چگونه پوستی سالم و شاداب داشته باشیم؟


آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علی رغم رعایت بهداشت پوست و استفاده از محصولات مراقبتی مثل مرطوب کننده و ضدآفتاب و انواع ماسک‌ها و … هنوز در حسرت داشتن یک پوست بهتر و زیباتر هستند؟ واقعا اشکال کار در کجا است؟ آیا نکته و ترفند خاصی وجود دارد که شما از آن غافل هستید و یا باید از محصولات گران‌تر و بیشتری برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید؟

واقعیت این است که برخی از عوامل تاثیرگذار در زیبایی پوست کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند در حالی که نقش مهمی در سلامتی و زیبایی پوست ایفا می‌کنند اما نگران نباشید شما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با یازده گام ساده در رسیدن به یک پوست بهتر و شاداب‌تر آشنا خواهید شد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید زیبایی و سلامت پوست خود را بهبود بخشیده و دیگر نیازی به استفاده از لوازم آرایشی و زیبایی نداشته باشید.

چگونه پوستی سالم و شاداب داشته باشیم؟


گام اول: آبی را که استفاده می‌کنید در نظر بگیرید

شما باید نوع آب لوله کشی منطقه خود را بشناسید و محصولات بهداشتی و مراقبت پوست خود را بر اساس آن انتخاب کنید. به طور مثال اگر آب منطقه شما نرم و فاقد املاح اضافی باشد نمی‌تواند صابون را به خوبی از سطح پوست جدا کند و این صابون روی پوست باقی می‌ماند. در این صورت بهتر است از محصولات پاک کننده با فواصل بیشتر استفاده کنید. در مقابل اگر آب منطقه سکونت شما سخت باشد یعنی املاح زیادی داشته باشد باعث خشکی پوست خواهد شد و در این شرایط استفاده از شوینده‌های غیرصابونی که پوست را خشک نمی‌کنند در کنار استفاده بیشتر از مرطوب کننده‌های پوست ضروری است.


گام دوم: برای داشتن پوست بهتر چای سبز بنوشید

اگر پوست شما رنگ مایل به سرخ دارد یا این که در برخی قسمت‌ها مثل گونه‌ها به قرمزی می‌زند شما پوست ملتهبی دارید و بهتر است که این التهاب را از درون بدن خود درمان کنید. چای سبز اثر ضدالتهاب دارد و نوشیدن آن می‌تواند التهاب را در تمام بدن از جمله پوست کاهش دهد. اما چای سبز سرد بر چای داغ ارجحیت دارد چون نوشیدنی‌های داغ می‌توانند قرمزی پوست را بدتر کنند و نشانه‌های برخی از بیماری‌های پوستی مثل رزاسه را تشدید نمایند. فایده دیگر چای سبز وجود ماده‌ای به نام اپیگالوکاتچین گالات است که با نام EGCG هم شناخته می‌شود و می‌تواند تولید کلاژن را در سطح پوست افزایش دهد در نتیجه چای سبز می‌تواند بهترین جایگزین برای چای و قهوه روزمره شما باشد.


گام سوم: استرس را کنار بگذارید تا پوست بهتری داشته باشید

استرس عملکرد تمام بدن از جمله پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مطالعه‌ای که در دانشگاه استنفورد انجام شد مشخص شد که دانشجویان در روزهای نزدیک به امتحان آکنه‌های بسیار شدیدتری را تجربه می‌کنند چون در این دوران سطح استرس بدن و میزان هورمون‌های مرتبط با آن از جمله کورتیزول افزایش می‌یابد و باعث چرب‌تر شدن پوست شده و محیط مناسب‌تری برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند و بیماری‌هایی مثل رزاسه و پسوریازیس را بدتر می‌کند. در چنین شرایطی مدیریت استرس بهترین راه است چون فرار از موقعیت‌های استرس‌زا متوقف کردن زندگی است اما شما می‌توانید با یوگا، مدیتیشن و نفس عمیق این استرس را کنترل کرده و عوارض آن را کاهش دهید.

یازده گام برای داشتن یک پوست بهتر


گام چهارم: کیفیت هوای محیط زندگی خود را بهتر کنید

حضور در محیط‌های آلوده التهابات پوستی را افزایش می‌دهد چون این دودها و مواد آلوده کننده محیط حاوی رادیکال‌های آزادی هستند که به پوست صدمه زده و فرآیند پیری را تسریع می‌کنند. این مساله تنها محدود به هوای بیرون نیست و هوای درون منزل هم می‌تواند آلوده باشد اما استفاده از دستگاه‌های تهویه کننده هوا و عوض کردن مرتب فیلتر آن‌ها می‌تواند مشکل را حل کند. میزان رطوبت هوا هم یک فاکتور مهم برای داشتن یک پوست بهتر است و اگر این رطوبت از حدی کمتر شود پوست خشک و ملتهب می‌شود، در این شرایط به خصوص در فصل سرما استفاده از دستگاه‌های بخور برای اتاق خواب بهترین راه برای تامین رطوبت هوا است.


گام پنجم: از خمیردندان ساده استفاده کنید

خمیردندان‌های رنگی، ژله‌ای و طعم‌دار حاوی موادی هستند که در صورت تماس با پوست می‌توانند باعث ایجاد التهاب، آکنه و قرمزی در ناحیه اطراف دهان شوند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند از خمیردندان‌هایی استفاده کنید که سفید و ساده هستند و اگر دچار آکنه و التهاب ناشی از خمیردندان شده‌اید از یک متخصص کمک بگیرید تا با درمان‌های آنتی بیوتیکی این مشکل را برطرف کند.


گام ششم: برای داشتن پوست بهتر از نور خورشید دوری کنید

یازده گام برای داشتن یک پوست بهتر

اشعه UV دشن اصلی پوست شما است و این اشعه تنها محدود به محیط بیرون نیست. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند از پنجره خانه و ماشین هم عبور کند و پوست را تحت تاثیر قرار دهد. جالب است بدانید که در یک مطالعه مشاهده شد میزان سرطان پوست در سمت چپ بدن بسیار بیشتر از سمت راست بدن مبتلایان بوده است چون در هنگام رانندگی این بخش در معرض اشعه قرار می‌گیرد. بنابراین چروک‌ها و آسیب‌های ناشی از خورشید هم در این بخش بیشتر رخ می‌دهند پس اگر می‌خواهید پوست بهتر و سالم‌تری داشته باشید استفاده از کرم ضدآفتاب را حتی در محیط‌های بسته پشت پنجره هم جدی بگیرید.


گام هفتم: برای درمان آکنه مصرف لبنیات را محدود کنید

با مطالعه‌ای که توسط مرکز بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد انجام شد مشخص شد دختران نوجوانی که روزانه مقدار زیادی شیر مصرف می‌کنند سی درصد بیشتر از بقیه دختران به آکنه دچار می‌شوند. کارشناسان معتقدند این مساله در خانم‌های بزرگسال هم صادق است و مشخص شده است که شیر و لبنیات می‌توانند مشکلات پوستی را بدتر کنند. اما جالب است بدانید که شیر فرآوری شده و فرآورده‌های شیری تاثیر بسیار بیشتری در آسیب‌های پوستی دارند و علت این مساله را می‌توان در هورمون‌هایی دانست که در محصولات لبنی وجود دارند در حالی که با قطع مصرف محصولات لبنی می‌توان شرایط پوستی را بهتر کرده و کلسیم مورد نیاز را از منابع دیگر مثل سبزیجات و قرص‌های مکمل تامین کرد.


گام هشتم: به پاک کننده‌های پوست خود توجه کنید

یازده گام برای داشتن یک پوست بهتر

شاید عجیب به نظر برسد اما اگر پوست خشکی دارید باید بیش از مرطوب کننده به پاک کننده‌های پوست توجه داشته باشید. یک پاک کننده غیر صابونی بهترین گزینه برای شما است چون رطوبت پوست را از بین نمی‌برد و از اگزما و پسوریازیس پیشگیری می‌کند. پس از شستن پوست لازم است که بلافاصله از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید و اگر از درمان پوستی خاصی مثل داروهای ضدآکنه استفاده می‌کنید آن‌ها را ده دقیقه بعد از شستشوی پوست به کار ببرید تا پوست تحریک و ملتهب نشود.


گام نهم: از محصولات برپایه آب برای موها استفاده کنید

بسیاری از حالت دهنده‌های مو مثل ژل، اسپری و کرم حاوی روغن‌ها و موم‌هایی هستند که می‌توانند روزنه‌های پوست را ببندند و باعث آکنه در پیشانی، اطراف خط مو و روی شانه و پشت شوند. حتی اگر دقت کنید تا موها روی صورت و بدن شما نریزند باز هم این مواد از طریق عرق و چربی مو و پس از شستن موها در حمام به سمت بدن شما شره می‌کنند یا این که از طریق بالش و ملحفه به پوست منتقل شده و باعث مشکلات پوستی می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود از محصولاتی که حاوی روغن، موم یا وکس‌های میکروکرویستالیزه هستند استفاده نکنید و شامپو و نرم کننده خود را نیز از محصولات برپایه آب انتخاب کنید.


گام دهم: به قفسه داروهای منزل خود توجه کنید

برخی از داروها مثل آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضدبارداری و ضد انقباض می‌تواند باعث مشکلات پوستی و ایجاد آکنه شود. آنتی هیستامین‌ها، داروهای ادرارآور و ضد افسردگی باعث خشکی پوست می‌شوند و برخی از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای گوارشی هم ممکن است پوست شما را بیش از گذشته نسبت به  تابش نور خورشید حساس کند. پس اگر احساس کردید که پوست شما نسبت به داروی خاصی واکنش نشان داده است با مشورت پزشک آن دارو را با داروی دیگری جایگزین کرده و یا مزان مصرف آن را کاهش دهید.


گام یازدهم: برای داشتن پوست بهتر خوب بخوابید

یازده گام برای داشتن یک پوست بهتر

سیستم بازسازی پوست شما وقتی فعال می‌شود که ما به خواب می‌روید. در مقابل کمبود خواب به بدن فشار وارد کرده و سطح استرس آن را افزایش می‌دهد در نتیجه کورتیزول و آدرنالین بیشتری ترشح شده و مشکلات پوستی تشدید می‌شوند. با مطالعه‌ای که در چین انجام شد مشخص شد که هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه روز می‌تواند در داشتن پوست بهتر و سالم‌تر بسیا موثر باشد و با دریافت این میزان خواب شما صبح روز بعد پوست بسیار بهتر و زیباتری خواهید داشت.