اکسسوری به زیرمجموعه‌ای از پوشاک گفته می‌شود که در دسته پوشاک اصلی قرار نمی‌گیرند و لوازمی مثل کیف و کفش، زیورآلات، ساعت، عینک، دستمال گردن، دکمه سردست و هرچیزی که بدون آن هم پوشش شما کامل باشد گفته می‌شود. اگر روش استفاده درست از اکسسوری‌ها و اصول آن را ندانید قطعا نمی‌توانید خوش‌لباس باشید. در این مقاله بایدها و نبایدهای استفاده از اکسسوری را بیان خواهیم نمود.

اکسسوری‌ها را به‌جا و به اندازه استفاده کنید

یک اشتباه رایج در مورد اکسسوری‌ها استفاده بیش از حد از آن است. یعنی برخی افراد هرچه اکسسوری و لوازم جانبی لباس در کمد خود دارند با لباس خود استفاده می‌کنند. قانون “کمتر بیشتر است” در مورد اکسسوری‌ها کاملا صدق می‌کند یعنی هرچه تعداد کمتری اکسسوری را همزمان باهم استفاده کنید خوش‌لباس‌تر خواهید بود. فرض کنید همزمان از یک دستبند و گردنبند و ساعت مچی به همراه شال گردن زینتی و عینک آفتابی استفاده کنید، در این حالت هیچ یک از اکسسوری‌ها نمی‌توانند زیبایی خود را به رخ بکشند. اما اگر از اکسسوری‌های زیادی استفاده می‌کنید سعی کنید یک بخش را به عنوان بخش کانونی و بقیه را از رنگ‌های تیره‌تر و ساده انتخاب کنید.

اکسسوری‌های رنگی را با لباس‌های ساده استفاده کنید

لباس‌هایی را که رنگ‌های تیره و خنثی مثل مشکی، سفید، سرمه ای یا قهوه‌ای دارند می‌توان با اکسسوری‌های رنگی و جذاب متحول کرد و به آن جذابیت بخشید. حسن رنگ‌های خنثی این است که با همه رنگ‌ها هماهنگی دارند و رنگ‌های روشن و چشمگیر در کنار آن‌ها زیباتر دیده می‌شوند و در هماهنگ کردن رنگ‌ها با یکدیگر مشکلی نخواهید داشت. به طور مثال می‌توانید مانتوی سرمه‌ای خود را با یک کمربند صورتی زیباتر کنید و یا بلوز مجلسی سفید خود را با گردنبند درشت رنگی تزیین کنید.

بیش از حد همرنگ نکنید

شاید همرنگ کردن همه اکسسوری‌ها و لباس‌ها با یکدیگر ایده وسوسه کننده‌ای باشد مثلا پوشیدن لباس مجلسی خالخالی آبی با گوشواره آبی و گردنبند آبی با ست کردن کیف و کفش، اما این سبک از مد افتاده است و تا حدودی بچگانه به نظر می‌رسد. چیزی که در حال حاضر زیباتر و هنرمندانه‌تر است استفاده از رنگ‌های متضاد با لباس و ترکیب اصولی رنگ‌ها با یکدیگر است. برای این که بتوانید رنگ‌ها را اصولی‌تر با هم ترکیب کنید باید خواص فیزیکی رنگ‌ها و چرخ رنگ را بشناسید. در مطالب آینده در مورد چرخ رنگ و کاربرد آن در ترکیب رنگ لباس بیشتر توضیح خواهیم داد.

از رنگ های متضاد در اکسسوری ها استفاده کنید

با اکسسوری‌ها تعادل برقرار کنید

اگر لباس‌هایی که پوشیده‌اید چندرنگ و طرح‌دار هستند از اکسسوری‌هایی استفاده کنید که یکی از رنگ‌های موجود در لباس را در خود داشته باشد، مثلا اگر لباسی گلدار با زمینه مشکی پوشیده‌اید دستبندی به رنگ سبز برگ گل‌ها در طرح لباس انتخاب کنید تا طرح لباس جلوه بهتر و زیباتری پیدا کند. حتی زمانی که لباس‌های شما رنگ‌های چندان متناسبی ندارند می‌توانید با اکسسوری به آن‌ها هماهنگی و تعادل ببخشید، مثلا اگر بلوز سبز با شلوار آبی پوشیده اید و از این ترکیب رنگ راضی نیستید از یک دستمال گردن که هردو رنگ را در خود دارد استفاده کنید تا استایل شما هماهنگ‌تر شود.

به اندازه‌ها توجه کنید

ابعاد اکسسوری‌ها باید با یکدیگر و با اندام شما هماهنگ و متعادل باشد مثلا اگر گوشواره‌های بزرگی دارید یک گردنبند کوچک و ظریف و یا صرفنظر از گردنبند انتخاب عاقلانه‌تری است. اگر از یک مانتو مجلسی زیبا با گلدوزی در یقه استفاده می‌کنید نباید یک روسری بزرگ که همه گلدوزی‌ها را می‌پوشاند ببندید. اگر اندام درشتی دارید و به اصطلاح چاق هستید نباید از اکسسوری‌های ریز و کوچک مثلا کیف کوچک یا گردنبند ظریف استفاده کنید چون این تضاد اندام شما را درشت‌تر نشان می‌دهد و استفاده از کیف بزرگ و جواهرات درشت بیشتر توصیه می‌شود، اگر طرف دیگر اگر ریزجثه هستید بهتر است اکسسوری‌هایی با سایزکوچک‌تر استفاده کنید تا قدتان کوتاه‌تر به نظر نرسد.

اگر ریزجثه هستید از اکسسوری با سایز کوچک تر استفاده کنید

با اکسسوری روی زیبایی‌های خود تاکید کنید

انتخاب اکسسوری مناسب می‌تواند نقاط قوت چهره و اندام و زیبایی‌های شما را بیشتر نمایان کند مثلا گوشواره‌های حلقه‌ای بزرگ باعث می‌شوند استخوان گونه برجسته‌تر به نظر برسد، کفش پاشنه بلند شما را قدبلندتر نشان می‌دهد، مثلا هماهنگی رنگ چشم و روسری چشمان شما چشم را درخشان‌تر و بزرگ‌تر می‌کند و یک گردنبند زنجیری بلند ترقوه‌ها را برجسته‌تر و زیباتر می‌سازد.

آرایش هم یک اکسسوری است

نکته‌ای که بیشتر خانم‌ها به آن توجه نمی‌کنند این است که آرایش صورت و دست می‌تواند نقش اکسسوری را در استایل شما بازی کند، یک رژ لب قرمز رنگ، خط چشم مشکی که جلب توجه می‌کند، لاک ناخن با رنگ‌های روشن و حتی موهای رنگ شده شما در واقع اکسسوری‌های شما هستند و لازم است که رنگ‌های آن‌ها را به نحوی انتخاب کنید که با لباس‌ها و اکسسوری‌های شما هماهنگی رنگ لازم را داشته باشد و زمانی که آرایش زیادی دارید بهتر است از اکسسوری‌های زیاد و شلوغ استفاده نکنید.

منبع: WikiHow