چگونه شیک پوش باشیم؟


کوکو شانل از شناخته شده‌ترین چهره‌های مد در تاریخ است که علاوه بر سبک خاص در طراحی لباس و ایجاد تحول در دنیای مد طرز تفکر خاص خود را هم داشت. او چندین جمله انگیزشی و توصیه مد از خود به یادگار گذاشته است که خانم‌های شیک‌پوش به خصوص خانم‌های فرانسوی همیشه این توصیه‌ها را آویزه گوش خود کرده‌اند و سبک خاص این اسطوره مد را دنبال کرده‌اند.

کوکو شانل دیدگاه خاصی به پوشاک زنان داشت و همیشه توصیه می‌کرد تا زنان به جای مشغول شدن به زیبایی‌های بیرونی زیبایی‌های درونی شخصیت خود را هم بپرورانند. در این مقاله تخصصی از مجله قرمز چند توصیه مد از  کوکو شانل را برای شما بیان خواهیم نمود.

چند توصیه مد از زبان کوکو شانل

هرچند برند شانل همیشه جزو گران‌ترین برندها در جهان بوده است اما کوکو شانل دیدگاه متفاوتی نسبت به لاکچری دارد و می‌گوید:

بهترین چیزها در جهان مجانی هستند اما پس از آن چیزهای خیلی خیلی گران در دسته بهترین‌ها قرار می‌گیرند.

برخی افراد تصور می‌کنند تجمل نقطه مقابل فقر است اما این طور نیست تجمل نقطه مقابل ابتذال است.

کوکو شانل معتقد بود فشن نوعی سبک زندگی است و تنها محدود به لباس‌ها نیست و هرچیزی می‌تواند متاثر از فشن شکل بگیرد:

فشن چیزی نیست که فقط در لباس‌ها پیدا شود، فشن در آسمان، در خیابان، در تفکرات ما و در روش زندگی ما و در اتفاقاتی که هرروز می‌افتد وجود دارد.

توصیه مد از کوکو شانل

او تاکید خاصی روی متفاوت بودن و بیهوده نبودن زندگی داشت و معتقد بود که برای این که در بهترین شکل زندگی کند باید یک زندگی متفاوت، سرگرم کننده و خارج از چارچوب‌های شناخته شده داشته باشید، چیزی که خود کاملا به آن رسید:

برای این که جایگزینی نداشته باشید باید متفاوت باشید.

شما تنها یکبار زندگی می‌کنید و لازم است که زندگیتان سرگرم کننده باشد.

عجیب‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بلند بلند درباره خودتان فکر کنید.

کوکو شانل دیدگاه متفاوتی درباره نگاه زنان به زندگی و تصویری که از خود ارائه می‌دهند داشت و معتقد بود وقار و سادگی زنان بالاترین جذابیت را برایشان به همره دارد. دیدگاهی که در دوران خود تا حدی فمینیستی بود اما اکنون از ضروریات تفکر و توصیه مد برای زنان و دختران جوان در جامعه محسوب می‌شود:

تزئین بهترین علم، زیبایی بهترین سلاح و وقار بهترین جذابیت است.

اگر بد و نامناسب لباس بپوشید همه لباس شما را به خاطر خواهند آورد اما اگر معصومانه و زیبا لباس بپوشید همه شما را به خاطر خواهند آورد.

جذابیت زمانی اتفاق می‌افتد که درون و بیرون به یک اندازه زیبا باشند.

یک دختر باید دو چیز باشد: کسی و چیزی که دلش می‌خواهد.

سادگی کلید جذابیت واقعی است.

جذابیت یعنی سرپیچی از قوانین تعریف شده.

توصیه مد از زبان کوکو شانل

او برای حضور زنان در اجتماع ارزش خاص قائل بود و لباس‌ها را به شکلی طراحی می‌کرد که باعث محدودیت حرکت و آزادی زنان نشود بدون آن که چیزی از ظرافت و زنانگی این لباس‌ها کاسته شود، در عین حال او معتقد بود زنان باید به زیباترین شکل در اجتماع حاضر شوند:

نمی‌فهمم چطور برخی زنان بدون این که به خود برسند از منزل خارج می‌شوند. کسی چه می‌داند، شاید این روز روز سرنوشت شما باشد و باید برای سرنوشت در زیباترین شکل ممکن لباس پوشیده باشید.

لباسی که در خیابان‌ها قابل استفاده نباشد لباس نیست.

کوکو شانل دیدگاه خاص خود را به فشن داشت که پایه سبک مدرن در فشن را شکل داد. او اهمیت خاصی به تناسبات در فشن می‌داد اما جایگاهی بسیار بالاتر برای استایل قائل بود:

فشن نوعی معماری است چون در آن همه چیز به تناسبات بستگی دارد.

فشن کمرنگ می‌شود اما استایل مثل همیشه باقی می‌ماند.

کوکو شانل به اهمیت کفش در استایل زنانه واقف بود و معتقد بود که یک زن با کفش زیبا هرگز زشت شمرده نمی‌شود. از طرف دیگر او در چند توصیه مد بخش‌های ضروری لباس‌های زنانه را بیان کرده است که در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • رنگ‌های سیاه و سفید
  • کفش خوب و باکیفیت
  • تعداد زیاد لباس
  • اندازه بودن لباس‌ها
  • سادگی
  • تمیزی و آراستگی

کوکو شانل بهترین رنگ‌ها را رنگ‌های سیاه و سفید می‌دانست و معتقد بود زنان به جز این دور رنگ به رنگ‌های دیگری در لباس‌های خود احتیاج ندارند:

بهترین رنگ نبود رنگ است، سیاه و سفید همه رنگ‌ها را در خود دارند و زیبایی آن‌ها خالص و در بالاترین سطح از هماهنگی است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)