سرگردانی ذهن مدت بسیاری است که به عنوان دشمن تمرکز درنظر گرفته می‌شود، اما این مورد همیشه صحیح نیست. رویاپردازی روزانه اگر به شیوه‌ی صحیحی انجام شود درواقع می‌تواند برای افزایش تمرکز و ممانعت از سرگردانی ذهن به شما یاری برساند. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد نحوه کنترل کردن افکار خود و جلوگیری از سرگردانی ذهن، هفت شیوه را بیاموزید.

۷ شیوه برای هدفدار کردن سرگردانی ذهن و افزایش تمرکز

  1. به ذهن خود وظایف بیشتری بسپارید

برای گذاشتن نقطه‌ی پایان بر سرگردانی ذهن، باید ذهن خود را با وظایف بیشتری درگیر کنید. بنا به تحقیقاتی، کشف شده است که افزودن حواس پرتی‌های خودخواسته و عمدی، به عنوان مثال آهنگی در پس زمینه، درواقع سبب کاهش پرتی حواس و سرگردانی ذهن و در نتیجه افزایش تمرکز می‌شود. این موضوع با عنوان “تئوری بارگذاری” (Load Theory) شناخته می‌شود و این عمل را به دلیل آن پیشنهاد می‌دهد که “توجه”، منبعی محدود بوده و اگر شکاف‌های توجهی را در ذهن خود پر کنید، فضایی برای حواس پرتی‌های اضافی باقی نخواهد ماند.

  1. به خود رشوه بدهید

بنا به مطالعات، ثابت شده است درصورتی که به خود در زمان مناسبی پاداش بدهید، تمرکز بیشتری بر روی هدف خواهید داشت. پاداش کوچک دادن به افراد در طی یک وظیفه‌ی خسته کننده، سبب ممانعت ازدست رفتن تمرکز آن‌ها نمی‌شود، اما وعده‌ی پاداشی بزرگتر که در انتهای پروژه به آن‌ها داده شود، آن‌ها را هوشیار نگه می‌دارد. این شیوه قطعاً زمانی که فرد دیگری برای شما انجام دهد، مفیدتر است زیرا گول زدن خودتان، اندکی دشوار خواهد بود.

  1. خود را بیازمایید

بیش از یک راه برای سرگردانی ذهن وجود دارد و با دانستن اینکه چطور رویاپردازی روزانه‌ی خود را کنترل کنید، می‌‎تواند به شما در دوران امتحانات، یاری رسان باشد. یک شیوه این است که اطمینان یابید ذهن شما پرت مواردی است که باید آن‌ها را بیاموزید. برای انجام این کار، خود را مرتباً تحت آزمایش قرار دهید. مثلاً اگر هر ۵ دقیقه یکبار از خود بپرسید از آنچه شنیده‌اید، چه آموخته‌اید، قطعاً تمرکز بیشتری پیدا خواهید کرد. گرچه ذهن شما کماکان سرگردان است، اما بر روی موضوعی زمان می‌گذارد که نیاز به آموختن آن دارید، نه هر موضوع دیگری.

  1. رویاپردازی روزانه در حین زمان استراحت

گاهی نیاز است به ذهن خود استراحت دهید تا روحی دوباره در تمرکز شما دمیده شود. اگر به خود بگوئید “حال درمورد موضوعی غیر مرتبط تفکر می‌کنم” و پس از این تفکر، به وظایف قبلی خود بازگردید، قطعاً برای تمرکز شما مفید خواهد بود.

  1. رفع استرس

ممکن است گمان کنید که تقویت آدرنالین می‌تواند ذهن را متمرکز کند، اما درواقع استرس سبب تحریک هورمون‌ها منجمله نورآدرنالین می‌شود که وابسته به گیرنده‌ها در مدارهای کنترل شناختی هستند. این موضوع سبب دشوارتر شدن آن‌ها برای پیگیری نکاتی می‌شود که ذهن را سرگردان کرده‌اند.

  1. خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب سبب عملکرد نادرست ذهن می‌شود و توانایی ما را برای مقابله با حواس‌پرتی‌های بیرونی و درونی، کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، خواب برای تثبیت ذهن، مفید است. درواقع، اگر یک ساعت پیش از امتحانات بخوابید، از بازخوانی کردن مطالب مفیدتر خواهد بود.

  1. نقاشی کنید

در یک مطالعه مشخص شده است که افرادی که مجبور به شنیدن صدای ضبط شده‌ی کسل کننده‌ای هستند، اگر در همین حین نقاشی کنند، مطالب بیشتری را پس از پایان شنیدن به صدا، به خاطر خواهند آورد. اما محتوا اهمیت دارد. نقاشی آزادانه (یا همان Doodle) درمورد آنچه که سعی در به خاطر سپاریِ آن دارید، سبب می‌شود سرگردانی ذهن شما جهتدار شده و تمرکز شما را افزایش دهد. البته سعی کنید زیاد به عمل نقاشی کشیدن فکر نکنید زیرا تفکر بسیار بر روی این مورد، سبب نتیجه‌ی عکس می‌شود.

  • آیا شیوه‌ی دیگری برای کاهش سرگردانی ذهن یا هدایت آن می‌شناسید؟ تجربیات خود را با بخش علمی مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Caroline Williams

منبع: newscientist