خانم‌ها دلایل متعددی برای رنگ کردن موها خود دارند مثل پوشاندن موهای سفید و یا ایجاد تنوع در ظاهر. در هر صورت اگر اهل استفاده از رنگ مو بوده باشید احتمالا چیزهای زیادی را از اطرافیان و آرایشگر خود درباره استفاده از رنگ مو شنیده‌اید، برخی از این گفته‌ها پایه و اساس درستی ندارند اما رواج آن‌ها باعث شده است که بیشتر خانم‌ها به آن‌ها عقیده راسخی داشته باشند و همین عقیده غلط ممکن است باعث شود آن‌ها نادانسته به موهای خود صدمه بزنند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما با هفت باور غلط درباره استفاده از رنگ مو و حقیقت درباره آن‌ها آشنا خواهید شد و در ادامه به یک سوال رایج درباره استفاده از رنگ‌های خوراکی برای رنگ کردن مو پاسخ خواهیم داد.

باور غلط اول: رنگ کردن مو باعث نازک شدن تارهای مو می‌شود

بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند با رنگ کردن مو تارهای موها نازک‌تر می‌شوند در حالی که عکس این قضیه صادق است و موها با جذب کردن رنگ حجیم تر می‌شوند و در واقع استفاده از رنگ مو به عنوان یک روش برای افزایش حجم مو به شمار می‌رود. اکسیدانی که در ترکیب کردن رنگ مو مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث ضخیم‌تر شدن تار مو می‌شود و تار مویی که حجیم و ضخیم شده باشد بهتر می‌تواند رنگ مو را به خود جذب کرده و نگه دارد. پس رنگ کردن مو نه تنها باعث نازک شدن تار مو نمی‌شود بلکه موها را ضخیم‌تر هم می‌کند.

چند باور غلط درباره استفاده از رنگ مو

باور غلط دوم: استفاده از رنگ مو باعث آسیب به موها می‌شود

وقتی رنگ مو روی موهای شما به کار می‌رود کوتیکول موها باز می‌شود تا مو بتواند در ساقه آن نفوذ کند و این اتفاق موها را ضعیف و آسیب پذیر می‌کند، پس این باور تا حدی درست است اما اگر از محصولات مناسب برای رنگ کردن موهای خود استفاده کنید این اتفاق نخواهد افتاد و موهای شما ضعیف و شکننده نخواهند شد. رنگ‌هایی که امروزه در مارک‌های معتبر در بازار موجود هستند از تکنولوژی‌های جدید “ضدآسیب” بهره می‌برند و در کیت مخصوص خود حاوی نرم کننده و ماسک‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها همه آسیب‌های ناشی از رنگ مو را کنترل کرده و موها را براق‌تر، مرطوب‌تر و درخشان‌تر از قبل می‌کند.

چند باور غلط درباره استفاده از رنگ مو

باور غلط سوم: موهای سر و ابروهای شما باید همرنگ باشند

هیچ ضرورتی برای این کار وجود ندارد و تجربه ثابت کرده است که بلوندها با ابروی تیره و مومشکی‌ها با ابروی روشن هم می‌توانند جذاب باشند. اما اگر اهل ریسک کردن نیستید بهتر است قانون کلی را در این مورد رعایت کنید و اگر موی تیره دارید ابروها را یک یا دو درجه روشن‌تر از مو و اگر موهای روشن دارید ابروها را یک یا دو درجه‌ تیره‌تر از موها بگیرید. با این کار تضاد مناسبی در چهره شما به وجود می‌آورد و این نکته را هم فراموش نکنید که ابروهای تیره زیباتر هستند چون باعث می‌شوند چهره شما نسبت به زمانی که ابروهای روشن دارید مشخص‌تر و جذاب‌تر باشد.

چند باور غلط درباره استفاده از رنگ مو

باور غلط چهارم: شستن موها بلافاصله پس از رنگ کردن آن اشکالی ندارد

بسیاری از خانم‌ها این کار اشتباه را هر بار پس از رنگ کردن موها انجام می‌دهند در حالی که حداقل باید ۷۲ ساعت پس از رنگ کردن موها این کار را انجام دهید. چرا؟ چون بسته شدن کوتیکول‌های مو پس از رنگ کردن زمان زیادی می‌طلبد و اگر قبل از این زمان موهای خود را شامپو بزنید مولکول‌های رنگ از بافت اسفنجی ساقه مو خارج می‌شوند و رنگ موی شما دوام زیادی نخواهد داشت. پس از رنگ کردن مو، موها را با آب ولرم و یا سرد کاملا آبکشی کنید تا اثری از رنگ مو روی آن‌ها باقی نماند و موها خشک و شکننده نشوند. تا دو هفته نیز از رفتن به استخر اجتناب کنید چون کلر موجود در آب استخر مواد معدنی را در ساقه موهای شما جذب کرده و رنگ مو را تغییر می‌دهند.

 

باور غلط پنجم: برای رنگ کردن مو حتما باید به آرایشگاه مراجعه کنید

رنگ مو هر شش تا هشت هفته یک بار باید تمدید شود و مراجعه به آرایشگاه در این زمان هزینه‌های شما را به شدت افزایش خواهد داد در حالی که شما می‌توانید با کیت‌های خانگی رنگ مو، این کار را به سادگی در منزل انجام دهید. استفاده از کیت‌های خانگی رنگ مو بر خلاف تصور عموم، بسیار ساده است و فقط کافی است دستورات روی بسته را به دقت رعایت کنید و با تمهیدات لازم از آلوده شدن لباس‌ها و … جلوگیری کنید. مدل‌های جدید رنگ مو هم کیفیت مناسبی دارند و هم ابزارهای لازم در آن‌ها مثل پوشش سر، دستکش، اکسیدان، ماسک مو و روغن‌های تقویت کننده در جعبه قرار گرفته است.

چند باور غلط درباره استفاده از رنگ مو

باور غلط ششم: استفاده از رنگ مو در هر زمان و هر شرایطی ممکن است

شما هر وقت که بخواهید نمی‌توانید موهای خود را رنگ کنید بلکه موهای شما برای استفاده از رنگ مو باید شرایط خاصی داشته باشد. اگر موها خیلی کثیف باشند و مواد مختلفی مثل نرم کننده و حالت دهنده و ماسک مو و … روی آن‌ها انباشته شده باشد رنگ مو نمی‌تواند به صورت یکدست داخل ساقه‌های مو نفوذ کند همچنین اگر موها خیلی تمیز باشند و تازه شسته شده باشند تماس رنگ مو باعث خارش کف سر خواهد شد. بهترین زمان برای استفاده از رنگ مو ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از شستن موها است تا هم موها به اندازه کافی تمیز باشند و هم چربی طبیعی کف سر از آن‌ها محافظت کند. در این مدت نیز از محصولات حالت دهنده مثل اسپری و ژل و … استفاده نکنید تا رنگ مو بتواند به خوبی در موها نفوذ کند.

باور غلط هفتم: شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده یک هزینه اضافه هستند

شامپوهایی که برای موهای رنگ شده طراحی شده‌اند ارزش هزینه کردن را دارند و در درازمدت هزینه‌ای که برای آن پرداخته‌اید جبران خواهد شد چون استفاده از این شامپوها از پاک شدن رنگ مو جلوگیری می‌کند و شما به دفعات کمتری به تمدید رنگ موی خود نیاز پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، این شامپوها رطوبت و درخشندگی موها را به آن‌ها بازمی‌گردانند و بهترین انتخاب برای خانم‌هایی هستند که مکررا موهای خود را رنگ می‌کنند.

چند باور غلط درباره استفاده از رنگ مو

آیا استفاده از رنگ‌های خوراکی برای رنگ کردن موها ایده خوبی است؟

دنیای اینترنت پر از ایده‌ها و روش‌های جالب و جدیدی است که بسیاری از آن‌ها می‌تواند زندگی ما را ساده‌تر کرده و ما را با بیش از گذشته با زمانه تطبیق می‌دهد اما برخی از این ایده‌ها و روش‌ها همانند باورهای غلطی که در این مقاله بیان شد بنیان و اساس درستی ندارند و نه تنها باعث زیباتر شدن ما نمی‌شوند بلکه ممکن است نتیجه ناخوشایندی هم داشته باشند. پس لازم است قبل از امتحان کردن این روش‌های جدید حتما با یک فرد مطمئن و متخصص مثل آرایشگر خود مشورت کنید و یا تحقیقات کافی انجام دهید و از کسانی که در انجام این کار تجربه داشته‌اند سوال کنید. یکی از روش‌های جدیدی که این روزها در دنیای اینترنت بسیار رایج شده است استفاده از رنگ مو به شکل طبیعی با کمک رنگ‌های خوراکی است.

در این روش ده تا پانزده قطره رنگ خوراکی  را دو پیمانه سرکه حل شده و از آن برای رنگ کردن موها استفاده می‌شود. اگر از رنگ بنفش و یا ترکیب دو رنگ قرمز و آبی برای این کار استفاده شود ته رنگ زرد ناخوشایندی که در رنگ موی بلوند وجود دارد از بین می‌رود و موها حالتی طبیعی و جذاب پیدا می‌کنند، اگر به تصاویر اینستاگرامی افرادی که این کار را انجام داده‌اند نگاه کنید خواهید دید که رنگ موی حاصل شده با این روش بسیار عالی شده است اما هرچند این روش از نظر تئوری یک روش خوب است از نظر عملی دردسرهای زیادی دارد و ممکن است باعث خراب شدن رنگ موی بلوند شما شود و هزینه‌ای را که برای آن پرداخته‌اید هدر دهد. از طرف دیگر سرکه موجود در این رنگ مو ممکن است به موها صدمه بزند، چون سرکه در مقدار خیلی کم و رقیق شده آن برای مو مفید است و اگر این کار را با مقدار زیاد سرکه و مکررا انجام دهید پوست و موی شما به آن واکنش نشان می‌دهد و علاوه بر این باید چندین بار موهای خود را شامپو بزنید تا بوی بد سرکه از بین برود. پس انجام این کار یک یا دوبار با مقدار خیلی کم رنگ و سرکه ممکن است نتیجه خوبی داشته باشد اما در درازمدت باعث آسیب به موها خواهد شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)