شاید تا پیش از این فضانوردان و ساکنان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی چندان به فکر سلفی گرفتن در فضا نبودند و هنگام انجام راهپیمایی‌های فضایی خود را به کارهای دیگری مشغول می‌کردند. اما محبوبیت این پدیده در میان ساکنان زمین به تدریج موجب شده است تا مهمانان آسمان هم به فکر ثبت تصاویری با سبک و سیاق همین‌جوری یهویی بیافتند. با این حال سلفی گرفتن در فضا از آن چه در ابتدای امر به نظر می‌رسد دشوارتر است.

گرچه در فضای خارج از جو زمین انجام کارهایی نظیر بلند کردن اجسام سنگین بسیار راحت‌‌تر از سطح زمین است، اما کارهای ساده‌ای نظیر ثبت یک تصویر سلفی ناقابل بسیار دشوارتر جلوه می‌کند. دلیل اصلی این امر هم وجود لباس‌های مخصوصی است که فضانوردان برای زنده ماندن در فضای خارج از جو زمین ناگزیر از پوشیدن آن‌ها هستند. لباس‌هایی که سلفی گرفتن در فضا را به کار بسیار دشوارتری نسبت به حالت عادی تبدیل می‌کنند.

سلفی گرفتن در فضا از دید فضانوردان

فضانورد سازمان فضایی ناسا یعنی رندی برسنیک در جریان راهپیمایی اخیر فضایی خود و گشت و گذار به دور ایستگاه فضایی بین‌المللی موفق به سلفی گرفتن در فضا و ثبت یکی از جدیدترین تصاویر سلفی فضایی شده است. او که آخرین راهپیمایی خود را همراه با همکارش یعنی مارک وندهی در تاریخ ۱۰ اکتبر امسال به پایان رساند، برای سلفی گرفتن در فضا و راحتی انجام این کار دوربین خود را به یک بازوی رباتیک مجهز ساخته بود. برسنیک معتقد است که سلفی گرفتن در فضا به هیچ وجه کار راحتی به شمار نمی‌رود و در کل انجام این کار را به عکاسی با دستکش آشپزی تشبیه کرده است.

بنابر اعتقاد برسنیک آن دسته از کسانی که قصد دارند سلفی گرفتن در فضا را تجربه کنند، می‌توانند پس از پوشیدن دستکش مخصوص مربوط به بیرون آوردن سینی از فر اقدام به عکاسی با دوربین یا موبایل خود نمایند و سعی کنند به هر قیمت ممکن دکمه‌ی شاتر را توسط دستکش مذکور فشار دهند. به هر حال فضانوردان مقیم ایستگاه فضایی به هر زور و زحمتی که هست سلفی گرفتن در فضا را تجربه می‌کنند تا از همتایان خود از روی زمین عقب نمانند.

از سلفی گرفتن در فضا تا آشنایی نزدیک با حال و روز فضانوردان

همان گونه که افراد عادی می‌توانند سلفی گرفتن در فضا را در محیط آشپزخانه و با کمک دستکش مخصوص فر شبیه‌سازی و تجربه کنند، امکان شبیه‌سازی نسبی سایر فعالیت‌های فضانوردان نیز به زودی برای آن‌ها امکان‌پذیر خواهد گردید. امری که قرار است از طریق تکنولوژی واقعیت مجازی و تماشای فیلم ۳۰ دقیقه‌ای جستجوگران فضا (Space Explorers) محقق گردد. این فیلم مستند که توسط استودیوی Felix & Paul و با حمایت و سرمایه گذاری فیسبوک (یکی از مهم‌ترین صاحب امتیازان ابزار واقعیت مجازی Oculus Rift) ساخته شده است، تماشاچیان را از طریق تکنولوژی واقعیت مجازی به ملاقات با دنیای فضانوردان می‌برد و بسیاری از ناگفته‌های مربوط به این دنیا را به شکل کاملا مستقیم و بی واسطه با آن‌ها در میان می‌گذارد.

عکاسی در فضا

سازندگان فیلم جستجوگران فضا برای ساخت این اثر همکاری تنگاتنگی با سازمان فضایی ناسا، شرکت خصوصی Space X (شرکت فضایی ایلان ماسک) و افراد دخیل در برنامه فضایی روسیه داشته‌اند تا بتوانند جزئیات بکر و ناگفته‌ای از زندگی پر ماجرا اما بسته‌ی فضانوردان را در معرض تماشای مخاطبان این فیلم قرار دهند. در فیلم جستجوگران فضا، مخاطبان با بسیاری از مکان‌هایی که فضانوردان پیش از اعزام به ماموریت‌های مهم فضایی خود به تمرین و آموزش در آن‌ها می‌پردازند آشنا می‌شوند.

مکان‌های مختلفی که تا پیش از این شانس ملاقات نزدیک با آن‌ها برای بسیاری از افراد عادی مهیا نبود و به شکل چندان گسترده‌ای برای عاشقان فضا به نمایش در نیامده بودند. از مرکز فضایی جانسون که فضانوردان در آزمایشگاه‌های پیشرفت و مجهز آن نوع مواجه شدن با شرایط بی‌وزنی را تجربه می‌کنند گرفته تا صحرای نیومکزیکو که وسایل نقلیه مریخ نورد روی شن‌های سفید آن (در محیطی مشابه با سطح مریخ) مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

به طور کل در طول مدت زمان سی دقیقه‌ای فیلم جستجوگران فضا، تماشاچیان با تعدادی فضانورد جوان همراه می‌شوند و توسط تکنولوژی واقعیت مجازی به شکل عینی با تمرینات مختلف و نحوه‌ی آماده‌سازی ویژه‌ی آن‌ها برای انجام ماموریت‌های جدی فضایی‌شان در آینده آشنا می‌گردند. در مجموع سازندگان فیلم جستجوگران فضا امیدوارند که بتوانند مراحل تکمیل این فیلم را به زودی به پایان ببرند تا اثر واقعیت مجازی در دست تولید خود را برای نمایش در جشنواره‌ی ساندنس سال آینده (جشنواره‌ای برای فیلم‌های مستقل) آماده کنند. در این میان به تازگی یک تریلر سه دقیقه‌ای از این فیلم برای ابزار واقعیت مجازی Samsung Gear VR منتشر شده است که علاقه‌مندان از طریق مشاهده‌ی آن می‌توانند با موضوع اصلی و حال و هوای کلی فیلم جستجوگران فضا آشنا شوند.

گفتنی است که سازندگان فیلم جستجوگران فضا و در راس آن‌ها کارگردان هنری این فیلم یعنی پاول رافائل (که یکی از موسسان استودیوی Felix & Paul نیز محسوب می‌شود) قصد دارند در صورت موفقیت این اثر و مناسب بودن میزان استقبال از آن اقدام به تولید دنباله‌ای برای این فیلم نمایند. دنباله‌ای که قرار است در ایستگاه فضایی بین المللی ساخته شود و بخش مهمی از مراحل تولید آن را فضانوردان ساکن در این ایستگاه به عهده خواهند گرفت.

به هر حال تماشای فیلم سی دقیقه‌ای جستجوگران فضا، آن هم به مدد تکنولوژی واقعیت مجازی، فرصت مناسبی را برای آشنایی هرچه بیشتر افراد علاقه‌مند به فضا با زندگی فضانوردان و نوع آموزش‌های آن‌ها پیش از اعزام به محیط خارج از جو زمین فراهم خواهد آورد. در واقع همان گونه که یکی از سرمایه گذاران اصلی این فیلم یعنی مارک زاکربرگ به آن اشاره کرده است، بسیاری از ما هیچ گاه فرصت تجربه‌ی جاذبه‌ی صفر یا سفر به فضا را به دست نخواهیم آورد. اما تکنولوژی واقعیت مجازی این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم موارد مذکور را همین جا روی زمین تجربه کنیم.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.