شاید اگر گیلگمش علم نجوم می‌دانست و از توانایی کشف یک سیاره‌ی فراخورشیدی عجیب و غریب برخوردار بود، برای دست‌ یافتن به راز زندگی ابدی آن همه مصیبت نمی‌کشید تا عاقبت دست از پا درازتر به خانه باز گردد. اما بسیاری از دانشمندان امروزی به این علم آگاهند و به کمک آن می‌توانند اجرام آسمانی دور افتاده‌ای نظیر یک  سیاره‌ی فراخورشیدی عجیب و غریب را کشف کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این کشف جدید می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

به تازگی گروهی از دانشمندان علم نجوم موفق به کشف یک سیاره‌ی فراخورشیدی جدید و تا حدی عجیب و غریب شده‌اند که با نام EPIC 228813918 b شناخته می‌شود و در فاصله‌ای بسیار دور از زمین جاخوش کرده است.

زمان را در سیاره‌ی فراخورشیدی جدید طلاتر از زمین بیابید

نکته‌ی جالب در رابطه با این سیاره‌ی تازه کشف شده مدار گردش آن به دور ستاره‌ی خود است که بسیار کوتاه‌تر از مدار گردش زمین به دور خورشید اندازه‌گیری شده است. به بیان ساده‌تر هر دور گردش کامل این سیاره‌ی فراخورشیدی به دور ستاره‌ی خود (به زمان ما ساکنین زمین) تنها چهار ساعت و نیم به طول می‌انجامد. به این ترتیب هر یک روز زندگی روی زمین معادل پنج سال زندگی در این سیاره‌ی فراخورشیدی تازه کشف شده خواهد بود. این به آن معنی است که یک انسان معمولی با فرود روی سیاره‌ی EPIC 228813918 b قادر است، به زمان این سیاره، چیزی بیش از ۱۵۰ هزار سال عمر کند.

با این حال مسلما بخش قابل توجهی از این سال‌های طولانی عمر به فعالیت‌هایی نظیر خوابیدن اختصاص خواهد یافت. حقیقتی که به هیچ وجه نمی‌توان آن را نکوهش کرد و برعکس می‌توان آن را امر بسیار پسندیده‌ای قلمداد نمود. چرا که شما می‌توانید هنگام زندگی در این سیاره، در هر نوبت حضور در رختخواب، به مدت ده‌ها سال به خواب فرو  رفته و حسابی خستگی در کنید!

در این میان نکته‌ی جالب دیگری که در رابطه با سیاره‌ی فراخورشیدی جدید تازه کشف شده وجود دارد، به حجم آن مربوط می‌شود‌ که کم و بیش هم اندازه با زمین است. بر اساس مطالعات انجام شده به نظر می‌رسد که چیزی نزدیک به ۴۵ درصد از سطح این سیاره را عنصر آهن تشکیل می‌دهد. بر این اساس جای تعجب چندانی وجود ندارد که سیاره‌ی EPIC 228813918 b توسط فضاپیمای کپلر و تلسکوپ فضایی اختصاصی این کاوشگر کشف شده است. چرا که ماموریت اصلی فضاپیمای کپلر در وهله‌ی نخست کشف سیاره‌هایی است که تقریبا هم اندازه با زمین هستند.

جدیدترین سیاره‌ی فراخورشیدی

تصویری مشابه با موقعیت سیاره‌ی فراخورشیدی تازه کشف شده و ستاره‌ی کوچک سرخ آن.

در این میان بد نیست به این نکته هم اشاره شود که سیاره‌ی فراخورشیدی EPIC 228813918 b به جای یک ستاره، در حال گردش به دور یک ستاره‌ی کوچک سرخ است. این اجرام آسمانی که با نام کوتوله‌ی سرخ نیز شناخته می‌شوند، ستاره‌های کوچک سرخ رنگی هستند که جرم آن‌ها معمولا از جرم تنها ستاره‌ی موجود در منظومه‌ی شمسی یعنی خورشید کمتر است. در واقع جرم اغلب ستاره‌های کوچک سرخ یا کوتوله‌های سرخ حتی به نصف جرم خورشید نیز نمی‌رسد. افزون بر آن کوتوله‌های سرخ در قیاس با خورشید اجرام آسمانی بسیار سردی محسوب می‌شوند و نسبت به ستاره‌ها گرمای چندانی از خود متصاعد نمی‌کنند (هر چند که دمای سطح آن‌ها از سیاره‌ها بسیار بیشتر است).

نکته‌ی جالبی که در رابطه با ستاره‌های کوچک سرخ وجود دارد این است که بخش مهمی از سیاره‌ها و سایر اجرام آسمانی مختلفی که در اطراف آن‌ها در حال گردش هستند، از قابلیت میزبانی بالایی برای پذیرایی از حیات فرازمینی برخوردارند و از جمله مهم‌ترین گزینه‌های موجود در کائنات برای یافت موجودات فضایی به شمار می‌روند. این به آن معنی است که افراد علاقه‌مند به زیستن روی سیاره‌ی EPIC 228813918 b برای بهره‌مندی از عمر عددی بیشتر، باید خود را برای هم‌زیستی مسالمت آمیز احتمالی با همسایگان فرازمینی آماده کنند.

البته کسانی که به برخورداری از عمر طولانی بسیار علاقه‌مند هستند، بهتر است به جای سیاره‌ی تازه کشف شده‌ی EPIC 228813918 b روی سیاره‌ی پیش‌تر کشف شده‌ی KOI 1843 b فرود بیایند. چرا که مدار گردش این سیاره به دور ستاره‌ی خود چیزی نزدیک به چهار دقیقه سریع‌تر از سیاره‌ی EPIC 228813918 b تخمین زده شده است.

جالب این جاست که سطح این سیاره نیز همانند سیاره‌ی فراخورشیدی EPIC 228813918 b دارای مقادیر فراوانی از عنصر آهن است و از نظر اندازه نیز این دو سیاره کم و بیش به یکدیگر شباهت دارند. افزون بر آن سیاره‌ی KOI 1843 b نیز همانند همتای تازه کشف شده ی خود در حال گردش به دور یک ستاره‌ی کوچک سرخ است و از همین رو همانند سیاره‌ی EPIC 228813918 b امکان پذیرایی از موجودات فرازمینی را (حداقل روی کاغذ) دارا است. به هر حال با پیشرفت روزافزون تکنولوژی می‌توان هر روز مرزهای ناشناخته‌ی تازه‌تری را کشف کرد و بیش از پیش از این اکتشافات جدید شگفت‌زده شد.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.