سرکه سیب و کاربردهای باورنکردنی آن در سلامت و زیبایی


وقتی از ستارگان سینما و چهره‌های مد راز جوانی و زیبایی آن‌ها را می‌پرسیم آن‌ها استفاده از مواد طبیعی مثل سبزیجات، آلوئه ورا، سرکه سیب ،  فلفل قرمز، زغال فعال و چیزهایی از این قبیل را که در آشپزخانه هر خانه‌ای یافت می‌شود را راز خود معرفی می‌کنند. اما یکی از موادی که بیشتر این افراد در مفید بودن آن توافق دارند سرکه سیب است. برای کشف علت تاثیر این ماده بررسی‌هایی انجام داده‌ایم و نتایج مطالعات دانشمندان را درباره سرکه سیب و تاثیر آن روی زیبایی و سلامت را جمع بندی کرده‌ایم که در این مقاله اختصاصی در مجله قرمز مطالعه می‌کنید.


۱. التهاب را کاهش می‌دهد

حتی اگر خواب کافی هم داشته باشید، استرس را کنترل کنید، مصرف شکر و کافئین را هم به حداقل برسانید باز هم عواملی در بدن هستند که باعث ایجاد التهاب می‌شوند و مشکلاتی مثل سوءهاضمه، درد و خستگی را به وجود می‌آورند که زندگی شما را مختل می‌کند. اما سرکه سیب حاوی باکتری‌های مفیدی است که آنزیم‌های موثری ترشح می‌کنند و التهاب را در بدن به حداقل می‌رسانند. برای رفع این مشکلات توصیه می‌شود دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب را در یک پیمانه آب ولرم حل کنید (برای خوش طعم کردن این نوشیدنی می‌توانید کمی عسل و آبلیمو هم به آن اضافه کنید) و هر روز بنوشید. این ترکیب سطج pH بدن را تنظیم می‌کند و سموم را از بدن دفع می‌نماید.


۲. سرکه سیب موها را روشن و شوره را درمان می‌کند

خاصیت اسیدی سرکه سیب از تشکیل شوره سر جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این ماده کمی سرکه را با آب رقیق کرده و داخل بطری اسپری بریزید و موها را با آن اسپری کنید سپس با آب آبکشی کنید. همچنین شستن موها با سرکه سیب باعث روشن‌تر شدن رنگ آن می‌شود و می‌تواند جایگزین خوبی برای رنگ مو باشد که نه تنها مضر نیست بلکه موها را تقویت می‌کند.


۳. به کاهش وزن و همچنین درمان سلولیت کمک می‌کند

اگر همه روش‌های کاهش وزن را امتحان کرده‌اید اما نتیجه نگرفته‌اید سرکه را امتحان کنید. با اضافه کردن کمی سرکه به رژیم غذایی روزانه عملکرد دستگاه گوارش و سوخت و ساز بدن افزایش یافته و وزن شما به تریج کاهش می‌یابد. برای درمان سلولیت هم کافی است کمی سرکه به لوسیون مورد استفاده خود اضافه کنید تا پوست محکم‌تر شود.


۴. می‌تواند به عنوان تونر استفاد شود

این سرکه به دلیل خاصیت ضدباکتری خود، یک تونر همیشه در دسترس است که از جوش و آسیب‌های پوستی پیشگیری می‌کند.  برای ساختن این تونر کافی است سرکه را کمی با آب رقیق کنید و برای درمان سریع جوش‌ها به کار ببرید.


۵. قند خون را پایین می‌آورد

یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی ابتلا به دیابت است که با افزایش چاقی و پرخوری در جوامع شهری درصد این ابتلا رو به افزایش نیز هست.

مطالعات ثابت کرده است که سرکه سیب پاسخ دهی بدن را به انسولین افزایش می‌دهد و نه تنها شما را از ابتلا به دیابت نوع ۲ مصون می‌کند بلکه روند پیشرفت بیماری را نیز در مبتلایان متوقف و کند می‌کند. چه بخواهیم چه نخواهیم همه ما مقداری قند و کربوهیدرات در طول روز مصرف می‌کنیم که به مرور زمان ممکن است بدن ما را نسبت به انسولین مقاوم کند و به ابتلا به دیابت منجر شود اما سرکه سیب که خاصیت کاهندگی قند خون را دارا است تا حد زیادی از این مشکل پیشگیری می‌کند.

فواید سرکه سیب


۶. بوی بد دهان را از بین می‌برد

گفتیم که سرکه حاوی باکتری‌های مفیدی است که موادی ترشح می‌کنند که سموم بدن را خنثی کرده و دفع می‌کنند. یکی از مشکلاتی که وجود مواد زائد در بدن ایجاد می‌کند بوی بد دهان است که به دلیل مشکلات گوارشی یا تنفسی و وجود باکتری‌های مضر در این قسمت‌ها پدید می‌آید. اما قرقره کردن سرکه سیب و یا مصرف خوراکی آن (به همان روش که در بالا اشاره شد) بهترین راه برای از بین بردن بوی بد دهان است.

همچنین این سرکه خاصیت پاک کنندگی هم دارد یعنی می‌تواند دندان‌های شما را سفید کند و زردی و لک‌های روی آن را از بین ببرد. پس با این ماده مفید می‌توانید دهان خوشبو و دندان‌های زیبایی هم داشته باشید.


۷. مشکلات گوارشی را کاهش  می‌دهد

مسمومیت غذایی، سندرم روده تحریک پذیر، نفخ و … همه مشکلاتی هستند که به دلیل کارایی نامناسب دستگاه گوارش یا خوردن غذاهای نه چندان سالم رخ می‌دهند و زندگی ما را مختل می‌کنند. اما اگر سرکه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید با تشکر از باکتری‌های مفیدی که در آن وجود دارد فرآیند گوارش غذا ساده‌تر و بهتر انجام می‌شود و دیگر شاهد ناراحتی‌هایی مثل درد و نفخ و سوءهاضمه نخواهید بود.


۸. به آرامش پوست و درمان جای نیش حشرات کمک می‌کند

مشکل گزدیدگی توسط حشرات در فصل تابستان همیشه شایع است اما مالیدن کمی سرکه به جای نیش و گزش خارش و درد آن را فورا برطرف می‌کند. همچنین برای آرامش و تسکین بهتر پوست کافی است کمی سرکه داخل وان حمام خود بریزید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

کاربرد سرکه سیب


۹. سرکه سیب گلودرد را درمان می‌کند

عفونت گلو تابستان و زمستان نمی‌شناسد و همیشه احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد به خصوص افرادی که گلوی حساسی دارند به سادگی ممکن است به التهاب و عفونت گلو دچار شوند. محیط اسیدی دشمن باکتری‌های مضر است و باکتری‌هایی که با ایجاد عفونت شما را به گلودرد مبتلا می‌کنند از بین می‌برد.  بنابراین قرقره کردن یا خوردن سرکه سیب با ایجاد یک محیط اسیدی در گلو به بهبود سریع عوفنت گلو و کاهش گلودرد کمک می‌کند.


۱۰. سطح انرژی را بالا می‌برد

بیشتر خستگی‌هایی که امروز به آن دچاریم حالت کاذب دارد و واقعی نیست و به دلیل تجمع مواد زائد در بدن و ایجاد التهاب و درد در بافت‌ها ایجاد می‌شود. اما مصرف سرکه با از این بردن این التهاب، حالت خستگی کاذب را از بین می‌برد و سوخت و ساز بدن را افزایش دادن و احساس نشاط و انرژی به شما می‌دهد.


۱۱. فرآیند پیری را کند می‌کند

اگر سرکه مستقیما روی پوست چرب که دچار مشکل است مالیده شود با خاصیت قابضی که دارد به داشتن پوست صاف و زیبا کمک می‌کند اما نوشیدن سرکه سیب به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان سرعت فرآیند پیری را در پوست و کل بدن کاهش می‌دهد. علاوه بر این آنتی‌اکسیدان‌ها در کنار موادی مثل بتاکاروتن، کلسیم و پتاسیم از سلول‌های بدن به خوبی محافظت می‌کنند و از آسیب و پیری آن‌ها پیشگیری می‌کنند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.