وقتی صحبت از اشیای دورریختنی می‌شود چه چیزهایی به ذهنتان می‌رسد؟ بطری و پاکت کهنه؟ کاغذ و پلاستیک، غذای مانده؟ یا هرچیزی که استفاده نمی‌شود؟ لباس اضافی هم درصورتی که استفاده نداشته باشد جزو این اشیای دورریختنی است. بیشتر اوقات تشخیص این که چه چیزی بی‌استفاده است ساده نیست چون ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: ” سطل زباله یکی ممکن است گنج کس دیگری باشد”. اما گاهی زباله بودن چیزی خیلی واضح‌تر از آن است که فکر می‌کنید و لباس اضافی در کمد لباس هم چنین شرایطی دارد و تشخیص دادن آن کار سختی نیست. در این مقاله می‌خواهیم شما را با چند لباس اضافی که آقایان باید هرچه سریع‌تر از کمد لباس خود حذف کنند آشنا کنیم تا هرچه سریع‌تر از شر آن‌ها خلاص شوید.

تی‌شرت با طرح‌های درشت و نامناسب

بیشتر آقایان در دوره نوجوانی و آغاز جوانی لباس‌هایی می‌پوشند که مخصوص سن آن‌هاست. تیشرت‌های طرح‌دار نیز از آن جمله هستند که پس از این دوره بی‌استفاده می‌شوند و بهتر است آن‌ها را دور بریزید. فراموش نکنید که لباس پوشیدن مناسب سن از اصول مد است و لازم است که این نوع لباس‌ها به خصوص تیشرت‌هایی که طرح‌ها و نوشته‌های نامناسب و نامتعارفی دارند و برازنده یک آقای خوش‌تیپ و باشخصیت نیستند را حتما از کمد لباس خود حذف کنید.

شلوار جین پاره

شلوار جین مدل پاره یا مدل‌هایی که بیش از حد ساییده شده‌اند، جین‌های سنگشور و شلوارهایی که لبه خام دارند اصلا مناسب یک آقای خوش‌تیپ نیستند و هرچه زودتر باید این نوع شلوارها را از کمد لباس خود حذف کنید. همچنین شلوارهایی که فاق افتاده دارند و مدتی پیش مد شده بودند، شلوارهای خیلی گشاد و شش جیب که مخصوص قشر خاصی از نوجوانان هستند برای استفاده شما مناسب نیستند و حتما باید آن‌ها را برای همیشه کنار بگذارید و از شلوارهای جین اندازه و ساده استفاده کنید تا تیپی موقر و متعادل داشته باشید.

لباس یا زیرپوشی که لک شده، کش آمده یا تغییر رنگ داده است

تیشرت کهنه یک لباس اضافی است

اگر تیشرت یقه گردی دارید که بر اثر کش آمدن به یقه هفت تبدیل شده است یا لکه‌هایی روی خود دارد که قابل پاک شدن نیست (مثل لکه وایتکس یا رنگ گرفتگی از لباس‌های دیگر) باید آن را کنار بگذارید. شاید تصور کنید که این لباس‌ها یک لباس اضافی هستند که زیر لباس‌های اصلی پوشیده می‌شوند و خراب بودن آن‌ها اشکالی ندارد اما اگر به هزار و یک دلیل مجبور به درآوردن پیراهن رویی خود شدید و دیگران تیشرت خراب شما را دیدند چه خواهید کرد؟ این مساله در مورد لباس‌های زیر و مایو نیز صادق است و به خصوص باید به دقت از مایوهای خود مراقبت کنید و پس از هربار استفاده آن را بشویید و خشک کنید چون مایو بافت حساسی دارد و خیلی زود رنگ خود را از دست می‌دهد.

جوراب‌های سوراخ

شاید این مورد لازم به ذکر نباشد اما خیلی از آقایان این اشتباه را مرتکب می‌شوند و جوراب‌های سوراخ خود را دور نمی‌ریزند و یک روز به اشتباه آن را می‌پوشند و اتفاقی که نباید بیفتد می‌افتد. نه تنها پوشیدن جوراب سوراخ باعث اذیت شدن پای شما می‌شود بلکه به هزارو یک دلیل ممکن است در طول روز مجبور شوید کفش خود را درآورید. آیا دوست دارید مردم شما را با جوراب سوراخ ببینند؟

کفش‌های ورزشی کهنه

به دقت نمی‌توان گفت چه زمانی کفش‌های کتانی شما کهنه شده‌اند و باید دور انداخته شوند. اما یک جفت کفش ورزشی باکیفیت برای دویردن مسافت ۶۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر مناسب است اما این مساله به عوامل دیگری هم بستگی دارد مثل وزن شما، نوع ورزش و روش دویدن شما. اما به طور کلی کفش‌های ورزشی از کیلومتر ۵۰۰ شروع به کهنه شدن می‌کنند و اگر سن شما بالای چهل باشد این مساله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون در سن بالا به کفش‌های باکیفیت‌تری نیاز دارید.

مواردی که لباس اضافی نیستند ولی باید دور ریخته شوند

ضدآفتاب تاریخ گذشته: متاسفانه ماده‌ای که شما را در مقابل اشعه‌های مضر خورشید یعنی UV محافظت می‌کند عمر محدودی دارد و این ماده هرچه کهنه‌تر شود مولکول‌های آن پایداری خود را از دست خواهند داد و دیگر نمی‌توانند در مقابل اشعه‌های مضر از شما محافظت کنند. مثلا ضدآفتاب با فاکتور حفاظت ۵۰ در طول زمان به یک ضدآفتاب با فاکتور ۳۰ تبدیل خواهد شد. عمر مفید ضدآفتاب حدود سه سال است اما اگر تاریخی روی آن درج نشده باشد تاریخ خرید آن را روی بسته یادداشت کنید و حداکثر تا سه سال بعد از آن استفاده کنید. اگر هرگونه تغییری در رنگ و بو و بافت آن احساس کردید هرچه سریع‌تر ضدآفتاب را دور بریزید.

مسواک کهنه: شما چند وقت یکبار مسواک خود را عوض می‌کنید؟ سازمان دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند هر سه تا چهار ماه یکبار این کار را انجام دهید چون پس از این مدت موهای برس مسواک خم می‌شوند و قدرت تمیز کنندگی خود را از دست می‌دهند. پس از هربار مسواک زدن مسواک خود را کاملا تمیز بشویید و طوری قرار دهید که سر آن بالا باشد و راحت خشک شود. توجه کنید که نگه داشتن مسواک در ظرف دربسته منجر به رشد باکتری در آن می‌شود.

لباس اضافی مردانه

عطرهایی که درست از آن نگهداری نکرده‌اید: اگر به بسته بندی عطرها به خصوص عطرهای جدید دقت کنید خواهید دید که یک علامت کوچک روی آن درج شده که نشان دهنده تاریخ اعتبار این محصول از لحظه باز شدن بسته بندی آن است. مثلا اگر عبارت ۲۴M روی شیشه درج شده باشد یعنی از لحظه‌ای که بسته را باز کردید تا ۲۴ ماه این محصول قابل استفاده است و پس از آن باید محصول را دور بریزید. این تاریخ مصرف با تاریخ مصرف و تولید معمول متفاوت است و معموولا زودتر از آن سرمی‌رسد. اما اگر از عطر خود درست نگهداری نکنید خیلی زودتر از آن که تاریخ انقضای قفسه‌ای و تاریخ اعتبار محصول تمام شود محصول قابل استفاده نخواهد بود. برای افزایش عمر عطر مقالات مجله قرمز را درباره اصول نگهداری و استفاده از عطر بخوانید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)