در این مطلب، به این موضوع پرداخته ایم که اگر شما بخواهید شروع به یادگیری موسیقی بدون معلم و نواختن یک ساز کنید، از کجا شروع کنید و چه نکاتی را مد نظر داشته باشید. برای یادگیری موسیقی بدون معلم، ۵ نکته را در ابتدای کار خود باید توجه کنید.

۵ نکته ی مهم برای یادگیری موسیقی بدون معلم

نکته ی اول در یادگیری موسیقی بدون معلم- انتخاب ساز موسیقی: قبل از هر چیز، برای یادگیری موسیقی بدون معلم شما باید به انتخاب ساز موسیقی خود اقدام کنید. این اولین قدم است. برای اینکه بهتر با انواع مختلف ساز و اینکه کدام یک برای شما مناسب تر است، آشنا شوید، به مقاله ی “کدام ساز موسیقی را برای نواختن انتخاب کنیم رجوع کنید. پس از انتخاب ساز، ، باید اطلاعات کاملی از ساز موسیقی خود نیز داشته باشید. یادتان باشد که شما مجبور نیستید از بین سازهای اصلی مانند پیانو، ویولون و یا گیتار انتخاب کنید؛ بلکه تعداد زیادی ساز با تنوع فراوان در اختیار شماست تا تصمیم بگیرید کدام یک را به عنوان ساز خود انتخاب کنید.

نکته ی دوم در یادگیری موسیقی بدون معلم- خرید ساز موسیقی: اگر شما با یک معلم کار کنید، مسئولیت پذیری در قبال انجام تمرینات او خواهید داشت که خود، به عنوان یک انگیزه عمل می‌کند. بدون معلم، بحث انگیزه داشتن اندکی پیچیده تر می‌شود. به این فکر کنید که با خریدن یک ساز موسیقی، باید آن را خوب یاد بگیرید تا سرمایه ی شما هدر نرود. این نوع اندیشیدن باعث می‌شود در مراحل ابتدای کار، از تلاش نا امید نشوید و ادامه دهید.

یادگیری موسیقی بدون معلم در منزل

نکته ی سوم در یادگیری موسیقی بدون معلم-یادگیریِ خواندن نت های موسیقی : بسیاری از افراد، توانایی این را دارند که با گوش دادن به صدای موسیقی، نواختن آن را یاد بگیرند! به هر حال، این توانایی بسیار جالب است اما جدا از این موضوع که شما قادر به یادگیری نواختن نت های موسیقی به وسیله ی گوش هستید یا نه، باید بتوانید از روی نت های موسیقی هم بخوانید. به مرور و با پیشرفت در نواختن، می‌توانید پی ببرید که توانایی شما در نواختن با گوش بیشتر است یا نواختن از روی نت ها. به هر حال، یادگیری الفبای موسیقی لازم است. در شروع یادگیری موسیقی بدون معلم، باید یاد بگیرید که صداهای مختلف را چگونه با ساز خود بنوازید. خواندن نت ها و آشنایی با شکل هر نت، به تنهایی مفید نیست بلکه شما باید بدانید که این نت های موسیقی چگونه از ساز شما بیرون می‌آیند و در واقع، علاوه بر یادگیری نت خوانی، باید طرز نواختن آن نت ها را به وسیله ی ساز خود نیز بدانید. این موضوع را می‌توانید از راه های مختلفی خودتان یاد بگیرید؛ مثلا از کتاب های خودآموز موسیقی و یا سرچ در اینترنت و درس های مجازی استفاده کنید.

نکته ی چهارم در یادگیری موسیقی بدون معلم- پیدا کردنِ تعدادی منبع موسیقی: برای یادگیری موسیقی بدون معلم، غرور خود را کنار بگذارید و از خرید یک کتاب ساده به عنوان منبع موسیقی برای شروع، استفاده کنید. وقتی با یک آهنگ بسیار ساده مثل ” تولدت مبارک ” شروع به کار می‌کنید احساس بدی نداشته باشید! مهم نیست که این آهنگ، بچه گانه است؛ برای شروع کار شما لازم است. حتی ممکن است اولین آهنگ هایی که یاد می‌گیرید، به سادگیِ نواختن نت سُل به تنهایی و برای بارها و بارها باشد. اگر این آهنگ های ساده را به خوبی بنوازید و تمرین کنید، به زودی می‌توانید آهنگ های دشوارتر و زیباتری را بنوازید.

نکته ی پنجم در یادگیری موسیقی بدون معلم- تکرار و تمرینِ زیاد : این موضوع بسیار مهم است و شاید بتوان گفت مهم ترین بخشِ کار است. قطعا با تمرین کردن زیاد، شما هر روز بهتر و بهتر می‌شوید. این را به شما قول می‌دهم! چنانچه حدود ۱ ساعت در هر روز به تمرین کردن به طور صحیح بپردازید، در یک ماه متوجه پیشرفت خود خواهید شد. حتی اگر یک روز را تمایل به تمرین کردن ندارید، خودتان را وادار به تمرین کنید و برای خود انگیزه پیدا کنید؛ در غیر این صورت، حتی آهنگ ساده ی ” تولدت مبارک ” را هم نمی‌توانید بنوازید.

با توجه به ۵ نکته ای که در این قسمت بیان شد، در جمع بندی مطلب یادگیری موسیقی بدون معلم می‌توان گفت شما می‌توانید بدون معلم نیز یک ساز موسیقی را به خوبی بنوازید. نکات بالا را مد نظر قرار دهید و از نواختن ساز خود لذت ببرید.

” ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز از سایت soundcalledmusic “

  • اگر شما نیز تجربیاتی در این باره دارید و یا خودتان بدون معلم یک ساز موسیقی را آموخته اید، تجربیات خود را با بقیه- در قسمت نظرات – با ما و سایر افراد مشتاق به یادگیری یک ساز موسیقی به طور خودآموز در میان گذارید.