در این مقاله، قصد داریم شما را با چند واژه ی موسیقی پر کاربرد آشنا کنیم. گاهی اوقات موسیقی دان ها یا افرادی که از موسیقی سر در می‌آورند، ما را گیج می‌کنند! آن ها از یک سری واژه ی موسیقی و یا اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که به نظر کسی که از موسیقی سررشته ای ندارد، مبهم است و نمی‌شود چیزی متوجه شد. گویا از زبان دیگری برای بیان مفهوم مورد نظر خود استفاده می‌کنند! با ما در این مقاله ی کوتاه همراه باشید تا موقع صحبت کردن در مورد موسیقی یا گوش دادن به سخنان یک موزیسین، احساس بهتری داشته باشید.

واژه ی موسیقی شماره ی ۱- لگاتو (Legato)

این لغت در زبان ایتالیایی به معنای به هممتصل یا پیوسته می‌باشد. معنی واژه ی لگاتو در زبان موسیقی این است که نت ها به طور روان، هموار و با حالتی دلپذیر به صورتی که هیچ وقفه ای بین این نت ها به وجود نیاید، نواخته شوند.

واژه ی موسیقی شماره ی ۲- استکاتو (Staccato)

این واژه تقریبا (نه به طور کامل) متضاد واژه ی لگاتو است که در قسمت قبل بیان شد. استکاتو به این معناست که نت ها را در حالتی جهنده بنوازیم به طوری که به صورت منقطع و بریده بریده شنیده شوند. در واقع استکاتو یعنی نت ها را کوتاه تر از حالتی که بر روی کاغذ نوشته شده اند، بنوازیم.

واژه ی موسیقی شماره ی ۳-  گستره ی صدایی (Range)

گستره ی صدایی در مورد یک وسیله ی موسیقی، به این معناست که آن وسیله تا چه بازه ای از نظر زیر و بمی می‌تواند صدا ایجاد کند و ما با آن ابزار موسیقی تا چه حدی می‌توانیم نت های بم یا زیر را بنوازیم. این گستره ی صدایی برای انسان ها هم به کار می‌رود و بدین معناست که فرد مورد نظر تا چه بازه ای می‌تواند صدای زیر و تا چه محدوده ای می‌تواند صدای بم تولید کند و آواز بخواند. برای مثال در مورد گستره ی صدایی یک ابزار موسیقی می‌توان به کلارینت آلتو اشاره کرد که گستره ی صدایی از G♭۲ تا B♭۵ را دارد (گستره ای در حدود ۳ اُکتاو).

واژه ی موسیقی شماره ی ۴- کرشندو (Crescendo)

واژه ی کرشندو واژه ای پر کاربرد است که به معنای بلند تر کردن صدا می‌باشد. وقتی به این عبارت در هنگام نواختن نت ها بر می‌خورید، باید اندکی نت ها را بلند تر بنوازید. متضاد این واژه، دی کرشندو (decrescendo) است که به معنی آهسته تر نواختن می‌باشد.

واژه ی موسیقی

در حقیقت، تعداد زیادی واژه ی موسیقی وجود دارد که ما در این مقاله ی کوتاه تنها به چند مورد آن اشاره کردیم. این مطلب به عنوان یک راهنما برای کسانی است که می‌خواهند به دنبال کشف اصطلاح های بیشتری در حوزه ی موسیقی باشند. پس از این که چندین واژه ی موسیقی پر کاربرد را یاد گرفتید، به آسانی می‌توانید با کسانی که در موسیقی اهل فن هستند و به عبارتی موزیسین یا موسیقی‌دان حساب می‌شوند، ارتباط برقرار کنید و درباره ی موسیقی به صورتی حرفه ای تر با آن ها به گفتگو بنشینید.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز از سایت soundcalledmusic

  • اگر شما هم با یک واژه ی موسیقی پر کاربرد آشنا هستید می‌توانید در قسمت نظرات با بقیه ی دوستان موسیقی دوست به اشتراک گذارید.
  • در صورتی که مایل به دانستن معنای یک واژه ی موسیقی هستید، آن را در قسمت نظرات مطرح کنید تا به آن پاسخ دهیم.