وقتی صحبت از عینک‌های آفتابی باشد حقایق جذاب و خواندنی زیادی را می‌توان یافت. این اکسسوری‌های جذاب و کاربردی داستان جالبی برای خود دارند و در طول چندین دهه حضور خود در دنیای مد نقش مهمی در شیک‌پوشی افراد داشته‌اند. اما تاریخچه عینک‌های آفتابی تنها به قرن بیستم و پس از آن محدود نمی‌شود. این عینک‌ها در گذشته هم هرچند با اهدافی متفاوت و با شکلی متفاوت‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. سلبریتی و چهره‌های مشهور دنیای هنر مثل الویس پریسلی و التون جان در افازیش کاربرد عینک آفتابی و معروف شدن انواع خاصی از آن نقش مهمی بر عهده داشته‌اند. در این مقاله شما را با چند حقیقت جالب و جذاب درباره عینک‌های آفتابی آشنا خواهیم کرد.

روز ملی عینک آفتابی

بیست و هفتم ژوئن هر سال روز ملی عینک آفتابی در آمریکا است و مردم با خریدن عینک‌های آفتابی با تخفیف‌های ویزه در این روز، آن را جشن می‌گیرند!

تاریخچه عینک آفتابی

در دوران پیش از تاریخ بومیان آمریکای شمالی پوششی از جنس عاج روی چشمان خود قرار می‌دادند تا از خیره شدن به خورشید جلوگیری کند.

حقایق جالب درباره عینک‌های آفتابی

در قرن دوازدهم در چین، قاضیان عینک‌هایی با شیشه کوارتز دودی روی چشمان خود قرار می‌دادند تا هیچ کس حالت و احساس چشم‌های آن‌ها را متوجه نشود. این روش هنوز هم قابل استفاده است!

در دهه ۱۹۳۰ ارتش امریکا سفارش ساخت عینک‌هایی مخصوص با قابلیت انعکاس بالا برای نیروی هوایی خود داد تا خلبانان هنگام پرواز دچار مشکل دید نشوند. این تکنولوژی اکنون در ساخت کلاه فضانوردان استفاده می‌شود.

اولین عینک آفتابی جهان در سال ۱۹۲۹ توسط سم فاستر به فروش رسید. او ده سال قبل کارخانه شانه سازی فاستر گرنت را افتتاح کرده بود.

در سال ۱۹۳۶ اولین عینک آفتابی پولاریزه جهان ساخته شد. ادوین اچ لند لنز عینک معمولی خود را با فیلتر پولاریزه ترکیب کرد و این عینک را اختراع کرد.

با زمزمه‌های جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۶ ری بن یک عینک آفتابی ضد خیرگی طراحی کرد که در ساخت آن از لنزهای ادوین اج لند استفاده شده بود. این عینک برای خلبانان نیروی هوایی طراحی شده بود که یک سال بعد به تولید رسید.

برند ری بن در سال ۱۹۹۸ بیش از ده میلیون عدد عینک آفتابی به فروش رسانید که پروفروش‌ترین مدل‌ آن مدل Wayfarer  بود. این مدل از سال ۱۹۵۳ محبوب بوده و همیشه جزو پرفروش‌ترین عینک‌های آفتابی در جهان بوده است.

زنان استفاده از عینک‌های آفتابی را از دهه ۱۹۳۰ آغاز کردند و پیش از آن چنین کاری بسیار عجیب و نادر شمرده می‌شد.

آمار استفاده از عینک‌های آفتابی

به طور متوسط هر شخص هر هفت ماه یک بار عینک آفتابی خود را گم می‌کند. طبق آمار در آمریکا در هر ۱۴ دقیقه یک نفر عینک آفتابی خود را گم می‌کند، می‌شکند یا اشتباها رویش می‌نشیند!

۵۰ درصد مردم در استرالیا از عینک آفتابی استفاده می‌کنند که با توجه به شرایط تابش نور خورشید در آن منطقه طبیعی است.

حقایق جالب درباره عینک‌های آفتابی

بیشتر مردم عینک آفتابی مناسب فرم صورت خود را نمی‌خرند و علاوه بر این هنگام استفاده از عینک، دید کامل ندارند.

در سال ۲۰۱۲ بیش از ۹۵ میلیون عدد عینک آفتابی پلانو در ایالات متحده امریکا به فروش رفت که بیش از نیمی از آن به صورت آنلاین بوده است. عینک آفتابی پلانو عینکی است که با استفاده از آن شما دید کامل دارید و نیازی به تصحیح دید نیست.

در سال ۲۰۰۵ در هر ۹۰ ثانیه یک عینک آفتابی مردانه در سایت eBay به فروش رسیده است.

سلبریتی‌ها و عینک آفتابی

گفته می‌شود التون جان خواننده معروف بیش از ۱۰۰۰ عدد عینک آفتابی دارد!

حقایق جالب درباره عینک‌های آفتابی

گران‌ترین عینک آفتابی جهان که در سایت eBay به فروش رفته است عینک معروف الویس پریسلی بود. این عینک ۲۵۰ هزار دلار قیمت داشت.

حقایق جالب درباره عینک‌های آفتابی

روش تشخیص عینک آفتابی پلاریزه

آیا مطمئن نیستید عینکی که می‌خواهید بخرید پلاریزه هست یا خیر؟ برای مطمئن شدن از این موضوع دو عینک را طوری بگیرید که لنز‌های آن روبروی هم باشند و از یک سوی آن نگاه کنید. حال یکی از لنزها را ۹۰ درجه بچرخانید. اگر نور به طور کامل بلوکه شد و چیزی از آن سوی عینک مشاهده نشد این عینک آفتابی پلاریزه است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Zappos (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)