به تازگی اعضای گروه iFixit اقدام به کالبد شکافی گوشی iPhone 8 نموده‌اند تا بتوانند از درون عضو جدید خانواده‌ی اپل بیشتر سر در بیاورند و با جزئیات ریز این محصول مفصل‌تر آشنا شوند. در ادامه‌ی مطلب پیش رو به بخشی از این جزئیات ریز خواهیم پرداخت و به پنج مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم نمود. پس پیشنهاد می‌کنیم که همچنان با مجله قرمز همراه باشید.

گرچه گوشی iPhone X به عنوان پرچمدار جدید اپل شناخته می‌شود، اما بسیاری از علاقه‌مندان خانواده‌ی آیفون چشم به توانایی‌های دیگر عضو جدید این خانواده یعنی گوشی آیفون ۸ دوخته‌اند. پس از معرفی این محصول جدید در همایش اختصاصی اپل، علاقه‌مندان توانستند با بسیاری از مشخصات مهم ظاهری و فنی آن آشنا شوند. با این حال بسیاری از جزئیات فنی مربوط به تلفن‌های هوشمند و سایر ابزارهای مشابه را تنها می‌توان از طریق نگریستن به درون آن‌ها کشف کرد. از همین رو کالبد شکافی گوشی iPhone 8 می‌تواند جزئیات دقیق‌تری از این محصول را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. جزئیاتی که به اتفاق یکدیگر پنج مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم نمود.

کالبد شکافی گوشی iPhone 8 و اندازه‌ی باتری این گوشی

طراحان پرچمدار جدید اپل مدعی این نکته بودند که عضو جدید خانواده‌ی آیفون از عمر باتری مشابهی با عضو پیشین این خانواده یعنی گوشی iPhone 7 برخوردار است. با این حال کالبد شکافی گوشی iPhone 8 نشان از آن دارد که پک باتری لیتیوم یون به کار رفته در این محصول کوچک‌تر از مورد مشابه در گوشی آیفون ۷ است. در واقع باتری لیتیوم یون به کار رفته در گوشی آیفون ۸ یک باتری ۶.۹۶ وات ساعتی ارزیابی شده است که توان آن معادل ۱۸۲۲ mAh خواهد بود. این در حالی است که در گوشی آیفون ۷ شاهد استفاده از پک باتری ۷.۴۵ وات ساعتی بودیم که توانی معادل ۱۹۶۰ mAh را به نمایش می‌گذاشت.

با این اوصاف بنابر کالبد شکافی گوشی iPhone 8 به نظر می‌رسد که توان کلی باتری این محصول با توان باتری گوشی iPhone 7 برابر نخواهد بود. البته شاید این کاستی تا حدی از طریق بهره‌گیری از پردازنده‌ی مرکزی بهینه‌سازی شده در گوشی آیفون ۸ جبران گردد.

گوشی آیفون 8

کالبد شکافی گوشی iPhone 8 و مودم داخلی این گوشی

کالبد شکافی گوشی iPhone 8 نشان از آن دارد که مودم Qualcomm X16 به کار رفته در درون این محصول امکان پشتیبانی عضو جدید خانواده‌ی آیفون از قابلیت ارتباطی Gigabit LTE را فراهم می‌کند. به خصوص این که به طور معمول برای تکمیل قابلیت‌های این مودم داخلی از وجود WTR5975 RF transciever chip در طراحی تلفن‌های هوشمند مبتنی بر قابلیت Gigabit LTE استفاده می‌شود. با این حال موارد ذکر شده تضمینی برای پشتیبانی گوشی iPhone 8 از قابلیت Gigabit LTE نخواهد بود. چرا که برخی از شایعات شنیده شده حکایت از آن دارد که در تعدادی از مدل‌های این محصول از وجود مودم اینتل به جای کوالکام استفاده شده است. به این ترتیب با توجه به عدم پشتیبانی مودم‌های اینتل از قابلیت ارتباطی Gigabit LTE نمی‌توان انتظار داشت که گوشی آیفون ۸ به طور کلی و به شکل کامل و همه جانبه از این قابلیت ارتباطی پیشرفته پشتیبانی نماید.

کالبد شکافی گوشی iPhone 8 و دردسرهای تعویض پوشش شیشه‌ای این محصول

شرکت اپل در طراحی هر سه محصول جدید خود یعنی گوشی آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ از وجود پوشش شیشه‌ای در بخش پشتی این محصولات بهره گرفته است. تصمیمی که بیش از هر چیز به دلیل امکان پشتیبانی اعضای جدید خانواده‌ی آیفون از قابلیت شارژ بی‌سیم اتخاذ شده است. حال کالبد شکافی گوشی iPhone 8 این موضوع را ثابت کرده که جدا کردن پوشش شیشه‌ای پشت این محصول از قاب فولادینی که آن را در بر گرفته است کار چندان راحتی نخواهد بود. در واقع برای فرآیند جداسازی پوشش شیشه‌ای پشت گوشی آیفون ۸ از قاب دور آن نیاز به استفاده از ابزارهای نوک تیزی نظیر چاقو خواهد بود که این موضوع می‌تواند آسیب‌هایی را به بدنه‌ی این گوشی وارد آورد. به این ترتیب کاربران گوشی آیفون ۸ در صورت نیاز به تعویض پوشش پشتی این محصول باید دردسرهای فراوانی را به جان بخرند. دردسرهایی که البته تضمینی برای مقاومت عضو جدید خانواده‌ی آیفون در برابر آسیب‌های ناشی از آب و رطوبت خواهد بود.

آیفون 8

کالبد شکافی گوشی iPhone 8 و چگونگی کارکرد قابلیت شارژ بی‌سیم این محصول

کالبد شکافی گوشی iPhone 8 و بررسی این گوشی توسط اشعه‌ی اکس ما را به این حقیقت مهم رهنمون می‌سازد که در طراحی این محصول از یک سیم پیچ شارژ القایی استفاده شده که درست در زیر بخش پشتی این گوشی قرار گرفته است. در مجموع هیچ نکته‌ی خاص یا غافلگیر کننده‌ای را در نوع طراحی سیم پیچ شارژ القایی گوشی iPhone 8 نمی‌توان مشاهده کرد و به طور کلی این بخش خاص از گوشی آیفون ۸ به تمام موارد مشابه در گوشی‌هایی که از قابلیت شارژ بی‌سیم بهره می‌برند شباهت دارد. با این حال در طراحی تمیز و بی‌نقص این بخش از گوشی iPhone 8 هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

کالبد شکافی گوشی iPhone 8 و همسان بودن رنگ بخش‌های داخلی

شرکت اپل همواره وسواس فراوانی در زیباسازی و طراحی چشم‌نواز محصولات خود از جمله گوشی‌های هوشمند حاضر در خانواده‌ی آیفون به خرج داده است. البته این وسواس تنها به زیباسازی ظاهر این محصولات محدود نمی‌شود و ایجاد توازن در بخش‌های داخلی آن‌ها را نیز در بر می‌گیرد. به عنوان مثال طراحان تلفن‌های هوشمند آیفون همواره دقت و ظرافت فراوانی در همسان ‌سازی ترکیب رنگ قطعات و بخش‌های داخلی محصولات این خانواده به خرج داده‌اند. امری که در گوشی iPhone 8 نیز به همان ترتیب قابل مشاهده است. در همین راستا کالبد شکافی گوشی iPhone 8 این موضوع را آشکار کرده است که نوع طراحی پورت Lightning در این گوشی به طور کامل با رنگ آن مطابقت دارد. هر چند که این نکته شاید در ظاهر امر از اهمیت چندانی برخوردار نباشد، اما در کل حکایت از توجه همیشگی طراحان اپل به جزئیات ریز محصولات خانواده‌ی آیفون دارد. موضوعی که رئیس فقید این شرکت یعنی استیو جابز نیز روی آن بسیار حساس بود.

به هر حال علاقه‌مندان گوشی iPhone 8 از این شانس برخوردارند که این محصول را همین روزها و حدود دو ماه زودتر از پرچمدار جدید اپل یعنی گوشی iPhone X در اختیار داشته باشند. در مجموع شاید شباهت بسیاری از ویژگی‌های دو گوشی آیفون ۸ و آیفون ۱۰ به یکدیگر موجب ‌شود که برخی از هواداران اپل تصمیم بگیرند به جای گوشی گران قیمت iPhone X از خانواده‌ی آیفون عضو ارزان قیمت‌تر این خانواده یعنی گوشی iPhone 8 را انتخاب کنند.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.