کت‌های مردانه انواع مختلفی دارند مانند کت رسمی، کت تک و کت اسپورت که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما کت تک در این میان تطبیق پذیری بالاتری دارد و به عنوان یک پوشاک نیمه رسمی می‌تواند همراه با لباس‌های مختلفی از رسمی و اداری گرفته تا راحتی و اسپورت به کار رود. اما کت اسپورت چگونه می‌تواند به عنوان بخشی از لباس رسمی، نیمه رسمی یا غیررسمی به کار رود؟ با انواع مختلف کت تک و لباس‌های متنوع مثل شلوار جین، پیراهن، کفش و اکسسوری‌های دیگر می‌توان به استایل هدف رسید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش‌های مختلف پوشیدن کت غیررسمی و نیمه رسمی را برای آقایان بیان خواهیم کرد.

کت مردانه چند فاکتور اساسی و تعیین کننده دارد مثل فیت، رنگ و جنس که میزان رسمی یا غیررسمی بودن آن را تعیین می‌کند. در کنار آن عناصر دیگر استایل مردانه مثل شلوار و پیراهن و کفش هستند که نوع تیپ شما را تعیین می‌کنند. به طور مثال ترکیب کت غیررسمی با شلوار جین یک ترکیب کلاسیک است که برای داشتن استایلی نیمه رسمی اما شیک بهترین انتخاب است و می‌توانید از آن به عنوان یک ترکیب زیبا برای مهمانی خودمانی یا برخی محیط‌های کاری هم استفاده کنید، یعنی هرجایی که ترکیب تیشرت و شلوار جین برای آن کمی زیادی رسمی به نظر می‌رسد. قبل از این که بگوییم با کت تک چه لباس‌هایی مناسب هستند باید مشخص کنیم که این کت چه ویژگی‌هایی دارد. کت تک مردانه انواع مختلفی دارد که گاهی تشخیص آن از انواع مختلف کت مردانه ساده نیست. در ادامه ویژگی‌های هر یک از انواع کت مردانه را بیان می‌کنیم:

کت تک مردانه

کت و شلوار رسمی

کت تک مردانه

رسمی‌ترین نوع کت مردانه کت رسمی است که معمولا با شلوار همرنگ خود پوشیده می‌شود. این نوع کت‌ها رنگ بندی محودی دارند و معمولا مشکی، سرمه‌ای یا در طیف‌های مختلف خاکستری هستند. گاهی مدل‌های طرح‌دار این کت‌ها را هم می‌توان مشاهده کرد. در این مدل کت تقریبا هیچ جزئیاتی دیده نمی‌شود و از این جهت با بقیه کت‌ها متفاوت است. کت‌های رسمی معمولا فیت تنگ و متوسط دارند چون قرار نیست زیر آن‌ها به جز پیراهن و احتمالا یک ژاکت نازک چیز دیگری پوشیده شود. این نوع کت‌ها را معمولا نمی‌توان با لباس‌های غیررسمی پوشید اما اگر بخواهید کمی از رسمی بودن خود کم کنید می‌توانید از شلوار جین ساده استفاده کنید. اما مشکل این کار این است که اگر کت رسمی را جدا از شلوار بپوشید با شسته شدن مکرر رنگ آن نسبت به شلوار ست خود تغییر کرده و دیگر قابل پوشیدن با هم نخواهند بود.

کت اسپورت

کت تک مردانه

کت‌های اسپورت نسبت به کت و شلوار و کت تک، کمتر رسمی هستند و در طیف گسترده‌تری از رنگ ارائه می‌شوند. این کت‌ها معمولا رنگ‌های روشن‌تری دارند و طرح‌های متنوع‌تری را هم می‌توان در میان آن‌ها مشاهده کرد. جنس این کت‌ها هم نسبت به بقیه مدل‌ها متنوع‌تر است و محدود نیست. این کت‌ها استایل دانشجویی مناسبی دارند و با کفش کالج و کفش‌های چینو ست می‌شوند. ترکیب این کت با شلوار جین یکی از ترکیب‌های کلاسیک و پرکاربرد در لباس‌های غیررسمی مردانه است. جزئیاتی مثل وصله روی آرنج یا سرشانه از جنس و رنگ مختلف و جیب جلویی مجزا از ویژگی‌های خاص کت‌های اسپورت است. این مدل کت به صورت سنتی در مراسم خاصی مثل شکار یا تیراندازی یا ورزش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

کت تک یا بلیزر

کت تک مردانه

بلیزر یا کت تک نسبت به کت و شلوار کمتر رسمی است اما نسبت به کت اسپورت رسمی‌تر است. تفاوت اساسی کت تک با کت رسمی در این است که این کت همراه با شلوار ست خود ارائه نمی‌شود و نازک‌تر و نرم‌تر از کت رسمی است. به طور کلی استایل نیمه رسمی یا غیررسمی با این کت‌ها رایج‌تر است و پرکاربردترین رنگ برای این کت‌ها طیف‌های آبی ارتشی هستند چون اولین بار این کت‌ها برای نیروی دریایی بریتانیا در اوایل قرن نوزدهم طراحی شدند. اما پس از مدتی این کت‌ها محبوب شدند و در رنگ‌های متنوع‌تری مثل مشکی، خاکستری، زرشکی و سبز هم ارائه شدند. تفاوت این کت‌ها با کت اسپورت در جنس آن است، این کت‌ها معمولا از پشم، سرژ، کشمیر، پلی استر و فرسک تهیه می‌شوند وهمه آن‌ها یک ردیف دکمه در یقه دارند.

اندازه بودن و فیت کت تک

وقتی صحبت از کت مردانه می‌شود فیت بودن اهمیت خاصی پیدا می‌کند. اگر کتی نتواند خطوط بدن شما را به درستی نشان دهد پوشیدن آن کار اشتباهی است. با راهنمای تصویری زیر می‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی کت تک شما اندازه هستند و چه زمانی خیلی کوچک یا خیلی بزرگ هستند.

کت تک مردانه

  • اگر پس از بستن دکمه کت فرم ایکس شکلی روی سینه ایجاد شود کت خیلی تنگ است.
  • اگر پس از بستن کت دکمه جلویی آن آزاد باشد کت برای شما گشاد است.
  • اگر دوخت سرشانه دقیقا روی برجستگی استخوان سرشانه قرار نگیرد کت اندازه شما نیست.
  • اگر یقه کت با گردن فاصله داشته باشد یا به آن فشار آورد اندازه شما نیست.
  • اگر پس از پوشیدن کت برجستگی باسن شما نمایان شود این کت برای شما کوتاه است.
  • اگر بلندی کت از باسن عبور کند آن کت برای شما بلند است.

بهترین جنس برای کت تک مردانه

فاستونی: رسمی‌ترین نوع کت تک از جنس فاستونی است و برای هوای سرد مناسب است. این جنس دوام بالایی دارد و سنگین‌تر از جنس‌های دیگر است. فاستونی بافت زیبایی دارد که حالتی شیک به استایل شما می‌دهد و مدرن‌تر و کلاسیک‌تر است اما در رنگ‌های محدودی تهیه می‌شود.

فلانل یا پشم: مشابه فاستونی کت پشم یا فلانل هم یک کت پاییزی و زمستانی است و وزن سبک آن را به گزینه‌ای مناسب برای هوای سرد تبدیل می‌کند. این جنس تنوع رنگی بیشتری نسبت به فاستونی دارد و اگر اهل رنگ‌های غیررسمی‌تر هستید فلانل را امتحان کنید.

کت تک مردانه

کتان: وقتی در هوای گرم مجبور باشید کت بپوشید کت کتان بهترین گزینه است چون قابلیت تنفس دارد و رطوبت را از پوست شما جذب کرده و شما را خنک می‌کند. این نوع کت تک غیررسمی‌تر از جنس‌های دیگر است و نرم و نازک است اما به سادگی چروک می‌شود.

کت تک مردانه

پیراهن مناسب برای کت تک

اگر دوست دارید استایل رسمی‌تری داشته باشید پیراهن‌های آکسفورد (نوعی پیراهن نیمه رسمی) را همراه با کت تک و شلوار پارچه‌ای نیمه رسمی بپوشید. کت‌های تک را می‌توان با تیشرت، پیراهن آستین کوتاه و پولوشرت هم پوشید که برای هوای گرم‌تر انتخاب مناسب‌تر است. با توجه به غیررسمی و نیمه رسمی بودن کت تک شما در انتخاب طرح و رنگ پیراهن آزادتر هستید و می‌توانید از طرح‌های مختلف مثل چهارخانه اسپورت و چندرنگ و رنگ‌های متنوع‌تر استفاده کنید.

کت تک مردانه

پوشیدن کت تک مردانه با شلوار جین

ترکیب کت تک و شلوار جین ترکیب محبوب بسیاری از آقایان است. رنگ شلوار جینی که برای پوشیدن با این کت انتخاب می‌کنید می‌تواند مشکی، سفید، خاکستری یا آبی باشد. ترکیب کت مشکی با شلوار جین سفید یکی از ترکیب‌های موفق کلاسیک است که می‌تواند با تیشرت یا پیراهنی از همین طیف رنگی همراه شود. کت مشکی تک را می‌توان با شلوار جین تیره از طیف آبی هم پوشید. کت سرمه‌ای و آبی را با شلوار جین آبی با رنگی متضاد بپوشید مثلا اگر رنگ کت آبی تیره است از شلوار جین آبی روشن همراه با پیراهن آبی استفاده کنید.

کت تک مردانه

کت تک مردانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Idle Man (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)