کاربردهای وازلین به عنوان یک ماده آرایشی و زیبایی پوست و مو


ساخت پرایمر خانگی با وازلین

شاید وقتی صحبت از مواد آرایشی و زیبایی پوست باشد کمتر کسی به وازلین فکر کند اما وازلین یک ماده مناسب برای زیبایی و مراقبت از پوست است.

کاربردهای وازلین بسیار متنوع است که شاید با بیشتر آن‌ها آشنا نباشید چون با داشتن چربی بالا و قدرت نرم کنندگی قوی می‌تواند برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله می‌خواهیم با کاربردهای وازلین به عنوان یک ماده موثر در زیبایی پوست و مو و لب و چشم و … آشنا شویم.


کاربردهای وازلین در زیبایی پوست

با وازلین پوست خود را نرم کنید:

اگر پوست شما بیش از حد خشک است و حالت ترک و پوسته پوسته روی آن ایجاد می‌شود استفاده از وازلین می‌تواند مشکل شما را حل کند. این ماده با ایجاد یک لایه محافظ، رطوبت را روی پوست نگه می‌دارد و خشکی آن را از بین می‌برد. البته این ماده پوست را بیش از حد براق می‌کند و برای مصرف روزانه مناسب نیست و بهتر است شب‌ها استفاده شود.

بر خلاف تصور عموم وازلین روزنه‌های پوستی را نمی‌بندد اما اگر پوست شما مستعد آکنه است بهتر است قبل از استفاده از وازلین با پزشک خود مشورت کنید. کاربردهای وازلین تنها محدود به صورت نیست و می‌تواند از آن برای رفع خشکی و ترک دست و پاشنه پا و … هم استفاده کنید.

با وازلین گونه‌ها را هایلایت کنید:

اگر علاقه‌ای به آرایش زیاد و استفاده از هایلایت کننده‌های براق که در حال حاضر بسیار رواج یافته‌اند ندارید می‌توانید برای براق‌تر کردن گونه‌ها و استخواه زیر ابرو، بدون آرایش از مقدار کمی وازلین استفاده کنید. وازلین را برای این کار به مقدار بسیار کم استفاده کنید چون استفاده زیاد از آن پوست را چرب و کثیف نشان خواهد داد.

با وازلین اطراف صورت را از آلوده شدن به رنگ مو حفظ کنید:

یکی از مشکلات رایج در رنگ کردن مو، آلوده شدن پوست اطراف سر و صورت به رنگ مو و لک شدن ان است که ممکن است تا چند روز هم از بین نرود. برای پیشگیری از این مشکل اطراف صورت را که احتمال آغشته شدن آن به رنگ مو وجود دارد با وازلین بپوشانید. وازلین مانع از رسیدن رنگ به سطح پوست شده و از لک شدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین اگر از کرم‌های برنزه کننده استفاده می‌کنید مقداری وازلین روی مچ دست و پا و آرنج بزنید تا از رگ رگه شدن برنزه کننده روی آن جلوگیری شود.


کاربردهای وازلین در زیبایی و مراقبت از لب ها

وازلین برای لب

لب ها را با وازلین لایه برداری کنید:

اگر لب‌هایتان خشک و پوسته پوسته شده وازلین می‌تواند یک اسکراب مناسب برای از بین بردن سلول‌های مرده سطح لب باشد. کمی وازلین را با شکر مخلوط کنید و روی لب‌ها ماساژ دهید و سپس با دستمال پاک کنید. یا می‌توانید یک لایه وازلین روی لب‌ها بمالید و کمی صبر کنید سپس با یک مسواک تمیز به آرامی پوسته‌ها را جدا کنید.

با وازلین لبها را مرطوب کنید:

وازلین می‌تواند یک بالم لب قوی و موثر باشد و رطوبت را به لب‌های شما بازگرداند. با انگشت کمی وازلین بردارید و روی لب‌ها بمالید و چند دقیقه صبر کند تا جذب شود و لب‌ها را نرم و مرطوب کند. اگر می‌خواهید رژ لب بزنید وازلین را از روی لب پاک کنید در غیر این صورت دوام رژ لب شما کم خواهد شد.

با وازلین رژ لب دلخواه خود را بسازید:

اگر رنگ رژ لب خاصی را نیاز دارید ولی در بازار آن را پیدا نمی‌کنید می‌توانید با وازلین آن را بسازید. مقدار کمی از رژ لب‌هایی را که دارید با چاقو ببرید و کمی وازلین به آن‌ها اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا به رنگ دلخواه خود برسید. همچنین می‌توانید سایه پودری یا رژگونه را با وازلین مخلوط کرده و رژ لب بسازید. اگر به رژگونه و سایه مایع نیاز دارید کافی است انواع پودری آن را با وازلین مخلوط کرده و استفاده کنید.

با وازلین رژ لب مات خود را براق کنید:

اگر از رژ لب مات خود خسته شده‌اید به کمک وازلین به سادگی می‌توانید رژ لب خود را تغییر دهید. رژ لب مات را مانند همیشه استفاده کنید و سپس با انگشت مقدار کمی وازلین روی لب‌ها بزنید تا براق شوند.


کاربردهای وازلین در زیبایی چشم

استفاده از وازلین برای زیبایی چشم

با وازلین به مژه‌های خود حالت دهید:

اگر می‌خواهید مژه‌هایی بلند و پرپشت داشته باشید وازلین می‌تواند چاره کار شما باشد. قبل از خواب با یک برس تمیز کوچک یا انگشت مقددار کمی وازلین روی مژه‌ها بمالید و شاهد تاثیر آن باشید. حتی می‌توانید وازلین را به عنوان ریمل بی رنگ در طول روز هم استفاده کنید.

با وازلین ابروها را حالت دهید:

اگر ژل ابروی شما تمام شده است برس آن را بردارید و داخل وازلین فرو ببرید و به کمک آن به ابروهای خود حالت دهید.

با وازلین سایه مات خود را براق کنید:

مقدار کمی وازلین را روی پلک و زیر ابرو بمالید و سپس مانند همیشه سایه بزنید، خواهید دید که سایه شما خوشرنگ و براق شده و حالت خسته کننده قبلی را ندارد.

آرایش ضدآب را با وازلین پاک کنید:

پاک کردن آرایش ضدآب به خصوص آرایش چشم و ریمل می‌تواند کار دشواری باشد اما کافی است قبل از پاک کردن آرایش مقداری وازلین روی پنبه بزنید و روی چشم و صورت بمالید تا مواد آرایشی به خوبی در آن حل شود و به راحتی پاک گردد. همچنین چسب مژه نیز به راحتی در وازلین حل شده و پاک می‌شود.


کاربردهای دیگر وازلین در زیبایی

  • وازلین باعث ماندگاری بیشتر بوی عطر می‌شود: اگر از کم دوام بودن عطر محبوبتان خسته شده‌اید کافی است مقداری وازلین روی مچ دست و قسمت‌هایی که معمولا عطر می‌زنید بمالید و سپس عطر را مانند همیشه استفاده کنید. چربی وازلین باعث ماندگاری بیشتر عطر می‌شود البته باید از وازلین بدون بو استفاده کنید.
  • با وازلین می‌توان موها را حالت داد: اگر دچار موخوره و وز بودن موها هستید به سادگی می‌توانید این مشکل را با استفاده از وازلین حل کنید. مقدار کمی از آن را به نوک موها بزنید تا از وز شدن و ایجاد موخوره پیشگیری شود.
  • زدن وازلین به در بطری لاک از کیپ شدن آن جلوگیری می‌کند: یکی دیگر از کاربردهای وازلین در آرایش ناخن است. اگر در بطری لاک یا چسب ناخن شما پس از مدتی کیپ می‌شود می‌توانید کمی وازلین به لبه‌های آن بمالید تا به راحتی باز شود.
  • با وازلین می‌توان از آلوده شدن اطراف ناخن به لاک جلوگیری کرد: اگر هنگام لاک زدن اطراف ناخن‌های شما آلوده می‌شود کافی است کمی وازلین را با گوش پاک کن به اطراف ناخن بمالید و به راحتی لاک بزنید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)