ارتفاع پاشنه کفش زنانه نقش مهمی در عملکرد، راحتی، استایل و ترکیب آن با لباس‌های دیگر دارد. پاشنه کفش زنانه می‌تواند تخت و کاملا مماس با زمین باشد و یا تا ۱۴ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد و یا حالت‌هایی میان این دو که هر کدام برای شرایط و موقعیت خاصی مناسب است. کفش‌های زنانه را بر اساس ارتفاع پاشنه می‌توان به هفت دسته کل تقسیم کرد که در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خواهیم این هفت نوع کفش را بررسی کرده و شرایط مناسب برای پوشیدن آن‌ها و لباس‌هایی را که با هر کدام می‌توان استفاده کرد را معرفی کنیم. موضوع صحبت ما در این مقاله کفش‌هایی است که استایل زنانه دارند و کفش‌های اسپورت و … در این موضوع نمی‌گنجند.

کفش تخت

چه کفشی را با کدام ارتفاع پاشنه باید بپوشیم؟

همان طور که از نامش برمی‌آید چنین کفشی کاملا تخت است و هیچ پاشنه‌ای ندارد البته کارشناسان توصیه می‌کنند کفش کاملا تخت نپوشید پون پس از مدتی شما را به مشکلات و دردهای کف پا و عضلات ساق پا مبتلا خواهد کرد. کفش‌های تخت زنانه شامل مدل‌های عروسکی و به اصطلاح کفش‌های باله هستند که ارتفاع پاشنه آن‌ها کمتر از دو سانتی‌متر است. چنین کفش‌هایی بسیار راحت هستند و برای پیاده‌روی‌های طولانی کاملا مناسب است. البته اگر با قد خود مشکلی ندارید این کفش‌ها را می‌توانید برای مهمانی‌ها و مجالس هم استفاده کنید و به راحتی در آن‌ها را بروید و برقصید. حتی اگر اهل کفش تخت هم نیستید حتما به یک جفت از این مدل کفش در کمد لباس‌های خود نیاز دارید.

کفش با پاشنه سه تا چهار سانتی‌متری

چه کفشی را با کدام ارتفاع پاشنه باید بپوشیم؟

این کفش‌ها پاشنه کوتاهی دارند که از سه تا چهار سانتی‌متر متغیر است و برای زمانی مناسب است که نمی‌خواهید کفش تخت بپوشید اما برای کفش پاشنه بلند نیز آمادگی ندارید. این کفش‌ها هم ظاهر خانمانه‌ای دارند و هم کاربردی هستند و برای پیاده‌روی و فعالیت‌های فیزیکی مناسب هستد. مدل‌های رایج برای این کفش‌ها مدل‌های کفش کالج، ارسی و کفش‌هایی است که پاشنه نازک و بندی در قسمت مچ دارند. مدل‌های مجلسی‌تر این کفش‌ها را به راحتی می‌توانید برای مجالس و مهمانی‌ها هم بپوشید و کاملا راحت فعالیت کنید به شرطی که قصد نداشته باشید قد خود را بلندتر نشان دهید.

کفش با پاشنه پنج سانتی‌متری

چه کفشی را با کدام ارتفاع پاشنه باید بپوشیم؟

این کفش‌ها ارتفاع پاشنه بسیار مناسبی دارند، نه خیلی بلند هستند که شما را گرفتار درد و ناراحتی در پا کنند و نه آن قدر کوتاه هستند که چیزی به قد شما اضافه نکنند. این کفش‌ها را در مدل‌های خانمانه‌تر مثل مجلسی کلاسیک و با پاشنه نازک می‌توان استفاده کرد. همچنین مدل‌هایی که دارای پاشنه قطورتری هستند مثل بوت‌های ساق کوتاه ساده را می‌توان برای راه رفتن در خیابان هم پوشید که می‌توان برای خانم‌های با قد کوتاه و متوسط انتخاب خوبی باشد. کفش‌های بنددار ساده را نیز می‌توانید با این ارتفاع پاشنه بپوشید و راحت و شیک به فعالیت بپردازید.

کفش با پاشنه هفت تا هشت سانتی‌متری

چه کفشی را با کدام ارتفاع پاشنه باید بپوشیم؟

کفشی که بیش از هر مدل دیگری به عنوان کفش پاشنه بلند معمولی و کلاسیک می‌شناسیم چنین ارتفاع پاشنه‌ای دارد. چنین کفشی بسته به مدل و نوع آن برای هر موقعیتی مناسب است و بلندی آن در اندازهای نیست که شما دچار مشکلات حاد عضلانی کند به شرطی که برای پیاده‌روی‌های طولانی استفاده نشود. این دسته از کفش‌ها در مدل‌های پاشنه ظریف و کلاسیک بهترین انتخاب برای کفش مجلسی شما هستند به خصوص کفش‌های رنگی از جنس ساتن. اگر قصد استفاده از این کفش‌ها را برای بیرون به طور مثال محیط کار و اداره دارید مدل‌هایی را بپوشید که پاشنه قطورتری دارند و در قسمت بالای پا و مچ پا پوشیده هستند چون این مدل‌ها راحت‌ترند و آسیب کمتری به پا وارد می‌کنند.

کفش با پاشنه ده سانتی‌متری

چه کفشی را با کدام ارتفاع پاشنه باید بپوشیم؟

هرگاه ارتفاع پاشنه کفش از هشت سانتی‌متر فراتر رود یعنی آن کفش استفاده خاصی دارد و برای هر موقعیتی مناسب نیست. کفش پاشنه بلند با قد پاشنه ده سانتی‌متر را تنها باید برای موقعیت‌هایی بپوشید که قصد راه رفتن طولانی مدت و حتی ایستادن ممتد بیش از سه دقیقه را با آن ندارید. پوشیدن چنن کفشی نه تنها ده سانتی‌متر به قد شما اضافه می‌کند بلکه باعث می‌شود اندام شما خوش فرم‌تر و ظریف‌تر دیده شود. البته قبل از هرچیز شما باید روش درست راه رفتن با این کفش‌ها را بلد باشید تا نتیجه عکس نگیرید. چنین کفش‌هایی چون حالت خانمانه دارند بیشتر در مدل‌های مجلسی و با پاشنه‌هایی کمی قطورتر نسبت به مدل‌های عادی استفاده می‌شوند.

کفش با ارتفاع پاشنه ۱۲ و ۱۴ سانتی‌متری

چه کفشی را با کدام ارتفاع پاشنه باید بپوشیم؟

هرگاه ارتفاع پاشنه کفش از ده سانتی‌متر بیشتر شود ناگزیر باید قسمتی لژدار به پنچه کفش اضافه شود تا پای شما قابلیت تحمل این اختلاف ارتفاع را داشته باشد علاوه بر این هرچه ارتفاع پاشنه کفش بیشتر باشد باید به قطر پاشنه افزوده گردد تا هم حفظ تعادل روی این کفش ساده‌تر شود و هم تحمل وزن بدن را داشته باشد. طبیعی است که چنین کفش‌هایی را تنها می‌توانید برای مهمانی‌ها و مجالس و با لباس مجلسی بپوشید و کفشی که ۱۲ یا ۱۴ سانتی‌متر پاشنه داشته باشد مناسب راه رفتن طولانی و مکان‌هایی مثل ادارات و محیط کار و تحصیل مناسب نیست. اگر قصد خرید کفشی از این دسته را دارید حتما توجه کنید که قسمت پنجه کفش لژدار باشد تا پای شما را بیش از حد اذیت نکند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان و جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Shoes of Prey (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)