باور برخی از گفته‌ها، توصیه‌ها و نکات رایج درباره زیبایی که از اطرافیان می‌شنویم کار ساده‌ای است اما همه این گفته‌ها درست نیستند. در طول زمان تعداد زیادی باور غلط در میان افراد رایج شده و دهان به دهان و نسل به نسل گسترش پیدا کرده است، باورهای غلطی مثل این که خندیدن باعث چروک صورت می‌شود و یا بی‌خوابی باعث گودی زیر چشم می‌شود. همه این باورها درست نیستند و برای همه ما لازم است که این باورهای غلط رایج را بشناسیم. در این مقاله با چند باور غلط رایج درباره زیبایی و حقیقت درباره آن‌ها آشنا خواهیم شد.

باور غلط اول: خندیدن باعث چروک زیرچشم می‌شود

چند باور غلط درباره زیبایی و آرایش

این باور خیلی درست نیست و تنها خندیدن نیست که می‌تواند باعث چروک زیر چشم موسوم به چروک‌های پنجه کلاغی شود. این چروک‌ها در خانم‌هایی که پوست نازک‌تر و روشن‌تری دارند زودتر دیده می‌شود و تا حد زیادی ژنتیکی است به طور مثال اگر شما پوست همرنگی با مادر خود دارید شما نیز تقریبا در همان سنی که او به این چروک‌ها دچار شده آن‌ها را زیر چشمان خود مشاهده خواهید کرد. اما در کنار این عامل عوامل فیزیکی مثل آفتاب و فشار دادن چشم‌ها و اخم کردن نیز باعث تشدید شرایط می‌گردد. برای به تعوق انداخت این چروک‌ها حتما از ضدآفتاب استفاده کنید و اگر نور آفتاب چشمانتان را اذیت می‌کند در هر شرایطی از عینک آفتابی استفاده کنید و چشمانتان را جمع نکنید. مرطوب کننده را فراموش نکنید و در سنین پس از ۳۵ سال از کرم شب و ضدچروک هم استفاده کنید.

باور غلط دوم: ریزش مو یک مساله ژنتیکی است

دانشمندان معتقدند اگرچه این مساله تا حد زیادی به ژنتیک مربوط می‌شود ولی به این معنا نیست که اگر والد همجنس شما به ریزش مو مبتلا شده باشد شما نیز قطعا به آن دچار خواهید شد و شما تنها در خطر بیشتری برای ابتلا به ریزش مو قرار دارید. در کنار عوامل ژنتیکی و ارثی عوامل دیگری نیز در ریزش مو دخیل هستند مانند هورمون‌ها، تغذیه، استرس، کم خونی، کم آبی بدن و ابتلا به بیماری‌های خاص. برای پیشگیری از این اتفاق به خصوص در صورت داشتن زمینه ژنتیکی حتما به تغذیه خود توجه کنید و مکمل‌های غذایی به خصوص آهن دریافت کنید. آب کافی بنوشید و برای برطرف کردن عدم تعادل هورمونی حتما با پزشک خود در ارتباط باشید.

باور غلط سوم: می‌توان روزنه‌های پوست را برای همیشه کوچک کرد

متاسفانه اگر روزنه‌های پوست شما به دلایل خاصی مثل تابش نور خورشید و گرفتگی روزنه، بزرگ شوند دیگر نمی‌توان برای همیشه آن‌ها را کوچک کرد. البته برخی درمان‌های موقت زیبایی برای این کار وجود دارد اما قسمت اعظم این مساله به ژنتیک شما مربوط می‌شود. عواملی مثل ابتلا به آکنه و داشتن غدد سباسه (غدد چربی پوست) متعدد و فعال باعث بزرگ شدن روزنه‌ها می‌شود و برای درمان آن باید بیش از قبل مراقب پوست خود باشید. برای حل این مشکل حد امکان می‌توانید این مقاله را که روش‌های موثر برای کوچک کردن روزنه‌های پوست پیشنهاد می‌دهد مطالعه کنید.

باور غلط چهارم: جدا کردن اسکین تگ باعث زیاد شدن آن می‌شود

اسکین تگ‌ها زائده‌های پوستی کوچکی هستند که معمولا در قسمت‌های مفاصل و قسمت‌هایی از پوست که تا می‌خورد مانند گردن و زیربغل و … دیده می‌شوند. این زائده‌ها کاملا بی‌خطر هستند و بر اثر رشد سلول‌های پوستی در خارج از سطح پوست پدید می‌آیند. این پدیده که گاهی با زگیل هم اشتباه گرفته می‌شود درمان خاصی ندارد و در همه افراد به وجود نمی‌آید و فقط برخی افراد مستعد آن هستند. تنها راه خلاص شدن از شر این اسکین تگ‌ها جدا کردن آن است که بهتر است توسط پزشک و در شرایط استریل انجام گیرد. این فرآیند هیچ دردی ندارد و در مطب پزشک با یک قیچی ساده انجام می‌شود. اما این باور غلط در برخی افراد وجود دارد که اگر اسکین تگ را جدا کنند پوست بدن مستعد آن شده و تعداد آن روی پوست بیشتر می‌شود در حالی که اسکین تگ تنها در شرایطی به وجود می‌آید که پوست بدن به هم ساییده می‌شود. اما اگر بیش از سی عدد از این زائده‌ها را در بدن خود مشاهده کردید علامت آن است که در حال ابتلا به دیابت هستید.

باور غلط پنجم: بی‌خوابی باعث تیرگی و گودی دائمی زیر چشم می‌شود

چند باور غلط درباره زیبایی و آرایش

اگرچه بی‌خوابی و نداشتن خواب کافی باعث ایجاد گودی و تیرگی موقت در زیرچشم می‌شود اما دلیل گودی و تیرگی دائمی در زیر چشم قطعا بی‌خوابی نیست. علت اصلی این مساله نازک بودن پوست زیر چشم و مشکلات عروقی است، همچنین نحوه تغذیه و عوامل محیطی نیز در آن نقش دارند. با مطالعه این مقاله می‌توانید با علل و عوامل ایجاد کننده تیرگی زیر چشم و روش درمان آن آشنا شوید.

باور غلط ششم: انداختن پاها روی هم باعث واریس می‌شود

کارشناسان معتقدند انداخت پاها روی هم باعث ایجاد هیچ مشکلی در پاهای شما نخواهد شد حتی اگر طولانی و مکر انجام شود. ایجاد رگ‌های خونی بزرگ و کبود پشت زانو و پا پایه ژنتیکی دارد و بر اثر ضعف دیواره‌های عروق و داشتن پوست نازک و روشن به وجود می‌آید. به طور مثال اگر مادر شما مبتلا به این عارضه باشد شما نیز در معرض آن قرار دارید ولی روی هم انداختن پا عاملی نیست که آن را تشدید کند بلکه ایستادن یا نشستن طولانی مدت است که باعث بدتر شدن عروق واریسی در پا می‌گردد. هر وقت توانستید پاهای خود را بالا ببرید و آن‌ها را انعطاف دهید، این کار را در حالت نشسته و درازکش انجام دهید. اما اگر شرایط پاهای شما مساعد نیست و از نظر زیبایی دچار  مشکل هستید با یک پزشک متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)