در این مقاله از مجله قرمز، به بررسی ۱۰ نکته که در استارتاپ توجه به آن ها ضروری است، پرداخته می‌شود. البته لازم به ذکر است که این نکات، بر اساس نظر یکی از کارآفرینان خارجی در مورد استارتاپ می‌باشد و قطعاً افراد زیادی می‌توانند با آن مخالف یا موافق باشند. بنابراین در این مطلب، ما صرفاً به بیان دیدگاه یک کارآفرین خارجی در مورد استارتاپ‌ها و مواردی که از نظر وی مهم می‌باشد، پرداخته‌ایم.

فضای استارتاپی، پر از آدم‌هایی است که اراده‌ی انجام کاری را دارند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند اما متاسفانه بسیاری از آن‌ها نهایتاً نمی‌توانند کسب و کار خودشان را رونق ببخشند. چرا این موضوع اتفاق می‌افتد؟ شاید بیشترین علت آن به این برمی‌گردد که بسیاری از کارآفرینان نمی‌دانند چگونه از نقطه‌ی ابتدایی و شروع کسب و کار خود (نقطه‌ی A) به هدف خود یا جایگاه مورد نظر خود (نقطه‌ی B) برسند. منظور از نقطه‌ی شروع کسب و کار از دیدگاه ما، زمانی است که یک ایده در ذهن یک کارآفرین متبلور می‌شود. جایگاه B را نیز به این صورت تعریف می‌کنیم که جایگاهی است که کسب و کار ما در یک حالت ایمن، راه اندازی شده و درآمدزاست.

از دیدگاه استراتژیک، یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد یک کسب و کار، این است که هر چه زودتر ایده‌ی خود را تجاری‌سازی و برای ورود به بازار آماده کنید. تعلل و درنگ، کُشنده‌ی ایده است و سرعت، برگ برنده‌ی بازی می‌باشد. در ادامه، ۱۰ نکته که از دیدگاه ما، به شما برای راه اندازیِ هر چه سریع‌ترِ کسب و کار یا استارتاپ شما کمک می‌کند، بیان شده است.

هر چه زودتر ایده‌ی خود را تجاری‌سازی و برای ورود به بازار آماده کنید.

۱۰ نکته برای راه‌اندازیِ سریعِ یک استارتاپ

  • هر چه سریع‌تر وارد عمل شوید! (! Just start)

با تجربه‌ای که نویسنده دارد، دیدگاه شخصی وی اینگونه است که شروع کردن، بهتر از درست و صحیح شروع کردن است. به عبارت بهتر، مهم نیست که شما واقعا ندانید آیا روش مناسبی را برای شروع انتخاب کرده‌اید یا نه؛ مهم این است که هر چه زودتر دست به کار شوید، حتی اگر قدم اول شما اشتباه باشد.

شما هم در مورد این موضوع فکر کنید. تا زمانی که کسب و کار خود را شروع نکنید، هیچ چیز اتفاق نخواهد افتاد. در حین راه اندازی متوجه می‌شوید که از کنار بسیاری از چیزها باید به سادگی و با عدم توجه به آن ها فقط گذر کنید و رد شوید.

بنابراین، توصیه‌ی نویسنده این است که در ابتدا:

اولین اقدام خود را مشخص کرده و بنویسید. سپس یک دامنه برای سایت خود بخرید. بعد از آن، کلیت کسب و کارتان را طراحی کنید و طرح اولیه‌ی آن (یا نمونه‌ی کوچک آن) را طراحی کرده و بنویسید.

هیچ مانعی به غیر از خودتان، در ابتدا و برای شروع کسب و کارتان جلوی شما قرار ندارد! اولین اقدامی که باید محقق شود را انجام دهید.

هیچ مانعی به غیر از خودتان، در ابتدا و برای شروع کسب و کارتان جلوی شما قرار ندارد!

  • هر آنچه می‌خواهید، بفروشید! (در مورد کسب و کارهای فروشگاهی)

برخی از کارآفرینان هستند که دقیقاً می‌دانند چه چیزی را می‌خواهند به فروش برسانند. در مقابل، کارآفرینانی هم هستند که نمی‌دانند چه چیزی بفروشند و فقط می‌خواهند که یک کالا یا محصول یا خدمت را به فروش برسانند. توصیه‌ی نویسنده‌ی این مطلب این است که هر آنچه می‌خواهید بفروشید.

بسیاری از کارآفرینان برجسته‌ی جهان، چیز جدیدی را به فروش نمی‌رسانند. بلکه یک محصول یا خدمت قدیمی را به شیوه‌ای متفاوت و یا بهتر از دیگران، می‌فروشند.

سم والتون (Sam walton) – از شرکت والمارت – همان محصولاتی که در بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها در دسترس بودند را به فروش می‌رساند.

کارآفرینان، همواره مبتکر یا نوآور نیستند. شما می‌توانید محصول فرد دیگری که هم‌اکنون در بازار وجود دارد را بفروشید. بنابراین، هر چه را که می‌خواهید بفروشید و محدودیتی در این باره برای خود در نظر نگیرید.

  • از فردی درخواست توصیه یا راهنمایی کنید و سپس از همان فرد بخواهید تا آن کار را انجام دهد!

زمانی که شما یک کسب و کار را به تازگی آغاز می‌کنید، به احتمال بسیار قوی، جواب اکثر سوالات خود را نمی‌دانید. مثلاً لازم است تا شرکت شما با شرکت دیگری ادغام شود؛ اما چگونه؟ و به چه روشی این کار باید صورت بگیرد؟

برای دستیابی به پاسخ این سوالات، از یک وکیل کمک بگیرید و او به شما پیشنهاد و توصیه می‌کند که با فلان روش، این مساله را به پیش ببرید. اما، پس از آن چه طور؟ بعد از انتخاب این روش، چگونه باید آن را اجرا کرد؟ اکنون، شما از همان وکیل درخواست کنید که این کار را برای شما انجام دهد. با این کار، شما به یک فرد متخصص دسترسی دارید که کار مورد نظر را، که طبق نظر و ایده‌ی خودش است، برایتان انجام می‌دهد. البته نگران مبلغی که باید به آن وکیل بدهید هم نباشید؛ شما می‌توانید قسمتی از سهام شرکت خود را در آینده به وی اختصاص دهید یا اینکه پول را با توافق او، با کمی تاخیر بپردازید.

بسیاری از کارآفرینان برجسته‌ی جهان، چیز جدیدی را به فروش نمی‌رسانند. بلکه یک محصول یا خدمت قدیمی را به شیوه‌ای متفاوت و یا بهتر از دیگران، می‌فروشند.  

هنگامی که مشکلی به وجود می‌آید – مثلاً بهترین روش عملیاتی برای کسب و کار، محل استقرار، طراحی لوگو، حسابداری، و غیره –  و شما جوابی برای آن ندارید، به دنبال فردی باشید که پاسخ آن را بداند. سپس، وقتی آن فرد متخصص توصیه و نظر خود را درباره‌ی پاسخ به آن شرایط دشوار یا مساله‌ی به وجود آمده بیان می‌کند، از خود آن فرد درخواست کنید که آن کار را برای شما انجام دهد.

کسب و کار شما، بیشتر از زمانی که خودتان برایش وقت می‌گذارید، به تخصص و کمک افراد دیگر نیاز دارد. بنابراین از افراد دیگر کمک بگیرید و با آن ها همکاری کنید و سعی نکنید یک‌تنه کسب و کارتان را به جلو ببرید. افراد مختلف با مهارت‌ها و تخصص‌های متفاوت را استخدام کنید.

  • کارمندانی را از راه دور به کار بگیرید یا استخدام کنید؛

اگر به دنبال بهترین استعدادها و قابلیت‌ها برای استارتاپ یا کسب و کار خود هستید، ممکن است آن را نزدیک خود پیدا نکنید. همیشه افراد دور و بر شما لزوماً بهترین افراد نیستند. مشتاق یافتن کارکنانی باشید که از مهارت های خوبی بهره‌مند هستند و در فاصله‌ی دوری نسبت به شما قرار دارند.

  • کارمندان قرارداری را به کار بگیرید؛

استخدام کارمندان به صورت رسمی، شاید روند استارتاپ شما را کُند نماید. به علاوه، توجه داشته باشید که افراد بسیار کمی هستند که مایل باشند در استارتاپ شما که به تازگی تاسیس شده مشغول به کار دائم شوند. همچنین اجازه ندهید که قواعد رسمی، و قاعده‌های سازمان‌های رسمی، شما را از انجام کار اصلی بازدارد.

 استارتاپ، یک مسابقه است؛ هر چه در این مسابقه سریع‌تر باشید، احتمال اینکه برنده شوید بیشتر خواهد بود.

  • یک هم‌بنیانگذار پیدا کنید.

گاهی به تنهایی و توسط فقط یک بنیان‌گذاز (موسس)، نمی‌شود از پسِ کارهای راه اندازی یک استارتاپ برآمد. بعضی اوقات، راه اندازی یک کسب و کار، به چیزی بیشتر از علاقه‌ی بسیار زیادِ شخصی و کار سخت نیاز دارد. الهام‌بخشی، دادن انگیزه و داشتن مهارت‌های یک کمک‌موسسِ دیگر، گاهی بسیار کمک کننده است. سرمایه‌گذاران، تمایل به سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ هایی دارند که یک تیمِ بنیانگذار دارند و نه صرفاً یک فرد بنیانگذاربه تنهایی (توجه شود که این مورد، از زبان فرد کارآفرینی است که طبق کشور خود این مورد را بیان کرده و لزوماً ممکن است در ایران به این صورت نباشد). حتی داشتن سه نفر بنیانگذار، تعداد زیادی محسوب نمی‌شود. البته با این فرض که شما یک سلسله مراتب برای تصمیم گیری های خود داشته باشید و وظیفه‌ی هر شخص به روشنی معین شده باشد. هم‌بنیانگذاران ممکن است دارای مهارت‌هایی باشند که در شما وجود ندارد و بدین وسیله، استارتاپ شما بتواند موفق‌تر از آن چیزی شود که در ذهن خودتان داشتید و بر طبق مهارت‌های خودتان تخمین زده بودید.

  • با کسی کار کنید که شما را به شدت به جلو براند و مشوق شما باشد؛

یکی از دلایلی که استیو جابز، برند اپل را به یکی از نوآور‌ترین و با ارزش‌ترین برندها در جهان تبدیل کرد، به خاطر این موضوع بود که جابز، افراد را به پیشروی به جلو ترغیب می‌کرد. او رویکرد مدیریتی خود را بدین گونه شرح داده است:

” وظیفه‌ی من در کسب و کارم بدین نحو است که نباید بر افراد آسان بگیرم؛ باید موجب پیشرفت افراد شوم به طوری که بهتر و بهتر شوند. وظیفه‌ی من این است که موارد مختلف را از قسمت‌های مختلف شرکت جمع‌آوری کنم، مسیرها را واضح و روشن به افراد نشان دهم، و منابع را برای فعالیت‌های کلیدی شرکت فراهم نمایم. برای اینکه کارکنان شرکت از نظر کاری عملکرد خوبی داشته باشند، باید آن‌ها را به جلو راند، و آن‌ها را به شخصی بهتر از چیزی که در حال حاضر هستند تبدیل کرد. برای این منظور، کمی تندی کردن در مواردی لازم است. “

لزوماً نباید در مورد اینکه درآمدزایی استارتاپ شما از کجا حاصل خواهد شد، نگران باشید.

  • بر روی پول تمرکز نکنید!

لزوماً نباید در مورد اینکه درآمدزایی استارتاپ شما از کجا حاصل خواهد شد، نگران باشید. یک محصول یا خدمت خوب، بالاخره راهی برای پول درآوردن پیدا می‌کند.

به راستی این سخن درستی است؛ تمرکز بیش از اندازه بر روی کسب درآمد، ممکن است منجر به این شود که کسب و کار شما از مسیر اصلی خود منحرف شود. بنابریان، بیش از حد خود را درگیر سرمایه‌گذار، مسائل مالی، مدل قیمت گذاریِ عالی و امثال اینها نکنید. رشد به معنای سرمایه گذاری نیست؛ بلکه به معنای تکان خوردن از وضعیتی به وضعیتی بهتر، فروش و انجام فعالیت‌هایی که لزوماً ممکن است درخواست پول از مشتری نکند، می‌باشد.

  • پول و وقت خود را برای بازاریابی (تبلیغات) خرج کنید.

بازاریابی و تبلیغات، یکی از بهترین کارهایی است که شما می‌توانید برای کسب و کار خود انجام دهید. زمانی که شما محصول یا خدمت خود را تبلیغ می‌کنید، آن را در معرض دید افرادی قرار می‌دهید که با احتمال زیاد، از آن استقبال خواهند کرد. انجام تبلیغات و بازاریابی، اتلاف وقت نیست؛ بلکه یکی از اولین سرمایه‌گذاری‌هایی است که شما بر روی کسب و کار خود باید انجام دهید.

بازاریابی و تبلیغات، یکی از بهترین کارهایی است منجر به رشد استارتاپ شما می شود.

  • با مشتریان بالقوه‌ی خود صحبت کنید.

یک استارتاپ، فقط به موسس آن مرتبط نمی‌شود بلکه با مشتریان نیز ارتباطی تنگاتنگ دارد. اگر افرادی وجود داشته باشند که مایل به خرید یا استفاده از محصول یا خدمت شما باشند، لازم است که شما در مورد این مشتریان اطلاعات بیشتری کسب کنید و همچنین از خود این افراد اطلاعات بگیرید. پذیرش یا عدم پذیرش کسب و کار شما توسط مردم و مشتریان، می‌تواند نقشی بسیار تعیین کننده در موفقیت یا شکست کار شما داشته باشد.

هر چه زودتر در مورد مشتریان خود اطلاعات کسب کنید و در مورد آن‌ها بیاموزید، زودتر می‌توانید خدمات خود را به مشتریان ارائه دهید.

نتیجه گیری

سریع شروع کردن، به معنای این نیست که باید سریع نیز کسب و کار خود را گسترش دهید. گسترش کسب و کار، موضوعی است که باید با دقت زیادی و با مقیاس مشخصی انجام گیرد. شروع کردن سریع به این معناست که شما از همه‌ی منابع ممکن برای رسیدن به یک هدف مشخص بهره ببرید. شروع کردن، موضوع اصلی‌ می‌باشد. به محض اینکه کسب و کار شما آغاز شد، هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.

 استارتاپ، یک مسابقه است؛ هر چه در این مسابقه سریع‌تر باشید، احتمال اینکه برنده شوید بیشتر خواهد بود.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده توسط Neil Patel از منبع : entrepreneur.com

اگر شما نیز در استارتاپ خود تجاربی به دست آورده‌اید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر خوانندگان مجله قرمز در میان گذارید.

همچنین اگر سوالی در حوزه‌ی استارتاپ و راه‌اندازی آن دارید، در صورت تمایل در قسمت زیر با ما مطرح کنید.