چه چیزی باعث تفاوت یک استایل شیک با یک استایل معمولی می‌شود؟ جواب این سوال اکسسوری‌ها هستند. اکسسوری مردانه نیز مانند اکسسوری‌های زنانه باعث کامل شدن و جذاب‌تر شدن استایل آقایان می‌شود. بر خلاف اکسسوری‌های زنانه، اکسسوری‌های مردانه تعداد محدودتری دارند و در میان میان تنها چهار اکسسوری مردانه جزو مهم‌ترین‌ها محسوب می‌شوند که آقایان برای داشتن یک استایل و تیپ کامل و شیک به همه آن‌ها نیاز دارند. اما علاوه بر انتخاب اکسسوری، نحوه استفاده از آن نیز اهمیت دارد و اگر به درستی آن را در کنار لباس‌های خود به کار نبرید در واقع مرتکب اشتباه مد شده‌‌اید.

۱.  ساعت مچی

ساعت مچی اکسسوری مردانه

کاربرد اصلی ساعت اعلام زمان است اما در اصول شیک‌پوشی ساعت مچی کاربردی فراتر از آن دارد به خصوص اگر از لباس‌های رسمی استفاده کرده باشید بستن ساعت مچی یک ضرورت است. هرچه تیپ شما رسمی‌تر باشد ساعت شما نیز باید ظاهر ساده‌تری داشته باشد، یعنی یک ساعت با ۱۲ نشانه عدد، سه عقربه و یک صفحه ساده، در این حالت است که می‌توان گفت ساعت مچی شما زیبا و مناسب تیپ شما انتخاب شده است.

۲. انگشتر

انگشتر یک اکسسوری مردانه

انگشتر مردانه به عنوان یکی از انواع جواهرات شاید در نظر بسیاری از آقایان ضروری نباشد اما این اکسسوری مردانه کوچک می‌تواند بیانگر شخصیت و جایگاه شما باشد. آقایان معمولا خودشان برای خرید انگشتر به فروشگاه مراجعه نمی‌کنند اما به مناسبت‌های مختلفی ممکن است انگشتر هدیه بگیرند اما به خاطر داشته باشید که شما باید انگشتر نامزدی، انگشتر کلاسیک یا انگشترهایی مربوط به تیم‌های ورزشی و … را با افتخار به دست کنید چون این انگشترها تیپ رسمی شما را کامل خواهند کرد. هرچند بهتر است در استفاده از  حلقه و انگشتر زیاده روی نکنید اما حتما حداقل یک عدد (معمولا حلقه ازدواج) خود را به دست داشته باشید.

۳. دکمه سردست

روش بستن دکمه سردست یک اکسسوری مردانه

اگر پیراهن رسمی با سردست فرانسوی پوشیده باشید دیگر دکمه سردست یک اکسسوری به حساب نمی‌آید بلکه یک ضرورت است. پیراهن رسمی با سردست فرانسوی تنها در موقعیت‌های رسمی استفاده می‌شود بنابراین اگر از دکمه سردست باکیفیت و زیبا استفاده کنید و البته روش استفاده از آن را هم بدانید تا حد زیادی استایل خود را ارتقاء داده‌اید. دکمه سردست‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و در جنس‌های مختلف مانند شیشه‌ای فلزی، پلاستیکی و … می‌توان یافت اما کارشناسان مد توصیه می‌کنند نوعی را انتخاب کنید که توجه بقیه را به خود جلب نکند.

۴. گیره کراوات

گیره کراوات یک اکسسوری مردانه

در پوشش رسمی غربی کراوات یکی از بخش‌های اصلی تیپ مردانه محسوب می‌شود بنابراین کراوات یک اکسسوری نیست اما اکسسوری‌های مخصوص به خود را دارد مانند گیره کراوات، زنجیر کراوات یا سنجاق کراوات که هر کدام را در شرایط خاصی می‌توان استفاده کرد. اما در این میان گیره کراوات کاربردی‌ترین نوع اکسسوری مربوط به کراوات است. این گیره کمک می‌کند تا دو بخش جلویی و عقبی کراوات به هم و به پیراهن متصل باقی بمانند و وقتی که در فضای باز و در مقابل جریان باد هستید ظاهر مرتب‌تری داشته باشید. علاوه بر این گیره کراوات ظاهر آقایان را شیک و کلاسیک نشان می‌دهد و بیشتر استایلی رسمی و اداری دارد. بهترین رنگ برای گیره کراوات، طلایی یا نقره‌ای است، به خصوص نقره‌ای که با کت و شلوار مشکی هماهنگی زیبایی به وجود می‌آورد. البته می‌توانید از رنگ‌های دیگر نیز به شرطی که با بقیه تیپ شما همخوانی داشته باشد استفاده کنید.

از کجا بفهمید که از اکسسوری مردانه درست استفاده کرده‌اید؟

مهم‌ترین اصل در استفاده از جواهرات یا اکسسوری مردانه این است که مطمئن شوید این اکسسوری به تیپ شما می‌آید و با آن هماهنگ است یعنی جدا از بقیه به نظر نمی‌رسد و تیپ شما را نامرتب و شلخته نشان نمی‌دهد. بخش اصلی تیپ رسمی مردانه کت و شلوار است و بقیه چیزها یعنی پیراهن، کراوات، کفش و کمربند و پوشت نیز باید به نحوی انتخاب شوند که با کت و شلوار هماهنگ باشند پس اگر پس از پوشیدن لباس‌ها و اکسسور‌ها خود را در آینه بررسی کردید و متوجه شدید یکی از این بخش‌ها بیش از کت و شلوار خودنمایی می‌کند و یا جدا از بقیه دیده می‌شود یعنی در انتخاب این اکسسوری استفاده کرده‌اید. به خاطر داشته باشید که میانه روی و اعتدال اصل اول شیک‌پوشی در تیپ‌های رسمی و کلاسیک مردانه است و اگر می‌خواهید جمع و جور و شیک به نظر برسید نباید در هیچ کاری زیاده روی کنید که استفاده از اکسسوری‌ها هم یکی از این کارها است. مثلا به جای این که سه انگشتر و یک دستبند و یک ساعت در یک دست خود داشته باشید آن‌ها را در یک ساعت مچی و یک انگشتر خلاصه کنید تا شیک‌تر و با استایل‌تر به نظر برسید. هرچند در تیپ رسمی خود کت و شلوار مهم‌ترین بخش است و اولین گام انتخاب یک کت و شلوار شیک و خوش‌فرم و اندازه تن شماست اما این به تنهایی کافی نیست و این اکسسوری‌ها هستند که آن را کامل می‌کنند به شرطی که به درستی انتخاب شده باشند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان و جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)