شاید گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس ۸ (Samsung Galaxy S8) و سامسونگ گلکسی اس ۸ پلاس (Samsung Galaxy S8 Plus)، بتواند سبب پاک شدن خاطره تلخی باشد که با شنیدن اخبار انفجار گوشی‌های سامسونگ، در ذهن همه ما نقش بسته است. امروز در مجله قرمز قصد داریم گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس را بررسی کنیم تا از صحت این موضوع مطمئن شویم. با ما همراه شوید.

در طی سال‌های گذشته، سامسونگ تمرکز بسیاری را بر روی طراحی و نرم افزار تلفن‌های همراه هوشمند گذاشت. با تفکر درمورد گلکسی اس ۶ (Galaxy S6) و S6 Edge متوجه خواهید شد که هر دوی این پرچمداران سامسونگ که متعلق به سال ۲۰۱۵ بودند، طراحی منحصر به فردی را به همراه ویژگی‌های تحسین برانگیز ارائه می‌دادند.
اما در سال ۲۰۱۶، اوضاع تغییر بسیاری کرد… . نه تنها سامسونگ در طراحی و نرم افزار، پیشرفت بسیاری داشت، بلکه هردو گوشی‌های گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ edge در صدر بهترین تلفن‌های همراه اندروید قرار گرفتند. اما با پیشروی به سمت پایان سال، مورد ناگواری رخ داد: سامسونگ گوشی گلکسی نوت ۷ (Galaxy Note 7) را منتشر کرد که عمر بسیار کوتاهی داشت. این شرکت مجبور به جمع آوری گلکسی نوت ۷ شد زیرا باتری آن بسیار داغ می‌شد و نافرجام‌ترین انتشار در سرتاسر تاریخ را برای سامسونگ رقم زد.

حال اولین تلفن همراهی که سامسونگ در سال ۲۰۱۷ ارائه داده را بررسی خواهیم کرد: سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس که تمرکزی تازه بر روی کیفیت و طراحی دارد.

طراحی سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

از زمان انتشار گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۶ Edge، سامسونگ به ارائه دو نسخه از تلفن‌های همراه پرچمدارش برای مصرف کنندگان عادت کرده که یک نسخه با صفحه نمایش خمیده و دیگری با صفحه نمایش معمولی است. در سال گذشته نیز گلکسی اس ۷ و اس ۷ Edge نیز از این قاعده مستثنی نبودند. اما این موضوع درمورد گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس تغییر کرده است.

طراحی سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

هردو گوشی‌های گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس مجهز به گوشه‌های خمیده در سمت چپ و راست صفحه نمایش هستند. این خمیدگی‌ها نسبت به نسخه اس ۷ Edge ملایم‌تر هستند و با خمیدگی در پشت گوشی، کامل می‌شوند. سامسونگ ادعا می‌کند که هردوی این گوشی‌ها “تناسبی طبیعی” را در حین در دست گرفتن دارند و ما نیز با این ادعا موافقیم.

به دلیل صفحه نمایش‌های خمیده، بِزِل در سمت چپ و راست گوشی چندان جلب توجه نمی‌کند. علاوه بر آن، متوجه خواهید شد که بِزِل‌ها در بالا و پائین گوشی نیز اندکی باریک‌تر شده‌اند که سبب ایجاد بحث برانگیزترین تصمیمی شده است که سامسونگ درمورد طراحی این تلفن‌های همراه داشته: پس از چندین سال، سامسونگ دیگر از دکمه‌های خازنی در طراحی خود استفاده نکرده و به جای آن، از دکمه‌های جهت یابی نرم افزاری در تلفن‌های همراه گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس بهره برده است.

حذف دکمه های خازنی در سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

در پائین صفحه نمایش، دکمه‌های بازگشت و اپلیکیشن‌های اخیر را مشاهده می‌کنید که در دو طرف دکمه home بر روی صفحه قرار داشته و دیگر به صورت سنسورهای خازنی نیستند. این دقیقاً به چه معنی است؟ اساساً زمانی که صفحه نمایش گوشی روشن است، این دکمه‌های جهت یابی روی صفحه دقیقاً همانند دکمه‌های دستگاه‌های دیگر اندرویدی عمل می‌کنند: زمانی که به آن‌ها نیاز دارید حضور خواهند داشت و زمانی که ویدئو نگاه می‌کنید و یا درحال بازی کردن هستید، از دید شما خارج می‌شوند. اما زمانی که صفحه نمایش خاموش باشد، دکمه home دوباره ظاهر خواهد شد و به کاربران روشی آسان برای روشن کردن صفحه نمایش تلفن همراه را می‌دهد.

در بالای صفحه نمایش، اسپیکری برای تماس‌های تلفنی، یک سنسور دوربین سلفی و یک اسکنر چشمی وجود دارد. اسکنر چشمی اولین بار در گلکسی نوت ۷ (Galaxy Note 7) مشاهده شد و این بار، بهبودهای بسیاری یافته است. سامسونگ ادعا می‌کند که این اسکنر، بسیار دقیق‌تر از سری قبل است.

پائین این دستگاه، مجهز به… یک جک هدفون ۳٫۵ میلی ‌متری است! بله… درست شنیدید! با وجود شایعاتی که پس از آیفون ۷ مبنی بر منسوخ شدن جک هدفون وجود داشت، اما باز هم در این گوشی شاهد جک هدفون ۳٫۵ میلی متری هستیم که خبر بسیار خوبی برای مخالفان حذف جک هدفون است. علاوه بر آن، یک درگاه USB نوع C، یک میکروفن و یک شبکه اسپیکر نیز در انتهای گوشی قرار دارد. سمت راست گوشی، یک دکمه پاور را مشاهده می‌کنید درحالی که در سمت چپ، دکمه تنظیم صدا و دکمه فیزیکی Bixby (بیکسبی) وجود دارد که در همین مقاله، درمورد آن توضیح خواهیم داد.

جک هدفون و قسمت انتهایی سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

در پشت گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس، نسبت به پرچمداران سال گذشته تغییراتی مشاهده می‌شود. پشت این گوشی مجهز به یک سنسور انفرادی دوربین در وسط گوشی، در نیمه‌ی بالایی است و یک سنسور ضربان قلب هم در سمت چپ آن وجود دارد. اما در سمت راست، سنسور اثر انگشت قرار دارد که تفاوت اصلی را با پرچمداران سال گذشته رقم می‌زند.  قطعاً این محل را قبلاً در برخی تلفن‌های همراه مشاهده کرده‌ایم که سبب می‌شود وجود آن در چنین محلی، غیر عادی نباشد.

اکثر سازندگان تلفن همراه که سنسور اثر انگشت را در پشت گوشی قرار می‌دهند، تمایل به قرار دادن این سنسور در وسط و در پائین سنسور دوربین دارند. این بدان دلیل است که انگشت شما معمولاً در مرکز پشت گوشی قرار می‌گیرد نه در بالا و کنار دوربین.

رنگ‌های عرضه شده برای گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

رنگ‌هایی که برای این دو گوشی ارائه شده  شامل مشکی Midnight، خاکستری Orchid و نقره‌ای قطبی است. علاوه بر آن سامسونگ تائید کرده است که رنگ آبی مرجانی نیز برای این دو گوشی ارائه خواهد شد، اما معلوم نیست که برای چه ناحیه بوده و در چه زمانی عرضه می‌شود. فرقی نمی‌کند چه رنگی را انتخاب کنید زیرا جلوی تمام این گوشی‌ها بِزِل سیاه دارد.

مشخصات، ویژگی‌ها و نرم افزار سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

 

گلکسی اس ۸

گلکسی اس ۸ پلاس

صفحه نمایش

۵٫۸ اینچی Quad HD به همراه Super AMOLED
وضوح تصویر ۲۹۶۰ x 1440
۵۷۰ پیکسل بر اینچ
نسبت ابعاد ۱۸٫۵:۹

۶٫۲ اینچی Quad HD به همراه Super AMOLED
وضوح تصویر ۲۹۶۰ x 1440
۵۲۹ پیکسل بر اینچ
نسبت ابعاد ۱۸٫۵:۹

پردازنده

۶۴ بیتی ۸ هسته‌ای (۴ هسته ۲٫۳ گیگاهرتزی + ۴ هسته ۱٫۷ گیگاهرتزی)، پردازش ۱۰ نانومتری (بسته به ناحیه)

۶۴ بیتی ۸ هسته‌ای (۴ هسته ۲٫۳۵ گیگاهرتزی + ۴ هسته ۱٫۹ گیگاهرتزی)، ۶۴ بیت، پردازش ۱۰ نانومتری (بسته به ناحیه)

۶۴ بیتی ۸ هسته‌ای (۴ هسته ۲٫۳ گیگاهرتزی + ۴ هسته ۱٫۷ گیگاهرتزی)، پردازش ۱۰ نانومتری (بسته به ناحیه)

۶۴ بیتی ۸ هسته‌ای (۴ هسته ۲٫۳۵ گیگاهرتزی + ۴ هسته ۱٫۹ گیگاهرتزی)، ۶۴ بیت، پردازش ۱۰ نانومتری (بسته به ناحیه)

حافظه رم

۴ گیگابایت
LPDDR4

۴ گیگابایت
LPDDR4

فضای ذخیره سازی

۶۴ گیگابایت
USF 2.1

۶۴ گیگابایت
USF 2.1

درگاه میکرو SD

دارد، تا ۲۵۶ گیگابایت

دارد، تا ۲۵۶ گیگابایت

دوربین

پشت: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f/1.7، OIS

جلو: سنسور ۸ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f/1.7

پشت: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f/1.7، OIS

جلو: سنسور ۸ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f/1.7

باتری

۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی
فست شارژ

۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی
فست شارژ

شارژ بی سیم

دارد، Qi و PMA

دارد، Qi و PMA

مقاومت در برابر آب

پایداری IP68 در برابر آب و گرد و خاک

پایداری IP68 در برابر آب و گرد و خاک

اتصال

WiFi 802.11 a/b/g/n/ac (2.4/5 GHz)
VHT80 MU-MIMO, 1024 QAM
بلوتوث ۵٫۰ (LE تا سقف ۲ مگابایت بر ثانیه)
ANT+
USB نوع C
جک هدفون ۳٫۵ میلی متری
NFC
موقعیت (GPS، Galileo، Glonass، BeiDou

WiFi 802.11 a/b/g/n/ac (2.4/5 GHz)
VHT80 MU-MIMO, 1024 QAM
بلوتوث ۵٫۰ (LE تا سقف ۲ مگابایت بر ثانیه)
ANT+
USB نوع C
جک هدفون ۳٫۵ میلی متری
NFC
موقعیت (GPS، Galileo، Glonass، BeiDou)

سیم کارت

سیم نانو

سیم نانو

سیستم عامل

اندروید ۷٫۰ Nougat

اندروید ۷٫۰ Nougat

ابعاد و وزن

۱۴۸ x 68.1 x 8 میلی متر
۱۵۵ گرم

۱۵۹ x 73.4 x 8.1 میلی متر
۱۷۳ گرم

همانطور که انتظار می‌رفت، سامسونگ تمام ویژگی‌های عالی ممکن را در گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس قرار داده است. در درون هردوی این دستگاه‌ها، حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی LPDDR4 به همراه فضای روی بُرد ۶۴ گیگابایتی و پشتیبانی از کارت میکرو SD تا سقف ۲۵۶ گیگابایت قرار گرفته است.

سامسونگ صحبت زیادی درمورد پردازنده‌های این دو دستگاه نکرده است، اما می‌دانیم که هر دوی این گوشی‌ها مجهز به تراشه‌های ۶۴ بیتی ۸ هسته‌ای با پردازش ۱۰ نانومتری هستند. در گذشته، سامسونگ معمولاً آخرین تراشه کوالکام (Qualcomm) را در نسخه‌های ایالات متحده خود قرار می‌داد، درحالی که نسخه‌های جهانی معمولاً آخرین پردازنده‌های Exynos را در خود داشتند. گمان می‌کنیم امسال نیز چنین باشد و افتخار قرار گرفتن در گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس بر عهده‌ی پردازنده‌های Snapdragon ۸۳۵ و Exynos ۸۸۹۵ باشد.

تاکنون درمورد خمیدگی صفحه نمایش صحبت کردیم، اما جزئیات را بررسی نکردیم. گلکسی اس ۸ مجهز به یک صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی Quad HD به همراه Super AMOLED است درحالی که گلکسی اس ۸ پلاس صفحه نمایش ۶٫۲ اینچی بزرگتری دارد. هردوی این صفحه نمایش‌ها، وضوح تصویر ۲۹۶۰ x 1440 دارند که تراکم پیکسلی ۵۷۰ و ۵۲۹ پیکسل بر اینچی را به ارمغان می‌آورد.

همانند LG G6، این دو صفحه نمایش نیز نسبت ابعاد بسیار متفاوتی در مقایسه با اکثر تلفن‌های همراه موجود در بازار دارند. گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس هردو مجهز به نسبت ابعاد ۱۸٫۵:۹ هستند درحالی که صفحه نمایش G6 نسبت ابعاد ۱۸:۹ دارد و بیشتر تلفن‌های همراه دیگر نیز نسبت ابعاد ۱۶:۹ دارند. چرا این بار صفحه نمایش انقدر متفاوت است؟

نسبت ابعاد صفحه نمایش سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

اولین مورد این است که نسبت ابعاد ۱۸٫۵:۹ بدان معنی است که طول صفحه نمایش‌های این گوشی‌ها تقریباً بیش از ۲ برابر عرض صفحه نمایش است و یعنی سامسونگ قادر به قرار دادن صفحه نمایشی بزرگتر در فاکتور فرم کوچکتری بود بدون اینکه این گوشی‌ها در دست، بزرگتر از حدی که باید حس شوند.

علاوه بر این، سامسونگ در ساخت گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس با UHD Alliance همکاری نمود تا اطمینان یابد که این گوشی‌ها، اولین تلفن‌های همراه هوشمند “mobile HDR” در جهان هستند.

برای روشن نمودن این صفحه نمایش‌ها، گوشی گلکسی اس ۸ به یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی غیر قابل جا به جایی مجهز شده است درحالی که در گلکسی اس ۸ پلاس، سلول باتری ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی قرار گرفته. این گوشی‌ها در مقایسه با دیگر تلفن‌های همراه پرچمدار موجود در بازار، ظرفیت باتری چندان بالایی ندارند، اما این ظرفیت، ظرفیت اندکی هم نیست! برای نمونه، گلکسی اس ۷ یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی داشت و گلکسی اس ۷ Edge، باتری ۳۶۰۰ میلی آمپر ساعتی را در خود جای داده است.

زمانی که نیاز به شارژ مجدد گوشی دارید، شاید از دانستن این نکته خرسند شوید که سامسونگ در این گوشی‌ها نیز قابلیت شارژ سریع (fast charge) را قرار داده و پشتیبانی شارژ بی سیم Qi و PMA با این گوشی‌ها ارائه می‌شود. با وجود اینکه شارژ بی سیم ویژگی چندان محبوبی نیست، اما باز هم سامسونگ در این گوشی‌ها چنین ویژگی‌ای قرار داده است درحالی که اکثر OEMها چنین نیستند.

ضد آب بودن سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

حال که صحبت از ویژگی‌های اضافی به میان آمد، باید به ویژگی دیگری درمورد این تلفن‌های همراه نیز اشاره کرد. گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس، مجهز به IP68 برای مقابله با آب و گرد و خاک هستند. درواقع بدین معنی است که ضد آب و ضد گرد و غبار هستند و می‌توانند تا عمق ۱٫۵ متری و به مدت ۳۰ دقیقه در زیر آب دوام بیاورند.

این دو موبایل در بخش دوربین نیز پیشرفت بسیاری نسبت به مدل‌های قبلی سامسونگ دارند. گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس مجهز به سنسور دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 بوده و دوربین جلوی این دو گوشی، ۸ مگاپیکسلی هستند. سامسونگ ادعا می‌کند که عملکرد این دوربین‌ها بسیار عالی است.

دوربین پشت گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

هم دوربین جلو و هم دوربین پشت این دو تلفن همراه، درواقع در آن واحد ۳ تصویر را ثبت می‌کنند و از دو تصویر دیگر برای وضوح بیشتر تصویر نهایی استفاده می‌کنند که ویژگی بسیار خاصی است.

برای زمان‌هایی که تنها با استفاده از یک دست قصد تصویربرداری دارید، سامسونگ یک ویژگی جالب در اپلیکیشن دوربین قرار داده که قابلیت زوم با استفاده از یک دست است.

هم گلکسی اس ۸ و هم گلکسی اس ۸ پلاس اندروید ۷٫۰ Nougat را اجراء می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید کمتر از ۳% تلفن‌های همراه هوشمند از این نسخه از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، اما بهتر بود که در این گوشی‌ها از نسخه اخیر اندروید یعنی اندروید ۷٫۱ Nougat استفاده می‌شد.

بیکسبی سامسونگ (Samsung Bixby)

بیکسبی سامسونگ (Samsung Bixby) برای گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

همانطور که قول داده بودیم، در این بخش از مقاله قصد داریم درمورد بیکسبی صحبت کنیم. حال دیگر همه می‌دانیم که هوش مصنوعی و دستیار صوتی، آینده‌ی تکنولوژی هستند. دستیار صوتی گوگل نیز راه خود را به درون دستگاه‌های اندروید گشوده است و Huawei Mate 9 نیز ارتقاء الکسای آمازون را داشته. اما جالب است بدانید که سامسونگ، دستیار صوتی مخصوصی را برای گوشی‌های خود تعبیه کرده است و آن را در گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس قرار داده است. نام این دستیار صوتی، بیکسبی (Bixby) است. درواقع سامسونگ قبل از رونمایی از این دو تلفن همراه، بیکسبی را معرفی کرده بود و ادعا می‌کرد که این دستیار صوتی جدید با دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در سه فاکتور اصلی تمامیت، آگاهی از متن و تحمل شناختی، رقابت خواهد نمود.

تمام این نکات، عالی است. اما بیکسبی درواقع چه عملی انجام می‌دهد؟ سامسونگ چند مثال در این مورد ارائه داده است که شامل توانایی برای تشخیص تصاویر در اپلیکیشن دوربین، گالری عکس و تصاویر با کیفیت وب در حین استفاده از مرورگر سامسونگ است. زمانی که بیکسبی یک شیء را تشخیص دهد، اطلاعاتی متنی همانند نتایج خرید و وب را برای آن شیء ارائه خواهد داد.

برای تشخیص صوتی، باید دکمه بیکسبی را به مدت طولانی نگه دارید و با یک بار فشردن می‌توانید خانه بیکسبی (Bixby Home) را بگشائید که برای دستیابی به Bixby Vision که اشیاء را با استفاده از دوربین شناسایی می‌کند و یا محصولات هوشمند سامسونگ (Samsung SmartThings) همانند فریزر متصل شما به کار می‌رود. متاسفانه بیکسبی در تمام تلفن‌های همراه هوشمند گلکسی اس ۸ در زمان انتشار وجود نخواهد داشت و سامسونگ اذعان داشته است که ابتدا این ویژگی در کره و سپس در ایالات متحده عرضه خواهد شد. پس از این دو محل، در اروپا ارائه می‌شود که در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ صورت می‌گیرد.

 

Samsung DeX (سامسونگ دکس)

Samsung DeX (سامسونگ دکس) برای گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، سامسونگ راه حل زنجیره مانند مایکروسافت منحصر به فرد خود را برای دسکتاپ معرفی کرد که سامسونگ دکس (Samsung DeX) نام دارد. دکس یک ایستگاه (داک) قرارگیری تلفن همراه است که به یک صفحه نمایش متصل می‌شود و از انرژی پردازشی تلفن همراه برای ایجاد تجربه کامپیوتری موبایل بهره می‌برد. همچنین می‌توانید یک موس و کیبورد را نیز به این ایستگاه متصل نمائید که شما را قادر به تجربه چند فرایند به صورت همزمان می‌کند.

این ایستگاه به همراه یک درگاه USB 2.0، یک درگاه HDMI، یک درگاه USB نوع C و یک فن خنک کننده یکپارچه ارائه می‌شود.

گجت واقعیت مجازی جدید سامسونگ

دوربین واقعیت مجازی سامسونگ (Gear VR)

سامسونگ هنوز شدیداً بر روی واقعیت مجازی متمرکز است. این شرکت به همراه گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس، یک هدست واقعیت مجازی به نام Gear VR نیز رونمایی نمود که با گلکسی اس ۷، گلکسی اس ۷ Edge، گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۶ Edge نیز سازگار خواهد بود.

  • نظر شما در مورد این دو گوشی و ویژگی‌های آن‌ها چیست؟ آیا سامسونگ گلکسی اس ۸ و سامسونگ گلکسی اس ۸ پلاس، گوشی‌های بعدی شما خواهند بود؟ دیدگاه‌های خود را با قسمت فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Team AA

منبع: androidauthority