PSA در توافق شرکت Opel جنرال موتور با موانع سیاسی روبرو شده است

PSA و رقیب آلمانی ان برای تبدیل شدن به یک غول خودروسازی راه دشواری را در پیش دارند .

PSA و رقیب آلمانی آن برای تبدیل شدن به یک غول خودروسازی راه دشواری را در پیش دارند . اما قرارداد با گروه PSA فرانسه برای خرید برندهای Opel  و Vauxhall جنرال موتور دشواری های سیاسی را افزایش داده است .

PSA  و Opel

رهبران سیاسی که با یک پوپولیسم راست گرا روبرو هستند ، بسیار مشتاق مداخله در برخی تصمیمات اقتصادی دشوار هستند .

مداخله دولت در جاهایی همچون ایتالیا که قوانین نجات بانک ها به سمت محافظت از سرمایه گذاران متوسط متمایل شده ، افزایش داشته . در بریتانیا ، ترزا می ، نخست وزیر کنونی اخیرا در مورد یک راهبرد صنعتی سخن می گوید .  فرانسه مالکیت شرکت های خود را بلوکه کرده است .

سیاست مداران فهمیده اند که چگونگی تصمیمات شرکت های بزرگ می تواند سبب ایجاد خشم نسبت به مهاجران و جهانی شدن شود و روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده آن را تشدید کرده است . همه پرسی سال گذشته بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا و نیز سیاست های راست گرایانه ی فرانسه و آلمان هم برآن تاثیر گذاشته است .

برای عملی کردن قرارداد ، PSA باید با مقامات متخب و رهبران آزادی خواه سه کشور بریتانیا ، فرانسه و آلمان مذاکره کند . قرارداد اخیرا بر روی حفظ فرصت های شغلی متمرکز شده است . در یک مکالمه بین Mary T. Barra ، مدیر اجرایی جنرال موتور ، و نخست وزیر بریتانیا بر روی نیاز به حفاظت از گیاهان و نام تجاری وطنی  Vauxhall تاکید شد .

شرکت های خودروسازی به طور ویژه ای ، زمین های حاصل خیزی برای تغییر نظر ناسیونالیست ها تامین کرده اند . تعطیلی یک شرکت خودروسازی معمولا برای جامعه ناامیدکننده است . Opel که از سال ۱۹۲۹ متعلق به جنرال موتور می باشد ، در Rüsselsheim ، در نزدیکی فرانکفورت ، قرار گرفته است . این نام به طور گسترده ای به عنوان یک برند آلمانی شناخته می شود .۱۴ درصد سهام  PSA ، سازنده خودروهای پژو و سیتروئن ، متعلق به دولت فرانسه است .

 David J. Hermanمدیر اجرایی Opel در سال های ۱۹۹۰ می گوید : چه چیزی بهتر از یک شرکت خودروسازی برای نشان دادن صنعت اول فرانسه است؟ ساختن کسب و کار بسیار دشوار خواهد شد .

علاوه بر این چیزی که بر تنش های سیاسی می افزاید این است که فرانسه وآلمان انتخابات ملی را در پیش دارند .  Marine Le Pen  از جبهه ملی راست افراطی شانس بیشتری برای بردن جایگاه ریاست جمهوری در فرانسه دارد . خانم Le Pen در کمپین خود به دنبال سرمایه گذاری بر روی نرخ بالای بیکاری است .

در آلمان که در ماه سپتامبر انتخابات را در پیش خواهد داشت ،Frauke Petry و جایگزین او تلاش می کنند تا حداقل ۵ درصد کرسی های احزاب را در انتخابات کسب کنند ، تا در آستانه نشستن بر صندلی هیئت رئیسه پارلمان قرار گیرند . حزب خانم Petry تلاش کرده تا فروش Opel  در نظر ناسیونالیست ها تغییر دهد . ماه گذشته Paul Hampel ، عضو جایگزین هیئت مدیره سازمان ملی آلمان ، این توافق را شکست دانش آلمان نامید .

زمانی که اتحادیه اروپا زیر بار تهدید بود ، فروش Opel  به PSA توانست روابط  سیاسی مابین بریتانیا ، فرانسه و آلمان را لکه دارکند .

زمانی که اتحادیه اروپا زیر بار تهدید بود ، فروش Opel  به PSA توانست روابط  سیاسی مابین بریتانیا ، فرانسه و آلمان را لکه دارکند . آنها تلاش می کردند تا اطمینان دهند که هر مشکلی بر همسایگان یکدیگر هم تحمیل خواهد شد . کارخانه های PSA’s Peugeot and Citroën در فرانسه متمرکز شده اند ، این درحالی است که بزرگترین کارخانه های Opel  و  Vauxhall در آلمان و انگلستان قرار گرفته اند .

باور اینکه انتقال  Opel به  PSA که منجر به ایجاد دومین خودروسازی بزرگ  اروپا بعد از Volkswagen می شود ، با  کاهش فرصت های شغلی و تعطیلی برخی شرکت  همراه نباشد ، دشوار است . Opel از سال هی ۱۹۹۰ سوداوری نداشته است . و هر دوشرکت بیش از از نیاز خود کارحانه دارند . فضاهای کارخانه ای بلااستفاده برای یک شرکت خودروسازی مرگ اور است . چون نیازمند هزینه نگه داری است در حالی که هیچ بازدهی هم ندارد .

آقای هرمن می گوید : طرح این است که توافق یک رقیب قدرتمند برای VW ایجاد خواهد کرد . اما آنها نیازمند پول هستند .

دو شرکت بریتانیایی Opel   و  Vauxhall ممکن است تحت فشار های سیاسی و اقتصادی آسیب پذیر شوند . همه پرسی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا به این معنی است که خودروهای صادر شده به این قاره می تواند با تعرفه جدید روبرو شود .

به گفته Peter Wells ، کارشناس خودرو در دانشگاه کاردیف ولز، Tavares ( رئیس هیئت مدیره PSA) از حفظ ۲۰ میلیارد دلار سخن می گوید .

فشار روی خودروسازان صنعت را به یک نقطه مشاجره در مذاکرات برگزیت تبدیل کرده بود .

خانم می ، نخست وزیر ، امتیازات نامعلومی برای تشویق نیسان تعیین کرد تا با ساخت دو وسیله نققلیه جدید در کارخانه خود در ساندرلند موافقت کند . اتحادیه های کارگری تلاش می کنند تا از کاهش شاغلین توسط فورد در یک شرکت موتورسازی در بریدگند ولز جلوگیری کنند .

 Len McCluskey ، دبیر کل اتحادیه می گوید : بلاتکلیفی که با برگزیت بوجود آمد سبب آسیب زدن به بخش خودروسازی شده است . ما نیازمند مساعدت از سوی دولت هستیم تا به این بخش یک فرصت دیگر داده شود .

این موارد سبب شد تا خانم می با یک سیاست صنعتی سخن بگوید ، برخلاف سال هایی که با سیسات محافظه کارانه پیش می رفت .

در ماه ژانویه نخست وزیر، یک راهبرد جدید صنعتی را به عنوان طرح خود برای آینده بریتانیای خارج شده از اتحادیه اروپا اعلام کرد . دولت ازین پس دیگر بی تفاوت نخواهد بود . بلکه گام به گام به سمت قوانین جدیدی می رود تا اقتصاد را بازگرداند .

دولت فرانسه مالکیت Opel برای  PSA را بازگرداند که یک نقطه روشن در اقتصاد غم انگیز است . رئیس جمهود ، فرانسوا اولاند ، اتحاد شکل گرفته را تحسین کرد و از آن به عنوان تولد قهرمانان صنعت خودروسازی اروپا یاد کرد .

این توافق نشان دهنده یک چرخش قابل توجه برای PSA می باشد . که در چهار سال گذشته با یک شکست روبرو شده بود . با رهایی از محدودیت های اعمال شده از سوی جنرال موتور ، Opel می تواند حضوری پرثمرتری در آسیا و امریکای جنوبی داشته باشد . این بخش ها دارای ظرفیت لازم برای کاهش وابستگی شدید به بازار اروپا را دارند .

اما نیازمند کار است . در بازخورد مشکلات ، جنرال موتور  بخش عملیاتی اروپا را فقط به ارزش ۲٫۳ میلیارد دلار به فروش می رساند . در حالی که از دست دادن یک برگ از توفق بیش از ۴٫۵ میلیارد دلار هزینه به دنبال دارد . ( PSA حدود ۱٫۸۵ میلیارد دلار با BNP Paribas هزینه می کند تا در ازای بخشی از گروه مالی خود به دیگران ضربه بزند )

آقای Tavares در یک کنفرانس خبری اعلام کرد : فکر می کنیم ، با فروتنی اما با یک اعتماد قطعی می توانیم به Opel کمک کنیم تا به بازسازی خود را سرعت ببخشد . ما مشاهده کردیم که بین مشکلاتی که Opel با آن روبرو است و مشکلاتی که  PSA چهار سال پیش با آن روبرو بود ، شباهت هایی وجود دارد .

دولت فرانسه مطمئنا درصورت وجود احتمال از بین رفتن فرصت های شغلی توسط PSA  در فرانسه ، از زیر بار این طرح طفره خواهد رفت . در میان اعتراضات گسترده ، PSA کارخانه پژو سیتروئن Aulnay-sous-Bois ، یک ناحیه اقتصادی در پاریس ، را تعطیل کرد . به دنبال آن ۳۰۰۰ فرصت شغلی از بین رفت و به تنش های کنونی این ناحیه افزود .

دولت فرانسه اخیرا اعلام کرد که ، حداقل در دوران انتخابات ، در این اجرا دخالت می کند تا از فرصت های شغلی حمایت کند . دولت اولاند سال ها پیش به خاطر ملی کردن یک شرکت تولید کننده فولاد که توسط  ArcelorMittal اداره می شد دچار تهدید شد . با اینکه شرکت متعهد شد تا ۴۰۰ فرصت شغلی به یک منطقه ی شمالی در فرانسه بازگردانده می شود ، دولت اصرار داشت که سایت گشوده بماند و سپس یک سفارش چند میلیارد یورویی را بوجود آورد تا عملیات را به اجرا درآورد .

آقای Tavares بسیار تاکید کرد که توافق Opel مبتنی بر از بین بردن فرصت های شغلی نیست . تعطیل کردن یک شرکت کار ساده ای است . تنها چیزی که مارا حفظ می کند کارآرایی است .

اما سیاست مداران نمی توانند تا همیشه از اقتصاد سرپیچی کنند . بدون رشد کردن PSA چاره ای جز از بین بردن فرصت های شغلی ندارد .

منبع : New York Times

ترجمه توسط تیم مترجمین مجله قرمز 


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *