بیشتر افراد وقتی به دنبال عطر مناسبی برای خود هستند به ترکیب مواد معطر به کار رفته در آن توجهی ندارند و همین ناآگاهی باعث می‌شود که این افراد به راحتی نتوانند عطر مورد نطر خود را پیدا کنند. عطرها ترکیب بسیار پیچیده‌ای از مواد معطر متنوع هستند که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند و در ترکیب‌های مختلف نیز ویژگی‌ها و خواص متفاوتی پیدا می‌کنند. اما به طور کلی می‌توان مواد معطر را به چند دسته کلی تقسیم کرد که هر کدام از این دسته‌ها نیز به چند نوع مختلف تقسیم بندی می‌شوند و آشنا شدن با این گروه‌های مختلف مواد معطر می‌تواند به شناخت بهتر عطرهای مورد علاقه و انتخاب و خرید موفق عطر کمک کند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز گروه‌های مختلف مواد معطر مورد استفاده در عطرسازی بیشتر آشنا می‌شوید.

آروماتیک‌ها

آروماتیک در لغت به معنای معطر و بودار است و در صنعت عطرسازی به ماده‌ای گفته می‌شود که رایحه تند و ادویه‌ای مثل رزماری، زیره سیاه، اسطوخودوس و دیگر گیاهان با بوی قوی است. آروماتیک‌ها معمولا در کنار رایحه‌های مرکبات و ادویه به کار می‌روند و بهترین ترکیب برای عطرهای مردانه هستند.

  • آروماتیک آبی: این دسته از آروماتیک‌ها شامل رایحه آب دریا است و بیشتر برای عطرهای مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آروماتیک کاج: آروماتیک کاج یا Fougere از کلمه Fern به معنای کاج گرفته شده است و ماده مصنوعی کومارین این رایحه را به وجود می‌آورد. این ترکیب ابتدا در سال ۱۸۸۲ توسط پل پارکه برای برند سلطنتی عطر اوبیگانت تولید شد. کومارین در طبیعت هم یافت می‌شود و منشاء آن دانه گیاه تونکا است که بویی شبیه به چمن تازه زده شده دارد. ترکیبات آروماتیک کاج معمولا رایحه اسطوخودوس، شمعدانی، خزه و چوب و خزه را در خود دارند و بیشتر در عطرهای مردانه کاربرد دارند.
  • آروماتیک میوه‌ای: این گروه از آروماتیک‌ها یک گروه نسبتا جدید است که در عطرهای مردانه و مشترک بین مردان و زنان به کار می‌رود. این رایحه ترکیبی از عطر میوه‌های تازه است که بویی تروتازه و مرطوب و خاص دارد.
  • آروماتیک سبز: این گروه از مواد معطر آروماتیک ترکیبی از نوت‌های گیاهان سبز و علف‌ها هستند که رایحه‌ای گیاهی و شبیه به بوی برگ درختان دارند مثل رایحه اسطوخودوس، رزماری و رایحه‌های چوبی معطر.
  • آروماتیک ادویه‌ای: این گروه از مواد آروماتیک نیز در عطرهای مردانه بیشتر کاربرد دارد و رایحه آن ترکیبی از ادویه‌ها و مواد آروماتیک است ه ترکیبی تروتازه و خنک به وجود می‌آورند.

گروه‌های مختلف مواد معطر

مواد معطر قبرسی

این نام خاص و عجیب در سال ۱۹۱۷ با تولید عطر Chypre توسط برند  Coty ابداع شد. همان طور که می‌دانید Chypre در زبان فرانسوی به معنای قبرس است و این دسته از رایحه‌ها هم نام خود را از نام این عطر خاص گرفته‌اند. رایحه‌های قبرسی برپایه هارمونی رایحه‌های خزه بلوط، لادن، پاتچولی و ترنج بنا شده‌اند و به دو دسته کلی رایحه گل و رایحه میوه تقسیم می‌شوند.

  • گل‌های قبرسی: گل‌هایی مثل گل رز، زنبق دره و یاسمن ترکیبات سنتی عطرهای قبرسی برپایه گل هستند که جزو محبوب‌ترین ترکیبات این دسته به شمار می‌روند.
  • میوه‌های قبرسی: رایحه‌های قبرسی به خوبی با نوت‌های میوه مثل هلو، زردآلو، توت فرنگی و میوه‌های استوایی ترکیب می‌شوند و به آن‌ها گرمی و غلظت خوبی می‌دهند. این رایحه‌ها بیشتر در عطرهای تابستانی کاربرد دارد.

گروه‌های مختلف مواد معطر

مرکبات

مرکبات از گذشته‌های دور جزو مواد معطر محبوب و پرکاربرد در میان انسان‌ها بوده است. مرکبات شامل میوه‌های شناخته شده‌ای مثل لیمو، پرتقال، ترنج، گرپ فروت، نارنج و دیگر مرکبات کمتر شناخته شده است. رایحه مرکبات اگر با مواد آروماتیک ترکیب شوند در عطرهای مردانه و اگر با عطر گل و خوراکی ترکیب شوند در عطرهای زنانه به کار می‌روند.

  • مرکبات آروماتیک: این دسته رایحه‌ها شامل مرکباتی هستند که با گیاهان آروماتیک مثل اسطوخودوس، نعناع، رزماری و زیره سیاه ترکیب شده‌اند و بوی تندی اما متعادلی دارند که در عطرهای مردانه به کار می‌رود.
  • مرکبات خوراکی: این دسته از رایحه مرکبات، مرکبات شیرین مثل لیمو و پرتقال را شامل می‌شود که معمولا به تنهایی یا همراه با مواد معطر خوراکی مثل شکر، وانیل، کارامل و رایحه شیرین گل‌ها به کار می‌روند.

گروه‌های مختلف مواد معطر

رایحه گل‌ها

رایحه گل‌ها از پرکاربردترین و متنوع‌ترین دسته مواد معطر مورد استفاده از عطرسازی هستند که از گذشته‌های دور مورد استفاده بوده‌اند و به خصوص در عطرهای زنانه کاربرد بیشتری داشته‌اند. در ادامه با انواع رایحه گل‌ها که شامل رایحه‌های آبی، رایحه‌های میوه‌ای، رایحه‌های سبز و رایحه‌های مشکی چوبی گل‌ها هستند آشنا می‌شوید.

  • آلدهید با رایحه گل: این گروه از رایحه گل‌ها توسط ارنست بیو عطرساز معروف روسی و با معرفی عطر شماره پنج شانل در سال ۱۹۲۱ به دنیا معرفی شد. ترکیب پیچیده این گروه شامل ماده آلدهید است، ماده‌ای مصنوعی که بویی شبیه به بوی گل‌ها دارد و از آن زمان در عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • رایحه آبی گل‌ها: اگر به دنبال رایحه‌ای تروتازه از عطر گل‌ها هستید رایحه آبی گل‌ها که ترکیبی از عطر آب دریا و عطر گل‌ها است به شما توصیه می‌شود.
  • رایحه میوه‌ای گل‌ها: رایحه‌های میوه‌ای گل‌ها از میانه دهه ۱۹۹۰ رایج شدند. این رایحه‌ها بویی بسیار تروتازه، شیرین و سبک دارند و برای استفاده روزمره بسیار مناسب هستند.
  • رایحه میوه‌ای خوراکی گل‌ها: دامنه کاربرد رایحه گل‌ها در عطرها با به کابر بردن مواد معطر جدید روز به روز گسترده‌تر می‌شود و یک نمونه آن هم مواد معطر خوراکی مثل کارامل، شکر، شکلات، آب نبات و … هستند که ترکیب آن‌ها با رایحه گل‌ها در این دسته قرار می‌گیرد.
  • رایحه سبز گل‌ها: این دسته شامل عطرهایی است که در آن رایحه گل با رایحه گیاهان و برگ‌های سبز ترکیب شده و تازگی و تندی خاصی به آن‌ها می‌دهد و حسی از بوی گل تازه چیده شده را به وجود می‌آورد.
  • رایحه مشکی چوبی گل‌ها: جذابیت بوی گل‌ها می‌تواند با رایحه چوب یا مشک یا هردو ترکیب شده و گروه جدیدی از مواد معطر را به وجود آورد که ترکیبی خاص با بویی گرم و عمیق دارند.

گروه‌های مختلف مواد معطر

رایحه چرم

رایحه چرم رایحه‌ای خاص است که در هیچ یک از دسته‌های مواد معطر قرار نمی‌گیرد و دسته خاص خود را دارد. اما برخی از رایحه‌های گل‌ها، گیاهان و رایحه‌های دودی خاص که ترکیبی تند و مخملی دارند هم در این دسته قرار می‌گیرند. رایحه چرم در بسیاری از عطرهای مردانه کاربرد دارد اما کاربرد مهم آن در محصولات چرم طبیعی است، این عطر روی چرم زده می‌شود تا بوی نامطبوع چرم واقعی را بپوشاند و عطری مطلوب به آن بدهد.

مواد معطر شرقی

مواد معطر شرقی همان طور که از نامشان پیداست ریشه شرقی دارند و در بیشتر آن‌ها از عطر عنبر استفاده شده است. رایحه‌های شرقی بویی تند و قوی و گرم دارند فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این قدرت و تاثیر ناشی از عطر مشک، وانیل و صمغ‌های طبیعی و چوب است که با رایحه گل و ادویه ترکیب شده‌اند.

  • گل‌های شرقی: گل‌های شرقی مثل گل روناسیان، گل مریم، میخک و یاس تاهیتی عطری شیرین، گرم و پودری دارند و با رایحه‌های شرقی و ادویه‌ای به خوبی ترکیب می‌شوند.
  • رایحه کاج شرقی: رایحه‌های چوبی و ادویه‌ای شرقی به خوبی با مواد آروماتیک مثل اسطوخودوس، رزماری و دانه کاج و خزه ترکیب می‌شوند و به آن گرمی و تازگی خاصی می‌دهند که این ترکیب در عطرهای مختلفی به کار می‌رود.
  • ادویه‌های شرقی: ادویه‌ها پایه عطرهای شرقی را تشکیل می‌دهند و این مواد شامل دارچین، جوزهندی و میخک خشک هستند که با رایحه‌های چوب و صمغ به خوبی ترکیب می‌شوند.
  • وانیل: این گروه شامل ترکیب مواد معطر شرقی مثل چوب و صمغ و ادویه با مواد شیرین مثل کارامل، وانیل، شکلات، بادام و عسل است که ترکیبی هماهنگ و دلپذیر را به وجود می‌آورد.
  • رایحه‌های چوبی شرقی: اگر ترکیبات سنتی عطرهای شرقی با رایحه‌های چوبی مثل چوب صندل یا چوب سدر و خس خس ترکیب شوند تقویت شده و رایحه‌ای قوی و غالب به وجود می‌آورند.

گروه‌های مختلف مواد معطر

رایحه چوب

رایحه چوب‌های معطر در بسیاری از عطرها به عنوان رایحه اصلی و قلب عطر به کار می‌روند. هریک از  چوب‌های معطر ویژگی‌های خاصی دارند مثلا چوب صندل بویی گرم و رازآلود دارد در حالی که رایحه چوب سدر و خس خس تند و خشک است و هر کدام از این رایحه‌ها در کنار رایحه‌های دیگر ترکیبات متنوع و متفاوتی را به وجود می‌آورند.

  • رایحه آبی چوب: در این دسته از عطر‌ها، رایحه چوبی قلب عطر را تشکیل می‌دهد و در کنار آن رایحه سبک آبی به آن تازگی و طراوت دلپذیری می‌دهد.
  • آروماتیک چوب: اگر مواد آروماتیک گیاهی با رایحه چوب ترکیب شوند مردانه‌ترین عطرها را به وجود می‌آورند که نشانه قدرت و جذابیت آقایان هستند.
  • عطر چوبی قبرسی: خزه بلوط و لادن که از ترکیبات سنتی عطرهای قبرسی هستند اگر با رایحه غالب چوبی به کار روند به غلظت و تندی آن‌ها افزوده شده و بویی قوی و جذاب به وجود می‌آورند.
  • گل و مشک چوبی: عطر گل در کنار عطر چوب حالت مغلوب دارد اما رایحه گل‌هایی مثل بنفشه و فریزیا در کنار عطر مشک می‌تواند نوت آغازین جذابی برای یک عطر با رایحه اصلی چوب باشد.
  • ادویه چوبی: رایحه ملایم برخی چوب‌ها به خوبی با رایحه قوی ادویه‌های تندی مثل فلفل سیاه، میخک، جوزهندی و دارچین ترکیب می‌شود و عطرهای متعادل و دلپذیری به وجود می‌آورد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)