وقتی عکس‌های خصوصی جذابی برای نشان دادن به دوستان و آشنایان خود دارید لازم نیست حتما آن‌ها را در توئیتر و اینستاگرام به اشتراک بگذارید تا همه دنیا عکس‌های شما را ببینند. اشتراک عکس‌ها در برخی شبکه‌های اجتماعی از نظر امنیتی ایده خوبی نیست و همیشه این احتمال وجود دارد که عکس‌های خصوصی شما در سطوح گسترده پخش شده و مورد سوء استفاده برخی افراد قرار بگیرد. اما خوشبختانه برخی از اپلیکیشن‌ها این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که بدون خطر امنیتی، عکس‌های خود را تنها با تعدادی محدود از افراد مورد اعتماد خود به اشتراک بگذارید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز چند روش برای اشتراک عکس‌ها با امنیت بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به شما معرفی می‌کنیم.  

قبل از انتخاب یکی از این روش‌ها برای اشتراک عکس‌ها باید یکی دو نکته را مد نظر داشته باشید مثلا این که شخصی که می‌خواهید عکس را با او به اشتراک بگذارید باید روش استفاده از سرویس مورد نظر را بداند مثلا اگر پدر شما تنها روش کاربرد ایمیل را می‌داند سرویس‌های ذخیره ابری اطلاعات گزینه مناسبی برای این کار نیستند و ممکن است سهوا از نظر امنیتی مشکلاتی را به وجود آورند.

استفاده از سرویس‌های ذخیره ابری اطلاعات

سرویس‌های مختلفی وجود دارند که از روش ذخیره ابری اطلاعات استفاده می‌کنند مثل Drop Box, Google Drive و Microsoft OneDrive. اگر شما همین الان هم جزو کاربران این سیستم‌ها هستید و از آن‌ها برای ذخیره و بک آپ گرفتن از اطلاعات و فایل‌های خود استفاده می‌کنید می‌توانید برای اشتراک عکس‌ها و دیگر فایل‌های خود با دوستان و آشنایان خود نیز از این سیستم‌ها بهره ببرید. این سیستم‌ها امنیت و سرعت فوق العاده‌ای دارند و دسترسی به آن‌ها با تلفن همراه و لپ تاپ و هر سیستمی که سرویس ذخیره ابری مورد نظر شما روی آن نصب شده باشد امکان پذیر است. در میان سرویس‌های ذخیره ابری اطلاعات بهترین نمونه است، شما به راحتی می‌توانید عکس‌ها و فایل‌ها خود را در یک فولدر قرار داده و گزینه Share Folder را انتتخاب کرده و محتویات آن را با هر کسی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید. حجم رایگانی که در دراپ باکس در دسترس شما است بالا (دو گیگا بایت) اما محدود است ولی راه‌های مختلفی برای افزایش آن وجود دارد مثلا اگر دوستان خود را به این سرویس دعوت کنید یک گیگابایت حجم اضافی دریافت می‌کنید اما برای حجم‌های بیشتر باید هزینه آن را بپردازید. گوگل درایو هم سیستمی شبیه به دراپ باکس دارد و ۱۵ گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. البته کاربران ویندوز یا اپ‌های ماکروسافت ممکن است وان درایو را ترجیح دهند، این سرویس هم ۵ گیگ فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد که با پرداخت هزینه ماهانه قابل افزایش است. کاربران محصولات شرکت اپل هم می‌توانند از سرویس iCloud استفاده کنند اما روش کاربری این سرویس کاملا متفاوت است و امکانات محدودتری دارد.

چند روش برای اشتراک عکس‌ها

استفاده از Google Photos  و Apple Photos برای اشتراک عکس‌ها

اپلیکیشن‌های Google Photos  و Apple Photos ساده‌ترین ابزار برای اشتراک هر گونه عکسی هستند که در تلفن همراه شما ذخیره شده‌اند و شما بدون دردسر می‌توانید آن‌ها را با گروه کوچکی از افرادی که در لیست تماس‌های شما هستند به اشتراک بگذارید. این اپلیکیشن‌ها بهترین روش برای بک آپ گرفتن از عکس‌های محبوب شما هم هستند و دیگر لازم نیست نگران پاک شدن و از بین رفتن آن‌ها باشید. اما بین این دو اپلیکیشن، سرویس عکس‌های گوگل کامل‌تر و کاربردی‌تر است چون هم از سیستم عامل اندروید و هم iOS پشتیبانی می‌کند پس فرقی نمی‌کند که اشتراک گذارنده عکس و دریافت کننده عکس آیفون دارد یا آیپد و یا ابزاری تحت سیستم عامل اندروید، چون در هر صورت می‌توان از Google Photos برای این کار استفاده کرد. کافی است این اپلیکیشن را روی ابزاری که استفاده می‌کنید نصب کنید و پس از اجرا، روی عکسی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید انگشت خود را نگه دارید و در صورت تمایل عکس‌های دیگری را به این مجموعه اضافه کنید و دکمه Share را لمس کنید. اگر کسی که می‌خواهید عکس را برای او بفرستید هم گوگل فوتوز را نصب دارد یک فولدر از مجموعه عکس‌های شما به او ارسال می‌شود در غیر این صورت یک لینک حاوی این عکس‌ها به آدرس ایمیل او فرستاده می‌شود که می‌تواند در مرور سیستم خود آن‌ها را مشاهده کند. در Apple Photos روش کار کمی متفاوت است و شما باید از iCloud برای اشتراک عکس‌ها استفاده کنید اما اگر طرف مقابل شما از ویندوز یا اندروید استفاده می‌کند یک ایمیل حاوی عکس‌های Attach شده به وی ارسال می‌گردد.

اشتراک عکس‌ها در گروه‌های خصوصی در فیسبوک

شاید فکر کنید اشتراک عکس‌ها در فیسبوک کار عاقلانه‌ای نیست اما این شبکه اجتماعی ابزارهای مناسبی برای محدود کردن دسترسی افراد به پست‌ها و عکس‌ها شما دارد که گروه‌های خصوصی یکی از آن‌ها هستند. البته این گروه‌ها بیشتر به منظور تجدید دیدارها و جمع شدن افرادی که علایق مشترکی دارند طراحی شده‌اند اما شما می‌توانید این گروه‌ها را برای اشتراک عکس‌های خصوصی خود هم به کار ببرید. برای این کار کافی است یک گروه در این شبکه اجتماعی ایجاد کنید و تنظیمات آن را روی Secret قرار دهید. نام گروه را انتخاب کرده و افرادی را که می‌خواهید به آن اضافه کنید، در این صورت تنها کسانی که شما آن‌ها را دعوت کرده‌اید می‌توانند عکس‌ها را ببینند. این روش برای کسانی که دوستان و آشنایان نزدیک زیادی دارند بهترین انتخاب است و می‌توانند همزمان جدیدترین عکس‌های شخصی شما را مشاهده کنند، لایک کنند و در مورد آن‌ها نظر بدهند. خوشبختانه افراد زیادی اکانت فیسبوک دارند اما سعی کنید حتما کسانی را به این گروه‌ها دعوت کنید که عکس‌های شما برایشان ارزش و اهمیت دارد.

چند روش برای اشتراک عکس‌ها

اشتراک عکس در گفتگوهای دونفره یا Instant Messaging

اگر شما جزو افرادی هستید که مرتب کردن و آرشیو کردن عکس‌ها را جدی نمی‌گیرند یک روش ساده و سریع برای اشتراک عکس‌ها انتخاب کنید یعنی اشتراک عکس در گفتگوهای دونفره. البته این گفتگوها می‌توانند چند نفره هم باشند و شما همه دوستان و آشنایان خود را می‌توانید به این گروه اضافه کرده و عکس‌ها را برایشان بفرستید و در مورد این عکس‌ها با آن‌ها گفتگوی صمیمانه‌ای داشته باشید. امروزه اپلیکیشن‌های مختلفی از جمله تلگرام، واتس اپ، فیسبوک مسنجر، چت اینستاگرام و … این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند و کار اشتراک عکس را بسیار ساده کرده‌اند. البته اگر مخاطب شما تنها یک یا دو نفر است لزومی به ایجاد گروه هم نیست و شما می‌توانید این عکس‌ها را مستقیما در پیام‌های خصوصی برای آن‌ها ارسال کرده و از امنیت عکس‌های خود اطمینان کامل داشته باشید.

استفاده از اینباکس مشترک ایمیل‌ها

مزیت اصلی ایمیل این است که همه جا در دسترس است و هرجایی که اینترنت وجود داشته باشد شما با گوشی و لپ تاپ خود می‌توانید ایمیل‌های خود را دریافت کنید. مزیت دوم ایمیل این است که همه حتی کسانی که اینستاگرام و فیسبوک هم ندارند یا از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند یک آدرس ایمیل برای خود دارند و شما می‌توانید با ساختن یک اینباکس مشترک و ایجاد یک گروه کوچک ایمیلی عکس‌های مورد نظر خود را به اشتراک بگذارید. برای این کار ابتدا یک ایمیل جدید تحت هر سرویسی که می‌خواهید باز کنید و اطلاعات این ایمیل را در اختیار افراد نزدیک خود قرار دهید و برای اشتراک عکس به سادگی عکس مورد نظر را با توضیح و عنوان مربوط به آن آدرس ایمیل کنید. این کار نیاز به استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های خاص اشتراک عکس ندارد و هرکسی با کمترین اطلاعات از فضای مجازی می‌تواند آن را به کار ببرد بدون آن که امنیت عکس‌های شما به خطر بیفتد. علاوه بر این با ایمیل کردن عکس‌ها، از آن‌ها یک بک آپ هم گرفته می‌شود که بهترین روش برای ذخیره کردن عکس‌ها است.

چند روش برای اشتراک عکس‌ها

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه امنیت مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PopSci (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)