برای افزایش دوام فر مو چه کارهایی باید انجام دهیم؟ فر کردن موها به هر روشی که باشد کار دشوار و زمانبری است اما گاهی پس از دو روز فرها باز می‌شوند و جز یک موج ملایم اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند و به همین سادگی زحمت شما به هدر می‌رود. چرا چنین اتفاقی پیش می‌آید؟ دلیل این امر بیشتر مواقع فر نکردن درست و اصولی موها است، فاکتورهایی مثل جنس مو و چگونگی رفتار کردن با موها پس از فر کردن هم در این مساله نقش دارند. در این مقاله به شما می‌گوییم که چرا موهای شما فر نمی‌شود و فر را نگه نمی‌دارد، در ادامه با هم چند نکته برای افزایش دوام فر مو آشنا خواهید شد و خواهید خواند که چه نوع سشوارهایی برای موی فر مناسب هستند.

طبیعی است که جنس موهای افراد مختلف با هم فرق دارد و موهای برخی افراد ساده‌تر از موهای برخی دیگر فر می‌شوند و مدت بیشتری هم فر را در خود نگه می‌دارند مثلا موهای آسیایی چون ساقه ضخیمی دارند و به طور طبیعی صاف هستند مقاومت بیشتری از خود در مقابل فر شدن نشان می‌دهند و به همین ترتیب هم زودتر حالت فر خود را از دست می‌دهند در نتیجه باید برای فر کردن چنین موهایی تلاش بیشتری انجام دهید و نکات مهم زیر را برای افزایش دوام فر مو رعایت کنید.

چند نکته برای افزایش دوام فر مو

از ابزاری استفاده کنید که کاملا گرم شده است

چند نکته برای افزایش دوام فر مو

آیا موهای نازک و موهایی که به طور طبیعی صاف هستند فر را در خود نگه نمی‌دارند؟ پاسخ هم مثبت است و هم منفی، یعنی موهای صاف فر می‌شوند و فر را در خود نگه می‌دارند به شرطی که از حرارت مناسبی برای این کار استفاده کنید. شاید موهای فر و ضخیم را بتوان در دماهای پایین‌تری فر کرد اما اگر موهای شما به طور طبیعی صاف باشند نیاز به دمای بیشتری دارند را حالت بگیرند و این حالت را حفظ کنند. البته برای جلوگیری از سوختن و آسیب به موها توصیه می‌کنیم از فرکننده‌هایی استفاده کنید که اولا از جنس سرامیک باشند و ثانیا سنسور حرارتی در خود داشته باشند تا در صورت بالا رفتن حرارت از حد مجاز به شما هشدار دهد و مشخص کند که کدام تنظیم دمایی برای موی شما مناسب‌تر است.

برای افزایش دوام فر مو آن‌ها را آماده کنید

چند نکته برای افزایش دوام فر مو

بخش مهمی از فرآیند فر کردن مو قبل از استفاده از ابزار حرارتی شروع می‌شود که شامل فرآیند آماده سازی موها است. اگر این مرحله را درست و کامل انجام ندهید دوام فرهای شما نیز  کم خواهد بود. قبل از اقدام به فر کردن مو از موس و اسپری‌های حفاظت کننده مو در مقابل حرارت استفاده کنید تا موها حالت بهتر و بادوام‌تری به خود بگیرند. علاوه بر این، استفاده از این سرم‌ها موها را در مقابل سوختن محافظت می‌کند و شما می‌توانید از دمای بیشتری برای فر کردن و حالت دادن موها استفاده کنید.

از کلیپس‌های جدا کننده استفاده کنید

چند نکته برای افزایش دوام فر مو

اگر دسته‌های درشت و ضخیم موها را دور فرکننده بپیچید این فر مدت زیادی دوام نخواهد داشت بنابراین برای افزایش دوام فر مو لازم است که موها را در دسته‌های کوچک جدا کنید و این کار را در زمان کافی و با حوصله انجام دهید. برای دسته بندی موها لازم است که از کلیپس‌های جداکننده مو که آرایشگرها به کار می‌برند استفاده کنید. این کلیپس‌ها پس از مرحله فر کردن نیز باید استفاده شوند یعنی وقتی موی خود را فر کردید و هنوز گرم است با کلیپس آن را به سر خود متصل کنید تا در همان حالت باقی بماند و خنک شود چون سنگینی موی فری که هنوز گرم است باعث باز شدن و از بن رفتن حالت آن می‌شود.

سایز فری که انتخاب کرده‌اید اهمیت دارد

چند نکته برای افزایش دوام فر مو

حتما تا کنون متوجه شده‌اید که هرچه فر درشت‌تری را انتخاب کنید دوام آن کمتر خواهد بود و زودتر از بین می‌رود، در مقابل اگر فر ریزی را روی موهای خود اعمال کنید دوام آن بیشتر خواهد شد بنابراین میان سایز فر و میزان ماندگاری آن ارتباط مستقیمی وجود دارد و اگر موهای شما به راحتی فر را در خود نگه نمی‌دارد لازم است از فرهای ریزتر استفاده کنید. برای این منظور بیگودی‌های نازک و کوچک را امتحان کنید و یا از فرکننده‌های استوانه‌ای معمول با قطر کوچک‌تر (معمولا ۱ تا ۳ سانتی) کمک بگیرید. چون موهای شما در مقابل فر شدن مقاوم است سایز فر پر از مدتی بازتر شده و به اندازه دلخواه شما خواهد رسید.

برای افزایش دوام فر مو به فر موها دست نزنید

چند نکته برای افزایش دوام فر مو

دست بردن داخل موهای فر وسوسه انگیز است اما این کار باعث باز شدن فر موها می‌شود. برس کشیدن و شانه کردن موهای فر، به خصوص موهایی که چند ساعتی از فر شدن آن نمی‌گذرد فر زیبای آن‌ها را از بین می‌برد. اگر پس از باز کردن بیگودی احساس کردید موهای شما نیاز به مرتب شدن دارد صبر کنید، ابتدا از اسپری موی مناسب استفاده کنید و آن را روی همه قسمت‌های مو بفشانید، سپس وقتی موها کاملا خشک و خنک شدند با یک شانه دانه درشت نسبت به حالت دادن و مرتب کردن فرها اقدام کنید، به این ترتیب موهای شما مدت بیشتری به این حالت باقی خواهند ماند.

بهترین سشوار برای موهای فر کدام است؟

موهای فر هم (چه موهای فر طبیعی و چه موهایی که فر دائمی شده‌اند) نیاز به شستشو دارند و پس از شستشو باید خشک شده و حالت داده شوند. در این مراحل است که بیشترین آسیب به موهای فر وارد می‌شود و وز شدن و مشکلات دیگر پیش می‌آید. اما استفاده از یک سشوار مناسب برای خشک کردن و حالت دادن مو می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. انتخاب ابزار نادرست و استفاده نادرست از ابزارهای حرارتی مثل سشوار می‌تواند آسیب‌های جدی به موهای شما وارد کند بنابراین لازم است بدانید که کدام نوع از این ابزارها مناسب موهای شما است.

چند نکته برای افزایش دوام فر مو

سشوارها از نظر قیمت تفاوت زیادی با هم دارند چون تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها با هم متفاوت است و این تکنولوژی روی موهای شما اثر خواهد داشت، پس اگر نگران و مراقب موهای فر خود هستید سشوار خود را با سرمایه‌گذاری درست و عاقلانه انتخاب کنید و بدانید پول بیشتری که می‌پردازید برای زیبایی و سلامت موهای شما است. هرچه سشوار سرعت بالاتری در خشک کردن داشته باشد احتمال وز شدن موها به شدت کاهش خواهد یافت. سیستم کنترل حرارت هم در جلوگیری از سوختن مو موثر است همین طور المنت حرارتی سرامیکی که با آزاد کردن یون‌های مفید از وز شدن موها پیشگیری می‌کند. تکنولوژی کهربا و همین طور تکنولوژی Soft air نیز موها را در مقابل وز شدن مقاوم می‌کنند و باعث براقی مو می‌شود. پس بهتر است سشوار تهیه کنید که این تکنولوژی‌های پیشرفته و مفید را در خود داشته باشد تا موهای زیباتر و سالم‌تری داشته باشید.

چند نکته برای افزایش دوام فر مو

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)