چروک شدن لباس‌ها مشکلی است که همه با آن درگیرند و به نظر می‌رسد که راه حلی برای این مشکل وجود ندارد. شما هر روز با لباس‌ صاف و اتوکرده از خانه خارج می‌شوید اما زمانی که به محل کار می‌رسید مانتو یا شلوار شما چروک و نامرتب شده است. در این مطلب به شما خواهیم آموخت که چطور همیشه لباس‌هایی صاف و بدون چروک داشته باشید

آماده کردن لباس‌ها

تا خشک شدن لباس‌ها صبر کنید: لباس‌ها زمانی که مرطوب یا گرم باشند بیشتر مستعد چروک شدن هستند، پس سعی کنید لباس ها را تا زمانی که کاملا خشک و سرد نشده‌اند نپوشید. زمانی که لباس‌ها را از خشک کن یا ماشین لباسشویی خارج می‌کنید مدتی صبر کنید تا لباس‌ها کاملا رطوبت خود را از دست بدهند و با محیط هم دما شوند سپس آن‌ها را بپوشید و یا تا کنید و در کمد قرار دهید. البته تعریق بدن در زمانی که لباس را به تن دارید علت اصلی چروک شدن آن است.

لباس‌ها را درست اتو کنید: قبل از پوشیدن لباس‌ها آن‌ها را پشت و رو در در امتداد خط دوخت داخلی آن اتو کنید. این کا احتمال چروک شدن لباس را در زمان پوشیدن آن کاهش می‌دهد. پس از اتوی داغ از اتوی سرد استفاده کنید تا اتوی آن مستحکم و بادوام‌تر شود. حتما قبل از اتو کردن تگ مراقبتی لباس را مطالعه کنید.

به سایز لباس دقت کنید: اگر لباس شما زیادی تنگ یا زیادی گشاد باشد در قسمت های مختلف بدن کشیده یا جمع می‌شود و احتمال چروک شدن آن افزایش می‌یابد. البته نوع چروک شدن در لباس‌های تنگ با نوع چروک شدن در لباس‌های گشاد متفاوت است و در لباس تنگ میزان آسیب به پارچه بیشتر است. پس حتما لباسی بپوشید که اندازه باشد تا کمتر چروک شود.

پارچه مناسب انتخاب کنید: اگر محل کار شما طوری است که ساعت‌ها باید یک جا بنشینید پارچه‌هایی مثل ابریشم انتخاب مناسبی برای لباس شما نیستند چون به راحتی چروک می‌شوند. در این موقعیت‌ها از پارچه‌های مقاوم و ضدچروک استفاده کنید.

پارچه ضدچروک تهیه کنید: لباسی که از پنبه خالص تهیه شده باشد هرچند قابلیت تعریق و خنک کنندگی بالایی دارد اما بالاترین استعداد را برای چروک شدن نیز دارد اما زمانی که الیاف پنبه با الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر ترکیب شود مقاومت آن در مقابل چروک شدن افزایش می‌یابد پس حتما هنگام خرید لباس برچسب روی آن را بخوانید و از درصد الیاف مصنوعی آن مطلع شوید. البته برخی از پارچه‌ها که به روش شیمیایی و با افزدون آلدهید ضدچروک می‌شوند برای پوست‌های حساس زیان آورند و اگر دچار حساسیت پوستی هستید از این پارچه‌ها تهیه نکنید.

از مواد ضدچروک استفاده کنید: برخی مواد مانند آهار یا اسپری محافظت از پارچه مقاومت آن را در مقابل چروک شدن افزایش می‌دهد. این مواد اگرچه تاثیر اتو زدن را ندارند ولی پارچه را به فرم طبیعی خود باز‌می‌گردانند و از چروک شدن زیاد آن جلوگیری می‌کنند.

اتو را در جهت دوخت لبه ها داخلی لباس انجام دهید

مراقبت هنگام نشستن

هنگام نشستن لباس را به طرف پایین بکشید: وقتی می‌نشینید لباس در قسمت پایین بدن و ران‌ها مستعد چروک بیشتری است چون لباس در این قسمت‌ها تا می‌خورد و زمان که بلند می‌شوید به همان شکل باقی می‌ماند. برای دامن و لباس مجلسی هنگام نشستن پشت دامن را صاف کرده و روی آن بنشینید. برای پیراهن، زمانی که در ماشین نشسته اید دکمه پایین پیراهن را باز کنید و روی کمربند ایمنی قرار دهید تا فشار کمربند ایمنی آن را چروک نکند.

پاها را روی هم نیندازید: زمانی که شلوار پوشیده اید تا حد ممکن این عادت خود را ترک کنید چون قرار دادن پاها روی هم باعث چروک شلوار در زیر زانوها می‌شود. زمانی که پشت میز نشسته‌اید تا حد ممکن زانوها را باز کنید تا پشت زانوی شلوار چروک نشود.

لباس‌ها را تحت فشار قرار ندهید: هرچه لباس‌ها تحت فشار بیشتری باششند بیشتر چروک می‌شوند. مثلا پوشیدن کت تنگ روی پیراهن رسمی باعث فشرده شدن آن به بدن و چین خوردگی آن می‌شود. در هنگام آویزان کردن لباس در کمدد نیز این نکته را مد نظر داشته باشید.

تا حد ممکن بیشتر بایستید: نشستن به مدت طولانی نه تنها برای سلامتی شما زیان‌آور است بلکه باعث چروک لباس‌ها هم می‌شود. پس مدت طولانی یک جا ننشینید و بلند شوید و بایستید و راه بروید چون در حالت ایستاده لباس‌ها کمتر چروک می‌شوند.

با سشوار می توانید چروک های خفیف را از بین ببرید

از بین بردن سریع چروک‌ها

اسپری ضد چروک تهیه کنید: زمانی که در بیرون از منزل لباس شما چروک و نامرتب شده باشد و به اتو دسترسی ندارید این اسپری می‌تواند نجات دهنده باشد. کافی است کمی از آن را روی چروک لباس بزنید و با دست به آن حالت دهید و لباس را صاف کند. این اسپری‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌ها تهیه کنید.

چروک‌ها را مرطوب کرده و بکشید: زمانی که در بیرون از منزل با چروک قابل توجه و نگران کننده‌ای مواجه شدید و به اتو و اسپری دسترسی نداشتید می‌توانید از کمی آب استفاده کنید. محل چروک را کمی مرطوب کنید و با زمانی که کاملا خشک شود آن را با دست بکشید تا چروک باز شود.

از سشوار استفاده کنید: گرما در باز شدن چروک تاثیر مثبتی دارد، اگر چروک خفیفی در لباس خود مشاهده کردید، از سشوار استفاده کنید. سشوار را در فاصله بیست تا بیست‌و‌پنج سانتی لباس بگیرید و روی درجه کم قرار دهید و روی چروک بگیرید تا آن را از بین ببرد. نوک سشوار را در اطراف چروک حرکت دهید و آن را در یک نقطه نگه ندارید چون باعث آسیب به پارچه می‌شود و آن را می‌سوزاند.

منبع: WikiHow