حتما شنیده‌اید که لباس پوشیدن بر اساس سن و محدویتی‌های سنی یک قانون قدیمی فشن است اما همه کارشناسان مد و لباس اذعان دارند که برای هر محدوده سنی لباس‌ها و اکسسوری‌های خاصی مناسب‌تر هستند، البته بیشتر این قوانین و محدودیت‌ها سنین ۳۰ سالگی را شامل می‌شوند ولی برای بیست و پنج سالگی و پس از آن نیز قوانینی وجود دارند. این که در بیست و پنج سالگی چه لباس‌هایی را باید بپوشید یا نباید بپوشید به سلیقه و تشخیص خود شما بستگی دارد اما برخی از اشتباهات مد از جوانان و نوجوانان قابل اغماض است ولی کسی که بیست و پنج سالگی را رد می‌کند نمی‌تواند این اشتباهات را مرتکب شود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز خواهید خواند که کدام کفش‌ها را بعد از بیست و پنج سالگی نباید بپوشید و بهتر است کدام کفش‌ها را جایگزین آن‌ها کنید.

کفش‌هایی که بعد از بیست و پنج سالگی نباید بپوشید

وقتی گفته می‌شود کفشی را نباید پس از سن خاصی بپوشید به معنای آن نیست که شما برای پوشیدن آن پیر شده‌اید و یا تیپ جوانانه دیگر به شما نمی‌آید بلکه کفش‌هایی که در این بخش به عنوان کفش‌های ممنوعه معرفی می‌شوند با اصول شیکپوشی مغایرت دارند و در دوران نوجوانی و قبل از بیست و پنج سالگی شاید شکستن این اصول قابل اغماض باشد چون این دوران دوران آزمون و خطا است و جوانان حق دارند چیزهای متفاوت و جالب را بیازمایند و یا توجه چندانی به تیپ و ظاهر خود نداشته باشد اما پس از این دوره شما تجربه کافی کسب کرده‌اید و به عنوان یک فرد بالغ در اجتماع شناخته می‌شوید که اشتباهاتش بیشتر به چشم می‌آید. بنابراین این ۴ کفش را پس از ۲۵ سالگی نپوشید.

کفش مناسب بیست و پنج سالگی

کتانی‌های کهنه: در کمد کفش‌های همه شما یکی دو جفت کفش کتانی کهنه پیدا می‌شود که سال‌ها از آن‌ها استفاده کرده‌اید و اگر به خاطر بیاورید که چه زمانی آن‌ها را خریده بودید احتمالا شگفت زده خواهید شد. کفش‌هایی که شاید هنوز راحت و قابل استفاده هستند اما کثیفی‌های زیادی روی آن‌ها را پوشانده و احتمالا یکی دو پارگی هم روی خود دارند، پوشیدن چنین کفشی حتی برای پیاده روی و ورزش هم یک اشتباه مد محسوب می‌شود و باعث خراب شدن تیپ و استایل شما می‌شود. شاید یک نوجوان بتواند برای یک کار روزمره از چنین کفشی استفاده کند اما کسی که خود را فردی شیکپوش و بالغ می‌دان هرگز نباید چنین اشتباهی را مرتکب شود.

کفش‌هایی با پاشنه‌های خیلی بلند: کفش‌های پاشنه بلند آسمان خراشی به کفش‌هایی گفته می‌شود که ارتفاع پاشنه آن‌ها از ۱۰ ۱۲ سانتی‌متر هم بیشتر است و به ۱۴ سانتی‌متر و حتی بیشتر هم می‌رسد. شاید بتوان چنین کفشی را برای یک مهمانی در بیست و یک سالگی استفاده کرد و حتی با آن دامن کوتاه هم پوشید اما پس از ۲۵ سالگی شما ضرورتی بر این نمی‌بینید که قد خود را ۱۴ سانتی‌متر افزایش دهید. پس بهتر است استفاده از این نوع کفش‌ها را (به خصوص پاشنه بلندهایی که قسمت پنجه آن‌ها لژدار است) کنار بگذارید  و از کفش‌های تطبیق پذیرتر و معقول‌تر استفاده کنید.

دمپایی‌های لاستیکی: دمپایی‌های لاستیک روزمره دمپایی‌های راحت و بی‌دردسری هستن که می‌توانند کار شما را راه بیندازند به خصوص وقتی که می‌خواهید با عجله خودتان را به جایی برسانید اما برای کسانی که می‌خواهند جدی، شیک و معقول لباس بپوشند دمپایی‌های لاستیکی گزینه مناسبی نیستند. “لباس پوشیدن مثل بزرگ‌ترها” اصطلاحی است که توسط نوجوانان و جوانان استفاده می‌شود و در سنین پس از ۲۵ سالگی یگر لباس پوشیدن مثل بزرگ‌ترها معنایی ندارید چون شما خودتان یک فرد بالغ و بزرگ محسوب می‌شوید که باید مثل خودتان لباس بپوشید.

کفش تخت پنجه گرد: پوشیدن کفش تخت در هر سنی مجاز است و شما همیشه می‌توانید از این کفش‌های راحت به جای کفش پاشنه بلند یا کتانی استفاده کنید. کفش‌های پنجه گرد هم کفش‌هایی زیبا و راحت هستند که با فرم اصلی پای شما هماهنگ دارند اما کفش‌های تخت پنجه گرد شما را از استایل سطح بالا بسیار دور می‌کنند و مثلا یک کفش عروسی پنجه گرد و تخت نمی‌تواند کفش مناسبی برای بیست و پنج سالگی شما باشد.

کفش‌هایی که بعد از بیست و پنج سالگی بهتر است بپوشید

حال که دانستید کدام کفش‌ها را نباید پس از ۲۵ سالگی بپوشید به یک جایگزین مناسب برای آن‌ها هم نیاز دارید. این چهار کفش، کفش‌هایی هستند که نیاز شما را به خوبی برطرف می‌کنند و بهترین انتخاب برای داشتن استایلی جذاب و بالغ پس از بیست و پنج سالگی هستند.

کتانی‌های شیک و تمیز: افزایش سن به معنای کنار گذاشتن کفش کتانی نیست، شما در هر سنی حتی در میانسالی و کهنسالی هم می‌توانید کفش کتانی بپوشید اما باید در انتخاب کفش کتانی خود دقت کنید و آن‌ها را از رنگ‌های ملایم‌تر و مدل‌های شیک و کلاسیک انتخاب کنید، به طو مثال یک کتانی ساده تک رنگ در رنگ مشکی، خاکستری، سرمه‌ای، سفید یا حتی رنگ‌هایی مثل بنفش تیره و آبی بهترین انتخاب برای این دوره است. همچنین در نگهداری از این کفش‌ها دقت کافی داشته باشید و آن‌ها را نو و تمیز نگه دارید تا به خاطر پوشیدن کتانی‌های کثیف و کهنه و مندرس مرتکب اشتباه مد نشوید.

کفش مناسب بیست و پنج سالگی

کفش پاشنه بلند راحت: پوشیدن کفش پاشنه بلند آسمان خراشی یک اشتباه مد است که در سنین بالا نباید مرتکب شوید اما این به معنای ممنوعیت پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند نیست. شما می‌توانید از هر نوع کفشی که پاشنه‌ای بین پنج تا ۱۰ سانتی‌متر داشته باشد استفاده کنید. اما بهتر است سراغ مدل‌های راحت و کلاسیک این نوع کفش‌ها بروید، کفش‌هایی که پاشنه بلوکی دارند، در قسمت مچ خود بند دارند و حفظ تعادل با آن‌ها ساده‌تر است بهترین انتخاب برای شما هستند و چنین کفشی را هم در مهمانی، هم در پیاده روی روزمره و هم در اداره و محیط کار و آموزش می‌توان پوشید.

کفش مناسب بیست و پنج سالگی

دمپایی‌های شیک و ساده: پس از ۲۵ سالگی دمپایی لاستیکی که ظاهری ارزان، دم دستی و بی‌کیفیت دارد باید از کمد لباس‌های شما حذف شود اما شما همیشه به پوشیدن دمپایی نیاز دارید و باید یک مدل جدید را با آن جایگزین کنید. دمپایی‌های سطح بالا مثل مدل‌هایی که از پارچه مخمل و ساتن تهیه شده‌اند و کاملا راحت و مد روز هستند بهترین گزینه برای شما به شمار می‌روند. این دمپایی‌ها می‌توانند ساده، طرح‌دار، نگین دار و مجلسی و حتی پاشنه بلند هم باشند و برای بیرون از منزل و مهمانی‌ها هم می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

کفش مناسب بیست و پنج سالگی

کفش تخت پنجه باریک: همان طور که گفتیم کفش تخت پنجه گرد با اصول شیکپوشی و استایل سطح بالا مغایرت دارد اما در مقابل کفش‌های تختی که پنجه باریک دارند کاملا شیک و سطح بالا و مد روز محسوب می‌شوند و شما در هر سنی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این کفش‌ها یک مزیت دیگر هم دارند، پنجه باریک آن‌ها باعث می‌شود که پاهای شما کشیده‌تر دیده شود و در نتیجه بدون آن که زحمت پوشیدن کفش پاشنه بلند را به خود داده باشیید قدتان بلندتر و کشیده‌تر به نظر خواهد رسید و این یعنی با یک تیر دو نشان زدن.

کفش مناسب بیست و پنج سالگی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)