کاهش مصرف نمک با استفاده از 11 نوع ادویه خوشمزه و گیاه معطر

کاهش مصرف نمک با استفاده از 11 نوع ادویه خوشمزه و گیاه معطر

 هر کدام از ما در طول روز چندین نوع ادویه خوشمزه و گیاه معطر را به غذاهای پختنی و یا غذاهای سرد اضافه می‌کنیم اما بسیاری از ما از کارایی فوق العاده آنها بی اطلاع هستیم و یا شیوه استفاده دقیق از این ادویه‌ها و یا گیاهان طعم دهنده را نمی‌دانیم. اغلب بصورت فرمالیته چند ادویه همانند زردچوبه و فلفل را به خورشهای سنتی و زیره را به ماست اضافه می‌کنیم در حالی که می‌توانیم با استفاده بیشتر از آنها و استفاده در غذاهای متنوع هم به طعم غذا افزوده و هم با افزایش مزه غذاها مصرف نمک را کاهش دهیم چون خوردن بیش از حد نمک و شکر می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد که خود منجر به شرایط جدی‌تر مانند سکته مغزی و نارسایی قلبی می‌شود. قطعا ایده‌آل نیست که بخواهید مصرف سدیم و شکر استفاده شده در غذاهای رستوران‌ها و فروشگاه‌ها را کاهش دهید اما می‌توانید برای آماده کردن غذاهای سالم و بی‌خطر در خانه تلاش کنید. ما از بعضی از کارشناسان معتبر غذایی درخواست کرده‌ایم تا گیاهان معطر و چند نوع ادویه خوشمزه را که برای خوردن وعده‌های غذایی مناسب استفاده می‌کنند را با ما در میان بگذارند.

زنجبیل

زنجبیل

این ادویه خوشمزه و ضدالتهاب را می‌توان به نوشیدنی‌ها اضافه کرد، از جمله چای داغ یا یخ چای و آب. شما همچنین می‌توانید آن را هم به غذاهای شیرین و هم غذاهای طعم‌دار همچون سوپ عدس و سوپ جو، اضافه کنید. بت راینکه متخصص تغذیه می‌گوید : «زنجبیل، به صورت پودر و یا تازه رنده شده، ادویه مورد علاقه من برای سبزیجات سرخ شده یا بخارپز است. من گلچه کلم بروکلی و هویج را در یک ظرف با روغن زیتون، می‌ریزم، تفت می‌دهم تا زمانی که حالت ترد و شکننده پیدا کند، با مقداری سس سویا کم سدیم و زنجبیل مخلوط کرده، بهم می‌زنم. زنجبیل را با یک پوست کن، پوست گرفته، سپس با یک رنده کوچک دستی، رنده کنید. راینکه همچنین زنجبیل را به خورش‌های آرام پز اضافه می‌کند. او می‌گوید : «من از این ادویه در رژیم دش به منظور عملکردی بهتر استفاده می‌کنم».

پودر فلفل آنچو

ادویه خوشمزه پودر فلفل آنچو

اگر شما طعم فلفل را بدون گرما و حساسیت دوست دارید، پودر فلفل آنچو را در کمد خود نگه دارید. ماریسا مور، متخصص تغذیه، می‌گوید : «این ادویه خوشمزه بلافاصله طعم شیرینی و دودی را فراهم می‌کند. او این چاشنی را به هر چیزی از لوبیای سیاه و کوئنیا گرفته تا اکثر غذاهای تند مکزیکی اضافه می‌کند. او می‌گوید : «من دوست دارم آووکادو رسیده را روی نان تست سبوسدار بگذارم و یک لایه از فلفل آنچو را به آن اضافه کنم و با تخم کدوی بو داده تزئین کنم».

رنده پوست لیموترش

رنده پوست لیموترش

رنده پوست لیموترش می‌تواند عطر و طعم بعضی از غذاها را به تنهایی عالی و خوشمزه کند. همچنین طعم‌های قوی‌تر مانند روغن کنجد یا سس سویا را متعادل سازد. مگی مون، کارشناس تغذیه و نویسنده کتاب رژیم غذایی مغز می‌گوید:«من عصاره مرکبات را به غذاهای زیادی اضافه می‌کنم. مون، می‌افزاید آب لیمو و پوست آن برای برنج قهوه‌ای، فقط در صورتی که برنج روی گاز پخته شود، مزه خوبی به آن خواهد داد. شما همچنین می‌توانید از پوست لیموترش تازه در ماست، سالاد میوه، بلغور جو دوسر، سوپ‌ یا اسموتی‌ها استفاده کنید. مون توصیه می‌کند: لیموترش را از منابعی که به فروشنده آن اعتماد دارید و یا منابع ارگانیک خرید کنید، زیرا اغلب میوه‌های معمولی با مواد شیمایی و سمی همراه هستند. در هر صورت، در ابتدا خوب آن را شستشو دهید.

سیر

سیر

سیر، طعم دهنده‌ای فوق العاده است که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان با فقط چهار کالری انرژی در هر حبه است. کری گانز متخصص تغذیه می‌گوید:«سیر یک راه حل عالی برای بالا بردن طعم سبزیجات کباب شده است. گانز که سیر تازه را ترجیح می‌دهد، پیاز کامل آن را می‌خرد، حبه‌ها را جدا می‌کند، انتهای آنها را برش داده و پوست آنها را می‌کند. سیر را به سبزیجاتی همچون کلم بروکسل، گل کلم، کلم بروکلی و کدو سبز اضافه می‌کند. گانز، سبزیجات و سیر خرد شده را در یک کاسه قرار می‌دهد، سپس روی آنها را با روغن زیتون و کمی فلفل سیاه می‌پوشاند. وی می‌گوید : «برای اینکه سبزیجات، خوب طعم دار شوند، من روی کاسه را یک پوشش قرار می‌دهم و کاسه را محکم تکان می‌دهم. به راحتی آنها را روی سینی فر می‌گذارم و در فر با دمای 175 درجه در حدود 30 تا 40 دقیقه کباب می‌کنم. نیازی به نمک یا هیچ چیز دیگری نیست.

زردچوبه ادویه خوشمزه و همه کاره

ادویه زردچوبه

زردچوبه و ترکیبات فعال موجود در آن، به سلامت و ایمنی مغز و همچنین کاهش وزن کمک می‌کند. شارون پالمر، متخصص تغذیه می‌گوید: «شما می‌توانید زردچوبه را به صورت خشک در هر فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید و ریشه تازه آن را در بعضی از بازارها پیدا کنید. پوست ریشه را با یک پوست کن سبزیجات پاک کنید، سپس ریز ریز کنید یا رنده کنید. پالمر یک ریشه زردچوبه را پوست گرفته و نیمی از آن را به صورت قطعات یک اینچی درون مخلوط کن با انبه و هویج برای تهیه اسموتی مخلوط می‌کند. او همچنین نیمی از ریشه زردچوبه (حدود دو قاشق چایخوری) را درون یک فنجان عدس پخته می‌ریزد. او می‌گوید: یکی از طعم دهنده‌های مورد علاقه من سرکه زردچوبه است. او برای سرو کردن، آب لیمو را به همراه یک قاشق چایخوری از روغن زیتون بکر و زردچوبه رنده شده و کمی فلفل سیاه و نمک دریا مخلوط می‌کند. این ادویه خوشمزه قابلیت استفاده در بسیاری از غذاها را دارد

رزماری رزماری یا اکلیل کوهی

رزماری یا اکلیل کوهی منبع خوبی از کلسیم، آهن و ویتامین B6 است، رزماری دارای خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهاب است که با سلامت دستگاه گوارش و مغز و همچنین مقابله با پیری و حفاظت از سرطان در ارتباط است. پاتریسیا بانان متخصص تغذیه و نویسنده مشهور در زمینه علم تغذیه می‌گوید: «رزماری تازه خرد شده، چاشنی محبوب من برای هویج یا سیب زمینی کباب شده در فر است. بانان، سبزیجات را آماده می‌کند، سپس با روغن زیتون بکر، رزماری، فلفل و کمی نمک بخوبی مخلوط می‌کند. وی می‌گوید: من یک قاشق چایخوری رزماری برای هر پیمانه سبزی استفاده می‌کنم. بانان همچنین توصیه می‌کند که از ساقه‌های رزماری به عنوان سیخ کباب استفاده کنید. من قطعه‌ای از گرمک تازه، هندوانه یا گلابی را به همراه ژامبون روی ای ساقه خوشبو به سیخ می‌کشم و آن را روی کباب پز یا درون فر کباب می‌کنم. این گیاه دارای طعمی قوی است. بنابراین اگر مقداری رزماری دارید که در حال حاضر قصد استفاده از آن را ندارید، می‌توانید آن را در یک ظرف در بسته در یخچال گذاشته و برای چند هفته نگه دارید.

زیره سبز ادویه خوشمزه و گرم

ادویه زیره سبز

پودر زیره ساخته شده از بذرهای خشک و پودر شده گیاه، یک طعم و بوی قوی دارد. این ادویه در اغلب دستورهای آشپزی سراسر جهان از جمله جنوب آسیا، شمال آفریقا و آمریکای لاتین به میزان زیادی استفاده می‌شود. راشل بگون، متخصص تغذیه و آشپزی لس آنجلس می‌گوید: نام مستعار من زیره سبز است به دلیل اینکه من عاشق گرما، عطر و طعم قوی که زیره برای غذا ایجاد می‌کند، هستم. وقتی بگون می‌خواهد یک وعده غذایی راحت و بی دردسر درست کند، یک سیب زمینی شیرین می‌پزد. او آن را نصف می‌کند و هر نیمه را با کره بادام هندی اسپری می کند، سپس پودر زیره سبز، دارچین، پودر چیلی، نمک و فلفل را روی آن می‌پاشد. اون می‌افزاید :«اینها همانند یک گروه کوچک موسیقی هستند که به دلخواه شما عمل می کنند». همچنین، کمی گرد زیره سبز می‌تواند یک لایه غنی از طعم خوشمزه را به سوپ گوجه فرنگی اضافه کند.

شوید

ساقه و برگ شوید

شوید برای قرنهای متمادی در طب آسیایی برای کنترل دیابت و اختلالات قلب و عروق استفاده شده است. مک کینزی هال جونز، متخصص تغذیه در لوس آنجلس می‌گوید:«شوید تازه که من در بعضی از اوقات سال می‌چینم، اصلی‌ترین طعم دهنده دلخواه من برای ماست یونانی ساده است». او چند قاشق غذاخوری پیاز قرمز خرد شده، کمی سرکه قرمز، اندکی فلفل سیاه و سفید و یک قاشق از دانه‌های آفتابگردان را به درون ماست می‌ریزد. او می‌گوید: «من عاشق استفاده از این مجموعه به عنوان یک سس سالاد خامه‌ای هستم. شما همچنین می‌توانید آن را به عنوان یک دیپ برای سبزیجات خام ترد و یا به عنوان یک طعم دهنده جایگزین سس مایونز در ساندویچ‌ها و نانهای پیتا استفاده کنید».

ترخون

ترخون تازه

ترخون یک گیاه چند ساله از خانواده آفتابگردان است که عطر و طعمی شبیه شیرین بیان دارد. جک نیگنت، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب آشپزی دیابتی می‌گوید: «به هنگام خرید ترخون از مرکز خرید، از حواستان استفاده کنید. نباید پژمرده به نظر برسد و باید یک رنگ سبز یکنواخت داشته باشد. همچنین باید بوی تازه‌ای داشته باشد. او یک سس ترخون خامه‌ای برای سالاد با نیم فنجان لوبیای سفید پوره شده، یک چهارم پیمانه سرکه بالزامیک، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر، دو حبه سیر، یک قاشق از برگهای تازه و خرد شده ترخون و به میزان بسیار کمی نمک برای طعم درست می‌کند. وی می‌افزاید: «این سس را می‌توان همچنین روی مرغ و سبزیجات کباب شده مالید. یا خیلی راحت ترخون خردشده را بصورت تازه روی تخم‌مرغهای صبحانه یا ماهی گریل شده ریخت.

جعفریسبری جعفری

جعفری چیزی فراتر از تزئین کننده غذاها است. این گیاه بومی مدیترانه از گذشته برای درمان گاز معده و روده استفاده شده است. همچنین به عنوان یک ادرار آور طبیعی برای رفع احتباس آب عمل می‌کند. آلیسا رامزی، متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می‌گوید: «روش مورد علاقه من برای استفاده از جعفری تازه این است که دسته‌ای از آن را در مخلوط کن ریخته و بصورت سس پستو خانگی در می‌آورم. رامزی از یک غذاساز برای ترکیب دو فنجان جعفری تازه، دو قاشق غذاخوری گردو، نیم فنجان پنیر پارمزان (اختیاری)، نیم فنجان روغن زیتون، دو قاشق غذاخوری آب لیمو و یک حبه سیر استفاده می کند. رامزی می‌گوید: شما می‌توانید از این پستو برای تقریبا هر غذایی از جمله سبزیجات بخارپز، تخم مرغ و ماهی کباب شده استفاده کنید. او همچنین از آن برای تهیه یک ظرف از غلات کامل با لایه‌ای از پستو، یک فنجان عدس پخته شده و یک فنجان بروکلی کباب شده و گل کلم استفاده می‌کند.

پاپریکای دودی

ادویه خوشمزه پاپریکا دودی

پاپریکای دودی با خشک کردن فلفل پاپریکا روی آتش ذغال بدست می‌آید که طعمی عمیق و دودی دارد. راشل ملتز وارن، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب «راهنمای دختران باهوش برای گیاهخوار شدن» می‌گوید:«این ادویه خوشمزه و منحصر بفرد ادویه مورد علاقه من است». وارن حدود نصف قاشق چایخوری پودر پاپریکای دودی و  مقدار کمی نمک دریا را روی یک مشت ذرت بوداده می‌پاشد. او همچنین این ادویه خوشمزه را به یک فنجان سبزیجات پخته شده اضافه می‌کند، مانند گل کلم یا کوفته کبابی. وی همچنین گفت: «برای تبدیل توفو یا تمپه به نوارهایی مانند بیکن،  سه قاشق غذاخوری سس سویا، چند قاشق غذاخوری از شربت افرا، یک قاشق غذاخوری روغن کنجد و یک قاشق چایخوری پاپریکای دودی را با هم مخلوط کنید. قالب توفو یا تمپه را به صورت ورقه‌های نازک درآورده و حداقل 30 دقیقه قبل از کباب کردن یا سرخ کردن در این سس بخوابانید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

در صورتی که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت، سایر مطالب ما را در بخش تغذیه و آشپزی دنبال کنید.

منبع : LIVESTRONG

 


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *