پس از انجام مطالعات فراوان، بالاخره پژوهشگران توانستند کشف زیرگونه جدیدی از مار دریایی شکم زرد را به شکل رسمی مورد تایید قرار دهند. جانور کمیابی که در سواحل امریکای مرکزی کشف شده و تاکنون در مکان دیگری از کره‌ی زمین مشاهده نگردیده است. برای آشنایی بیشتر با خصوصیات این زیرگونه جدید از مار دریایی شکم زرد می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

این زیرگونه جدید به گونه اصلی‌ Hydrophis platurus تعلق دارد. گونه‌ای از مارهای دریایی که به دلیل رنگ بدن خود به مار دریایی شکم زرد مشهور هستند.

ویژگی‌های ظاهری زیرگونه جدید مار دریایی شکم زرد

زیرگونه جدید کشف شده از مار دریایی شکم زرد در سواحل کاستاریکا مشاهده گردیده است. در واقع محل دقیق زندگی این خزنده‌ی دریایی کمیاب محدوده‌ای نسبتا کوچک به مساحت ۳۲۰ کیلومتر مربع از خلیج Golfo Dolce را شامل می‌شود. به عبارت بهتر این موجود تازه کشف شده تاکنون در خارج از محدوده‌ی مذکور مورد مشاهده قرار نگرفته است و به همین دلیل تا به امروز کسی از وجود آن خبر نداشت.

هرچند که این زیرگونه جدید از مار دریایی شکم زرد اکنون مدتی است که توسط دانشمندان زیست شناس فعال در یک موسسه‌ی غیر انتفاعی واقع در شهر واشنگتن دی سی امریکا مورد مشاهده قرار گرفته است، اما آن‌ها تا پیش از انجام پژوهش‌های لازم برای تایید اصالت این موجود، نام آن را به عنوان یک زیرگونه جدید به ثبت نرساندند. به عبارت بهتر دانشمندان تنها پس از انجام بررسی‌های دقیق و تجزیه و تحلیل بیش از ۱۵۴ نمونه مختلف از مارهای دریایی زنده و حفاظت شده توانستند تعلق این موجود تازه کشف شده به گونه Hydrophis platurus یا مار دریایی شکم زرد راف به عنوان یک زیرگونه جدید، مورد تایید قرار دهند.

گفتنی است که زیرگونه جدید کشف شده از مار دریایی شکم زرد نسبت به برادران بزرگ‌تر خود از گونه Hydrophis platurus کوچک‌تر بوده و از پوست شفاف‌تری بهره می‌برد. در کنار این موضوع می‌توان تفاوت‌های ظاهری دیگری را نیز میان این زیرگونه‌ی جدید با نمونه‌های پیش‌تر کشف شده از گونه‌ی اصلی مشاهده کرد. به نحوی که رنگ زرد بدن این زیرگونه جدید، برخلاف نمونه‌های موجود از گونه اصلی، تنها به محدوده شکم محدود نشده و به طور معمول تمام بدن این جانور را شامل می‌شود.

مار دریایی

در تصویر بالا زیرگونه‌ی جدید تازه کشف شده از مار دریایی شکم زرد را مشاهده می‌کنید و در تصویر پایین نیز گونه‌ی پیش‌تر شناخته شده‌ی این جانور به چشم می‌خورد.

ویژگی‌های رفتاری زیرگونه جدید مار دریایی شکم زرد

گذشته از تفاوت‌های ظاهری، زیرگونه جدید کشف شده از مار دریایی شکم زرد به لحاظ برخی خصوصیات رفتاری نیز با نمونه‌های پیش‌تر شناخته شده از گونه Hydrophis platurus متفاوت است.

این تفاوت‌های رفتاری بیش از هر چیز خود را در عادات مربوط به شکار نمایان می‌سازد. به بیان دقیق‌تر در شرایطی که نمونه‌های پیش‌تر شناخته شده‌ از مار دریایی شکم زرد روزها به شکار طعمه‌های خود می‌پردازند، زیرگونه جدید کشف شده شب‌ها را برای انجام این کار انتخاب می‌کند. ضمن آن که این موجود کمیاب زرد رنگ برخلاف برادران بزرگ‌تر خود، معمولا آب‌های پر تلاطم را به جای آب‌های آرام برای شکار بر می‌گزیند.

پس از انتخاب محل مورد نظر برای شکار، این خزنده‌ی زرد رنگ روی سطح آب‌های خروشان چنبره می‌زند و در حالی که سر خود را زیر آب نگه داشته است، در انتظار حمله به طعمه مناسب روی آب شناور باقی می‌ماند. این در حالی است که نمونه‌های اصلی از مار دریایی شکم زرد به حالت مستقیم روی آب‌های آرام شناور می‌شوند و شکار خود را در حالتی که سرشان مماس بر سطح آب قرار دارد صید می‌کنند.

با توجه به محل زندگی زیرگونه‌ی جدید تازه کشف شده از مار دریایی شکم زرد، کاشفان این مار دریایی طلایی امیدوارند که دولت کاستاریکا تدابیری را برای حفاظت از این زیرگونه‌ی کمیاب بیاندیشد. چرا که کشف جدید آن‌ها می‌تواند سیل خروشانی از کلکسیونرهای ثروتمند را برای صید و در اختیار داشتن این مار زرد رنگ کمیاب راهی سواحل کاستاریکا کند. شاید بهتر این بود که مار خورشید گون و کمیاب سواحل امریکای مرکزی هرگز توسط انسان‌ها مشاهده و کشف نمی‌شد تا همچنان بتواند به شکل کاملا گمنام و بی نام و نشان به زندگی بی دردسر خود در آب‌های خروشان اقیانوس آرام ادامه ‌دهد.

منبع: ساینس نیوز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.