آقایان شیک‌پوش همیشه در موفقیت شغلی و جایگاه اجتماعی چند قدم از سایر افراد جلوتر هستند. هرچند قوانین شیک‌پوشی مردانه به نظر سخت‌گیرانه می‌آید اما پیچیدگی خاصی ندارد و تعداد قوانین آن هم محدود هستند و به خاطر سپردن آن‌ها وقتی از شما نمی‌گیرد. به هر حال اگر قصد دارید تغییری در شرایط زندگی خود ایجاد کنید باید از ظاهر خود شروع کنید و این تغییر  باید در لباس‌های شما هم اعمال شود تا با رعاتی قوانین شیک‌پوشی مردانه زندگی بهتر و موفق‌تری داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم چند نکته درباره موفقیت در شیک‌پوشی مردانه را بیان کنیم که البته همه نکات لازم نیستند و در مقالات بعدی نکات مهم دیگری را در این زمینه بیان خواهیم نمود.

کمد لباس‌ها را مرتب و از چیزهای غیرضروری خالی کنید

هرچیزی را که در یک سال اخیر نپوشیده‌اید از کمد لباس‌ها خارج کنید. البته چند مورد استثنا هم در این مساله وجود دارد اولی لباس رسمی (کت و شلوار عروسی و …) و دومی لباسی است که برایتان ارزش احساسی دارد، بقیه لباس‌ها را بدون استثنا دور بیندازید یا به خیریه بدهید.

همه لباس‌ها را اندازه تن خود کنید

طبیعی است که پیدا کردن لباسی که دقیقا اندازه بدن شما باشد کار ساده‌ای نیست به همین دلیل لازم است هر لباسی را که آماده خریده‌اید و سفارشی برایتان ندوخته‌اند باید اندازه کنید. کت و شلوار، پیراهن، ژاکت و هر لباس دیگری را که اندازه شما نیست به خیاط بدهید تا تغییرات لازم را روی آن اعمال کند.

اصول شیک‌پوشی مردانه

عاقلانه خرج کنید

داشتن لباس زیاد به معنای شیک پوشی نیست و برای شیک‌پوشی مردانه شما به تعداد لباس‌های زیاد نیاز ندارید بلکه تعداد محدودی لباس باکیفیت که با دقت و برنامه انتخاب شده باشند و به راحتی با هم قابل تطبیق باشند شما را شیک‌پوش خواهند کرد.

اصول و قواعد لباس‌های مردانه را بشناسید

پرسیدن عیب نیست اما ندانستن عیب است. این اصطلاح در دنیای مد هم کاربرد دارد، یعنی اگر شما با انواع استایل و مدل لباس و کت و انواع پارچه کت و شلواری آشنایی ندارید نگران نباشید، می‌توانید با جستجو و مطالعه اطلاعات کافی در این زمینه‌ها به دست آورید و یا به فروشگاه‌ها مراجعه کنید و حتی اگر قصد خرید ندارید اطلاعات خود را در این موارد به روز کنید.

اصول شیک‌پوشی مردانه

رنگ کفش‌های مردانه تنها مشکی و قهوه‌ای نیست

بیشتر آقایان تصور می‌کنند که کفش مردانه باید مشکی یا قهوه‌ای باشد اما چرم‌های رنگ شده و جیر در رنگ‌های دیگر مثل خاکستری، سرمه‌ای و زرشکی هم می‌تواند انتخاب‌های جالبی باشد. نگران ست کردن کمربند خود با این کفش‌ها نباشید، رنگ مشکی تقریبا با همه این رنگ‌های  کفش هماهنگی دارد.

قانون طول مناسب شلوار در شیک‌پوشی مردانه

لبه پارچه شلوار شما در حالت ایستاده باید کفش‌های شما را لمس کند و خط اتوی آن با زاویه‌ای بسیار ظریف روی پا بشکند پس نباید بین لبه شلوار و رویه کفش شما فاصله‌ای وجدو داشته باشد. در  حالت نشسته هم نباید قسمت بالای جوراب و پای شما دیده شود.

پوشت یکی از اجزای ضروری شیک‌پوشی مردانه

حتما با پوشت آشنایی دارید، یک دستمال کوچک که تا می‌خورد و در جیب جلوی کت شما قرار می‌گیرد. هر وقت کت و شلوار می‌پوشید پوشت را فراموش نکنید چون این وسیله تا حد زیادی به شیک‌پوشی  شما اضافه می‌کند.

کفش مناسب برای شلوار جین را بشناسید

کفش مناسب برای شلوار جین تنها کفش کتانی نیست و یک مرد بالغ تا حد ممکن نباید کفش کتانی بپوشد اما محدودیتی برای پوشیدن شلوار جین وجود ندارد. شما می‌توانید شلوار جین را با بوت چلسی، بوت بنددار چرم یا  بوت چینو بپوشید.

ساسپند یا کمربند؟

این که شلوار خود را با ساسپند بپوشید  یا کمربند به سلیقه خود شما بستگی دارد اما از میان این دو مورد تنها باید یکی را انتخاب کنید چون استفاده از هردو به طور همزمان یا استفاده نکردن از هیچ کدام از اشتباهات استایل مردانه به شمار می‌رود و شما قطعا نمی‌خواهید چنین اشتباهی را مرتکب شوید.

فیلم‌های خوب ببینید

شاید فکر کنید این توصیه چه ربطی به شیک‌پوشی مردانه دارد؟ اما فیلم‌های کلاسیک هالیوود در دهه ۵۰ و ۶۰ پر از الگوی مناسب برای استایل مردانه است. به خصوص فیلم‌هایی که کری گرنت در آن‌ها نقش آفرینی کرده است و با تیپ جذاب و ظاهر شیک خود تحسین همه را برانگیخته است.

اصول شیک‌پوشی مردانه

هرچیزی را به جای خود به کار ببرید

این نکته شاید به نظر بی‌اهمیت برسد اما رعایت آن ضروری است مثلا کفش باشگاه فقط مخصوص باشگاه است، کفش پیاده روی فقط مخصوص پیاده روی است و جوراب ورزشی را هم حتما باید با کفش ورزشی بپوشید. نکته‌ای که خیلی از آقایان به آن توجه نمی‌کنند.

مطالعه کنید

فشن و استایل هم مانند علوم دیگر اصول و قواعد خود را دارد و این قواعد در شیک‌پوشی مردانه جدی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر است. پس مطالعه کردن کتاب‌های مد و فشن می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد و اطلاعات شما را افزایش دهد. خواندن کتاب‌های قدیمی و یا حتی کتاب‌های شوخ طبعانه در این زمینه هم قابل قبول است.

رنگ جوراب را با رنگ شلوار ست کنید

رنگ جوراب شما باید با رنگ شلوار شما ست باشد و نه رنگ کفش. البته گاهی هم می‌توانید این قانون را بشکنید و از رنگ‌های متضاد با شلوار برای رنگ جوراب استفاده کنید اما دقت کنید که این کارهای جسورانه مناسب موقعیت‌های جدی و رسمی نیست.

لایه رویی لباس شما باید به راحتی خارج شود

روی هم پوشیدن لباس‌ها یکی از روش‌های شیک‌پوشی و راحتی است که به شما کمک می‌کند خود را به راحتی با شرایط آب و هوایی وفق دهید، شما نمی‌دانید چه زمانی لازم خواهد شد که لایه رویی را درآورید یا بپوشید، پس باید این لایه طوری انتخاب شود که پوشیدن و درآوردن آن دردسرزا نباشد.

اصول شیک‌پوشی مردانه

یک کیف باکیفیت تهیه کنید

بیشتر آقایان کیف حمل نمی‌کنند در حالی که کیف شما بخشی از استایل شما است و آن قدر مهم هست که ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد، پس به جای استفاده از کیف‌های بی‌کیفیت و ارزان و کم دوام پول خود را جمع کنید و یک کیف شیک و کلاسیک تهیه کنید که سال‌ها قابل استفاده باشد.

یک ساعت مچی زیبا داشته باشید

شاید مهم‌ترین اکسسوری مردانه همین ساعت مچی باشد، داشتن یک ساعت مچی رسمی، کلاسیک و باکیفیت که با کت و شلوار رسمی شما هماهنگ باشد ضروری است پس اگر چنین ساعتی ندارید حتما برای تهیه اقدام کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Art of Manliness (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)