جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
با ورزش کردن از آرتوروز زانو جلوگیری کنید

دویدن درواقع باعث کاهش ساییدگی مفاصل زانو میشود

خب،همه‌ی ما می‌دانیم که دویدن کمی‌ سخت و طاقت فرسا است و گاهی باعث اندکی‌ التهاب در مفصل نیز می‌شود.همه اینها درواقع هزینه‌ای است که شما برای ورزش‌های هوازی و سلامت قلبی عروقی خود پرداخت می‌کنید.به قول ضرب‌المثل ایرانی‌ “نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود”.
اما، شاید هم نه!
تحقیقات جدیدی که در بی وای یو (BYU)،مرکز آزمایشات ورزشی توسط تیمی از پروفسورها انجام شد نشان داد تعداد مولکول هایی که باعث به وجود آمدن التهاب در مفاصل زانو می‌شوند بعد از دویدن  کم می‌شوددویدن همچنین میتواند صورت روند ساییدگی مفاصل را کم کند

با دویدن از درد آرتوروز کم کنید

به عبارت دیگر به نظر می‌آید دویدن میتواند باعث کاهش مشکلات زانو مثل ساییدگی مفاصل و آرتورز شود چرا که دویدن دقیقا میرود به سراغ هدف! که همان زانوها می‌باشند.

یکی‌ از پرفسور‌های علمِ ورزش در بی وای یو گفت این ایده که دویدن طولانی‌ مدت و در مسافت‌های زیاد برای زانو مضر می‌باشد ممکن است توهمی بیش نباشد.

در مطالعاتی که اخیرا در یک مجله اروپایی به اسم فیزیولوژی کاربردی ( Applied Physiology) منتشر شد، سیلی و گروهی از همکاران بی وای یو مثل دکتر اریک رابینسون (Dr. Eric Robinson) از سازمان ایمنی و سلامت ، عوامل به وجود آورنده ی التهاب در مایه مفصلی زانو را در تعداد زیادی مرد و زن سالم با میانگین سنّی ۱۸ تا ۳۵، قبل و بعد از دویدن اندازه گرفتند.

محققان متوجه شدند عامل اصلی‌ به وجود آورنده ی ارتوروز که آنها در مایه بین مفصلی دنبالش بودند  ( ۲ سلول به نام‌های جی‌ ام سی‌-اس‌ افت و آی‌ ال‌-۱۵ (GM-CSF and IL-15) در افراد مورد آزمایش حدوداً ۳۰ دقیقه بعد از دویدن کاهش پیدا می‌کنه و پخش می‌شود.این در حالی‌ است که در یک وضعیت ثابت مثل نشستن و دیگر فعالیت‌ها غیر از دویدن، قبل و بعد از فعالیت عوامل به وجود آورنده‌ی التهاب در سطح ثابتی می‌مانند.

با ورزشِ دویدن از به وجود آمدن مشکلات احتمالی زانو جلوگیری کنید

محقق ارشد روبرت هیلدال(Robert Hyldahl) ،پرفسور یار در علم ورزش در بی وای یو گفت: آنچه که ما در حال حاضر می‌دانیم، برای جوانها و برای سلامت فردی، ورزش یک ضد التهاب دور تا دور مفصل می‌سازد که میتواند تا مدت طولانی‌ برای سلامت زانوی فرد مفید باشد.

هیلدا گفت نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد دویدن نقش محافظت از غضروف‌ها را دارد. این یعنی‌ ورزش کردن  میتواند در به تاخیر انداختن بیماریهای وابسته به انحطاط مفاصل مثل بیماری ورم مفاصل و استخوان ها و ارتورز و … موثر باشد.

این خبر فوق العاده است چرا که آرتوروز – بیماری دردناکی که باعث می‌شه غضروف هایی که در انتهای استخوان است فرسوده شود و این فرسودگی به مرور با گذر زمان بدتر می‌شود- حدوداً ۲۷ میلیون انسان را در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر خود قرار داده

این مطالعات برخلاف چیزی که در بین عموم جا افتاده است، پیش بینی نمی‌کند که دوندگانی که مسافت های طولانی‌ می‌دوند با احتمال بیشتری نسبت به مردم عادی در معرض بیماری ورم مفاصل و آرتوروز هستند و برعکس این تحقیقات نشان داد ورزش کردن میتواند به عنوان یک دارو برای این بیماری عمل کند

در حال حاضر تیمی از محققان که شامل دانشجوی دوره‌ی لیسانس (که الان فارغ التحصیل شده) الیسا اوانز (Alyssa Evans)و دانشجوی دکترا سونکو کی یون( Sunku Kwon) می‌شود برنامه ریزی کردند که توجه خود را روی افرادی معطوف کنند که سابقه آسیب‌های زانویی داشته‌اند به ویژه آنها به دنبال این هستند که آزمایش‌های مشابهی روی کسانی‌ که از آسیب‌های رباطی در ناحیه‌‌ زانو رنج می‌برند انجام دهند

منبع: www.sciencedaily.com
ترجمه تخصصی توسط تیم ورزشی مجله قرمز

دیدگاه ها 1

1
دیدگاه بگذارید

1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
  Subscribe  
جدیدترین قدیمی
اعلام کردن به
عاطفه حیدری

جالب بود. مرسی

مقالات زیبایی

موثرترین درمان‌های غیرجراحی کلینیکی برای زیبایی پوست
موثرترین درمان‌های غیرجراحی کلینیکی برای زیبایی پوست
21
با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
125
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
137
همیشه جوان بمانید، ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست
همیشه جوان بمانید، ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست
340
راز داشتن یک لبخند زیبا و جذاب در این چند کار ساده است
راز داشتن یک لبخند زیبا و جذاب در این چند کار ساده است
290
مانیکور شاد ،مدل‌های شاد و جذاب آرایش ناخن برای تابستان
مانیکور شاد ،مدل‌های شاد و جذاب آرایش ناخن برای تابستان
263

مقالات سلامت

روش آنژیوگرافی
آنژیوگرافی (رگ نگاری) عروق کرونر: تعریف و نحوه انجام این روش
42
شقاق مقعد یا فیشر
شقاق مقعد (Fissure) چیست؟ معرفی کامل، علائم، پیشگیری و درمان شقاق مقعد
241
آکنه پیشانی
آکنه پیشانی به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟
220
درد گوش موقع بلعیدن
درد گوش موقع بلعیدن به چه علت بوجود می‌آید؟
193
معرفی داروی اتودولاک یا لودین
معرفی کامل داروی اتودولاک (Etodolac) یا لودین (Lodine)
193
عارضه گرمازدگی چیست؟
عارضه گرمازدگی چیست ؟ معرفی علائم، علل ایجاد، پیشگیری و درمان آن
267

مقالات آشپزی

شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
276
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
379
کوکوی مرغ
کوکوی مرغ با پنیر موزارلا (با گزینه بدون گلوتن)
710
کیک آناناس
کیک آناناس با تزئین خامه و نارگیل به همراه آموزش خشک کردن آناناس
371
نان لقمه‌ای
طرز تهیه نان لقمه‌ای نرم و پفی در فر و بدون فر؛ آموزش مرحله به مرحله و تصویری
2,941
طرز تهیه اوتمیل اورنایت
طرز تهیه اوتمیل اورنایت در شیشه؛ صبحانه پر فیبر و مغذی با چندین دستورالعمل مختلف
1,016

مقالات تغذیه

تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
240
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
185
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
188
آرد بدون گلوتن
آرد بدون گلوتن با ۲۵ نوع مختلف که نیاز شما را به آرد به طور کامل رفع می‌کند
552
ویتامین A
ویتامین A چه نقشی در سلامت بدن دارد و مقادیر توصیه شده آن چقدر است؟
872
فواید چای نعناع
چای نعناع و معرفی ۹ مورد از خواص شگفت انگیز این نوشیدنی مفید
1,040