پوست موز، توت فرنگی، ماست و یخ، چیزهایی که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود به تایید کارشناسان زیبایی و متخصصان پوست می‌توانند بهترین درمان برای جوش‌ها و آکنه‌های مزاحم باشند. پس می‌توانید داروهای گران قیمت را که چندان بی‌ضرر هم نیستند فراموش کنید و از مواد طبیعی متنوعی که در خانه‌تان یافت می‌شود برای درمان جوش‌ها استفاده کنید. اما کدام مواد طبیعی را و به کدام روش استفاده کنیم تا از شر جوش‌ها خلاص شویم؟ در این مقاله سیزده ماده موثر برای درمان جوش را که در هر خانه‌ای یافت می‌شود با روش استفاده آن به شما معرفی می‌کنیم.

چای سبز و عسل

برای استفاده از این مواد طبیعی کافی است ابتدا یک فنجان چای سبز را به روش معمول دم کنید و یک قاشق عسل را داخل آن حل کنید. ابتدا اجازه دهید این محلول کاملا سرد شود سپس یک تکه پنبه را به آن آغشته کرده و روی جوش‌ها بمالید و یک دقیقه به همان حال بگذارید. عسل به دلیل خاصیت ضدباکتری خود میکروب‌هایی را که باعث ایجاد جوش شده‌اند از بین می‌برد و چای سبز نیز به دلیل خاصیت ضدالتهاب قرمزی و ورم ناشی از آن را کاهش می‌دهد. این روش درمانی بسیار ملایم و مناسب پوس‌های حساس است.

یخ

یخیکی از ساده‌ترین و دردسترس‌ترین درمان‌های خانگی جوش است که زمانی که به داروهای معمول دسترسی ندارید بهترین گزینه است. یخ به کاهش التهاب و ورم ناشی از جوش کمک می‌کند و پوست را آرام کرده و لایه خارجی آن را از آسیب ناشی از این التهاب حفظ می‌کند.

پوست موز

قسمت داخلی پوست موز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است که خاصیت آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی دارند و فرآیند بهبود زخم‌ها را تسریع می‌کنند. قسمت داخلی پوست موز تازه را روی جوش بمالید تا حدی که این پوست قهوه‌ای شود سپس آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

درمان خانگی جوش‌ها

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای جوش است و به خصوص روی جوش‌هایی که قرمز و ملتهب و پر از مایعات هستند بهترین اثر را دارد. این گیاه خاصیت ضدالتهاب و آرامش بخش دارد که فورا ورم و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. برای استفاده از آن کافی است قسمت ژلی داخل گیاه را جدا کنید و روی جوش‌ها مالیده و یک شب به همین حال بگذارید.

توت فرنگی

توت فرنگی حاوی سالیسیلیک اسید است که ماده‌ای موثر در درمان جوش‌ها است. این میوه چندین نوع ویتامین و مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان دیگر هم دارد که برای پوست بسیار مفید است. برای استفاده از توت فرنگی جهت درمان جوش، دو یا سه عدد از آن را له کنید و روی جوش‌ها بمالید و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بشویید.

لیمو

لیمو حاوی ترکیب پایدار ویتامین C است که در کاهش و پیشگیری از ابتلا به آکنه موثر است. این ماده خاصیت آنتی‌اکسیدانی هم دارد و جای جوش و قرمزی ناشی از آن را هم درمان می‌کند. برای استفاده از آن، یک پنبه را به آب لیموی طبیعی آغشته کرده و مستقیما روی جوش‌ها بمالید و پس از ده دقیقه بشویید.

زردچوبه

یکی از ادویه‌های موثر که خاصیت ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدانی دارد و حاوی سالیسیلیک اسید هم هست. برای استفاده از زردچوبه به عنوان درمان خانگی جوش، یک قاشق از آن را با ماست ترکیب کنید و به صورت یک لایه نازک روی پوست بمالید و اجازه دهید خشک شود که معمولا بیست دقیقه طول می‌کشد اما بیش از این مقدار ممکن است رنگ پوست را تغییر دهد. اگر این اتفاق افتاد با ترکیب شکر و روغن بادام پوست را ماساژ دهید تا لک از بین برود.

درمان گیاهی برای جوش‌ها

آسپرین

آسپرین حاوی سالیسیلیک اسید است که ماده‌ای موثر در درمان جوش‌ها به شمار می‌رود. برای استفاده از آن کافی است یک عدد آسپرین بچه یا آسپرین معمولی را خرد کنید و به شکل پودر درآورید و آن را با مرطوب کننده خود مخلوط کرده و روی پوست بمالید. صبح روز بعد خواهید دید که پوست شما بسیار شاداب و باطراوت شده و جوش‌ها از بین رفته‌اند.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از موادی است که در هومیوپاتی برای درمان جوش به کار می‌رود. استفاده مستقیم از سرکه غلیظ باعث التهاب پوست می‌شود بنابراین ضروری است که قبل از استفاده آن را با آب رقیق کنید. این ماده خاصیت ضدالتهاب و ضدباکتری دارد و فورا قرمزی را از بین برده و در سه تا پنج روز جوش‌ها را درمان می‌کند. برای استفاده ازان کافی است نصف پیمانه سرکه را با چهار پیمانه آب مخلوط کنید و با پنبه روی پوست مالیده و پنج تا ده دقیقه بعد بشویید.

رزماری

رزماری ماده‌ای ضدباکتری است که انواع جوش اعم از سرسیاه، سرسفید، جوش‌های قرمز و کیستی را درمان می‌کند. برای استفاده از ان کافی است چای رزماری تهیه کنید و پس از آن که سرد شد پنبه را به آن آغشته کرده و به مدت ۵ تا ده دقیقه روی پوست نگه دارید.

تاثیر پودر تالک در درمان جوش‌ها

پودر تالک چربی سطح جوش را جذب می‌کند و به خشک شدن آن کمک می‌کند. همچنین این پودر باعث کوچک شدن روزنه‌ها و کاهش قرمزی و التهاب ظاهر جوش می‌‌شود. این ماده را با انگشت یا با یک برس کوچک روی جوش‌ها بزنید و تاثیر آن در بهبود جوش مشاهده کنید.

ماست

ماست حاوی باکتری‌های مفید پروبیوتیک است که با باکتری‌های مضر ایجاد کننده جوش مبارزه می‌کنند. این ماده حاوی اسید لاکتیک و هیدروکسی اسید هم هست که خاصیت لایه‌برداری دارد و از بسته شدن روزنه‌های پوستی پیشگیری می‌کند. برای درمان جوش، ماست پرچرب طبیعی و فعال را مستقیما روی جوش‌ها بمالید و پس از ده دقیقه بشویید.

خمیردندان

خمیردندان سفید ساده (انواع ژلی و رنگی خمیردندان باعث التهاب پوست می‌شوند) که حاوی جوش شیرین، روغن درخت چای یا اسید هیدروکسی باشد خاصیت ضدباکتری و خشک کننده دارد که به بهبود سریع جوش کمک می‌کند. مقدار کمی از خمیردندان را روی جوش بمالید و یک شب یا چند ساعت به همان حال بگذارید و اثر آن را ببینید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)