۸ ماده غذایی که باعث ابتلای به نقرس می شوند

نقرس

نقرس، التهاب فوق العاده دردناک مفاصل ناشی از تجمع بلورهای سوزن مانند تیز اوریک اسید است.انگشت شست پا رایج ترین هدف این بیماری است، اما نقرس می تواند پا، مچ پا، زانو، و دست را درگیر کند و مورد حمله قرار دهد. یک حمله و یا “عود” نقرس، می تواند چند روز یا ماه طول بکشد. مردان و افراد چاق در معرض خطر بیشتری هستند. اگر شما به نقرس مستعد هستید، غذاهایی را که نقش کلیدی در حفظ درد مفاصل شما دارند، را نخورید. در اینجا هشت ماده غذایی که باید از آنها اجتناب کنید را معرفی می کنیم.

حلزون اسکالوپ

لونا ساندون، استادیار تغذیه بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت وسترن در دالاس می گوید: در طول عود بیماری نقرس، غذاهای دریایی و گوشت را کمتر مصرف کنید. این غذاهای حیوانی سرشار از پورین هستند، که بدن شما آنها را به اسید اوریک تجزیه می کند. شما کمی آزادی بیشتری در انتخاب مواد غذایی دارید هنگامی که نقرس شما در مراحل آغازین است، اما هنوز هم یک ایده خوب است که مصرف گوشت و غذاهای دریایی را حداکثر ۴ تا ۶ اونس در روز، حفظ کنید.حلزون اسکالوپ و ماهی قزل آلا گزینه های خوبی برای زیاده روی( پرخوری ) های گاه به گاه هستند.پس بهتر است که مصرف آنها را محدود کنید.

شاه ماهی

در حالی برای بیماران مبتلا به نقرس که برخی از انواع غذاهای دریایی می تواند یک بار مصرف شوند در مقابل، دیگران غذا برای کسانی که مبتلا به نقرس هستند، کاملا باید بیرون از برنامه غذایی باشد و مصرف نگردد. برای مثال باید از مصرف شاه ماهی، ماهی تن، ماهی کولی اجتناب شود. اسکات زاشین، روماتولوژیست و استاد بالینی پزشکی می گوید : از طرف دیگر، میگو، خرچنگ، مارماهی، خرچنگ، نسبتا بی خطر هستند.

آبجو

دکتر زاشین می گوید: نوشیدن آبجو همزمان باعث ایجاد دو اتفاق بد برای افراد مستعد به نقرس می شود، نه تنها باعث افزایش سطح اوریک اسید در شما می شود،همچنین آبجو باعث می شود که بدن شما این ماده را مشکل تر از سیستم بدن شما حذف کند.
شراب یک انتخاب بهتر است، اما نوشیدن زیاد شراب یک ایده بد برای همه است، و افرادی که به نقرس مبتلا هستند از این قاعده مستثنی هستند، دکتر ساندون، که یک سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا است، می گوید: در طول عود بیماری نقرس، پزشکان معمولا توصیه می کنند که شما ازنوشیدن الکل به طور کامل پرهیز کنید.

گوشت قرمز

همه گوشت به طور یکسان باعث ایجاد ترکیبات پورینی نمی شوند. گوشت سفید به طور کلی بهتر از قرمز است، اما خوردن برخی از انواع گوشت قرمز برای یک بار در باعث ایجاد مشکل نمی شود.
دکتر زاشین می گوید:
شما اگر در مصرف گوشت گاو و خوک گاها زیاده روی می کنید ، کمی بهتر است به جای آن بوقلمون یا گوشت بره مصرف کنید.. گوشت بره یک انتخاب بهتر از گوشت پا است.

بوقلمون

بوقلمون و غاز دارای مقدار بیشتری از ماده پورین نسبت به انواع دیگر از مواد غذایی هستند، بنابراین بهتر است از آنها اجتناب کنید. افرادی که به نقرس مستعد هستند همچنین باید مصرف غازهای وحشی خود را به حداقل کاهش دهند.با توجه به روایت دکتر زاشین، مرغ و اردک بهترین انتخاب هستند. با این حال، گوشت پا یک انتخاب بهتر از یک گوشت سینه مرغ همراه با پوست است.

نوشیدنی های شیرین

از نوشیدنی های شیرین که با شربت ذرت با فروکتوز بالا ساخته می شوند ، مانند سودای غیر رژیمی یا نوشیدنی میوه ای، اجتناب کنید. نوشیدن این نوشیدنی تنها فقط یک راه آسان برای دریافت انرژی و افزایش وزن نیست . شیرین کننده به بدن را تحریک به تولید اسید اوریک می کند. یک مطالعه نشان داد مردانی که مقدار زیادی فروکتوز مصرف می کنند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به نقرس بودند. در سال ۲۰۱۰ همان تیم تحقیقاتی گزارش داد که مصرف، نوشیدنی های حاوی فروکتوز در هر روز، در مقایسه با مصرف کمتر از یک نوشیدنی در یک ماه، خطر ایجاد نقرس در زنان را بالا برده است.

مارچوبه

مارچوبه، گل کلم، اسفناج و قارچ مقدار پورین بالاتری نسبت به سایر سبزیجات دارند. اما اگر این سبزیجات دوست دارید ، هیچ دلیلی برای اجتناب کامل از آنها وجود ندارد.
دکتر ساندون می گوید:
“بدیهی است که شما نمی خواهید با این سبزیجات مقادیر زیادی از پورین را دریافت کنید، او اضافه می کند: اما به نظر نمی رسد این قضیه به صورت یک مسئله به اهمیت گوشت باشد “. رژیم غذایی غنی از گیاهی در واقع به شما کمک کند که بدن خود را عاری از پورین کنید ، در حالی که به نظر می رسد با توجه به گفته ساندون بدن به آسانی پورین را از منابع گیاهی دریافت کند.

جگر

گوشت اندام بدن ، مانند کبد، کلیه، و لوزالمعده (دنبلان)، عمدتا توصیه می شود که مصرف نشوند.

مواد غذایی جایگزین در نقرس

بیماران مبتلای به نقرس  چه غذاهایی را به جای این غذاها مصرف کنند؟

احساس می کنید که چیزی برای خوردن باقی نمانده است؟ کارشناسان می گویند: این گفته درست نیست. در واقع انواع مختلفی از غذاهایی وجود دارد که ممکن است از شما در برابر نقرس محافظت کند. این غذاها عبارت اند از: محصولات لبنی کم چرب ، کربوهیدرات های پیچیده، قهوه، میوه ها و به خصوص مرکبات. شما همچنین باید مطمئن شوید که به ۱۲ تا ۱۶ فنجان از مایعات را به طور روزانه، دریافت کنید.شما لازم نیست که تنها آب بنوشید (هر چند که این نوشیدنی نباید آبجو باشد!) شما می توانید نوشیدنی غیر شیرین، چای، و همچنین قهوه را انتخاب نمایید.
دکتر ساندون می گوید: هر نوع مایعی که که جریان خون و ادرار را بهبود می بخشد، انتخاب خوبی است.

منبع : HEALTH
این مقاله توسط Anne Harding به رشته تحریر در آمده است و توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *