یک مرد شیک‌پوش بیش از هرچیزی با کفش‌هایش شناخته می‌شود، او اگرچه تعداد محدودی کفش دارد اما در هر موقعیتی به بهترین شکل ظاهر می‌شود. تعداد مدل‌های کفش مردانه در جهان چندان زیاد نیست اما در این میان شما تنها به پنج مدل کفش مردانه ضروری نیاز دارید تا استایل خود را کامل کنید. این کفش‌ها کدامند؟

کیفیت پوشاک به خصوص پوشاک مردانه و از همه مهم‌تر کفش‌های مردانه اهمیت بسیار زیادی دارد و برخلاف تصور عموم خریدن کفش گران به معنای ولخرجی نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری درازمدت است. این که یک کفش صدهزار تومانی را یک بار بپوشید بهتر است یا یک کفش پانصدهزار تومانی را صدبار؟ در حالت اول هربار پوشیدن کفش صدهزار تومان هزینه دارد و در حالت دوم هربار پوشیدن آن پنج هزار تومان. بنابراین هر نوع کفشی که می‌خرید مهم نیست، مهم کیفیت و دوام آن است، کقش مردانه را حتما از بهترین کیفیت و از جنس چرم خالص تهیه کنید تا هم استایل جذاب‌تری داشته باشید و هم هزینه‌های خود را کاهش دهید. شاید لازم به ذکر نباشد اما اولین چیزی که توجه خانم‌ها در تیپ یک آقا جلب می‌کند کفش اوست. پس اگر می‌خواهید در تیپ خود تحولی به وجود آورید و استایل مردانه جذابی داشته باشید و همچنین برای هر موقعیتی آماده باشید به این پنج مدل کفش مردانه نیاز دارید.

کفش مردانه آکسفورد کلاسیک

چند کفش مردانه ضروری

وقتی صحبت از تیپ رسمی باشد هیچ کفشی مانند کفش آکسفورد نمی‌تواند استایل شما را کامل کند. همگان اذعان دارند که کفش آکسفورد بنددار رسمی‌ترین نوع کفش مردانه است که برای محیط کاری مناسب است چون بندهای آن بسته است و پاشنه کوتاهی دارد. این کفش معمولا در رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای تیره عرضه می‌شود که رنگ مشکی ایده‌آل‌ترین انتخاب است. آکسفورد بهترین کفش برای پوشیدن با کت و شلوار است و با کت تک و اسپورت هم می‌توان آن را پوشید اما باید در انتخاب شلوار دقت کنید و با شلوارهای راحتی و جین آکسفورد نپوشید. این کفش مدل‌های متفاوتی هم دارد، در برخی مدل‌ها فرم پنجه متفاوت است و یا سوراخ‌هایی تزئینی در امتداد محل دوخت‌ها قرار گرفته‌اند.

کفش‌های بدون برش

چند مدل ضروری کفش مردانه

این کفش‌های مردانه همان طور که از نامشان پیداست تنها از یک قطعه چرم یکپارچه ساخته شده‌اند و هیچ دوخت و برشی در رویه آن صورت نگرفته است. طراحی مینیمال و ساده و با خطوط تمیز این کفش‌ها جذابیت خاصی دارد و آن‌ها را به نوعی کفش لاکچری سطح بالا تبدیل کرده است. این کفش‌ها در رسمی‌ترین حالت ممکن قرار دارند و برای پوشیدن در مهمانی‌های رسمی با کت و شلوار رسمی بهترین انتخاب هستند پس بهتر است آن‌ها را در رنگ‌های جدی مثل مشکی و قهوه‌ای انتخاب کنید.

کفش نیمه بروگ

چند مدل ضروری کفش مردانه

در مقاله قبلی با کفش بروگ آشنا شدیم. این کفش با طراحی خاص و سوراخکاری‌های متعدد در رویه خود شناخته می‌شود. تاریخچه این کفش به قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد که توسط مردان اسکاتلندی و ایرلندی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است چون خاصیت ضدآب آن برای مناطق مرطوب شمال انگلستان مناسب بود. بروگ در زبان محلی ایرلند به معنای کفش است اما تفاوت کفش بروگ با نیمه بروگ در این است که در کفش بروگ سوراخ‌ها به صورت قطری به سمت پاشنه امتداد می‌یابند اما در کفش نیمه بروگ تنها یک هلال ساده می‌سازند. کفش بروگ کامل ممکن است کمی سنتی و شلوغ به نظر برسد اما نیمه بروگ به حد کافی رسمی و ساده است و در رنگ‌های قهوه‌ای روشن بهترین انتخاب است.

کفش مردانه بنددار یا کالج رسمی

چند مدل ضروری کفش مردانه

کفش تک بند یا دوبند راهبی یکی از انواع کفش نیمه رسمی مردانه است که شاید بتوان گفت دقیقا بین دو مرز رسمی و غیررسمی قرار گرفته‌است و از این جهت تطبیق‌پذیری بالایی دارد. این کفش‌ها از قرن‌های گذشته با تغییر در صندل‌ها به وجود آمدند و برای امنیت و دوام بیشتر به این شکل طراحی شدند. اما کفش‌های کالج رسمی از دهه ۱۹۳۰ معرفی شدند، پیش از این کفش کالج نوعی کفش راحتی داخل منزل محسوب می‌شد و در نوع رسمی آن یک بند ساده به قسمت بالای کفش اضافه شد و به کفش کالج پنی معروف شد. این کفش تنوع رنگی بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر کفش مردانه دارد اما باید به رنگ جوراب خود توجه کنید البته پوشیدن این کفش بدون جوراب هم مجاز است. در هر صورت شما به یکی از این دو مدل کفش یعنی کفش بنددار یا کالج پنی نیاز دارید.

بوت چلسی یا چوکا

چند مدل ضروری کفش مردانه

بوت چلسی اولین بار توسط کفشدوز ملکه ویکتوریا جی اسپارکل هال در قرن نوزدهم دوخته شد و پس از حدود یک قرن به کفش‌های شاخص هنرمندان گروه بیتلز تبدیل شد و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین انواع کفش مردانه به شمار می‌رود. این کفش‌ها لبه بلندی دارند و در حقیقت پوتین محسوب می‌شوند و حالت ساده بدن بند آن‌ها کمی به کفش کالج شباهت دارد. این کفش‌ها را به سادگی می‌توان پوشید و درآورد و قابلیت تنفس بالایی هم دارند. اما بوت چوکا بندی باز شونده دارد که در دو تا سه ردیف سوراخ قرار گرفته و بلندی آن مانند بوت چلسی است. این بوت‌ها در اصل برای ست کردن با پولوشرت طراحی شدند و معمولا از جنس جیر تهیه می‌شوند اما نوع چرم ان نیز موجود است. در هر صورت هر مرد شیک پوشی به یکی از این دو نوع بوت برای کامل کردن استایل خود نیاز دارد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)