قرنهای متمادی انسانها از چایهای گیاهی برای درمان یبوست استفاده می‌کردند. چای ضد یبوست انواع خاصی از دمنوشهای گیاهی هستند که می‌توانند سیستم گوارشی را تحریک کرده و به رفع یبوست کمک کنند.

یبوست موقعی به وجود می‌آید که شخص کمتر از سه بار در هفته مدفوع داشته باشد. البته بعضی از افراد ممکن است در صورتی که هر روز حرکت روده نداشته باشند احساس کنند که یبوست دارند. مدفوع ممکن است سفت، خشک و خروج آن دشوار باشد.

در این مطلب به چندین نوع چای ضد یبوست که می‌تواند به تحرک روده کمک کنند نگاهی می‌اندازیم و در مورد اثرات و فواید و البته مضرات آنها نکاتی را خواهیم گفت.

آیا چای واقعا به رفع یبوست کمک می‌کند؟چای ضد یبوست

چای‌های خاصی ممکن است به رفع یبوست به صورت مستقیم یا غیر مستقیم کمک کنند. نوشیدن مایعات گرم یک راه حل عالی برای رساندن آب بیشتر به بدن است و هیدراته نگه داشتن بدن یک روش طبیعی عالی برای رفع یبوست است.

آب زیاد در مدفوع آن را نرمتر می‌کند و به دفع راحت تر آن کمک می‌کند. در حقیقت، کمبود مایعات عامل اصلی یبوست است. گرمای چای هم ممکن است سیستم گوارشی را تحریک کند و به رفع علائم کمک کند. استرس هم ممکن است نقش منفی داشته باشد. نویسندگان یک بررسی در سال ۲۰۱۴ نتیجه گرفتند که استرس می‌تواند موجب مشکلاتی برای سیستم گوارش شود.

این ممکن است توضیح دهد که چرا بسیاری از افراد از چای گیاهی برای آرامش و از بین بردن اضطراب استفاده می‌کنند. برای از بین بردن استرس، سعی کنید چای گیاهی را به یک روال روزانه مراقبتی خودتان تبدیل کنید.

۱۰ چای ضد یبوست

چایهای زیر ممکن است اثرات ملین یا ریلکس کننده عضلات داشته باشند که به رفع یبوست و تحریک حرکات روده کمک می‌کنند.

چای ضد یبوست سنا

سنا در میان دمنوشهایی که به عنوان ملین استفاده می‌شوند از همه شناخته شده‌تر است. چای سنا از برگهای خشک شده و غلافهای بوته Senna alexandrina تهیه می‌شود. گیاه سنا حاوی ترکیباتی به نام گلیکوسید است که سیستم گوارشی را تحریک می‌کند. این ترکیب اثرات ملین دارد. بسیاری از قرصهای ملین (بدون نسخه) حاوی غلظت بالاتری از سنا نسبت به دمنوشها هستند. این قرصها اثرات بالایی در رفع یبوست دارند.

چای ضد یبوست نعناعفواید چای نعناع

چای نعناع یک درمان طبیعی محبوب برای مشکلات گوارشی است و بسیاری از داروهای بدون نسخه برای مشکلات گوارشی حاوی عصاره نعناع هستند. اثر تسکین دهنده منتول در نعناع ممکن است به ارام کردن ناخوشی معده کمک می‌کند در عین حال که تسهیل کننده حرکت مدفوع در دستگاه گوارش است.

نوشیدن یک فنجای چای بعد از هر وعده غذایی ممکن است برای افرادی که دچار یبوست و ناراحتی معده هستند، مفید باشد.

چای ضد یبوست زنجبیل

وقتی که یبوست ناشی از گوارش ضعیف باشد، ریشه زنجبیل ممکن است کمک کننده باشد. بسیاری از افراد از چای زنجبیل برای تسکین التهاب در سیستم گوارش و بهبود هضم غذا استفاده می‌کنند. چای زنجبیل ممکن است به هضم پس از یک وعده غذایی سنگین کمک کند. نوشیدن یک یا دو فنجان در هر روز پس از وعده‌های غذایی ممکن است به بدن برای پردازش غذاها و تولید حرکات روده کمک کند.

چای ضد یبوست گل قاصدک

چای گل قاصدک ممکن است به علائم خفیف مشکلات گوارشی همچون نفخ یا یبوست گاه به گاه، کمک کند. گل قاصدک می‌تواند کبد را برای تولید صفرا تحریک کند که بصورت غیر مستقیم به رفع یبوست کمک می‌کند. چای گل قاصدک همچنین به عنوان یک دیورتیک در بدن عمل می‌کند که آب بیشتری به سیستم گوارش و مدفوع اضافه می‌کند. این امر می‌تواند به رفع یبوست خفیف کمک کند. برای تسهیل فرایند گوارش سعی کنید که یک فنجان چای گل قاصدک پس از وعده‌های غذایی بنوشید.

چای سبز، سیاه یا قهوهچای ضد یبوست

چایهای تحریک کننده و قهوه نیز اثر ملین دارند. چای سبز، چای سیاه و قهوه بطور طبیعی حاوی کافئین هستند یک ماده محرک که حرکات روده را در بسیاری افراد تسریع می‌کند.

افراد اغلب به هنگام صبح این نوشیدنیها را مصرف می‌کنند تا سر حال شوند و حرکت روده را تهییج کنند. با این وجود کافئین می‌تواند در افرادی که نسبت به آن حساس هستند، عوارض جانبی ایجاد کند. مصرف بیش از اندازه قهوه و چای می‌تواند اثری معکوس داشته و باعث یبوست شود اما به هنگام صبح بر اثر اتساع معده موجب احساس دفع در شخص می‌شود.

چای شیرین بیان

چای ضد یبوست شیرین بیان از ریشه شیرین بیان بدست می‌آید که یک راه حل عالی برای مشکلات دستگاه گوارش و هضم است. ریشه شیرین بیان اثر ضد التهابی دارد و همین اثر به هضم کمک می‌کند. بعد از یک وعده غذایی سنگین، نوشیدن یک فنجان چای ریشه شیرین بیان ممکن است سیستم گوارشی را تسکین دهد و حرکت روده را تشویق کند.

چای ریشه مارشمالو

ریشه مارشمالو اثر تسکین دهنده ای مشابه با شرین بیان دارد و خواص ملینش آن را به یک ماده مورد استفاده در چایهای دارویی می‌کند. بهترین روش برای نوشیدن این چای، خوردن یک فنجان آن در انتهای روز است.

بابونهچای بابونه

بابونه یک گیاه دارویی معطر و محبوب است که در چایهایی که اثر آرام بخش روی بدن دارند، استفاده می‌شود. نوشیدن یک فنجان چای بابونه پس از وعده‌های غذایی در انتهای روز ممکن است به آرام کردن عضلات در روده‌ها و تسریع زمان میان یک وعده غذایی و حرکت روده است.

چای جعفری

جعفری یک گیاه محبوب است که ممکن است به بهبود اختلالات گوارشی کمک کند. این چای شامل برگها یا دانه‌های گیاه است که ممکن است به یبوست خفیف کمک کند. در طب سنتی هم برای مشکلاتی همچون بوی بد دهان و نفخ شکم، توصیه به جویدن برگها یا ساقه‌های جعفری می‌شود.

چای گل محمدی

خواص ضد باکتری این چای برای رفع هر نوع عفونتی در دستگاه گوارشی یا روده موثر است. این چای می‌تواند تعادل فلور میکروبی روده‌ها را برگرداند و مشکلات گوارشی همچون یبوست، کرامپ، نفخ یا اسهال را رفع کند. چای گل محمدی اثرات ملین دارد بخصوص اگر بیش از دو فنجان در روز نوشیده شود بنابراین مصرف چای گل سرخ در متعادل کردن و کنترل حرکات روده بسیار موثر است.چای ضد یبوست

خطرات چای ضد یبوست

اگر چه بسیاری از افراد چای گیاهی را آرام بخش و ملایم می‌دانند اما باز هم عواملی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

آیا چای گیاهی برای کودکان بی خطر است؟

تنها افراد بزرگسال باید از چای ضد یبوست و گیاهان ملین استفاده کنند چون آنها موجب اثراتی متفاوت در بچه‌ها می‌شوند. از پزشک بخواهید در مورد بهترین روش درمان یبوست  در بچه‌ها به شما اطلاعاتی بدهد. بعضی از داروهای ملین بدون نسخه برای افراد کم سن و سال در داروخانه‌ها موجود هستند.

عوارض جانبی چای ضد یبوست

بعضی از مواد ملین موجود در چای‌ها، همچون سنا می‌توانند موجب عوارض جانبی و افزایش خطر مشکلات دیگر از جمله اسهال شوند. همچنین مواد فعال در چای می‌تواند با بعضی از داروها تداخل داشته باشد. قبل از مصرف چای ضد یبوست از پزشک یا داروساز در مورد موادی که با داروهای در حال مصرف شما تداخل دارند، سوال کنید.

استفاده طولانی مدت

چایهای گیاهی می‌تواند به یبوست گاه به گاه کمک کنند اما راه حل دراز مدت نیستند. اگر شخصی متوجه شود که تنها با استفاده از چایهای ملین، دفع خواهد داشت باید به پزشک مراجعه کند تا علت یبوست مزمن وی مشخص شود. پزشک می‌تواند درمانی را توصیه کند که در طولانی مدت موثر باشد. یبوست مزمن می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد بنابراین تشخیص بیماری لازم است. هر کسی که در مورد خطرات یا فواید چایها یا محصولات ملین دیگر مطمئن نیست و یا مشکلات و بیماریهای زمینه‌ای دارد باید با پزشک یا درمانگر خود صحبت کند.

درمانهای دیگر یبوست

بسیاری از ملینهای بدون نسخه در دسترس همگان هستند و در درمان یبوست گاه به گاه موثر هستند. راه حلهای زیر از بروز مجدد یبوست پیشگیری می‌کند.چای ضد یبوست

  • هیدراته نگه داشتن بدن: حفظ آب بدن برای سلامت روده و عملکرد کلی بدن ضروری است. افرادی که مرتبا یبوست دارند باید روزانه بیش از ۸ لیوان آب بنوشند.
  • افزایش فعالیت: فعالیت جسمانی سیستم گوارشی را تحریک می‌کند و به حفظ حرکات منظم روده کمک می‌کند. اغلب کسانی که شغلهای پشت میزی دارند و یا مجبورند به مدت طولانی در یکجا بنشینند مشکل یبوست دارند. در صورتی که کارمند هستید و به مدت طولانی روی صندلی می‌نشینید و یا راننده هستید و ساعات طولانی رانندگی می‌کنید بهتر است هر چند وقت یکبار خودتون را ملزم به حرکت کنید.
  • کاهش استرس: تکنیکهایی همچون یوگا، تمرین تنفس یا مدیتیشن می‌تواند به افرادی که یبوست ناشی از استرس را تجربه می‌کنند، کمک کند.
  • بهبود تغذیه: خوردن غذاهای غنی از فیبر از جمله سبزیجات و میوه‌های تازه اغلب اوقات به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند.

کلام آخر

بعضی از چایهای گیاهی به گوارش کمک می‌کنند و باعث تسهیل حرکت مدفوع و رفع یبوست می‌شود. البته یبوست شدید یا طولانی مدت ممکن است یک عامل زمینه‌ای داشته باشد که نیازمند درمان پزشکی است. اگر یبوست گاه به گاه مرتبا تکرار می‌شود یا بیش از چند روز طول می‌کشد به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday