آیا تا کنون به فرم پنجه در کفش‌های مردانه دقت کرده‌اید؟ فرم پنجه در این کفش‌ها متفاوت است و بر این اساس به چند دسته تقسیم می‌شوند مانند کفش‌های پنجه مربعی یا کفش‌های پنجه گرد. اگر با سلیقه آقایان خوش لباس آشنا باشید احتمالا می‌دانید که کفش‌های پنجه مربعی محبوبیت چندانی ندارند و آقایان به ندرت سراغ این مدل‌ها می‌روند. اما علت چیست؟ کفش‌های پنجه مربعی هم مزیت‌هایی دارند و می‌تواند برای برخی افراد انتخاب مناسبی باشند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خواهیم تفاوت‌های این دو نوع کفش و مزایایی که هر کدام دارند را بررسی کنیم.

کفش‌های پنجه گرد از جدیدترین اختراعات بشر در دنیای کفش مردانه هستند و برای هزاران سال کفش‌های مردانه فرمی بلوکی داشتند و افراد متمول از آن‌ها استفاده می‌کردند در حالی که عوام پابرهنه بودند یا صندل به پا می‌کردند. داشتن فرم مربعی کفش باعث می‌شد که لنگه چپ و راست آن تفاوتی با هم نداشته باشد تا این که کفش‌های پنجه گرد اختراع شد و لنگه چپ و راست کفش به سادگی قابل تشخیص شد. علت محبوبیت این مدل کفش‌ها در این بود که سوارکاران راحت‌تر می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند چون قرار دادن کفش پنجه گرد در رکاب ساده‌تر بود و به تدریج این مدل کفش به کفش طبقه اعیان بدل شد.

کفش‌های پنجه مربعی مردانه

مزایای کفش‌های پنجه مربعی

هرچند کفش‌های پنجه مربعی در دهه‌های اخیر شهرت بدی کسب کردند و غالبا از آن‌ها به عنوان کفش‌های فرانکنشتاین یا کفش زائران نام برده می‌شود اما این کفش‌ها مزایایی هم دارند و برخی افراد راحت‌تر می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند:

برای مردانی که دچار ناهنجاری پا هستند مناسب است: کفش‌ها باید فرم طبیعی پاهای شما را دنبال کنند و البته برخی افراد پنجه‌های مربعی شکل دارند یا این که به دلایلی دچار ورم انگشتان پا شده‌اند و یا به طور مادرزادی دچار اختلالاتی هستند که فرم انگشتان پای آن‌ها با افرد دیگر فرق دارد. برای این افراد بهتر است که از کفش‌هایی استفاده کنند که پنجه مربعی شکل دارند تا انگشتان پا آزادی بیشتری داشته باشد و البته این کفش‌ها برای افرادی که قوس کف پای شدید دارند مناسب است.

برای افرادی که پاهای پهنی دارند مناسب است: در دنیای کفش مردانه هرچه کفش‌ها باکیفیت‌تر و سطح بالاتر باشند در فرم باریک‌تری طراحی می‌شوند تا جایی که اگر کسی پاهای پهنی داشته باشد پیدا کردن یک کفش مناسب برای او دشوارتر خواهد شد. اما کفش خوب کفشی است که فشار را به طور یکنواخت روی همه قسمت‌های پا وارد کند و اگر فشار بر قسمتی بشتر شود جریان خون را مختل کرده و به پا آسیب وارد می‌کند. از آن جایی که بیشتر افراد پاهای پهنی دارند استفاده از این کفش‌ها می‌تواند مشکلات  و درد پا را کمتر کند.

این کفش‌ها عیوب ظاهری پا را می‌پوشانند: اگر کسی پاهای بدشکل و یا پهن و بزرگی داشته باشد پوشیدن کفش‌های پنجه مربعی کمک با فرم مقطوع خود می‌کند تا عیوب پا کمتر مشخص شده و پاها کوچک‌تر به نظر برسند پس اگر پاهای خیلی  بزرگی دارید استفاده از این مدل کفش توصیه می‌شود.

کفش‌های پنجه مربعی مردانه

مزایای کفش‌های پنجه گرد

کفش‌های پنجه گرد کفش‌هایی مدرن و امروزی هستند که در یکی دو قرن اخیر معرفی شده‌اند و در واقع از فرم‌های مربعی تکامل یافته‌اند تا تفاوت میان لنگه چپ و راست کفش مشخص شود. اما این کفش‌ها مزایای دیگری هم دارند:

این کفش‌ها کلاسیک و زیبا هستند و هرگز از مد نمی‌افتند: برخی افراد معتقدند تنها نوع کفش که برای آقایان مناسب است کفش پنجه گرد است. چه کفش مورد نظر شما رسمی باشد چه راحتی، کفش پنجه گرد بهترین و بدون ریسک ترین انتخاب است پون این کفش‌ها همیشه مد هستند و فرم و سایز پا را در بهترین حالت نشان می‌دهند و پوشیدن این کفش‌ها نشانه یک مرد خوش‌تیپ و آگاه به مد و فشن است.

نوک گرد این کفش‌ها ظاهر زیباتری و کارکرد بهتری دارد: فرم گرد پنجه این کفش‌ها با تطبیق یافتن با فرم طبیعی پنجه پا شکل گرفته است و هم از نظر کارکردی و هم از جهت زیبایی شناسی برتری قابل توجهی به کفش‌های پنجه مربعی دارند. چون این کفش‌ها با زاویه‌های تند و مربعی خود تناسب چندانی با فرم طبیعی پنجه پا ندارند و علاوه بر آن کفش‌های پنجه گرد با فرم گرد و ظریف آن هماهنگی بیشتری با خطوط لباس‌های شما خواهند داشت و استال شما را ساده‌تر و جمع و جورتر و شیک‌تر نشان خواهد داد چه زمانی که با کت و شلوار رسمی پوشیده شود چه زمانی که با شلوار جین و تی‌شرت همراه شود.

این کفش‌ها کیفیت ساخت بهتری دارند: کفش‌های پنجه گرد از اواسط قرن بیستم به کفش‌های مردانه معمول تبدیل شد و پیش از آن تنها توسط افراد طبقه برتر جامعه استفاده می‌شد. پیش از آن کفاشان از قالب یکسانی برای هر دو لنگه کفش استفاده می‌کردند و در قردن نوزدهم میلادی تصمیم گرفتند کفش‌های باکیفیتی را تولید کنند که برای هر لنگه آن از یک قالب مجزا استفاده می‌شد و به تدریج این فرم کامل‌تر شد. به همین دلیل کیفیت ساخت کفش‌های پنجه گرد بهتر و بالاتر است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)