرین خود را به هیچ وجه یک گیمر نمی‌داند. چرا که معتقد است افراد فراوانی را می‌شناسد که در طول عمر خود زمان بسیار بیشتری را نسبت به او، به انجام بازی‌های کامپیوتری مشغول بوده‌اند. علاوه بر آن به نظر می‌رسد که بازی‌های کامپیوتری مختلف اشتیاق چندانی را در گرین ایجاد نمی‌کنند.

او اعتراف می‌کند که تا کنون بازی‌هایی نظیر افسانه‌ی زلدا یا سایر عناوین کلاسیک موجود در دنیای بازی‌های کامپیوتری را تجربه نکرده است، چرا که این بازی‌ها هیچ‌گاه او را تحت تاثیر قرار نداده‌اند. از این منظر شاید بتوان برندن گرین را با نویسنده‌ی سرشناس روس یعنی ایزاک آسیموف مقایسه کرد. چرا که او نیز در عین قلم زدن داستان‌های فراوان (به خصوص در سبک علمی تخیلی) معترف بود که با اکثر شاهکارهای ادبی جهان نظیر آثار جویس، شکسپیر و … بیگانه بوده و هرگز آن‌ها را نخوانده است (البته هیچ تضمینی وجود ندارد که در نهایت گرین نیز به شخصیتی تاثیرگذار و هم‌تراز با آسیموف تبدیل شود).

بازی چندنفره

گرین قصد دارد با ساخت بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds جا پای عناوینی که از آن‌ها الهام گرفته بگذارد و زمینه‌ساز تولید مادهای فراوانی توسط علاقه‌مندان این بازی گردد.

خالق بازی PUBG و منابع الهام او برای ساخت این اثر

بزرگ‌ترین منبع الهام بازی PUBG را می‌توان فیلم سینمایی Battle Royale لقب داد. اثری ژاپنی (ملهم از رمانی به همین نام) که گرین آن را هنگام تحصیل در رشته‌ی هنر مشاهده کرد و سخت تحت تاثیر آن قرار گرفت. داستان این فیلم به روایت ماجرای تعدادی نوجوان دبیرستانی می‌پردازد که توسط دولت برای انجام یک بازی سالانه انتخاب شده‌اند. یک بازی واقعی که در آن نوجوانان هم‌کلاس و هم سن و سال باید تا سرحد مرگ با یکدیگر مبارزه کنند، با این هدف که در نهایت تنها یکی از آن‌ها زنده بماند. بنابر اعتراف گرین، درونمایه این اثر یعنی به جان هم انداختن تعدادی انسان، که نمونه‌ی مشابه با آن در داستان مورد علاقه‌‌اش یعنی ارباب مگس‌ها (یا سالار مگس‌ها) نیز مشاهده می‌شود، از دیرباز او را به خود جذب کرده و همین موضوع موجب شده تا او همواره به فکر ساخت یک بازی کامپیوتری بر اساس داستان فیلم سینمایی Battle Royale باشد.

به این ترتیب کشش همیشگی گرین به فیلم سینمایی Battle Royale در دوران جوانی، در نهایت به ساخت مادی به همین نام توسط او برای بازی DayZ منجر شد. اثری که خود زمانی یک ماد پرطرفدار برای بازی Arma 2 به شمار می‌رفت و در نهایت خالق آن نیز سرنوشتی مشابه با برندن گرین یافت. البته بنا به پیشنهاد همکار گرین در طراحی این ماد، ابتدا قرار بود نام Hunger Games (که از درونمایه‌ای مشابه با فیلمنامه‌ی Battle Royale بهره می‌برد) برای ماد در دست تولید آن‌ها انتخاب شود. اما به علت عشق و علاقه‌ی جاودانه‌ی گرین به فیلم سینمایی Battle Royale در نهایت همین نام بر ماد مذکور نهاده شد.

ساخت ماد Battle Royale فرصت بسیار مناسبی برای گرین فراهم آورد تا با فوت و فن بازی‌سازی آشنا شود. در واقع او به عنوان یک طراح گرافیک تبحر خاصی در امر کدنویسی نداشت. همچنین با توجه به این نکته که از توان پرداخت دستمزد به یک برنامه نویس حرفه‌ای برخوردار نبود و ناچار بود تمام کارها را خودش انجام دهد، ماد Battle Royale به او این امکان را داد تا بتواند دانش نه چندان مفصل خود در زمینه‌ی کار با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را گسترش دهد. جالب این جاست که ماد Battle Royale همچنان توسط یک گروه کوچک در حال توسعه و حمایت است و با وجود این که برندن گرین در حال حاضر هیچ نقشی در توسعه‌ی این ماد ندارد، اما هنوز هم اکثر هزینه‌های مربوط به ادامه‌ی فعالیت سرورهای این ماد محبوب را از جیب خود پرداخت می‌کند.

بتل رویال

ماد بتل رویال نخستین تلاش گرین برای تبدیل شدن به یک بازی‌ساز حرفه‌ای بود.

خالق بازی PUBG و سفر به کره برای تضمین آینده

پس از محبوبیت فراوان ماد Battle Royale از بازی DayZ فرصتی برای برندن گرین فراهم شد که به کشور کره‌ی جنوبی سفر کند و در آن‌جا به همکاری با استودیو Bluehole Games بپردازد. همکاری مشترکی که در نهایت به ساخت بازی PUBG یا PlayerUnknown’s Battlegrounds انجامید. بازی PUBG از همان تم آشنای فیلمBattle Royale بهره می‌برد. به این معنی که تعداد فراوانی گیمر همراه با اسلحه‌هایشان در یک نقشه‌ی مشخص رها می‌شوند تا هدف مهمی را به انجام برسانند. این که نقشه را از وجود سایر گیمرها پاک کرده و خود در قامت تنها مبارز زنده در میدان باقی بمانند. در واقع برخلاف بسیاری از بازی‌های آنلاین، در بازی PUBG هیچ گونه شانس مجددی برای گیمرها وجود ندارد. به این معنی که اگر شما توسط رقیبان خود کشته شوید، دوباره به بازی باز نخواهید گشت و با مرگ خود همه چیز را از دست می‌دهید.

برندن گرین معتقد است که بازی‌های روز ارزش و اهمیت چندانی برای شخصیت اصلی حاضر در بازی قائل نیستند و با هر بار مرگ، او را به سادگی به محیط بازی باز می‌گردانند. محیطی که کوچکترین چالشی برای گیمرها ایجاد نمی‌کند و هیچ نشانی از وجود باس‌های قدرتمند نیز در آن‌‌ها مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که گرین به نسلی تعلق دارد که گیمرهای آن برای کشتن باس پایانی یک بازی ناگزیر از صرف چندین روز زمان یا حتی چند هفته و ماه برای آبدیده شدن هرچه بیشتر بودند.

اما گرین قصد نداشت گیمرها را پس از هر بار مرگ به سادگی به دنیای بازی PUBG باز گرداند و قصد اصلی‌اش این بود که ارزش زنده ماندن و دوری جستن از مرگ در این بازی را چیزی هم‌تراز با موارد مشابه در مجموعه بازی‌های ساخته شده بر اساس تکنولوژی America’s Army جلوه دهد. شاید همین موضوع است که محبوبیت فرای انتظار بازی PUBG را فراهم آورده و موجب شده تا گیمرها برای زنده ماندن در دنیای پر آشوب این اثر با جان و دل تلاش کنند.

بتل گراند

برندن گرین معتقد است که حین انجام بازی PUGB به کمپ کردن بسیار علاقه دارد.

خالق بازی PUBG: کسی که حتی بازی خود را هم بازی نمی‌کند

در مجموع می‌توان به صراحت ادعا کرد که برندن گرین تمایل چندانی به انجام بازی‌های کامپیوتری ندارد. به گونه‌ای که حتی اثر خود یعنی بازی PUBG را نیز به صورت مداوم و همیشگی بازی نمی‌کند. او دلیل اصلی این کار را عدم شخصی کردن فرآیند تولید بازی PUBG توصیف می‌کند. به این معنی که اگر بیش از حد لزوم به انجام بازی خود بپردازد، ممکن است به صورت ناخوداگاه تصمیم بگیرد برخی از مکانیزم‌های موجود در گیم‌پلی این بازی را کاملا بی‌دلیل و تنها بنابر نظر شخصی و همچنین ساده‌سازی روند گیم‌پلی این اثر با توجه به سبک بازی خود تغییر دهد.

برای جا انداختن این موضوع و توجیه کار خود، او از دوست قدیمی‌اش در استودیوی ضبط موسیقی شخصی‌شان یاد می‌کند که به عنوان یک تهیه کننده‌‌ی موزیک، به ندرت به موسیقی گوش می‌داد تا مبادا ترانه‌های مختلف بر سلیقه‌ی او تاثیرگذار باشد. حال گرین نیز با الگو گرفتن از دوست قدیمی خود به جرگه‌ی آن دسته از کسانی پیوسته که برای پرهیز از خیس شدن بدنشان هرگز به حمام نمی‌روند!

این عادت برندن گرین نگارنده‌ی متن پیش رو را بی‌اختیار به یاد یکی از بازی‌سازان کهنه‌کار صنعت بازی‌سازی ژاپن به نام یو سوزوکی می‌اندازد. بازی‌سازی که ساخت یک مشت عنوان بی‌خاصیت با پیشوند Virtua (آن هم برای سخت‌افزارهایی که مخاطبان چندانی هم نداشتند) را در کارنامه دارد و اکنون چند سالی است با وعده‌ی ساخت بازی Shenmue 3 (که مدت‌ها است جز تاخیرهای پی در پی هیچ خبر تازه‌ای از پیشرفت مراحل ساخت آن به گوش نمی‌رسد) بسیاری از بازی‌دوستان جهان را سر کار گذاشته است. در واقع سوزوکی نیز چندی پیش مدعی این موضوع شده بود که انجام بازی‌های مختلف در سلیقه‌ی او تاثیرگذار است و به همین دلیل معمولا از تجربه‌ی بازی‌های کامپیوتری مختلف پرهیز می‌کند.

با این حال خالق بازی PUBG برخلاف سوزوکی چندان از مرحله پرت نیست و سنگواره‌های زنده را در ذهن تداعی نمی‌کند. چرا که گرین به دیدن نمایش‌های موجود از بازی خود در شبکه‌ی توییچ علاقه‌ی فراوانی دارد و معمولا آن‌ها را دنبال می‌کند. در واقع برندن گرین شبکه‌ی توییچ را بهترین عیب‌یاب و دیباگر بازی‌های کامپیوتری می‌داند و معتقد است که از طریق توجه به نمایش‌های بازی PUBG توانسته است بسیاری از ایرادهای موجود در این بازی را رفع کند.

به هر حال این بازی‌ساز ایرلندی اکنون به موجب طراحی بازی PUBG موفق شده که نخستین گام خود در صنعت بازی‌سازی را با موفقیت هرچه تمام‌تر بردارد. اما باید دید که روند پیشرفت او در قامت یک بازی‌ساز با همین کم و کیف ادامه خواهد یافت یا این ‌که او نیز در نهایت به فرد تمام شده‌ای نظیر یو سوزوکی تبدیل خواهد شد.

منبع: سی نت (مطلبی که از نظر گذراندید تحلیل اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز از مقاله‌ای بود که در منبع یاد شده به رشته‌ی تحریر در آمده است)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش بازی مجله قرمز یاری کنید.