دویدن درواقع باعث کاهش ساییدگی مفاصل زانو میشود

با ورزش کردن از آرتوروز زانو جلوگیری کنید

خب،همه‌ی ما می‌دانیم که دویدن کمی‌ سخت و طاقت فرسا است و گاهی باعث اندکی‌ التهاب در مفصل نیز می‌شود.همه اینها درواقع هزینه‌ای است که شما برای ورزش‌های هوازی و سلامت قلبی عروقی خود پرداخت می‌کنید.به قول ضرب‌المثل ایرانی‌ “نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود”.
اما، شاید هم نه!
تحقیقات جدیدی که در بی وای یو (BYU)،مرکز آزمایشات ورزشی توسط تیمی از پروفسورها انجام شد نشان داد تعداد مولکول هایی که باعث به وجود آمدن التهاب در مفاصل زانو می‌شوند بعد از دویدن  کم می‌شوددویدن همچنین میتواند صورت روند ساییدگی مفاصل را کم کند

با دویدن از درد آرتوروز کم کنید

به عبارت دیگر به نظر می‌آید دویدن میتواند باعث کاهش مشکلات زانو مثل ساییدگی مفاصل و آرتورز شود چرا که دویدن دقیقا میرود به سراغ هدف! که همان زانوها می‌باشند.

یکی‌ از پرفسور‌های علمِ ورزش در بی وای یو گفت این ایده که دویدن طولانی‌ مدت و در مسافت‌های زیاد برای زانو مضر می‌باشد ممکن است توهمی بیش نباشد.

در مطالعاتی که اخیرا در یک مجله اروپایی به اسم فیزیولوژی کاربردی ( Applied Physiology) منتشر شد، سیلی و گروهی از همکاران بی وای یو مثل دکتر اریک رابینسون (Dr. Eric Robinson) از سازمان ایمنی و سلامت ، عوامل به وجود آورنده ی التهاب در مایه مفصلی زانو را در تعداد زیادی مرد و زن سالم با میانگین سنّی ۱۸ تا ۳۵، قبل و بعد از دویدن اندازه گرفتند.

محققان متوجه شدند عامل اصلی‌ به وجود آورنده ی ارتوروز که آنها در مایه بین مفصلی دنبالش بودند  ( ۲ سلول به نام‌های جی‌ ام سی‌-اس‌ افت و آی‌ ال‌-۱۵ (GM-CSF and IL-15) در افراد مورد آزمایش حدوداً ۳۰ دقیقه بعد از دویدن کاهش پیدا می‌کنه و پخش می‌شود.این در حالی‌ است که در یک وضعیت ثابت مثل نشستن و دیگر فعالیت‌ها غیر از دویدن، قبل و بعد از فعالیت عوامل به وجود آورنده‌ی التهاب در سطح ثابتی می‌مانند.

با ورزشِ دویدن از به وجود آمدن مشکلات احتمالی زانو جلوگیری کنید

محقق ارشد روبرت هیلدال(Robert Hyldahl) ،پرفسور یار در علم ورزش در بی وای یو گفت: آنچه که ما در حال حاضر می‌دانیم، برای جوانها و برای سلامت فردی، ورزش یک ضد التهاب دور تا دور مفصل می‌سازد که میتواند تا مدت طولانی‌ برای سلامت زانوی فرد مفید باشد.

هیلدا گفت نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد دویدن نقش محافظت از غضروف‌ها را دارد. این یعنی‌ ورزش کردن  میتواند در به تاخیر انداختن بیماریهای وابسته به انحطاط مفاصل مثل بیماری ورم مفاصل و استخوان ها و ارتورز و … موثر باشد.

این خبر فوق العاده است چرا که آرتوروز – بیماری دردناکی که باعث می‌شه غضروف هایی که در انتهای استخوان است فرسوده شود و این فرسودگی به مرور با گذر زمان بدتر می‌شود- حدوداً ۲۷ میلیون انسان را در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر خود قرار داده

این مطالعات برخلاف چیزی که در بین عموم جا افتاده است، پیش بینی نمی‌کند که دوندگانی که مسافت های طولانی‌ می‌دوند با احتمال بیشتری نسبت به مردم عادی در معرض بیماری ورم مفاصل و آرتوروز هستند و برعکس این تحقیقات نشان داد ورزش کردن میتواند به عنوان یک دارو برای این بیماری عمل کند

در حال حاضر تیمی از محققان که شامل دانشجوی دوره‌ی لیسانس (که الان فارغ التحصیل شده) الیسا اوانز (Alyssa Evans)و دانشجوی دکترا سونکو کی یون( Sunku Kwon) می‌شود برنامه ریزی کردند که توجه خود را روی افرادی معطوف کنند که سابقه آسیب‌های زانویی داشته‌اند به ویژه آنها به دنبال این هستند که آزمایش‌های مشابهی روی کسانی‌ که از آسیب‌های رباطی در ناحیه‌‌ زانو رنج می‌برند انجام دهند

منبع: www.sciencedaily.com
ترجمه تخصصی توسط تیم ورزشی مجله قرمز


نظر دویدن درواقع باعث کاهش ساییدگی مفاصل زانو میشود

نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *