پاک کردن لاک از روی ناخن‌ها معمولا کار ساده‌ای است به شرطی که به لاک پاک کن‌های معمول مثل استون دسترسی داشته باشید. اما همان طور که می‌دانید استون ماده‌ای مضر است و استفاده زیاد از آن می‌تواند باعث آسیب و خشک شدن ناخن‌ها و پوست اطراف ان شود. هرچند انواع مختلفی از لاک پاک‌کن‌های غیر استونی در بازار موجود است که ممکن است همیشه در دسترس نباشند، در این صورت شما برای پاک کردن لاک ناخن‌های خود چه خواهید کرد؟ در این مقاله ما چند روش ساده برای پاک کردن لاک ناخن با استفاده از موادی که در منزل دارید به شما آموزش خواهیم داد. همچنین خواهیم گفت به چه روشی لاک بزنید تا لاک ناخن به راحتی پاک شود.

استفاده از مواد موجود در منزل برای پاک کردن لاک ناخن

از الکل و مواد حاوی الکل استفاده کنید: الکل ایزوپروپیل بهترین ماده برای پاک کردن لاک ناخن است و هرچه این الکل غلظت بالاتری داشته باشد لاک سریع‌تر و ساده‌تر پاک خواهد شد. اما اگر در منزل الکل ندارید نگران نباشید، محصولات مختلفی در منزل شما هستند که حاوی الکل هستند و می‌توانند لاک شما را خیلی راحت پاک کنند مثلا اسپری مو، عطر و دئوردورانت.

از سرکه سفید یا محلول سرکه و آبلیمو استفاده کنید: سرکه یک نوع اسید همه کاره است که کاملا طبیعی است و در هر خانه‌ای یافت می‌شود، مهم‌تر از همه این که سرکه نه تنها برای پوست مضر نیست بلکه مفید هم هست. اگر می‌خواهید سرکه اثر قوی‌تری داشته باشد کمی آب لیموی طبیعی یا حتی آب پرتقال یا مرکبات دیگر هم به آن اضافه کنید. انگشتان خود را به مدت ۱۰ دقیقه داخل این محلول نگه دارید و تا زمانی که لاک به طور کامل پاک نشده به آن‌ها دست نزنید چون سرکه بافت ناخن را نرم و آسیب پذیر می‌کند.

از خمیردندان ساده استفاده کنید: یک تیوپ خمیردندان سفید ساده تنها چیزی است که نیاز دارید. خمیردندان را با یک مسواک کهنه و یا دستمال کاغذی روی ناخن‌ها بمالید تا لاک‌ها کاملا پاک شوند. برای اثر بهتر و بیشتر می‌توانید کمی جوش شیرین هم به خمیردندان اضافه کنید.

از ترکیب آب اکسیژنه و آب داغ استفاده کنید: دو داحد آب اکسیژنه را با یک واحد آب داغ مخلوط کنید و ناخن‌ها را ده دقیقه داخل آن نگه دارید، آب هرچه داغ‌تر باشد لاک سریع‌تر و بهتر پاک خواهد شد. ناخن‌های یک دست را داخل محلول بگذارید و با دست دیگر و با سوهان ناخن لاک را از ناخن جدا کنید.

یک محلول قوی بسازید: این روش چندان توصیه نمی‌شود و چیزی نیست که بیش از یک بار بتوان استفاده کرد. موادی که برای ساخت این محصول به کار می‌روند قوی و خطرناک هستند اما سریع‌ترین لاک پاکنی که می‌توانید تصور کنید را می‌سازند. برای ساخت این محلول در یک محیط دارای تهویه کمی استون را با با تینر نقاشی مخلوط کنید.

روش پاک کردن لاک بدون استون

استفاده از پاک کننده لاک

مادهای را که انتخاب کردید با یک تکه پنبه روی ناخن‌ها بمالید: پس از آن که ترکیب مورد نظر خود را برای پاک کردن لاک ناخن انتخاب و تهیه کردید یک تکه پنبه تمیز یا دستمال کاغذی بردارید و آن را داخل محلول بزنید سپس آن را با ضربه روی ناخن‌ها بزنید، در صورت نیاز مجددا پنبه را داخل محلول بزنید. اگر پنبه با رنگ لاک اشباع شد آن را عوض کنید.

یک دقیقه صبر کنید: وقتی که از لاک پاک کن معمولی استفاده نمی‌کنید نیاز به زمان بیشتری دارید تا محلول در بافت لاک جذب شده و آن را حل کند. معمولا یک دقیقه زمان برای این کار کافی است اما اگر بیشتر صبر کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. اگر با روش قبلی نتیجه‌ای نگرفتید ناخن‌ها را مستقیم داخل محلول قرار دهید و ۴ تا ۵ دقیقه صبر کنید و کار را از این مرحله به بعد ادامه دهید.

لاک را از روی ناخن پاک کنید: پس از آن که محلول یک دقیقه روی ناخن‌های شما باقی ماند دوباره با یک پنبه تمیز و با فشاری بیش از آن چه برای پاک کردن لاک با لاک پاک کن لازم است سعی کنید الاک را از روی ناخن پاک کنید. توجه کنید که لاک‌های اکلیلی و انواع ضخیم‌تر لاک نیاز به زمان و کار بیشتری دارند. برای سابیدن بیشتر و بهتر می‌توانید از یک مسواک کهنه هم استفاده کنید.

دستانتان را در آب داغ قرار دهید تا اضافات لاک پاک شود: آب داغ بافت لاک را نرم می‌کند و کمک می‌کند تا اگر اضافات لاک باقی مانده است سریع‌تر پاک شود. آب را تا حد ممکن داغ کنید که لاک را پاک کند اما دست شما را نسوزاند. ناخن‌ها را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه داخل آب داغ قرار دهید و اگر نتیجه نگرفتید مجددا این کار را تکرار کنید.

استفاده از لاک ناخن برای پاک کردن لاک

یک لاک دیگر که سریع خشک نشود انتخاب کنید: جالب است بدانید که خود لاک می‌تواند لاک را حل کند و برای پاک کردن لاک ناخن استفاده شود. لاک ناخن وقتی خشک می‌شود که حلال آن تبخیر شود و اگر لاک تازه روی لاک خشک زده شود حلال‌های آن لاک قبلی را هم نرم می‌کند و می‌توان آن را پاک کرد. برای این کار شما باید از یک لاک ناخن که رقیق است و زود خشک نمی‌شود استفاده کنید، تاپ کوت معمولی هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند از لاکی با رنگ تیره‌تر برای پاک کردن لاک قبلی خود استفاده کنید.

لاک را به نوبت روی ناخن‌ها بزنید: لاک را روی ناخن بزنید تا تمام آن را پوشش دهد، این کار را سریع انجام دهید تا لاک خشک نشود. اگر لاک خشک شود مشکل شما نه تنها حل نخواهد شد بلکه دوبرابر خواهد شد!

به سرعت لاک‌ها را از روی ناخن پاک کنید: بلافاصله پس از آن که با لاک سطح ناخن را پوشاندید با یک دستمال کاغذی لاک را پاک کنید. از پنبه استفاده نکنید چون الیاف آن به ناخن می‌چسبد و تکه‌های لاک را برجا می‌گذارد. برای گرفتن نتیجه بهتر لازم است فشار بیشتری وارد کنید تا لاک کاملا پاک شود.

در صورت نیاز مجددا این کار را تکرار کنید: ممکن است لازم باشد این کار را چند بار دیگر تکرار کنید تا لاک کاملا پاک شود. برای لاک‌های ضخیم و اکلیلی شاید این روش جوابگو نباشد و اگر با روش‌های دیگر که در قسمت‌های قبلی بیان شد ترکیب شود نتیجه بهتری خواهید گرفت.

پاک کردن لاک ناخن

به این روش لاک بزنید تا نیازی به لاک پاک کن نداشته باشید

با چسب و آب بیس کوت بسازید: اگر برای پاک کردن لاک خود دچار مشکل هستید یا می‌خواهید لاکی بزنید که پاک کردن آن سخت است مثلا لاک اکلیلی یا ژلی می‌توانید از ابتدا تمهیدات لازم را بیندیشید و به روشی لاک بزنید که نیاز به پاک کردن نداشته باشد. برای این کار شما به یک بیس کوت با پایه آب نیاز دارید که به لاک بچسبد اما در آب قابل حل شدن باشد. برای ساختن این بیس کوت یک واحد چسب مایع معمولی را با دو واحد آب مخلوط کنید.

بیس کوت را روی ناخن‌ها بزنید و اجازه دهید خشک شود: این بیس کوت را با یک برس کوچک روی ناخن‌ها بزنید و اجازه دهید خشک شوند. معمولا این کار ۵ دقیقه طول می‌کشد و شما می‌توانید پس از خشک شدن آن از بیس کوت معمولی هم استفاده کنید.

لاک بزنید: مانند همیشه لاک مورد نظر خود را روی ناخن‌ها بزنید و اجازه دهید خشک شوند. همزمان با خشک شدن لاک، پایه چسب هم خشک می‌شود و به آن متصل می‌شود.

وقتی می‌خواهید لاک را پاک کنید ناخن‌ها را در آب غوطه ور کنید: برای پاک کردن لاک یک محلول آب و صابون درست کنید و ناخن‌ها را چند دقیقه داخل آن نگه دارید. می‌توانید خیلی راحت ناخن‌ها را زیر شیر آب بگیرید و صابون بزنید تا لاک نرم شود و به سادگی لاک‌ها را جدا کنید.

به راحتی لاک را پاک کنید: پس از آن که لاک خیس شد  و پایه چسب آن در آب حل شد به راحتی قابل جدا شدن است. اگر لاک شما به سادگی جدا نمی‌شود می‌توانید از یک خلال دندان یا چیزی مانند آن استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)